mini PA systeem op accu?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door Marp »

grimoire schreef:
Consensus is wel: iets van demping, baspoort vrij houden.

En bij een basreflex lijkt men veelal langs de randen te dempen (achter, boven, onder) en niet losjes te vullen
Het uitgangspunt is dat niet alleen de baspoort wordt vrijhouden, maar de volledige weg van woofer t/m poort. Op alle andere plaatsen mag naar behoefte dempingsmateriaal worden aangebracht.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

duidelijk verhaal Marp, zo zal het gebeuren inderdaad!

drivers besteld :)
+ voetjes, demping, schroeven etc

ga uiteindelijk toch tegen de 350 euro uitkomen alle bij elkaar
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

versterkertjes zien er netjes uit
lijken panasonic caps op te zitten (blauw/goud)

wondom DSP zit in een klein kartonnen doosje met een mooi gedrukt schuifje er omheen
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door motoindo »

grimoire schreef:
versterkertjes zien er netjes uit
foto's !
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

Foto closeup van een van de de YJ tpa3116 versterkers
En foto van een van de versterkers, dsp en een van de 3 6v accus
IMG_20190803_144513.jpg
IMG_20190803_144517.jpg
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door motoindo »

Zo, dat zijn mooie tpa bordjes, knappe spoeltjes ook ! Kan je ook een foto van de input kant maken ?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

Zo ongeveer? (Als je de foto opent staat hij wel 'rechtop')
Bijlagen
IMG_20190803_160514.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door wouter »

grimoire schreef:
Foto closeup van een van de de YJ tpa3116 versterkers
En foto van een van de versterkers, dsp en een van de 3 6v accus

IMG_20190803_144513.jpgIMG_20190803_144517.jpg
Wat voor soort accu's heb je gekozen, en waarom?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

Uitgebreider hoe/wat/waarom hier te lezen
viewtopic.php?f=8&t=27624

Korte samenvattig: zelf pielen met li-ion werd afgeraden ivm risicos. Versterkertjes doen het optimaal rond de 20v. (deze hebben volgens hun beschrijving 18v nodig). Accus van gereedschap hadden beperkte capaciteit en lastiger aansluiten. Dus 3x6v loodvliesaccu (agm) genomen om in serie rond de 19 v te genereren met 12Ah. Als het vermogen te over blijkt kan er nog led verlichting aan hangen bijvoorbeeld.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

IMG_20190810_153834.jpg
Programmig cypress boardje voor de dsp is binnen

Helaas laten de drivers vanuit frankrijk het langst op zich wachten omdat de compressie drivers niet op voorraad zijn...
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door motoindo »

grimoire schreef:
Zo ongeveer? (Als je de foto opent staat hij wel 'rechtop')
De rood gekaderde 0805 caps zijn de ingangs condensatoren, dit zijn 1uF keramische condensatoren die perfect zijn voor het onderdrukken van hf maar minder geschikt zijn voor doorgifte van audio. In eerste instantie kan je ze laten zitten maar mocht je later nog willen tweaken op geluidskwalitiet dan zou ik zeker overwegen deze te vervangen door mkt of beter mkp caps. Voor de rest ziet het bordje er erg netjes uit, mooie spoeltjes vooral !
tpa3116.jpg
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

Thanks motoindo, dat hou ik zeker in gedachten!
Zal dan denk via verlengende kabeltjes moeten ofzo.

Leuke website en ontwerpen trouwens met die little/one met mfb technologie :)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

De sica drivers zijn niet op voorraad en worden eind september verwacht. Dat is wel echt een tegenvaller:/

Ik had juist verwacht dat bestelling uit europa er eerder zou zijn dan china
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door ray5150 »

Grote kans dat het alsnog uit China moet komen...
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

ray5150 schreef:
Grote kans dat het alsnog uit China moet komen...
Haha daar heb je wel een punt ja. Sica zit in italie, maar zal wel in china gefabriceerd worden
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

Vrijwel alles is binnen, behalve de drivers
En moet nog speakon kabel spul bestellen

Dus ik ga gewoon vast in de weer om eea te bouwen. Speaker kasten, en kastje voor accus en versterkers + dsp. De dsp is usb powered, en heb nog een powerbank liggen waar ik hem mee zal voeden.

