Goede loep/loupe
Moderator: Beheerdersteam
Goede loep/loupe
Hallo allen,
Ik merk dat ik een loep toch wel nodig ga heb om ontspannen te solderen en ander kleiner prutswerk te doen.
Nou schat ik dat, gezien het feit dat hier dit velen met SMD wordt gewerkt, er een berg aan ervaring ligt welke loep je het beste kunt gebruiken.
Ik weet bijvoorbeeld niet elke dioptrie van belang is, en of de laatste generatie met led lampjes beter functioneert dan de oude tl-varianten. Hoe groot moet de lens minstens zijn om fijn mee te werken?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Ik merk dat ik een loep toch wel nodig ga heb om ontspannen te solderen en ander kleiner prutswerk te doen.
Nou schat ik dat, gezien het feit dat hier dit velen met SMD wordt gewerkt, er een berg aan ervaring ligt welke loep je het beste kunt gebruiken.
Ik weet bijvoorbeeld niet elke dioptrie van belang is, en of de laatste generatie met led lampjes beter functioneert dan de oude tl-varianten. Hoe groot moet de lens minstens zijn om fijn mee te werken?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Re: Goede loep/loupe
Ik gebruik er 1 die een keer in de aanbieding was bij de Lidl geloof ik
geen verlichting maar ik heb veel led armaturen in de garage, 3 boven de werkbank, 5 van voor naar achter. Per stuk 40 watt 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
Hier nog een leesbril ontkenner
Ik vind diepte zien met een loep lastig, wat is daar de aanpak? Een zo groot (diameter) mogelijke?
Ik vind diepte zien met een loep lastig, wat is daar de aanpak? Een zo groot (diameter) mogelijke?
Re: Goede loep/loupe
1 oog dicht doen. En néén niet een zo groot mogelijke, anders moet je soldeerbout dóór de lens om te kunnen solderenHenkjan schreef:Hier nog een leesbril ontkenner![]()
Ik vind diepte zien met een loep lastig, wat is daar de aanpak? Een zo groot (diameter) mogelijke?
Re: Goede loep/loupe
Inderdaad, ik denk dat een goede verlichting op het werkstuk minstens even belangrijk is.Shadow schreef:Ik gebruik er 1 die een keer in de aanbieding was bij de Lidl geloof ikgeen verlichting maar ik heb veel led armaturen in de garage, 3 boven de werkbank, 5 van voor naar achter. Per stuk 40 watt
Re: Goede loep/loupe
Dat is het zeker. Eigenlijk werkt een losse forse loep van goede kwaliteit zoals Joram die heeft, samen met wat ledlampjes er naast/omheen, beter dan een loeplamp.
Re: Goede loep/loupe
Voor die prijs lijkt het mij meer iets voor de speelgoedkist. En kwalitatatief goede loep die weinig vervormt is niet goedkoopPeter 53 schreef:https://www.hbm-machines.com/producten/ ... L-EALw_wcB
Is zoiets niets?
Re: Goede loep/loupe
Jan kan eens vragen of de hier getoonde modellen nog leverbaar zijn :
https://www.eoo-bv.nl/11-gereedschap
https://www.eoo-bv.nl/11-gereedschap
Re: Goede loep/loupe
Hei bedankt voor alle tips. Ik zat straks verder te zoeken en zag ook hoofd banden met loep erop. Als een loep zonder licht maar met een zo klein mogelijke rand van belang is zou dat wel een idee zijn?
Re: Goede loep/loupe
Heb hem hier aan de kast hangen, wekt aardig, maar dan is veel licht wel erg belangrijk.
Nadat ik erachter kwam dat ik nog zo een loep ergens had liggen, erfenis van schoonmoeder die borduurde er mee, en heb de loep aan de klep niet meer gebruikt, met de loeplamp stukken lekkerder werken.
Nadat ik erachter kwam dat ik nog zo een loep ergens had liggen, erfenis van schoonmoeder die borduurde er mee, en heb de loep aan de klep niet meer gebruikt, met de loeplamp stukken lekkerder werken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Re: Goede loep/loupe
Die zijn 99 cent bij de Action...
https://www.action.com/nl-nl/p/leesbril-9/
https://www.action.com/nl-nl/p/leesbril-9/
Re: Goede loep/loupe
Da’s ook een goeieds23man schreef:Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Re: Goede loep/loupe
Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manierds23man schreef:Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Re: Goede loep/loupe
Dan heb ik voor af en toe, liever een echte waar je dan voor weinig veel doet.
https://www.reichelt.nl/premium-loeplam ... stct=pol_1
https://www.reichelt.nl/premium-loeplam ... stct=pol_1
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
Een loep is een + lens en een leesbril ook, beide geven ze een vergroting van het beeld. Probeer maar eens in de winkel.Pjotr schreef:Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manierds23man schreef:Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen
![]()
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Goede loep/loupe
Duh... Natuurlijk. En iemand die fotos maakt van hoe je midden in de Appie aan het proefsolderen bent met je brillen.Shadow schreef:Moet ik m'n Weller ook mee nemen naar de Appie dan
Re: Goede loep/loupe
Als die oudjes daar koffie mogen drinken dan mag jij daar best een soldeerwerkje doen.
Re: Goede loep/loupe
Tuurlijk. mijn vader heeft +5 maar daarmee is de wereld niet 5x groter voor hem. Er liggen er hier een paar van die glaasjes: Koppijn dingen. Maar die zijn ook niet van de Appie maar van de Aldi, dat zal het zijnds23man schreef:Een loep is een + lens en een leesbril ook, beide geven ze een vergroting van het beeld. Probeer maar eens in de winkel.Pjotr schreef:Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manierds23man schreef:Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen
![]()
Re: Goede loep/loupe
Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Goede loep/loupe
Dit zou kunnen leiden tot de conclusie dat je wel toe bent aan een leesbril 
(zo verging het mij in ieder geval wel ...)
(zo verging het mij in ieder geval wel ...)
