Los of vertinnen?

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie

Luidspreker kabel in banaan stekkers... Gewoon strippen en los erin of even een beetje soldeer erop?

Naakt erin en schroeven maar
4
67%
Even vertinnen en lekker hard
2
33%
 
Totaal aantal stemmen: 6

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Los of vertinnen?

Bericht door anonamemouse »

IMG_20190908_121222.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Shadow »

Die schroefjes draaien alles kapot, dus vertinnen of een adereindhuls eromheen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Los of vertinnen?

Bericht door OpaBert »

Hoi Menno
Je moet proberen als je geen ader eindhulzen hebt ! Om er aan het uiteinde een bol te hebben die nog erin past
Dan kan hij er niet uitschuiven als je het schroefje aandraait
Maar een adereind huls is beter Als je geen haast hebt stuur ik er een paar op
Ik heb een assortiment met 1500 van dingen bij Alie gekocht vorig jaar
En een hoop van de grotere maten ,Die maak ik Nooit op in dit leven :-s
Moet wel de kleinste diameter weten die erop past O:)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Los of vertinnen?

Bericht door anonamemouse »

IMG_20190908_124153.jpg
Hmm... Uitdaginkje, als ik de draad vertin past het nog wel in de stekker, maar past de huls niet meer om de stekker...
Daar had Dynavox wel even over na mogen denken. Ik ben sowieso niet ondersteboven van deze stekkers, die gaan op termijn vervangen worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Pjotr »

Niks vertinnen, gewoon altijd gelijk helemaal doorsolderen! Koperen kabel nooit naakt schroeven. Het koperoxide van de kabel vormt heel veel hele hele kleine dioden en daardoor kan het scherp gaan klinken. Adereindhulzen hebben hetzelfde euvel.

[Edit] Als je soldeert ben je ook gelijk van die schroefjes af en past de isolatie ook weer :D
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Los of vertinnen?

Bericht door anonamemouse »

Ik heb ze nu gewoon geschroefd, zodra ik betere stekkers tegen kom gaan deze waarschijnlijk op een zba dag in de grabbelbak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Pjotr »

Ok, bij de pol was solderen ook al geen optie. Ga je doen met de uitslag? :? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Shadow »

Zalfje smeren :lol:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Chocomel »

Koperen draad in klemverbindingen moet kaal zijn, als het vertind is werkt het zich los. Solderen kan ook want dan is het geen klemverbinding meer. Koperen draad in een goed gekrompen verbinding oxideert niet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Shadow »

Nou dat betwijfel ik, losse dunne tiertjes kun je niet vastschroeven zo want dan knip je het gewoon af. Of je moet zo’n mooi afschermplaatje hebben zoals in de Neutrik stekkers.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Los of vertinnen?

Bericht door anonamemouse »

Shadow schreef:
Nou dat betwijfel ik, losse dunne tiertjes kun je niet vastschroeven zo want dan knip je het gewoon af. Of je moet zo’n mooi afschermplaatje hebben zoals in de Neutrik stekkers.
Dat hebben deze dingen dus niet. Ik knip gewoon een stukje van de kabel af als ik goede pluggen heb gevonden. Heeft op dit moment nog geen prioriteit...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Pjotr »

Wat is er dan mis met deze pluggen? Lijken mij prima kwaliteit. Wel solderen dan :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Los of vertinnen?

Bericht door Shadow »

anonamemouse schreef:
Shadow schreef:
Nou dat betwijfel ik, losse dunne tiertjes kun je niet vastschroeven zo want dan knip je het gewoon af. Of je moet zo’n mooi afschermplaatje hebben zoals in de Neutrik stekkers.
Dat hebben deze dingen dus niet. Ik knip gewoon een stukje van de kabel af als ik goede pluggen heb gevonden. Heeft op dit moment nog geen prioriteit...
Prima toch :wink:
Plaats reactie