aardlusbrom Gainclone
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: aardlusbrom Gainclone
Nog wat dingen:
Er mist een condensator op de versterkerprintjes.
Netschakelaar is waarschijnlijk niet geschikt voor dit vermogen/spanning.
Ik kan nergens een verbinding vinden van voedingsnul naar de kast.
Er mist een condensator op de versterkerprintjes.
Netschakelaar is waarschijnlijk niet geschikt voor dit vermogen/spanning.
Ik kan nergens een verbinding vinden van voedingsnul naar de kast.
Re: aardlusbrom Gainclone
Klopt, zo te zien is dat de ingangs-condensator.ds23man schreef:Nog wat dingen:
Er mist een condensator op de versterkerprintjes.
Denk dat het wel zal gaan. bij mij was er wel eens eentje gaan smelten, maar dat was in een klasse-a bak. dit trekt nominaal natuurlijk lang niet zoveel stroom.ds23man schreef:Netschakelaar is waarschijnlijk niet geschikt voor dit vermogen/spanning.
In het exemplaar van triodedick waar naar verwezen word zit er ook eentje.
Nee, ik ook niet. die is dan weer wel door triodedick toegepast. denk dat hier iemand met audiofiele neigingen is bezig geweest.ds23man schreef:Ik kan nergens een verbinding vinden van voedingsnul naar de kast.
Word nog een hele toer om dat weer allemaal recht te breien.
Re: aardlusbrom Gainclone
Klopt het aansluiten van de gelijkrichting wel?
Met de centertap rechtstreeks naar de voedingsprint, en de 2 wikkelingen naar de
gelijkrichter, staat toch de dubbele spanning op de gelijkrichter??
Met de centertap rechtstreeks naar de voedingsprint, en de 2 wikkelingen naar de
gelijkrichter, staat toch de dubbele spanning op de gelijkrichter??
Re: aardlusbrom Gainclone
Ja, zo hoort het ook bij een symmetrische voeding. hoe had je het anders willen doen ?
Zie plaatje voor een schematische weergave : Welliswaar is de dubbelle gelijkrichter in dit geval errrug overdreven. eentje kan het makkelijk op zijn sloffen bijbenen. die dingen kunnen iets van 25 Ampère hebben.
Die twee stukken 2.5 mm² massief koper zijn dan ook niet erg zinvol. beter had geweest om getwist en geisoleerd soepel draad toe te passen, en deze met fastons op de gelijkrichter aan te sluiten.
Zie plaatje voor een schematische weergave : Welliswaar is de dubbelle gelijkrichter in dit geval errrug overdreven. eentje kan het makkelijk op zijn sloffen bijbenen. die dingen kunnen iets van 25 Ampère hebben.
Die twee stukken 2.5 mm² massief koper zijn dan ook niet erg zinvol. beter had geweest om getwist en geisoleerd soepel draad toe te passen, en deze met fastons op de gelijkrichter aan te sluiten.
Re: aardlusbrom Gainclone
Behalve de net-aarde zie ik ook nergens een verbinding aan de kast
Lijkt me 't best om de aardkanten van de twee ingangen aan elkaar te zetten en die dan samen door 100Ω aan de kast te verbinden (links).
Als niks helpt kun je nog de voedingen splitsen, elke versterker één wikkeling, en dan enkelfasig gelijkrichten (rechts).
Anne
Lijkt me 't best om de aardkanten van de twee ingangen aan elkaar te zetten en die dan samen door 100Ω aan de kast te verbinden (links).
Als niks helpt kun je nog de voedingen splitsen, elke versterker één wikkeling, en dan enkelfasig gelijkrichten (rechts).
Anne
Re: aardlusbrom Gainclone
De laatste oplossing is een vervanging van de Dual Mono oplossing die eigenlijk 2 trafo's nodig heeft.
Je kan natuurlijk ook de twee galvanisch gescheiden wikkelingen gebruiken om een dual mono concept te realiseren...echter hier ten koste van de dubbelfasige gelijkrichting.
