-Met 100 kohm en 2,2 uF in de integrator is de lus ongeveer even snel of even langzaam als de oude automaat (althans de variant die op bladzijde 1 van deze draad is gezet). De tijdconstante van de integrator is ongeveer 10 keer kleiner dan vroeger (toen was het 470 kohm met 4,7 uF), maar dat compenseert net weer voor de ongeveer tienvoudige versterking van het trapje met de PNP dat er nu niet meer in zit. Kortom, prima zo.Willy_61 schreef:
@Michiel, Marcel, wat is jullie mening over deze aanpassingen?
Aangepast voorstel:
CFB Biasautomaat V2.jpg
t.g.v. de aanpassing vd referentiediode heb ik de weerstanden R1-5-11-15 moeten wijzigen van 18k naar 22k, nu is de ruststroom 30mA.
-R8 en R19 zijn wat klein, om de vervorming zo goed mogelijk af te filteren zouden ze naar bijvoorbeeld 47 kohm mogen. Dat zou volgens mij ook nog moeten passen met de stabiliteit (met 100 kohm en 2,2 uF in de integrator en met de geplande koppelcondensatoren en roosterlekweerstanden), al is het verstandig om dat even te controleren in LTSpice (het is immers zonde als je je eindbuizen opblaast doordat ik me verrekend heb).
-Een exponentieel opstartende voeding kun je in Spice in ieder geval modelleren door een stap door een RC-filter en een spanningsgestuurde spanningsbron (E) te halen. Misschien kan het ook wel directer.