Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Barry2001 »

democles schreef:

Verder kun je er een EMMC geheugen inplugen.

Hoe ik logitech mediaserver op Ubuntu krijg is me nog een raatsel maar het ding + EMMC geheugen(16GB) in Engeland besteld,is onderweg
EMMC is geen plugin hoor, dit is een componentje dat wel of niet op het bordje aanwezig is.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door democles »

EMMC als Kaartje dus.

Soort mini harde schijfje.

En je plugt het in het N2 bord,drukt het er op,een druk er op dus :yeah: ...................... :mrgreen:

Voorop de N2 zit een schakelaar waar je waarschijnlijk de keuze maakt tussen een EMMC kaartje of een microSD voor het besturingssysteem.
Bijlagen
emmc kaartje.png
ODROID-N2_Android.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Barry2001 »

Grapjas :mrgreen: als los kaartje heet het SD, EMMC is bedoelt als vast geheugen, niet zo. Waarom is dit zo gedaan, weer je dat?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door democles »

Barry2001 schreef:
Grapjas :mrgreen: als los kaartje heet het SD, EMMC is bedoelt als vast geheugen, niet zo. Waarom is dit zo gedaan, weer je dat?
Kosten reductie neem ik aan.

Deze kaart is 2x zo duur als micro SD maar ook een beetje sneller en dit bordje werkt ook met micro SD.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door democles »

Shit,postbode gemist :think:

Kan morgen de odroid N2 ophalen,maak er wel een aparte topic van.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Ivo »

Ik heb gisteren de nieuwe raspberry pi 4 met 4Gb ram besteld. Ik was net aan het kijken naar een low spec intel based pc, liefst met passieve koeling en 4K capaciteit. Best duur eigenlijk. En toen kwam ineens de nieuwe pi uit. Voor uiterst weinig. Tja, proberen natuurlijk. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door democles »

https://www.tomshardware.com/reviews/ra ... ,6193.html

Video schijnt tegen te vallen.
En het ding wordt warm.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Ivo »

democles schreef:
https://www.tomshardware.com/reviews/ra ... ,6193.html

Video schijnt tegen te vallen.
En het ding wordt warm.

Ben benieuwd.
Ik las ook al dat soort signalen. Met Libreelec doet mijn rpi 3 het prima, zelfs zonder dat ik de extra codecs heb gekocht. Zowel streamen van het web als bestanden afspelen van de NAS. Een enkel bestand ging stotteren. Maar het hing wel erg af van de juiste software. Libreelec ging goed, Kodi geïnstalleerd in Raspbian ging ook goed, maar Kodi geïnstalleerd in Ubuntu server dan weer helemaal niet. Ik vermoed dus dat de nieuwe Raspbian nog niet helemaal af is. Dat was destijds bij de pi 3 ook zo, het duurde ook een paar maanden aan updates voordat het lekker draaide. In eerste instantie wil ik er met name muziek mee spelen met een Hifiberry Amp2 HAT, en wat software DSP op draaien. Dat zal allemaal wel lukken. En ik ga natuurlijk kijken of het tzt mijn pakweg 10 (?) jaar oude single core celeron laptop kan vervangen. Ik installeer meestal Lubuntu, dus Raspbian is prima voor mij.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Ivo »

Het bedrijfspand van Kiwi-Electronics is afgebrand. Het lijkt dat een doorstart gaat lukken (nieuw pand, nieuwe voorraad onderweg, op gezette tijden informatie op hun website), maar voorlopig is mijn RPI 4 nog niet geleverd helaas. Ik zou de order kunnen intrekken, maar ik geef ze de kans hun bedrijf op poten te krijgen. Misschien raak ik de tientjes kwijt, maar het zou mooi zijn als ze herstellen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door OWC »

Ivo schreef:
Het bedrijfspand van Kiwi-Electronics is afgebrand. Het lijkt dat een doorstart gaat lukken (nieuw pand, nieuwe voorraad onderweg, op gezette tijden informatie op hun website), maar voorlopig is mijn RPI 4 nog niet geleverd helaas. Ik zou de order kunnen intrekken, maar ik geef ze de kans hun bedrijf op poten te krijgen. Misschien raak ik de tientjes kwijt, maar het zou mooi zijn als ze herstellen.
Ik zie het pas net, echt sneu :(
Echt een leuke toko met leuke spulletjes.
Hopelijk kunnen ze weer door zonder al teveel gedoe.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Ivo »

De rpi 4 met 4gb ram is binnen. Ook al ff geboot met een bestaand micro sd-kaartje. Inderdaad een stuk sneller. Midrange PC vind ik wat overdreven, maar budget PC kan het zich wel mee meten. Maar hij werd al vrij snel best warm en de 79 graden kwam zelfs even in beeld, dus tot er een heatsink op zit kan ik er wslk niets zinnigs over zeggen.

En raw photobestanden bewerken met Rawtherapee ging eigenlijk best comfortabel. Wat me echt verbaast.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door cve »

Ivo schreef:
De rpi 4 met 4gb ram is binnen. Ook al ff geboot met een bestaand micro sd-kaartje. Inderdaad een stuk sneller. Midrange PC vind ik wat overdreven, maar budget PC kan het zich wel mee meten. Maar hij werd al vrij snel best warm en de 79 graden kwam zelfs even in beeld, dus tot er een heatsink op zit kan ik er wslk niets zinnigs over zeggen.

