Het uitgangspunt is dat niet alleen de baspoort wordt vrijhouden, maar de volledige weg van woofer t/m poort. Op alle andere plaatsen mag naar behoefte dempingsmateriaal worden aangebracht.grimoire schreef:Consensus is wel: iets van demping, baspoort vrij houden.
En bij een basreflex lijkt men veelal langs de randen te dempen (achter, boven, onder) en niet losjes te vullen
mini PA systeem op accu?
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: mini PA systeem op accu?
Re: mini PA systeem op accu?
duidelijk verhaal Marp, zo zal het gebeuren inderdaad!
drivers besteld
+ voetjes, demping, schroeven etc
ga uiteindelijk toch tegen de 350 euro uitkomen alle bij elkaar
drivers besteld
+ voetjes, demping, schroeven etc
ga uiteindelijk toch tegen de 350 euro uitkomen alle bij elkaar
Re: mini PA systeem op accu?
versterkertjes zien er netjes uit
lijken panasonic caps op te zitten (blauw/goud)
wondom DSP zit in een klein kartonnen doosje met een mooi gedrukt schuifje er omheen
lijken panasonic caps op te zitten (blauw/goud)
wondom DSP zit in een klein kartonnen doosje met een mooi gedrukt schuifje er omheen
Re: mini PA systeem op accu?
Foto closeup van een van de de YJ tpa3116 versterkers
En foto van een van de versterkers, dsp en een van de 3 6v accus
En foto van een van de versterkers, dsp en een van de 3 6v accus
Re: mini PA systeem op accu?
Zo, dat zijn mooie tpa bordjes, knappe spoeltjes ook ! Kan je ook een foto van de input kant maken ?
Re: mini PA systeem op accu?
Zo ongeveer? (Als je de foto opent staat hij wel 'rechtop')
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: mini PA systeem op accu?
Wat voor soort accu's heb je gekozen, en waarom?grimoire schreef:Foto closeup van een van de de YJ tpa3116 versterkers
En foto van een van de versterkers, dsp en een van de 3 6v accus
IMG_20190803_144513.jpgIMG_20190803_144517.jpg
Re: mini PA systeem op accu?
Uitgebreider hoe/wat/waarom hier te lezen
viewtopic.php?f=8&t=27624
Korte samenvattig: zelf pielen met li-ion werd afgeraden ivm risicos. Versterkertjes doen het optimaal rond de 20v. (deze hebben volgens hun beschrijving 18v nodig). Accus van gereedschap hadden beperkte capaciteit en lastiger aansluiten. Dus 3x6v loodvliesaccu (agm) genomen om in serie rond de 19 v te genereren met 12Ah. Als het vermogen te over blijkt kan er nog led verlichting aan hangen bijvoorbeeld.
viewtopic.php?f=8&t=27624
Korte samenvattig: zelf pielen met li-ion werd afgeraden ivm risicos. Versterkertjes doen het optimaal rond de 20v. (deze hebben volgens hun beschrijving 18v nodig). Accus van gereedschap hadden beperkte capaciteit en lastiger aansluiten. Dus 3x6v loodvliesaccu (agm) genomen om in serie rond de 19 v te genereren met 12Ah. Als het vermogen te over blijkt kan er nog led verlichting aan hangen bijvoorbeeld.
Re: mini PA systeem op accu?
Programmig cypress boardje voor de dsp is binnen
Helaas laten de drivers vanuit frankrijk het langst op zich wachten omdat de compressie drivers niet op voorraad zijn...
Helaas laten de drivers vanuit frankrijk het langst op zich wachten omdat de compressie drivers niet op voorraad zijn...
Re: mini PA systeem op accu?
De rood gekaderde 0805 caps zijn de ingangs condensatoren, dit zijn 1uF keramische condensatoren die perfect zijn voor het onderdrukken van hf maar minder geschikt zijn voor doorgifte van audio. In eerste instantie kan je ze laten zitten maar mocht je later nog willen tweaken op geluidskwalitiet dan zou ik zeker overwegen deze te vervangen door mkt of beter mkp caps. Voor de rest ziet het bordje er erg netjes uit, mooie spoeltjes vooral !grimoire schreef:Zo ongeveer? (Als je de foto opent staat hij wel 'rechtop')
Re: mini PA systeem op accu?
Thanks motoindo, dat hou ik zeker in gedachten!
Zal dan denk via verlengende kabeltjes moeten ofzo.
Leuke website en ontwerpen trouwens met die little/one met mfb technologie
Zal dan denk via verlengende kabeltjes moeten ofzo.
Leuke website en ontwerpen trouwens met die little/one met mfb technologie
Re: mini PA systeem op accu?
De sica drivers zijn niet op voorraad en worden eind september verwacht. Dat is wel echt een tegenvaller:/
Ik had juist verwacht dat bestelling uit europa er eerder zou zijn dan china
Ik had juist verwacht dat bestelling uit europa er eerder zou zijn dan china
Re: mini PA systeem op accu?
Haha daar heb je wel een punt ja. Sica zit in italie, maar zal wel in china gefabriceerd wordenray5150 schreef:Grote kans dat het alsnog uit China moet komen...
Re: mini PA systeem op accu?
