P. Atkinson State of the Art

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Man met jou móet ik gewoon blijven redetwisten ;)

Ik wimpel ze niet weg (al zou ik het wel moeten doen, gezien de gevoeligheidscurve van ons gehoor). Ik zeg dat resonanties in kastwanden doorgaans op veel hogere frequenties optreden én daar ook vele malen beter waarneembaar zijn.

Je opmerking over niet-lineaire vervormingen in het medium begrijp ik niet.
Ik weet wel dat de gemiddelde gevouwen TL-pijp flink wat deelresonanties vertoont op vaak redelijk hoorbare frequenties. Dat laten metingen en simulaties netjes zien. En die resonanties komen allemaal netjes uit die pijp zetten. Aan beide kanten.
Ja, dat is duidelijk :D Ik heb het over de vervorming die ontstaat t.g.v. de niet-lineariteit van lucht bij compressie en expansie. Bij grotere drukwisselingen neemt die vervorming toe. En in een BR zijn die drukvariaties veel groter dan in een TL. Met resonanties heeft dat niet van doen.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door MarcoSQ »

OK, laten we het er voor het gemak over eens zijn, dat het minder comprimeren van lucht voordelen biedt bij een TL. (Als in : die compressie gedraagt zich meer lineair, en resulteert dus in minder niet-lineare akoestische vervorming).

In geval van een BR : op precies het moment dat dat type vervorming maximaal is, is de vervorming van de driver/motor zelf juist minimaal.
Die wordt immers quasi helemaal stilgezet. Ook geen negeerbaar voordeel aan de zijde van basreflex, lijkt me...

Waarheen slaat die balans dan ? Mijn boerenl*llenverstand zegt : driver-vervormingen zijn factoren groter dan die door drukverschillen, en dus ook veel zinniger om aan te pakken.

Maar ja, ik weet ook wel hoe dat zit met dat soort verstand...het zit er opmerkelijk vaak naast :).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Hmm, dat stil staan van de conus a la een BR heb je ook met een TL... :-" En verder, als je een BR vergelijkbaar tam maakt/afstemt als een TL staat de conus ook niet meer echt stil. En dan alleen nog over een tamelijk klein frequentie bereik. Die verminderde vervorming t.g.v. de motor van de speaker maakt m.i. niet het verschil: TL en BR zijn beide resonantie systemen, alleen wàt er resoneert verschilt. Bij een BR is het een massa-veer systeem en bij een TL een transmissielijn. Wauw, what's in a name....? :D :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door markbakk »

Heren, als de stralingsimpedantie aan de achterzijde gelijk is, lijkt me dat de drukvariatie navenant is. Maar geloof me, vervormingen in dat frequentiebereik als gevolg van niet-lineair gedrag van de lucht is niet iets waarover je je zorgen hoeft te maken. Onze oren zijn niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

[-o< Amen!
WimV
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 22:59

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door WimV »

Zo ziet de SOTA er dus uit, in 1987 zelf gebouwd, zwaarste persing spaanplaat. Afgelopen 30 jaar meegesjouwd van ouderlijk huis naar studentenkamers, 1ste appartement, huurhuis, Belgie, terug in NL.....40kg per stuk. Die reis er aan af te zien. Zit te denken aan renovatie nu ik weer wat tijd heb (kits worden ook ouder...).
Bijlagen
SOTA 1987
SOTA 1987
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

Sentiment is leuk, maar de tijd heeft niet stilgestaan :lol:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door VintageHarry »

De bipolaire elco's eens vervangen na zoveel jaar kan meestal geen kwaad.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

Wat papaleo gedaan heeft met de units in Isobarix is echt goed, maar aan dit ontwerp kunnen wel wat dingen beter qua afstraling.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door ray5150 »

Een extern filter, zo aan die losse kabels te zien ?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Jerommel »

Mijn vader bouwde Rogers Monitors ergens eind jaren 80.
Remo kit in spaanplaat, met die oude Kef woofer en de toen zeer hippe Visaton bandtweeter.
Ik heb ze op 3 adressen gehoord.
"Rollend laag" is wel de juiste bewoording inderdaad.
En inderdaad weinig 'punch', maar dat kwam misschien ook omdat die 5" laag mid het al vroeg moest over nemen?
Het waren toen wel de beste speakers die ik ooit gehoord had.
Heb hem ze nog geholpen die dingen te verhuizen, a la Obelix met menhir de trap op met die dingen.
40 kilo per stuk ofzo...
Hij leeft inmiddels niet meer, maar de Rogers staan nog in gebruik bij zijn partner.
Rollend laag, dat nog een tijdje door lijkt te rollen als het signaal het niet meer bevat.
Geeft misschien die prettige indruk, omdat de luisterruimte er groter door lijkt?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

Ik heb verschillende versies van de Rogers Monitor gehoord, maar na de eerste luisterdag die ik bijwoonde heb ik die snel vergeten. Man wat een draken :-k
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door hannesie »

Welkom WimV, men heeft waarschijnlijk niet in de gaten dat er een behoorlijk verschil zit in de Atkinson en de Rogers Monitor RM50, en dan nog welke versie. :mrgreen:
Ik heb hier ook nog de tekeningen van Remo liggen, de goeie ouwe tijd dus. :sure:
Maar wel aardig wat van hem (Remo) gekocht destijds. :-$
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

