aardlusbrom Gainclone
Moderator: Beheerdersteam
aardlusbrom Gainclone
Beste leden,
Ik heb vorige week een Gainclone versterker gekocht. Klinkt goed, maar er is één heel vervelend probleem: forse 50hz brom over mijn Kirishima Backloaded Horns met Fostex 206 speakers.
Situatie is als volgt:
- versterker zelf is stil
- aansluiten op Audio Note AX One (90db) > brom alleen te horen met oor voor de speaker
- aansluiten op Kirishima backloaded horns met Fostex 206 (96db) > harde brom op luisterpositie (3 meter afstand). Het is een zeer penetrante brom in de driver zelf en de gigantische Kirishima kast versterkt deze ook nog eens
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- aarde van de voedingskabels loshalen > maakt geen verschil
- aarde van de groep in de meterkast loshalen > maakt geen verschil (versterker en DAC zitten op aparte audiogroep)
- verschillende bronnen separaat aangesloten (DAC, CD Speler) > maakt geen verschil
- massa van één van de cinch kabels loshalen > maakt geen verschil
- één cinch kabeltje van DAC of CD speler losmaken > brom helemaal weg op de speaker van het kanaal dat nog wél aangesloten is
Verder: er is geen antenne-aansluiting of andere bron in de buurt die aardlus kan veroorzaken (denk ik). Ik heb het hele zwikje ook nog in een andere ruimte/verdieping uitgeprobeerd, maakt niets uit.
Ik neem nu aan dat er een aardlus in de versterker zelf zit en dat het probleem daar opgelost moet worden. Heeft iemand een goede tip hoe ik die er uit kan krijgen? Nog even voor de duidelijkheid: het is eigenlijk alleen een probleem bij de gevoelige Fostex speakers, niet bij minder gevoelige speakers zoals de Audio Note AX One.
Dank alvast
Buisbuzz
Ik heb vorige week een Gainclone versterker gekocht. Klinkt goed, maar er is één heel vervelend probleem: forse 50hz brom over mijn Kirishima Backloaded Horns met Fostex 206 speakers.
Situatie is als volgt:
- versterker zelf is stil
- aansluiten op Audio Note AX One (90db) > brom alleen te horen met oor voor de speaker
- aansluiten op Kirishima backloaded horns met Fostex 206 (96db) > harde brom op luisterpositie (3 meter afstand). Het is een zeer penetrante brom in de driver zelf en de gigantische Kirishima kast versterkt deze ook nog eens
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- aarde van de voedingskabels loshalen > maakt geen verschil
- aarde van de groep in de meterkast loshalen > maakt geen verschil (versterker en DAC zitten op aparte audiogroep)
- verschillende bronnen separaat aangesloten (DAC, CD Speler) > maakt geen verschil
- massa van één van de cinch kabels loshalen > maakt geen verschil
- één cinch kabeltje van DAC of CD speler losmaken > brom helemaal weg op de speaker van het kanaal dat nog wél aangesloten is
Verder: er is geen antenne-aansluiting of andere bron in de buurt die aardlus kan veroorzaken (denk ik). Ik heb het hele zwikje ook nog in een andere ruimte/verdieping uitgeprobeerd, maakt niets uit.
Ik neem nu aan dat er een aardlus in de versterker zelf zit en dat het probleem daar opgelost moet worden. Heeft iemand een goede tip hoe ik die er uit kan krijgen? Nog even voor de duidelijkheid: het is eigenlijk alleen een probleem bij de gevoelige Fostex speakers, niet bij minder gevoelige speakers zoals de Audio Note AX One.
Dank alvast
Buisbuzz
Re: aardlusbrom Gainclone
Het is volgens mij het ontwerp van Dick vd Merwe, zie deze link: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... chipamp/3/
En het gaat om de versie met de multi elco PCB. Alleen die van mij heeft maar één trafo.
Zoals ik schreef heb ik de brom geprobeerd te elimineren door de massa van één van de rca stekkers van de interlink tussen DAC en versterker los te halen. Had geen effect. Of moet ik de massa van de female rca aan de binnenkant van de versterker aan één kant losmaken?
En het gaat om de versie met de multi elco PCB. Alleen die van mij heeft maar één trafo.
Zoals ik schreef heb ik de brom geprobeerd te elimineren door de massa van één van de rca stekkers van de interlink tussen DAC en versterker los te halen. Had geen effect. Of moet ik de massa van de female rca aan de binnenkant van de versterker aan één kant losmaken?