Ik denk dat 2 trafo's het beste is en deze oplossing een redelijk alternatief.
Ik blijf er echter bij dat de als je een kast gebruikt dat dan beide kanalen ergens geaard moeten worden (zodat het geleidende chassis een afscherming vormt om de versterker(s) )...bij voorkeur dus aan de ingangs-cinch bussen op het chassis. Als je 2 chassis gebruikt kan elk kanaal in zijn eigen chassis op die manier geaard worden. Uiteindelijk komen de signaalaardes toch ergens bij elkaar...zeker in de signaal bron
Je kan natuurlijk ook de twee galvanisch gescheiden wikkelingen gebruiken om een dual mono concept te realiseren...echter hier ten koste van de dubbelfasige gelijkrichting.
Ik denk dat 2 trafo's het beste is en deze oplossing een redelijk alternatief.
Ik blijf er echter bij dat de als je een kast gebruikt dat dan beide kanalen ergens geaard moeten worden (zodat het geleidende chassis een afscherming vormt om de versterker(s) )...bij voorkeur dus aan de ingangs-cinch bussen op het chassis. Als je 2 chassis gebruikt kan elk kanaal in zijn eigen chassis op die manier geaard worden. Uiteindelijk komen de signaalaardes toch ergens bij elkaar...zeker in de signaal bron
Re: aardlusbrom Gainclone
Dag allen,
Heel hartelijk dank voor alle input. Het begint me alleen wel wat te duizelen. Er zijn blijkbaar allerlei opties. De optie van Ahbuis ziet er neem ik aan uit zoals op bijgevoegde foto? Wat dus betekent dat signaal en aarde NIET moeten worden kortgesloten zoals Ray 5150 voorstelt?
Ik zal alle voorstellen achter elkaar uitproberen tot het probleem is opgelost.Overigens, nog even terug naar mijn allereerste bericht: het is alleen een probleem bij mijn Kirishima backloaded Horns met Fostex 206 breedbanders. De combinatie van erg gevoelige speaker en gigantische kast zorgt ervoor dat de aardlusbrom onacceptabel is. Op minder gevoelige en kleinere kasten is het eigenlijk geen probleem. Je hoort de brom dan niet op luisterpositie. Op zich klinkt de versterker wel erg goed (ondanks de onvolkomenheden die jullie ontdekken - of heeft hij dat wellicht bewust zo gedaan uit audiofiele overwegingen?)
Nogmaals dank voor het meedenken. Wat een fantastisch forum is dit toch!
Anko
Heel hartelijk dank voor alle input. Het begint me alleen wel wat te duizelen. Er zijn blijkbaar allerlei opties. De optie van Ahbuis ziet er neem ik aan uit zoals op bijgevoegde foto? Wat dus betekent dat signaal en aarde NIET moeten worden kortgesloten zoals Ray 5150 voorstelt?
Ik zal alle voorstellen achter elkaar uitproberen tot het probleem is opgelost.Overigens, nog even terug naar mijn allereerste bericht: het is alleen een probleem bij mijn Kirishima backloaded Horns met Fostex 206 breedbanders. De combinatie van erg gevoelige speaker en gigantische kast zorgt ervoor dat de aardlusbrom onacceptabel is. Op minder gevoelige en kleinere kasten is het eigenlijk geen probleem. Je hoort de brom dan niet op luisterpositie. Op zich klinkt de versterker wel erg goed (ondanks de onvolkomenheden die jullie ontdekken - of heeft hij dat wellicht bewust zo gedaan uit audiofiele overwegingen?)
Nogmaals dank voor het meedenken. Wat een fantastisch forum is dit toch!
Anko
Re: aardlusbrom Gainclone
Ik heb inmiddels het volgende uitgeprobeerd (zie foto) zonder resultaat:
- ingangstulppluggen inwendig doorverbonden (gevolg: geen geluid meer!)
- nieuwe coax kabel
Aardkanten vd 2 ingangen doorverbonden en samen door 100 ohm weerstand aan chassis verbonden.
