Domme vraag?
Moderator: Beheerdersteam
Domme vraag?
Ik heb een fullrange speaker. De Tabaq. Met een BaffleStap filter. Nu wil ik een subwoofer inzetten voor de allerlaagste tonen. En de speaker ontlasten. Daarvoor heb ik een highpass filter nodig. Die kan ik wel berekenen. Maar hoe werken die twee op elkaar in? Is daar software voor om dat na te bootsen? Zal toch geen kwestie zijn van alle filterwaarden bij elkaar op te tellen.
Re: Domme vraag?
Een actief of passief hoogdoorlaatfilter? Actief heeft geen invloed op elkaar, bij passief wordt het filter met name beïnvloed door het impedantieverloop van de luidspreker.
Boxsim en VituixCad kunnen het bijvoorbeeld simuleren.
Boxsim en VituixCad kunnen het bijvoorbeeld simuleren.
Re: Domme vraag?
Lees dit: http://sound.whsites.net/bafflestep.htm Inbouwen in mijn versterker met een variabele baffle step. Lijkt me ideaal. Ik had al naar VituixCad gekeken, maar hoge leercurve lijkt het. Zal Boxsim ook 's bekijken.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Domme vraag?
Het passieve baffle step filter is berekend voor 0 ohm bronweerstand. Bij voorschakelen van een passieve highpass klopt dat niet meer. Je zult de boel moeten doorrekenen met een netwerkprogramma, of een actieve highpass in de versterker gebruiken. Als je het schema van het speaker filter hebt, kun je, daarvan uitgaande, een nieuw filter met zowel de Baffle Step als de highpass functie er in, ontwerpen. Is te doen, maar niet heel eenvoudig.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Domme vraag?
Ja hoor, dit is met Ajhorn bijvoorbeeld prima te voorspellen.FredM schreef:Ik heb een fullrange speaker. De Tabaq. Met een BaffleStap filter. Nu wil ik een subwoofer inzetten voor de allerlaagste tonen. En de speaker ontlasten. Daarvoor heb ik een highpass filter nodig. Die kan ik wel berekenen. Maar hoe werken die twee op elkaar in? Is daar software voor om dat na te bootsen? Zal toch geen kwestie zijn van alle filterwaarden bij elkaar op te tellen.
Je zult een hoogdoorlaat moeten maken icm met een correctie.
Door een met en zonder HP filter vergelijking te maken kun je controleren of je BSC nog voldoende functioneert
Als je wat wil moet je maar even een PB sturen.
Re: Domme vraag?
Wouter, dank voor je aanbod. Ben intussen flink aan het stoeien in Vituixcad. Als ik er niet uitkom stuur ik je een bericht.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Domme vraag?
Anders is er ook nog Basta! en The Edge
http://www.tolvan.com/index.php?page=/main/home.php
http://www.tolvan.com/index.php?page=/main/home.php
Re: Domme vraag?
domme vragen zijn er niet 
is dit niet gewoon een kwestie van een actieve sub met ingebouwd filter tussen je versterker en de tabaq's zetten?
dan kan je vaak nog varieren met wat prettig klinkt in jou situatie en de bas daar ook verder op afstemmen, zowel qua volume als fase
dat bafflestep filter hoef je dan niet aan te gaan sleutelen volgens mij
is dit niet gewoon een kwestie van een actieve sub met ingebouwd filter tussen je versterker en de tabaq's zetten?
dan kan je vaak nog varieren met wat prettig klinkt in jou situatie en de bas daar ook verder op afstemmen, zowel qua volume als fase
dat bafflestep filter hoef je dan niet aan te gaan sleutelen volgens mij
