groet,
Aat
Moderator: Beheerdersteam
Maar msschien wordt 't morgen beter, al wordt 't toch nooit goeddemocles schreef:Maar even aan het tekenen geweest.
Weet niet of het goed komt.
Tussen gelijkrichter en IC wel.Ook na de LM337 (uitgang) moet er een 10µF (elco) naar massa voor de stabiliteit.democles schreef:Bedankt Anne.
Dus ook geen buffer elco nodig.
Meer dan !Nog een vraag,die 10R kathode weerstand is 2W voldoende?
Scheelt weer een koelblok..........Wel wat overdreven een IC goed voor 1,5A die nauwelijks 2mA moet leveren
Mute schakeling inbouwen dusNog even waarschuwen.Dit ding kan flinke spanningssprongen maken aan de uitgang, vooral bij in- en uit-schakelen.
Of zoiets tussen uit en massa. Annedemocles schreef:Mute schakeling inbouwen dusNog even waarschuwen.Dit ding kan flinke spanningssprongen maken aan de uitgang, vooral bij in- en uit-schakelen.
Een LM337 heeft een minimale belastingsstroom van 10 mA als ik het me goed herinner. Als je het tegenkoppelnetwerk van de LM337 voldoende laagohmig maakt, kan dat de overige 8 mA trekken.democles schreef:Scheelt weer een koelblok..........Wel wat overdreven een IC goed voor 1,5A die nauwelijks 2mA moet leveren![]()
Of 120Ω en 3k3, trekt 10mA. Trouwens die 10mA is wel in het allerslechtste geval.democles schreef:Heel toevallig zat ik dat net op te zoeken,bedankt Marcel.![]()
Misschien een LED op de uitgang plaatsen?
Gelukkig Kan ik weer slapenAh!buis schreef:Of 120Ω en 3k3, trekt 10mA. Trouwens die 10mA is wel in het allerslechtste geval.democles schreef:Heel toevallig zat ik dat net op te zoeken,bedankt Marcel.![]()
Misschien een LED op de uitgang plaatsen?
Wat die zener betreft hoeft Bert zich geen zorgen te maken, de uitgang heeft vanzelf een weerstand.
Anne
Anne ik lees dat een enkele TVS diode van 5V over de uitgang hetzelfde effect heeft,klopt dat?Ah!buis schreef:Of zoiets tussen uit en massa. bip-zener.pngdemocles schreef:Mute schakeling inbouwen dusNog even waarschuwen.Dit ding kan flinke spanningssprongen maken aan de uitgang, vooral bij in- en uit-schakelen.
Anne
Klopt, kan ook, wel 6V als je 't zelfde wil (2x 0,6 + 4,7).democles schreef:Anne ik lees dat een enkele TVS diode van 5V over de uitgang hetzelfde effect heeft,klopt dat?