Aardlekschakelaar probleem
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik heb voor het doorverbinden van voedingskabels voor de automatische dompelpomp van de boot van dit soort smeltconnectors mee gekregen:
https://www.kabelbinders.nl/shop/Kabeld ... abel-lijm/
Na het vastklemmen moet je ze verhitten waardoor een waterdichte verbinding ontstaat.
https://www.kabelbinders.nl/shop/Kabeld ... abel-lijm/
Na het vastklemmen moet je ze verhitten waardoor een waterdichte verbinding ontstaat.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Lijkt me perfekt, ik heb natuurlijk ook heel weinig ruimte, ook nog niet eerder gezien. Echt onder de grond zit het ook niet he, de verbinding zit in de sokkel van de lamp. Krimptang heb ik, voor de prijs van een setje connectors hoef ik het ook niet te laten... setje besteld, bedankt voor de tip!
Re: Aardlekschakelaar probleem
Duraseals, prima spul!
Als het mantel kabel is Barry de litze ook doorverbinden!
Als het mantel kabel is Barry de litze ook doorverbinden!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
ook handig voor klussen in de autoerik1977 schreef:Ik heb voor het doorverbinden van voedingskabels voor de automatische dompelpomp van de boot van dit soort smeltconnectors mee gekregen:
https://www.kabelbinders.nl/shop/Kabeld ... abel-lijm/
Na het vastklemmen moet je ze verhitten waardoor een waterdichte verbinding ontstaat.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Barry, koop een giethars kabeldoos van Attema:
https://www.attema.com/nl_NL/products/i ... mofpakket/
Misschien heb je er twee nodig als je kabel te kort wordt. Tussen de twee dozen doe je dan een nieuw stukje YMvKas 2 of 3x2,5 (grondkabel)
Een goed gesorteerde bouwmarkt heeft dit. Denk er aan dat er absoluut geen vocht in de nieuw aangepelde kabeleinden zit! Anders zit er niets anders op dan de kabel verder uitgraven en opnieuw knippen en pellen.
https://www.attema.com/nl_NL/products/i ... mofpakket/
Misschien heb je er twee nodig als je kabel te kort wordt. Tussen de twee dozen doe je dan een nieuw stukje YMvKas 2 of 3x2,5 (grondkabel)
Een goed gesorteerde bouwmarkt heeft dit. Denk er aan dat er absoluut geen vocht in de nieuw aangepelde kabeleinden zit! Anders zit er niets anders op dan de kabel verder uitgraven en opnieuw knippen en pellen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Nog even op dit onderwerp inhaken, inmiddels zijn we de tuin volledig aan het (laten) veranderen. Ik heb nu ook inzichtelijk hoe kabels lopen, nieuwe kabels ingegraven, en wil het nu netjes voor elkaar maken. Overigens verder geen problemen meer gehad, het is dus wel het probleem in de staande lamp geweest.
De situatie: in de schuur komt een kabel binnen uit een groep/meterkast waar ook de eerder genoemde vrieskist op zit. In de schuur takt de kabel naar 3 punten: 2 x lampen, en 1 x een overkapping. Voordat de kabel vertakt de tuin in wil ik een aardlekschakelaar plaatsen, om problemen eerder in dit draadje te voorkomen, dus sluiting of 'lekken naar aarde' ergens in de tuin.
Mijn vraag is nu, wat gebeurd er bij een 'aardlek' in de tuin ? Dit zit immers achter 2 aardlekschakelaars, die in de schuur en die in de meterkast. Gaat domweg alleen de eerste, of allebei, of is dit afhankelijk van bv hoe snel ze zijn (zijn allebei 30mA overigens)? of mag deze constructie helemaal niet?
De situatie: in de schuur komt een kabel binnen uit een groep/meterkast waar ook de eerder genoemde vrieskist op zit. In de schuur takt de kabel naar 3 punten: 2 x lampen, en 1 x een overkapping. Voordat de kabel vertakt de tuin in wil ik een aardlekschakelaar plaatsen, om problemen eerder in dit draadje te voorkomen, dus sluiting of 'lekken naar aarde' ergens in de tuin.
Mijn vraag is nu, wat gebeurd er bij een 'aardlek' in de tuin ? Dit zit immers achter 2 aardlekschakelaars, die in de schuur en die in de meterkast. Gaat domweg alleen de eerste, of allebei, of is dit afhankelijk van bv hoe snel ze zijn (zijn allebei 30mA overigens)? of mag deze constructie helemaal niet?