- luidsprekeraardes doorverbonden en aan chassis verbonden.
Helaas helaas. Nog even voor de zekerheid de volgende vraag: is aardlus oorzaak brom? Als ik één van de 2 tulpluggen losmaak is brom helemaal weg zoals ik eerder schreef. Betekent dit dat het om aardlusprobleem gaat?
- ingangstulppluggen inwendig doorverbonden (gevolg: geen geluid meer!)
- nieuwe coax kabel
Aardkanten vd 2 ingangen doorverbonden en samen door 100 ohm weerstand aan chassis verbonden.
- luidsprekeraardes doorverbonden en aan chassis verbonden.
Helaas helaas. Nog even voor de zekerheid de volgende vraag: is aardlus oorzaak brom? Als ik één van de 2 tulpluggen losmaak is brom helemaal weg zoals ik eerder schreef. Betekent dit dat het om aardlusprobleem gaat?
Re: aardlusbrom Gainclone
Vanaf de ingangsplug loopt er een afgeschermde leiding met twee witte draden naar de print.Heb je soms die twee witte draden bij één print verwisselt ?Buisbuzz schreef:- ingangstulppluggen inwendig doorverbonden (gevolg: geen geluid meer!)
Anne
Re: aardlusbrom Gainclone
Zou het niet makkelijker (en beter) zijn om de hele zaak om te bouwen naar een centraal aardpunt waar alle massa's samenkomen ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: aardlusbrom Gainclone
dat klopt, maar heb je dan nog wel een brom?Buisbuzz schreef:- ingangstulppluggen inwendig doorverbonden (gevolg: geen geluid meer!)
Re: aardlusbrom Gainclone
Oplossing is dual mono bouwen. Enige manier om aardlussen te voorkomen hier. Dus ieder kanaal een eigen trafo! Ieder kanaal dan apart aarden naar de kast met een 100 ohm weerstand bij alleen de cinch bussen.
Re: aardlusbrom Gainclone
Dat begrijp ik niet helemaal, er zijn toch miljoenen (bromvrije) versterkers gebouwd,Pjotr schreef:Oplossing is dual mono bouwen. Enige manier om aardlussen te voorkomen hier. Dus ieder kanaal een eigen trafo! Ieder kanaal dan apart aarden naar de kast met een 100 ohm weerstand bij alleen de cinch bussen.
Zowel commerciele als thuisbouw producten die op een enkelvoudige transformator werken.
Re: aardlusbrom Gainclone
Ja klopt Ray, maar die zijn ook veel strakker gelay-out! Dat gaat hier niet meer. In feite zou je de nul aansluiting van beide versterker printen direct aan elkaar moeten solderen met nul cm (nul ohm) draad ertussen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 13 jul 2019, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: aardlusbrom Gainclone
Oef, dus oplossing van Ahbuis (zie eerdere post) werkt ook niet denk je Pjotr? Heb je zelf ook gebouwd? Op zich overigens geen probleem om trafo erbij te zetten volgens mij. Er is (net) voldoende plek. Moet dan neem ik aan wel exact dezelfde zijn? Zie foto van trafo die is ingebouwd.
Anko
Anko
Re: aardlusbrom Gainclone
Overigens, in antwoord op de vragen: bedrading van cinch inlets naar print is ok. En bij kortsluiting tulpen is er geen brom (maar ook geen muziek, dus daar heb ik niets aan
)
Re: aardlusbrom Gainclone
Volgens mij is er plek genoeg in je kast om een 2e identieke trafo bovenop de huidige te zetten. Dan per kanaal een brugcel met een condensatorprint voor de plus en min voeding. Zo hou je nul/aarde van beide kanalen gescheiden en kan er geen aardlus meer ontstaan.
Ohw ja, om antwoord te geven op je vraag: Ik bouw i.d.d. ook wel een wat: viewtopic.php?p=1791151#p1791151
{Edit]
Zie op de foto dat je er een trafo in hebt zitten van 2x 30V. Klopt dat? Dat is sowieso veel te veel voor de LM3886. 2x 24V is wel de max.