Nog even nagaan hoe groot en lang de baspoorten moeten worden.

Oh ja en kon de verleiding niet weestaan on bij de lidl een invalzaag met geleider te kopen
https://youtu.be/4MzrTnBTuN4
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

Volgende week ga ik eens beginnen met zagen waarbij ik rekening houd met dar zowel woofer als hoorn een liter per stuk innemen in de behuizing.

Hoe nauw komt het met tuning van de baspoort als de exact aantal liters niet precies te berekenen zijn?

Ik vermoed dat het mee valt omdat met DSP eea recht te trekken is.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door jvenema »

Gezien de foto's is het een los versterkerboard en een losse DSP. Is daar een specifieke reden voor i.p.v. een versterkerboard waar gelijk de DSP opzit?
B.v. de Sure Electronics AA-JA32172, waarin volgens mij ook de tpa3116 gebruikt word.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door Chocomel »

Zowel de afstemfrequentie als het kastvolume komen niet heel krap, 10 % afwijking is geen ramp. Toch is dat geen excuus om ernaast te zitten, want de afstemfrequentie kan je makkelijk achterhalen door een impedantiemeting te doen. Daarna kan je de poortlengte eventueel aanpassen.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

jvenema schreef:
Gezien de foto's is het een los versterkerboard en een losse DSP. Is daar een specifieke reden voor i.p.v. een versterkerboard waar gelijk de DSP opzit?
B.v. de Sure Electronics AA-JA32172, waarin volgens mij ook de tpa3116 gebruikt word.
Enerzijds vanwege de prijs. Met sure boardjes kwam ik een paar tientjes duurder uit. En de versterkertjes die ik nu heb zijn kwalitatief beter als het goed is.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

Chocomel schreef:
Zowel de afstemfrequentie als het kastvolume komen niet heel krap, 10 % afwijking is geen ramp. Toch is dat geen excuus om ernaast te zitten, want de afstemfrequentie kan je makkelijk achterhalen door een impedantiemeting te doen. Daarna kan je de poortlengte eventueel aanpassen.
Met een plastic baspoort is dat haalbaal, met een ingebouwde sleuf onderin, of 2 driehoekige poorten onderin wordt dat lastiger. Binnen 10 procent afwijking moet wel lukken, dus dat komt wel goed dan :)
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door Chocomel »

Korter maken gaat dan niet makkelijk, maar langer maken wel. Je zou eventueel kunnen beginnen met expres iets te korte poorten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door wouter »

Chocomel schreef:
Korter maken gaat dan niet makkelijk, maar langer maken wel. Je zou eventueel kunnen beginnen met expres iets te korte poorten.
Andersom, korter maken gaat makkelijk bij een pijp.
Bij een tunnel klopt je verhaal wel, latje erachter lijmen is makkelijker dan zagen in je slotpoort.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door Marp »

Chocomel schreef:
Daarna kan je de poortlengte eventueel aanpassen.
grimoire schreef:
.., met een ingebouwde sleuf onderin, of 2 driehoekige poorten onderin wordt dat lastiger.
Chocomel schreef:
Korter maken gaat dan niet makkelijk, maar langer maken wel.
wouter schreef:
Andersom, korter maken gaat makkelijk bij een pijp.
:-k :lol:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mini PA systeem op accu?

Bericht door grimoire »

mooie conclusies allemaal, en van alle kanten bekeken ook

om het formaat binnen de perken te houden heb ik de volgende schets gemaakt.

24 cm breed, en 42 cm hoog
het is 15mm underlayment multiplex, dus zo zijn de driehoekige baspoorten ook geplaatst: 1,5mm van de buitenranden af.
er is zo nog ook voldoende ruimte om facetten te frezen (rond).

wat denken jullie er van?
front view
front view
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”