En raw photobestanden bewerken met Rawtherapee ging eigenlijk best comfortabel. Wat me echt verbaast.
Ik ben wel benieuwd hoe warm de rpi 4 wordt met alleen het streamen van audio. Heb ook zo’n ding en wil hem icm. een Allo digione als Roon-eindpunt gaan gebruiken. Als psu ga ik deze gebruiken: https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... board.html
Als de rpi 4 erg warm wordt moet ik wat anders bedenken voor de behuizing.

Comotie
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Ivo »

Ik heb er een "heatsink case" om zitten, daarmee blijft de rpi 4 steeds binnen de toegestane waarden. Bij elk gebruik, tot fotobewerking met alle 4 processorkernen op 100% aan toe. Ik heb hem nu zelfs overklokt naar 2.175 GHz. :mrgreen:

Maar met die case past er geen HAT op. En er past ook geen GPIO flatcable/verlengkabel in de uitsparing in de case. Dat is dus voor jouw toepassing niet handig. Het zou eventueel nog met van die jumperkabeltjes moeten kunnen.

Ik heb geen idee hoe warm het wordt met alleen audio streamen, maar de temperatuur is in rust, zonder koeling, al hoog in de 40. Met een HAT er op zal dat best op kunnen lopen. En hoe functioneert de HAT bij temperaturen tot 80 graden?

Op zich zal een rpi altijd gaan minder snel gaan draaien om oververhitting te voorkomen. Maar om plezier van al dat rekenvermogen te hebben is denk ik koeling nodig. Overigens heeft ExplainingComputers op YouTube interessante video's over koeling van de rpi 4. Een simpele fan, zonder heatsink, koelt eigenlijk al genoeg.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door cve »

Bedankt voor het antwoord Ivo. Het valt waarschijnlijk wel mee voor alleen audio. Probeer het eerst maar eens op een plankje voor de zekerheid. De hat kan er ook gewoon naast als er toch een koelblokje op moet. En anders een door jou geopperde fan, hoewel ik daar geen fan van ben.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Ivo »

Ik ook niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Voor de liefhebber, er is een andere mogelijke opzet die er degelijke indruk maakt als software voor de Raspberry Pi.

https://www.hifiberry.com/hifiberryos/
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door rjmulder »

Installatie gaat erg makkelijk (moest wel 1 keer opnieuw opstarten), alleen jammer dat het schermpje wat ik aan de raspberry heb hangen niet veel meer laat zien dan HiFiBerryOS met een link.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

En als je dan de link er in zet die hier staat?


Bij mij is dan de server op 10.0.0.110
roon.PNG
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door rjmulder »

Die link is voor in de internet browser, bij ropieee komt er een uitbereiding in ROON bij en dan krijg je beeld op het raspberry touch display.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

-X1.PNG
Kom net een optie tegen die dan ook weer een uitbreiding geeft op de Material skin, mogelijk dat iemand dat al heeft aangegeven, maar nu voor mij dan wel nieuw en best grappig voor beheer e.d.
Dus geen web browser nodig.


https://forums.slimdevices.com/showthre ... post903953
opties.PNG
skin.PNG
alles.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Pjotr »

Dit draadje maar weer even wakker schudden. In de hoofdset draai ik met een Topping D30Pro DAC. Een erg fijne neutraal klinkende DAC. De hele set zit op een Kopp Mastr/Slave stekkerblok: Als ik de versterker aan/uit zet als master dan volgt de rest. DAC wordt via USB aangestuurd met RasberryPi 3B+ als netwerk cliënt, die op zijn beurt vanuit Daphile wordt bediend. Hier loop ik tegen hetzelfde USB probleem aan als hier. Bij het aanzetten van de set willen de DAC en pCP niet met elkaar praten... Daarvoor moet ik dan pCP eerst apart handmatig herstarten. Kennelijk start de DAC niet snel genoeg op zodat pCP de DAC ook op tijd vindt. Het moge duidelijk zijn dat de overige huisgenoten dit niet erg bruikbaar vinden :? En ik overigens ook niet vrolijk van wordt. Daarom een ander route gekozen. Voor €25 is er een S/PDIF hoedje voor de Pi te koop met daarop 2 eigen dedicated klokoscillators. Bordje is voor dezelfde prijs ook bij Amazon en Ali te koop.Dit op een RapsberryPi 3A+ geplakt:
IMG_3519_NCA.jpg
Was nog even een puzzel om de pCP WiFi aan de praat te krijgen op een Pi'tje zonder UTP kabel maar het werkt als een zonnetje. pCP is nu niet meer afhankelijk van wat voor DAC er aan hangt. En maakt het nu verschil? USB heet beter te zijn dan Toslink. Maar niet met deze DAC i.i.g.:
USB-vs-Toslink.gif
Oranje is USB, groen is Toslink. Met coax is het exact het zelfde als Toslink. Qua jitter nagenoeg perfect, niks op aan te merken. De kristalklokken op het hoedje zijn gewoon erg goed. Niks femto dingesen! Niks superduper lineaire voedingen, gewoon een 2A muurwratje. Resterende vervorming is waarschijnlijk de audiomeetkaart. Voor ca €50 alles bij elkaar een nagenoeg top cliënt voor Daphile/LMS waar weinig tot niks aan te verbeteren valt. Huisgenoten ook blij: Gewoon versterker aan zetten en de rest op de foon O:)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”