Zelfde insteek Hans, veel units, goed voor de omzet :lagge:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Met het laag van de Rogers is niks mis, mits goed afgestemd! Is ook een kwestie van smaak. De rest van het audiospectrum was i.d.d. verder niet veel soeps naar huidige maatstaven. Zelfde voor de Atkinson. Laten we wel zijn, dit zijn ontwerpen van ruim 40 jaar geleden. En voor die tijd echt wel erg goed presterend. Maar zoals al gezegd, de tijd heeft niet stil gestaan...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Zelfde insteek Hans, veel units, goed voor de omzet :lagge:
Remo heeft van speakers bouwen nooit veel begrepen. Van verkopen des te meer, dat klopt wel :D Wat in zijn winkel stond was gepiel van klanten. Vandaar zoveel versies :lol: Ik heb zelf menig Rogers gebouwd destijds met alleen de B139, B110 en een Technics ribbon en dat deed het echt wel goed.
WimV
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 22:59

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door WimV »

ray5150 schreef:
Een extern filter, zo aan die losse kabels te zien ?

Die kabels zijn van een recent projectje, i.p.v. groot kan het ook klein(er). Naar een idee Uit de ELEX van ooit. De units zijn hier Audax HD100D25, SB15NRXC30-8 en de subwoofer heeft een paar Audax HD20B25H die ik op de kop heb weten te tikken.

Vocaal echt heel mooi, bas is natuurlijk niet te vergelijken met de SOTA (de deur rammelt niet mee...).

Gewoon voor de gein.
Bijlagen
IMG_20190616_163907.jpg
Knipsel.JPG
WimV
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 22:59

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door WimV »

hannesie schreef:
Welkom WimV, men heeft waarschijnlijk niet in de gaten dat er een behoorlijk verschil zit in de Atkinson en de Rogers Monitor RM50, en dan nog welke versie. :mrgreen:
Ik heb hier ook nog de tekeningen van Remo liggen, de goeie ouwe tijd dus. :sure:
Maar wel aardig wat van hem (Remo) gekocht destijds. :-$
Dank je Hans, Ik heb het boekje "14 luidsprekerontwerpen" van REMO (Voorburg, 1986) hier liggen. Destijds heb ik de SOTA gekozen te bouwen omdat het ontwerp me leuk leek te bouwen. Wist ik veel dat ik er 30 jaar nog mee zou zitten;-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Shadow »

Ik zou eens bij Speakerland, Speaker & co of Tony Gee langs gaan, dan heb je snel genoeg inspiratie voor wat nieuws :rock:
WimV
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 22:59

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door WimV »

Aan inspiratie geen gebrek en ik ken de dealers. Daarnaast vind ik het leuk om voor weinig iets goeds te maken. Relatief natuurlijk want het kan altijd beter en duurder.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door hannesie »

WimV schreef:
ray5150 schreef:
Een extern filter, zo aan die losse kabels te zien ?

Die kabels zijn van een recent projectje, i.p.v. groot kan het ook klein(er). Naar een idee Uit de ELEX van ooit. De units zijn hier Audax HD100D25, SB15NRXC30-8 en de subwoofer heeft een paar Audax HD20B25H die ik op de kop heb weten te tikken.

Vocaal echt heel mooi, bas is natuurlijk niet te vergelijken met de SOTA (de deur rammelt niet mee...).

Gewoon voor de gein.
Wel grappig dan dat ik die sub die je dan ook hebt bij de Audax-jes , die ik die dan ook heb gehad.

Komt gelijk weer boven drijven, in mijn geheugen.......... :think: :rock: . :rofl:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door Tom Magchielse »

Pjotr schreef:
Hmm, dat stil staan van de conus a la een BR heb je ook met een TL... :-" En verder, als je een BR vergelijkbaar tam maakt/afstemt als een TL staat de conus ook niet meer echt stil. En dan alleen nog over een tamelijk klein frequentie bereik. Die verminderde vervorming t.g.v. de motor van de speaker maakt m.i. niet het verschil: TL en BR zijn beide resonantie systemen, alleen wàt er resoneert verschilt. Bij een BR is het een massa-veer systeem en bij een TL een transmissielijn. Wauw, what's in a name....? :D :rock:
Dat klopt wel, een TL gedraagt zich aan de onderkant van zijn bereik eigenlijk als een BR met een hele lange poort. Je ziet een impedantieminimum en een uitwijkingsminimum, net als bij een BR, alleen vaak op een heel lage frequentie. (Bij de Rogers TL ongeveer 18 Hz} Het uitwijkingsminimum is door de sterke demping vaak niet heel scherp. Bij nog lagere frequenties treedt een maximum in de uitwijking op, anders dan bij een BR, waar de uitwijking "vlak"gaat lopen.
Voor dezelfde geluiddruk is de uitwijking van de TL in het diepe laag wel wat minder groot, omdat de straling daar voornamelijk uit de mondopening van de pijp komt, die meestal veel groter is dan de poort van een BR.
Het zijn vreemde hybride dingen....
Tom
roy brouwer
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 14:25

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door roy brouwer »

Ik krijg de indruk dat er maar weinig mensen in deze discussie de State echt gebouwd of goed doorgeluisterd hebben, Meerdere gebouwd maar nog steeds een zeer indrukwekkend systeem.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door pappaleo »

Klopt, de indrukken staan nog steeds in mijn vloerbedekking.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: P. Atkinson State of the Art

Bericht door ds23man »

Zal inmiddels wel een heel fris ruikend tapijtje zijn. :-&
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”