Domme vraag?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Domme vraag?

Bericht door FredM »

Ik heb een fullrange speaker. De Tabaq. Met een BaffleStap filter. Nu wil ik een subwoofer inzetten voor de allerlaagste tonen. En de speaker ontlasten. Daarvoor heb ik een highpass filter nodig. Die kan ik wel berekenen. Maar hoe werken die twee op elkaar in? Is daar software voor om dat na te bootsen? Zal toch geen kwestie zijn van alle filterwaarden bij elkaar op te tellen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Domme vraag?

Bericht door Chocomel »

Een actief of passief hoogdoorlaatfilter? Actief heeft geen invloed op elkaar, bij passief wordt het filter met name beïnvloed door het impedantieverloop van de luidspreker.

Boxsim en VituixCad kunnen het bijvoorbeeld simuleren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Domme vraag?

Bericht door Shadow »

Mini dsp een optie om te gebruiken?
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Domme vraag?

Bericht door FredM »

Lees dit: http://sound.whsites.net/bafflestep.htm Inbouwen in mijn versterker met een variabele baffle step. Lijkt me ideaal. Ik had al naar VituixCad gekeken, maar hoge leercurve lijkt het. Zal Boxsim ook 's bekijken.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Domme vraag?

Bericht door Tom Magchielse »

Het passieve baffle step filter is berekend voor 0 ohm bronweerstand. Bij voorschakelen van een passieve highpass klopt dat niet meer. Je zult de boel moeten doorrekenen met een netwerkprogramma, of een actieve highpass in de versterker gebruiken. Als je het schema van het speaker filter hebt, kun je, daarvan uitgaande, een nieuw filter met zowel de Baffle Step als de highpass functie er in, ontwerpen. Is te doen, maar niet heel eenvoudig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Domme vraag?

Bericht door wouter »

FredM schreef:
Ik heb een fullrange speaker. De Tabaq. Met een BaffleStap filter. Nu wil ik een subwoofer inzetten voor de allerlaagste tonen. En de speaker ontlasten. Daarvoor heb ik een highpass filter nodig. Die kan ik wel berekenen. Maar hoe werken die twee op elkaar in? Is daar software voor om dat na te bootsen? Zal toch geen kwestie zijn van alle filterwaarden bij elkaar op te tellen.
Ja hoor, dit is met Ajhorn bijvoorbeeld prima te voorspellen.

Je zult een hoogdoorlaat moeten maken icm met een correctie.
Door een met en zonder HP filter vergelijking te maken kun je controleren of je BSC nog voldoende functioneert

Als je wat wil moet je maar even een PB sturen.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Domme vraag?

Bericht door FredM »

Wouter, dank voor je aanbod. Ben intussen flink aan het stoeien in Vituixcad. Als ik er niet uitkom stuur ik je een bericht.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Domme vraag?

Bericht door OWC »

Anders is er ook nog Basta! en The Edge
http://www.tolvan.com/index.php?page=/main/home.php
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Domme vraag?

Bericht door grimoire »

domme vragen zijn er niet :)

is dit niet gewoon een kwestie van een actieve sub met ingebouwd filter tussen je versterker en de tabaq's zetten?
dan kan je vaak nog varieren met wat prettig klinkt in jou situatie en de bas daar ook verder op afstemmen, zowel qua volume als fase

dat bafflestep filter hoef je dan niet aan te gaan sleutelen volgens mij
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”