FPGA voor Dummies
Moderator: Beheerdersteam
FPGA voor Dummies
Ik zag deze site en dacht dat dit misschien leuk is om je eigen DAC te bouwen.
https://papilio.cc/
Het kijkt mij een vereenvoudiging vergelijkbaar met de overgang van moeilijke C-compilers naar Arduino, maar dan voor FPGA apparaten. Ik heb echter geen zicht op de bruikbaarheid en eventuele zware bibliotheken. heeft iemand ervaringen of meningen?
https://papilio.cc/
Het kijkt mij een vereenvoudiging vergelijkbaar met de overgang van moeilijke C-compilers naar Arduino, maar dan voor FPGA apparaten. Ik heb echter geen zicht op de bruikbaarheid en eventuele zware bibliotheken. heeft iemand ervaringen of meningen?
Re: FPGA voor Dummies
Ik kan me voorstellen dat het gedeeltelijk door middel van schema's ontwerpen het inderdaad wel wat makkelijker maakt dan met zuivere Verilog of VHDL. Ik merk tenminste dat ik vaak even op een stuk papier een schema schets voor ik het in Verilog vertaal. Verilog is trouwens een draak van een taal, met VHDL heb ik geen ervaring.
Die FPGA-modules waar ze naar verwijzen hebben zo te zien allemaal de allerkleinste Spartan 6 erop zitten. Als je veel digitale signaalbewerking nodig hebt, maakt een wat grotere FPGA het een stuk makkelijker, dan hoef je niets te optimaliseren om het erin te krijgen.
Die FPGA-modules waar ze naar verwijzen hebben zo te zien allemaal de allerkleinste Spartan 6 erop zitten. Als je veel digitale signaalbewerking nodig hebt, maakt een wat grotere FPGA het een stuk makkelijker, dan hoef je niets te optimaliseren om het erin te krijgen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: FPGA voor Dummies
FPGA voor audio?
Tenzij je waanzinnige moeilijke algoritmes hebt draaien, is het als een kernraket op een knijt/knut mug schieten.
Tenzij je waanzinnige moeilijke algoritmes hebt draaien, is het als een kernraket op een knijt/knut mug schieten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: FPGA voor Dummies
perfect voor high end audio dusOne World Concepts schreef:FPGA voor audio?
Tenzij je waanzinnige moeilijke algoritmes hebt draaien, is het als een kernraket op een knijt/knut mug schieten.
Re: FPGA voor Dummies
Het voordeel zou zijn dat je de werking en de architectuur kan manipuleren en onderzoeken zonder heel veel pcb's te bakken. Ik zie het dan ook meer als een educatief plan als een revolutionair audio concept. Dat doet Chord al en daar kan ik de huurprijs niet eens van betalen. Ik denk aan:
-Wel of geen upsampling
-Een, twee, vier of 32 parrallelle dac eenheden
-Noiseshaping op verschillende manieren
En dit zijn nog maar mogelijkheden die ik noem zonder er echt verstand van te hebben.
-Wel of geen upsampling
-Een, twee, vier of 32 parrallelle dac eenheden
-Noiseshaping op verschillende manieren
En dit zijn nog maar mogelijkheden die ik noem zonder er echt verstand van te hebben.
Re: FPGA voor Dummies
Dat bouw je dan toch echt niet met zo'n stukje speelgoed hoor John. Leuk om natte voeten te krijgen en een beetje kennis te maken. Maar verder gaat het niet. Zou zeggen probeer het eens en vertel..............
Sinds de grote chipbakkers geen brood meer zien in dedicated audio filterchips moeten we dat spul zelf bakken. Met een simpel schema invoer progje kom er dan toch niet... 
Lijkt wel op Deens. Laat daar nou ook de Soekris DAC vandaan komen: http://www.soekris.dk/One World Concepts schreef:FPGA voor audio?
Tenzij je waanzinnige moeilijke algoritmes hebt draaien, is het als een kernraket op een knijt/knut mug schieten.
Re: FPGA voor Dummies
Ik had toch wel meer dan 70 % van de 132 DSP-slices van mijn XC6SLX75 nodig hiervoor, terwijl de ASRC en de S/PDIF-interface in aparte IC's zaten. Nu komt dat juist doordat ik geen digitale ontwerper ben, en daarom bijvoorbeeld geen CIC-filters gebruikt heb omdat ik niet wist niet dat ze bestonden, de vier filters links in het tweede plaatje allemaal uit de Xilinx-compiler gehaald heb zonder moeite te doen om de hardware te combineren en hoe dan ook niet al te erg mijn best gedaan heb om het compact te houden. Maar ja, met een flinke FPGA hoeft dat ook niet.One World Concepts schreef:FPGA voor audio?
Tenzij je waanzinnige moeilijke algoritmes hebt draaien, is het als een kernraket op een knijt/knut mug schieten.
Met zo'n XC6SLX9 die op de modules in de link van John P zitten, kan iemand die echt weet hoe je de boel moet optimaliseren net een fatsoenlijk stereo interpolatiefilter met twee stel coëfficiënten maken ( https://www.diyaudio.com/forums/digital ... 8-khz.html ).
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: FPGA voor Dummies
Enige nuttige wat ik me kan bedenken is middels een paar snelle ADC's (evt externe), een geheel maken om zo een Class-D versterker te maken met post feedback.
Aangezien 110-115dB SNR tegenwoordig niet zo moeilijk meer is, is dat ook wel een flinke kluif.
Aangezien 110-115dB SNR tegenwoordig niet zo moeilijk meer is, is dat ook wel een flinke kluif.
Re: FPGA voor Dummies
De functie is duidelijk meer educatief als nuttig. Ik kan mij goed voorstellen dat je een DAC bouwt vanaf minimaal tot top notch door steeds betere filters en methodes te gebruiken. Het ziet er wel naar uit dat sterkere hardware nodig is en dat het programmeren door drag and drop iets te rooskleurig is. Voor mij wordt het een te zwaar project om er zo even bij te doen.