Re: aardlusbrom Gainclone
Een paar goede foto's zal de beeldvorming inderdaad verduidelijken.
Met het ontwerp zal ongetwijfeld niks mis zijn, maar mogelijk heeft de bouwer een paar steken laten vallen.
Met het ontwerp zal ongetwijfeld niks mis zijn, maar mogelijk heeft de bouwer een paar steken laten vallen.
Re: aardlusbrom Gainclone
Hierbij een aantal foto’s. Hoop dat jullie hieruit op kunnen maken waar het probleem zit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: aardlusbrom Gainclone
Je gebruikt geisoleerde chinchbussen, dus er ontstaat een aardlus via je bron zodra je twee kabels aansluit.
Re: aardlusbrom Gainclone
Ok, dank je. Wat te doen? Ik ben niet technisch, zou fijn zijn als je specifieke instructies zou willen geven. Misschien ingetekend op de foto? Zou fantastisch zijn!
Dank en groet,
Anko
Dank en groet,
Anko
Re: aardlusbrom Gainclone
Daar zou Gerhard zomaar gelijk in kunnen hebben. zo te zien is plaatje 5A van de PDF hier van toepassing.
5B zou dan de oplossing hiervoor moeten zijn.
5B zou dan de oplossing hiervoor moeten zijn.
Re: aardlusbrom Gainclone
5A Kan ook, alleen moet je de afscherming niet direct aan de massa van het chassisdeel vast maken maar ieder afzonderlijk met een weerstand van 100 ohm ertussen. Met 5B kan er nog een aardlus ontstaan buiten de versterker.ray5150 schreef:Daar zou Gerhard zomaar gelijk in kunnen hebben. zo te zien is plaatje 5A van de PDF hier van toepassing.
Elex brom Oplossen.pdf
5B zou dan de oplossing hiervoor moeten zijn.
Een aardlus is eigenlijk een kortgesloten secundaire winding die door inductie 50 Herz oppikt en die kan je onderbreken door een weerstandje van 100 ohm.
Aad
Re: aardlusbrom Gainclone
Je kunt het in ieder geval proberen, die weerstandjes kosten iets van 5 cent tot een dubbeltje het stuk, en qua werk moet het niet meer dan een kwartiertje in beslag nemen.
Wat ook aan te raden is, is het goed in elkaar twisten van de AC voerende bedrading. dus van de netentree naar de schakelaar, van de schakelaar naar de trafo, en van de trafo naar de gelijkrichters.
Wat ook aan te raden is, is het goed in elkaar twisten van de AC voerende bedrading. dus van de netentree naar de schakelaar, van de schakelaar naar de trafo, en van de trafo naar de gelijkrichters.
Re: aardlusbrom Gainclone
Wat doet die 2e ader aan de afscherming?Buisbuzz schreef:Ga ik doen. Wat ik heb ingetekend klopt dus?
Aad
Re: aardlusbrom Gainclone
Geen idee waarom de bouwer dit zo heeft bedacht. Zie eerdere foto’s die ik stuurde voor de aansluiting van de dunne doorzichtige aders op het lm3886 bordje. Is het verstandig er iets in te wijzigen?
Anko
Anko
Re: aardlusbrom Gainclone
De tweede ader zit aan de afscherming vast van de +- ommanteling naar de versterkerprint.
Deze zit maar aan 1 kant vast,dit is volgens mij goed zo en kan niet de oorzaak zijn van de brom.
Deze zit maar aan 1 kant vast,dit is volgens mij goed zo en kan niet de oorzaak zijn van de brom.
Re: aardlusbrom Gainclone
Nog iets, gezien de afscherming aan de min zit,zou ik dit ook maar isoleren van de kast.
Re: aardlusbrom Gainclone
Dag zelfbouwvrienden,
Ik ben nieuw op deze site en was wat aan het rondnneuzen en vond dit onderwerp leuk.
Ik ben op dit moment ook bezig met een gainclone (vandaar de belangstelling) en met een dual mono versterker...niet met de gainclone maar met MOSFET's en erg zwaar.
Dit probleem wat je nu schetst, bedacht ik me toen ik daarmee bezig was.....
Het probleem wat ik hier zie is dat de versterker NIET Dual Mono is. De trafo is enkel dus de beide versterkers hebben een gekopplede aarde, beide door hun eigen voedingsprint en als dan een stereo bron/apparaat word aangesloten dan komen de aardes in dat apparaat samen en vormen een hele grote aardlus. Ik vrees dat dat niet met een weerstandje van 100 Ohm op te lossen valt.
