Goede loep/loupe

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Goede loep/loupe

Bericht door Wowly »

Hallo allen,

Ik merk dat ik een loep toch wel nodig ga heb om ontspannen te solderen en ander kleiner prutswerk te doen.

Nou schat ik dat, gezien het feit dat hier dit velen met SMD wordt gewerkt, er een berg aan ervaring ligt welke loep je het beste kunt gebruiken.

Ik weet bijvoorbeeld niet elke dioptrie van belang is, en of de laatste generatie met led lampjes beter functioneert dan de oude tl-varianten. Hoe groot moet de lens minstens zijn om fijn mee te werken?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Shadow »

Ik gebruik er 1 die een keer in de aanbieding was bij de Lidl geloof ik :think: geen verlichting maar ik heb veel led armaturen in de garage, 3 boven de werkbank, 5 van voor naar achter. Per stuk 40 watt 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Henkjan »

Hier nog een leesbril ontkenner :lol:
Ik vind diepte zien met een loep lastig, wat is daar de aanpak? Een zo groot (diameter) mogelijke?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Hier nog een leesbril ontkenner :lol:
Ik vind diepte zien met een loep lastig, wat is daar de aanpak? Een zo groot (diameter) mogelijke?
1 oog dicht doen. En néén niet een zo groot mogelijke, anders moet je soldeerbout dóór de lens om te kunnen solderen :D Beter werkt om de soldeerbout langs de lens te voeren. W.d.b. zijn de loeplampen met een smalle rand led verlichting in het voordeel. Maar die zijn wel duurder.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
Ik gebruik er 1 die een keer in de aanbieding was bij de Lidl geloof ik :think: geen verlichting maar ik heb veel led armaturen in de garage, 3 boven de werkbank, 5 van voor naar achter. Per stuk 40 watt 8)
Inderdaad, ik denk dat een goede verlichting op het werkstuk minstens even belangrijk is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

Dat is het zeker. Eigenlijk werkt een losse forse loep van goede kwaliteit zoals Joram die heeft, samen met wat ledlampjes er naast/omheen, beter dan een loeplamp.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Peter 53 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

Voor die prijs lijkt het mij meer iets voor de speelgoedkist. En kwalitatatief goede loep die weinig vervormt is niet goedkoop
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ray5150 »

Jan kan eens vragen of de hier getoonde modellen nog leverbaar zijn :
https://www.eoo-bv.nl/11-gereedschap
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Wowly »

Hei bedankt voor alle tips. Ik zat straks verder te zoeken en zag ook hoofd banden met loep erop. Als een loep zonder licht maar met een zo klein mogelijke rand van belang is zou dat wel een idee zijn?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door hannesie »

Heb hem hier aan de kast hangen, wekt aardig, maar dan is veel licht wel erg belangrijk.
Nadat ik erachter kwam dat ik nog zo een loep ergens had liggen, erfenis van schoonmoeder die borduurde er mee, en heb de loep aan de klep niet meer gebruikt, met de loeplamp stukken lekkerder werken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ray5150 »

Die zijn 99 cent bij de Action...
https://www.action.com/nl-nl/p/leesbril-9/
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Da’s ook een goeie O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manier :shock: En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen :-& :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door hannesie »

Dan heb ik voor af en toe, liever een echte waar je dan voor weinig veel doet.
https://www.reichelt.nl/premium-loeplam ... stct=pol_1
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manier :shock: En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen :-& :lol:
Een loep is een + lens en een leesbril ook, beide geven ze een vergroting van het beeld. Probeer maar eens in de winkel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Shadow »

Moet ik m'n Weller ook mee nemen naar de Appie dan :lol:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Goede loep/loupe

Bericht door anonamemouse »

Shadow schreef:
Moet ik m'n Weller ook mee nemen naar de Appie dan :lol:
Duh... Natuurlijk. En iemand die fotos maakt van hoe je midden in de Appie aan het proefsolderen bent met je brillen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Goede loep/loupe

Bericht door SARK »

Als die oudjes daar koffie mogen drinken dan mag jij daar best een soldeerwerkje doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manier :shock: En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen :-& :lol:
Een loep is een + lens en een leesbril ook, beide geven ze een vergroting van het beeld. Probeer maar eens in de winkel.
Tuurlijk. mijn vader heeft +5 maar daarmee is de wereld niet 5x groter voor hem. Er liggen er hier een paar van die glaasjes: Koppijn dingen. Maar die zijn ook niet van de Appie maar van de Aldi, dat zal het zijn :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Wowly »

Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Leeuwarden »

Dit zou kunnen leiden tot de conclusie dat je wel toe bent aan een leesbril :-)
(zo verging het mij in ieder geval wel ...)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Wowly »

hahaha dat zou ook zomaar eens kunnen :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”