6V6 preamp maar dan anders
Moderator: Beheerdersteam
6V6 preamp maar dan anders
Op Diyaudio heeft meneer Salas een 6V6 als triode geschakelde voorversterker ontworpen.
Het nadeel van dat ding is dat de fase 180 graden draait.
Is het mogelijk twee 6V6 buizen te gebruiken in triode geschakeld en daarmee geen fase verschuiving te creëren?
Misschien heeft Anne een idee?
Of iemand anders.
Is het mogelijk twee 6V6 buizen te gebruiken in triode geschakeld en daarmee geen fase verschuiving te creëren?
Of iemand anders.
Re: 6V6 preamp maar dan anders
Een 6AS7 of 6080 gebruiken ?democles schreef:Op Diyaudio heeft meneer Salas een 6V6 als triode geschakelde voorversterker ontworpen.
Of iemand anders.
Anne
Ik bedoelde eigenlijk 2x 6V6 per kant, dus totaal 4.
De buizen die jij noemt ken ik ook niet.
De buizen die jij noemt ken ik ook niet.
Zijn stevige dubbel-triodesdemocles schreef:De buizen die jij noemt ken ik ook niet.
Als je toch bezig bent, maak er 6 vanIk bedoelde eigenlijk 2x 6V6 per kant, dus totaal 4.
Dan hier maar wat ideeën op doen
Voor iets nieuws..............
http://lilienthalengineering.com/100-am ... -2-1945-54
Voor iets nieuws..............
Wat moet je hier mee ?democles schreef:Dan hier maar wat ideeën op doen![]()
Voor iets nieuws..............![]()
Er staat welgeteld één voorversterker in en dan nog wel uit België
Anne
Ja 1 voorversterker,maar de rest vond ik ook leuk om te lezen,had deze site nog niet gevonden.
Weet nog niet wat ik met die 6V6 kan?
Salas vertelde dat het geluid van de 6V6 in triode in de buurt kwam van het geluid van een DHT (direct verhitte triode) .
Gezien mijn probeersels met de 4P1L ,ook DHT, leden tot een zeer mooi geluid kwa voorversterker,maar met als nadeel , wilde ik dat goed krijgen ,ik twee kasten moest bouwen,1 voor de voeding en 1 voor de versterker.
Wordt dan weer zo,n bakbeest.........
Vandaar 6V6 in triode.
Had nog een trafo liggen met 300v en 340v/ 250mA aftakkingen.
Zit ook 50v aansluiting op, 6V6 voorversterker met biasautomaat

Weet nog niet wat ik met die 6V6 kan?
Salas vertelde dat het geluid van de 6V6 in triode in de buurt kwam van het geluid van een DHT (direct verhitte triode) .
Gezien mijn probeersels met de 4P1L ,ook DHT, leden tot een zeer mooi geluid kwa voorversterker,maar met als nadeel , wilde ik dat goed krijgen ,ik twee kasten moest bouwen,1 voor de voeding en 1 voor de versterker.
Wordt dan weer zo,n bakbeest.........
Vandaar 6V6 in triode.
Had nog een trafo liggen met 300v en 340v/ 250mA aftakkingen.
Zit ook 50v aansluiting op, 6V6 voorversterker met biasautomaat
Als de vervorming van en 6V6 zo mooi is
kun je een 6AQ5 ervoor nemen, is hetzelfde in een mini-jasje.
Omdat eindbuizen niet gemaakt zijn voor kleine signalen geeft dat meer brom en microfonie.
Dus gelijkstroom gloeien en op een verend voetje.
In allerlei bochten wringen om een buis te gebruiken waar die eigenlijk niet geschikt voor is ?
Anne
Omdat eindbuizen niet gemaakt zijn voor kleine signalen geeft dat meer brom en microfonie.
Dus gelijkstroom gloeien en op een verend voetje.
In allerlei bochten wringen om een buis te gebruiken waar die eigenlijk niet geschikt voor is ?
Hoort bij de hobby zullen we maar zeggendemocles schreef:Ik wist dat er iets mis met me was,maar wat ?![]()
Anne
- Bas Horneman
- Contacteer:
Wat is daar nadelig aan?Het nadeel van dat ding is dat de fase 180 graden draait.