Ik ga ervan uit dat je niet een extra trafo wil inzetten.....klopt dat?
In dat geval zou ik de cinch ingangen beide aan het chassis leggen en de aarde van de voedingen op ver schillende plekken aan elkaar knopen.
Ze zijn al aan elkaar bij de trafo...ook een verbinding maken bij de voeding uitgang (misschien zelfs onderweg) en misschien ook de beide lluidsprekeraardes aan elkaar leggen. De Cinch ingangen liggen aan het chassis en dus ook aan elkaar. Hiermee heb je in de kast een aantal (kleine) aarlusjes gecreeerd maar dat is verre te prefereren boven de interne en externe aardlus die je nu hebt.
Ik hoop dat het helpt...succes.
Arjan
Ik ben nieuw op deze site en was wat aan het rondnneuzen en vond dit onderwerp leuk.
Ik ben op dit moment ook bezig met een gainclone (vandaar de belangstelling) en met een dual mono versterker...niet met de gainclone maar met MOSFET's en erg zwaar.
Dit probleem wat je nu schetst, bedacht ik me toen ik daarmee bezig was.....
Het probleem wat ik hier zie is dat de versterker NIET Dual Mono is. De trafo is enkel dus de beide versterkers hebben een gekopplede aarde, beide door hun eigen voedingsprint en als dan een stereo bron/apparaat word aangesloten dan komen de aardes in dat apparaat samen en vormen een hele grote aardlus. Ik vrees dat dat niet met een weerstandje van 100 Ohm op te lossen valt.
Ik ga ervan uit dat je niet een extra trafo wil inzetten.....klopt dat?
In dat geval zou ik de cinch ingangen beide aan het chassis leggen en de aarde van de voedingen op ver schillende plekken aan elkaar knopen.
Ze zijn al aan elkaar bij de trafo...ook een verbinding maken bij de voeding uitgang (misschien zelfs onderweg) en misschien ook de beide lluidsprekeraardes aan elkaar leggen. De Cinch ingangen liggen aan het chassis en dus ook aan elkaar. Hiermee heb je in de kast een aantal (kleine) aarlusjes gecreeerd maar dat is verre te prefereren boven de interne en externe aardlus die je nu hebt.
Ik hoop dat het helpt...succes.
Arjan
Re: aardlusbrom Gainclone
De 100 ohm weerstanden moeten alleen in de geluidvoerende massa's toegepast worden.ArjanH schreef:Dag zelfbouwvrienden,
...... aardes in dat apparaat samen en vormen een hele grote aardlus. Ik vrees dat dat niet met een weerstandje van 100 Ohm op te lossen valt.
I.....
Arjan
Een voedingsmassa als ster-massa uitvoeren en niet op verschillende plaatsen anders zouden er toch lussen kunnen ontstaan.
Aad
Re: aardlusbrom Gainclone
Ik heb 100 OHM weerstand geplaatst. Zie foto. Maar ik denk dat Aad iets anders bedoelde in zijn omschrijving van de bevestiging. Want als ik versterker aanzet krijg ik een enorme storingsbrom (geen aardlusbrom). Wil je aangeven hoe het wel moet Aad?
Dank, Anko
Dank, Anko
Re: aardlusbrom Gainclone
Ik ben niet zo goed bekend met het technische jargon. Bedoel je met “ingang kortsluiten” het volgende? Zie groene ingetekende lijn op foto.
Re: aardlusbrom Gainclone
Ja, gewoon een los tulpplugje insteken dat inwendig doorverbonden is. werkt het snelste.
Nu ik de foto's nog eens bekijk krijg ik steeds meer de indruk dat die signaalkabel een zelfgeknutseld stukje huisvlijt is van de oorspronkelijke bouwer.
Ik vertrouw dat niet zo heel erg. ook omdat het op diverse plaatsen contact maakt met de (welliswaar zwart geanodiseerde) koelblokken.
Zou het gelijk vervangen door een goed stukje fabrieks-coax.
Nu ik de foto's nog eens bekijk krijg ik steeds meer de indruk dat die signaalkabel een zelfgeknutseld stukje huisvlijt is van de oorspronkelijke bouwer.
Ik vertrouw dat niet zo heel erg. ook omdat het op diverse plaatsen contact maakt met de (welliswaar zwart geanodiseerde) koelblokken.
Zou het gelijk vervangen door een goed stukje fabrieks-coax.