Ohw ja, om antwoord te geven op je vraag: Ik bouw i.d.d. ook wel een wat: viewtopic.php?p=1791151#p1791151
{Edit]
Zie op de foto dat je er een trafo in hebt zitten van 2x 30V. Klopt dat? Dat is sowieso veel te veel voor de LM3886. 2x 24V is wel de max.
Re: aardlusbrom Gainclone
Pjotr, is dit wat om te kopen? Is amperage voldoende?
Ringkerntrafo Amplimo 2x 2x22v 5.11A - Elektronica-componenten - Marktplaats.nl
Ringkerntrafo Amplimo 2x 2x22v 5.11A - Elektronica-componenten - Marktplaats.nl
Re: aardlusbrom Gainclone
Qua voltage prima maar verder qua VA nogal overkill als je dat 2x neemt (voor iedere kanaal apart). Voor dual mono heb je aan 2x 24V @ 120VA per kant genoeg. Kostdah? Overigens loop je het risico op "brommende" trafo's, zeker als ze nog 220V zijn. Heb je via Marktplaats geen garantie op.
Ik weet niet hoeveel spanning je voeding nu levert? In rust is plus en min 40V echt het absolute maximum. Plus en min 35V is beter (en optimaal). Is dat in orde dan kun je in dat geval qua brom nog een ster aarde overwegen om uit te proberen: Op 1 punt sluit je dan de nul van de voeding aan, de nul van iedere versterker en de min van iedere speaker. Die nuldraden dan zo dik mogelijk: 2,5mm2. Je gebruikt dan 1 brugcel met 1 condensatorprint. De center tap van de trafo dan ook aan dat sterpunt. Dat sterpunt is dan de enige aarde van de versterker. Cinchbussen dus geïsoleerd monteren.
Ik weet niet hoeveel spanning je voeding nu levert? In rust is plus en min 40V echt het absolute maximum. Plus en min 35V is beter (en optimaal). Is dat in orde dan kun je in dat geval qua brom nog een ster aarde overwegen om uit te proberen: Op 1 punt sluit je dan de nul van de voeding aan, de nul van iedere versterker en de min van iedere speaker. Die nuldraden dan zo dik mogelijk: 2,5mm2. Je gebruikt dan 1 brugcel met 1 condensatorprint. De center tap van de trafo dan ook aan dat sterpunt. Dat sterpunt is dan de enige aarde van de versterker. Cinchbussen dus geïsoleerd monteren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 15 jul 2019, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: aardlusbrom Gainclone
Deze lijkt wel wat,https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 120va.html
Anne
Anne
Re: aardlusbrom Gainclone
Op voorwaarde dat ie niet bromt!!!
Het hangt ook een beetje van je speakerimpedantie af. Is die overwegend 4 ohm dan is die 2x 22V prima. Is het meer richting 6 - 8 ohm dan zou ik die 2x 23V of 2x 25V nemen.
Re: aardlusbrom Gainclone
Pjotr schreef:Is het meer richting 6 - 8 ohm dan zou ik die 2x 23V of 2x 25V nemen.
Anne
Re: aardlusbrom Gainclone
Je kwam daar zelf meeAh!buis schreef:Pjotr schreef:Is het meer richting 6 - 8 ohm dan zou ik die 2x 23V of 2x 25V nemen.Waar ga je die vinden ? Dan toch maar 2x24V
![]()
Anne
2x 24V is wel het meest optimale m.i.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: aardlusbrom Gainclone
Deze is waarschijnlijk ook nog mogelijk
https://www.audiophonics.fr/fr/transfor ... -4185.html
https://www.audiophonics.fr/fr/transfor ... -4185.html
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: aardlusbrom Gainclone
Daar waar nog trafo's uit het 220V-tijdperk in het magazijn liggen.Ah!buis schreef:Pjotr schreef:Is het meer richting 6 - 8 ohm dan zou ik die 2x 23V of 2x 25V nemen.Waar ga je die vinden ? Dan toch maar 2x24V
![]()
Anne