Meestal bouw ik in fase.Bas Horneman schreef:Wat is daar nadelig aan?Het nadeel van dat ding is dat de fase 180 graden draait.
microfonie is niet mijn ding,bedankt Anne,zet het maar uit mijn hoofd denk ik en zoek maar naar iets anders met deze trafo .Omdat eindbuizen niet gemaakt zijn voor kleine signalen geeft dat meer brom en microfonie.
- Bas Horneman
- Contacteer:
Heb ook een 6v6 pre gebouwd. Microfonie had ik geen last van. Wel van brom. Opgelost met DC.
Kun je het geluid omschrijven Bas.
Waar komt het bij in de buurt?
Waar komt het bij in de buurt?
- Bas Horneman
- Contacteer:
Altijd moeilijk en persoonlijk..en in mijn systeem vond ik het grootser...macho maar muzikaal.
- Bas Horneman
- Contacteer:
Bij ons "bold" nen ottoBas Horneman schreef:Geloof dat ik het "bold" beschreven heb op diyaudio.
Anne
- Bas Horneman
- Contacteer:
Stel ik bouw dit ding,zou ik dan de biasautomaat kunnen gebruiken?
Op de trafo zit een 50v aftakking,voor evt. negatief.
Volgens mij staat de buis op iets van 20mA ,
Met een kathode weerstand van 27 ohm zou dat willen,of is het niks voor een voorversterker?
Op de trafo zit een 50v aftakking,voor evt. negatief.
Volgens mij staat de buis op iets van 20mA ,
Met een kathode weerstand van 27 ohm zou dat willen,of is het niks voor een voorversterker?
Zou niet weten waarom die bias autiomaat niet werkt op een voorversterker
Ik heb nog printjes welke zou je willen de stereo uitvoering ? Met de LT1014 Peet
Of twee mono printjes met de LT1013
Kan ze ook gewoon alle 3 naar je opsturen in enveloppe
Ik heb nog printjes welke zou je willen de stereo uitvoering ? Met de LT1014 Peet
Of twee mono printjes met de LT1013
Kan ze ook gewoon alle 3 naar je opsturen in enveloppe
Bedankt Bert,maar ik heb nog wat liggen.
Ik wacht maar even op het antwoord van Anne.
Ik wacht maar even op het antwoord van Anne.
- Bas Horneman
- Contacteer:
Het is even lezen,
Maar hier staat alles.
viewtopic.php?f=7&t=9507
Was de eerste die het toepaste in een GU-50 PP versterker
Ondertussen meer forumleden.
Hoe werkt het in het kort.
De automaat heeft een referentie spanning en meet aan de kathode weerstand de spanning.
De automaat stuurt langzaam de negatieve spanning naar de buis bij, tot de referentie spanning gelijk is aan de spanning over de kathode weerstand.
Door nu de kathode weerstand aan te passen varieer je het punt waarop de automaat regelt,en daarmee dus meer of minder mA door de buis.
Grote voordelen van de automaat: Geen gepaarde buizen meer nodig,je hoeft niks meer met de hand in te regelen,als er een buis mee kapt of aan zijn einde is vliegt je zekering er uit.
Dus je kunt in principe zo lukraak buizen inpluggen
Maar hier staat alles.
viewtopic.php?f=7&t=9507
Was de eerste die het toepaste in een GU-50 PP versterker
Ondertussen meer forumleden.
Hoe werkt het in het kort.
De automaat heeft een referentie spanning en meet aan de kathode weerstand de spanning.
De automaat stuurt langzaam de negatieve spanning naar de buis bij, tot de referentie spanning gelijk is aan de spanning over de kathode weerstand.
Door nu de kathode weerstand aan te passen varieer je het punt waarop de automaat regelt,en daarmee dus meer of minder mA door de buis.
Grote voordelen van de automaat: Geen gepaarde buizen meer nodig,je hoeft niks meer met de hand in te regelen,als er een buis mee kapt of aan zijn einde is vliegt je zekering er uit.
Dus je kunt in principe zo lukraak buizen inpluggen
Laatst gewijzigd door democles op za 10 aug 2019, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.