Vrijwel alles is binnen, behalve de drivers
En moet nog speakon kabel spul bestellen
Dus ik ga gewoon vast in de weer om eea te bouwen. Speaker kasten, en kastje voor accus en versterkers + dsp. De dsp is usb powered, en heb nog een powerbank liggen waar ik hem mee zal voeden.
Nog even nagaan hoe groot en lang de baspoorten moeten worden.
Oh ja en kon de verleiding niet weestaan on bij de lidl een invalzaag met geleider te kopen
https://youtu.be/4MzrTnBTuN4
En moet nog speakon kabel spul bestellen
Dus ik ga gewoon vast in de weer om eea te bouwen. Speaker kasten, en kastje voor accus en versterkers + dsp. De dsp is usb powered, en heb nog een powerbank liggen waar ik hem mee zal voeden.
Nog even nagaan hoe groot en lang de baspoorten moeten worden.
Oh ja en kon de verleiding niet weestaan on bij de lidl een invalzaag met geleider te kopen
https://youtu.be/4MzrTnBTuN4
Re: mini PA systeem op accu?
Volgende week ga ik eens beginnen met zagen waarbij ik rekening houd met dar zowel woofer als hoorn een liter per stuk innemen in de behuizing.
Hoe nauw komt het met tuning van de baspoort als de exact aantal liters niet precies te berekenen zijn?
Ik vermoed dat het mee valt omdat met DSP eea recht te trekken is.
Hoe nauw komt het met tuning van de baspoort als de exact aantal liters niet precies te berekenen zijn?
Ik vermoed dat het mee valt omdat met DSP eea recht te trekken is.
Re: mini PA systeem op accu?
Gezien de foto's is het een los versterkerboard en een losse DSP. Is daar een specifieke reden voor i.p.v. een versterkerboard waar gelijk de DSP opzit?
B.v. de Sure Electronics AA-JA32172, waarin volgens mij ook de tpa3116 gebruikt word.
B.v. de Sure Electronics AA-JA32172, waarin volgens mij ook de tpa3116 gebruikt word.
Re: mini PA systeem op accu?
Zowel de afstemfrequentie als het kastvolume komen niet heel krap, 10 % afwijking is geen ramp. Toch is dat geen excuus om ernaast te zitten, want de afstemfrequentie kan je makkelijk achterhalen door een impedantiemeting te doen. Daarna kan je de poortlengte eventueel aanpassen.
Re: mini PA systeem op accu?
Enerzijds vanwege de prijs. Met sure boardjes kwam ik een paar tientjes duurder uit. En de versterkertjes die ik nu heb zijn kwalitatief beter als het goed is.jvenema schreef:Gezien de foto's is het een los versterkerboard en een losse DSP. Is daar een specifieke reden voor i.p.v. een versterkerboard waar gelijk de DSP opzit?
B.v. de Sure Electronics AA-JA32172, waarin volgens mij ook de tpa3116 gebruikt word.
Re: mini PA systeem op accu?
Met een plastic baspoort is dat haalbaal, met een ingebouwde sleuf onderin, of 2 driehoekige poorten onderin wordt dat lastiger. Binnen 10 procent afwijking moet wel lukken, dus dat komt wel goed danChocomel schreef:Zowel de afstemfrequentie als het kastvolume komen niet heel krap, 10 % afwijking is geen ramp. Toch is dat geen excuus om ernaast te zitten, want de afstemfrequentie kan je makkelijk achterhalen door een impedantiemeting te doen. Daarna kan je de poortlengte eventueel aanpassen.
Re: mini PA systeem op accu?
Korter maken gaat dan niet makkelijk, maar langer maken wel. Je zou eventueel kunnen beginnen met expres iets te korte poorten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: mini PA systeem op accu?
Andersom, korter maken gaat makkelijk bij een pijp.Chocomel schreef:Korter maken gaat dan niet makkelijk, maar langer maken wel. Je zou eventueel kunnen beginnen met expres iets te korte poorten.
Bij een tunnel klopt je verhaal wel, latje erachter lijmen is makkelijker dan zagen in je slotpoort.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: mini PA systeem op accu?
Chocomel schreef:Daarna kan je de poortlengte eventueel aanpassen.
grimoire schreef:.., met een ingebouwde sleuf onderin, of 2 driehoekige poorten onderin wordt dat lastiger.
Chocomel schreef:Korter maken gaat dan niet makkelijk, maar langer maken wel.
wouter schreef:Andersom, korter maken gaat makkelijk bij een pijp.
Re: mini PA systeem op accu?
mooie conclusies allemaal, en van alle kanten bekeken ook
om het formaat binnen de perken te houden heb ik de volgende schets gemaakt.
24 cm breed, en 42 cm hoog
het is 15mm underlayment multiplex, dus zo zijn de driehoekige baspoorten ook geplaatst: 1,5mm van de buitenranden af.
er is zo nog ook voldoende ruimte om facetten te frezen (rond).
wat denken jullie er van?
om het formaat binnen de perken te houden heb ik de volgende schets gemaakt.
24 cm breed, en 42 cm hoog
het is 15mm underlayment multiplex, dus zo zijn de driehoekige baspoorten ook geplaatst: 1,5mm van de buitenranden af.
er is zo nog ook voldoende ruimte om facetten te frezen (rond).
wat denken jullie er van?