Re: Aardlekschakelaar probleem
Aardlekschakelaars zijn toch enkel verschilstroomschakelaars, gaan af als de stroom in de twee draden niet gelijk is.Dat verschil is er over de hele toevoer, dan zal de gevoelgste (snelste ?) het eerst de boel afschakelen denk ik.
Of het mag ? geen idee. Lijkt me enkel zinloos, tenzij een gevoeliger op 't eind van de keten.
Anne
Of het mag ? geen idee. Lijkt me enkel zinloos, tenzij een gevoeliger op 't eind van de keten.
Anne
Re: Aardlekschakelaar probleem
Deze constructie mag wel, maar beide achter elkaar geplaatste aardlekschakelaars zijn niet selectief t.o.v. elkaar. Er bestaan zogenaamde selectieve aardlekschakelaars. Het heeft naar mijn smaak niet zoveel zin om de 'tuinkabel' nog eens te beveiligen met een extra aardlekschakelaar. Immers de complete groep is al voldoende beveiligd tegen aardlekfouten door de aardlekschakelaar in je groepenkast.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Vermoedelijk wil Barry voorkomen dat z'n hele huis stroomloos wordt als er iets mis gaat in de tuin.Rovano schreef:Immers de complete groep is al voldoende beveiligd tegen aardlekfouten door de aardlekschakelaar in je groepenkast.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Probleem is dat er meer op deze groep zit. Ik heb (zie eerder dit draadje) de situatie gehad dat bij een aardlek fout in de tuin de hele groep eruit ging, met als gevolg een ontdooide vriezer, gebeurde terwijl we met vakantie waren.
Selectieve aardlekschakelaar ga ik nu even op goegelen
Selectieve aardlekschakelaar ga ik nu even op goegelen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ja klopt Anne. In elk geval de 4 groepen die achter de bewuste aardlekschakelaar zitten.Ah!buis schreef:Vermoedelijk wil Barry voorkomen dat z'n hele huis stroomloos wordt als er iets mis gaat in de tuin.Rovano schreef:Immers de complete groep is al voldoende beveiligd tegen aardlekfouten door de aardlekschakelaar in je groepenkast.
Anne
Re: Aardlekschakelaar probleem
Als je een betere situatie wilt creëren die voornoemde problemen voorkomt, moet je gewoon een aparte groep met aardlekbeveiliging voor je tuinverlichting maken. Dan heb je de andere aansluitingen daadwerkelijk ontkoppeld.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Omdat er ook een vriezer op staat zou ik een in hoofdmeter kast een selectieve 300mA aarlek plaatsen en dan in de schuur een normale 30mA voor de vriezer en voor buiten ook een. Daarmee voorkom je een ontdooide vriezer als er buiten wat fout gaat.
https://www.groepenkastbestellen.nl/heb ... laar-nodig
https://www.groepenkastbestellen.nl/heb ... laar-nodig
Laatst gewijzigd door ds23man op za 15 jun 2019, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Je moet gewoon je kast verbouwen en een aparte aardlek voor je schuur maken.Barry2001 schreef:Probleem is dat er meer op deze groep zit. Ik heb (zie eerder dit draadje) de situatie gehad dat bij een aardlek fout in de tuin de hele groep eruit ging, met als gevolg een ontdooide vriezer, gebeurde terwijl we met vakantie waren.
Selectieve aardlekschakelaar ga ik nu even op goegelen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Mee eens, maar dat gaat praktisch gezien helaas niet.Rovano schreef:Als je een betere situatie wilt creëren die voornoemde problemen voorkomt, moet je gewoon een aparte groep met aardlekbeveiliging voor je tuinverlichting maken. Dan heb je de andere aansluitingen daadwerkelijk ontkoppeld.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Waarom niet? Je hebt toch een redelijk nieuwe woning met de daarbij behorende meterkast met de minimale vereiste afmetingen?Barry2001 schreef:Mee eens, maar dat gaat praktisch gezien helaas niet.Rovano schreef:Als je een betere situatie wilt creëren die voornoemde problemen voorkomt, moet je gewoon een aparte groep met aardlekbeveiliging voor je tuinverlichting maken. Dan heb je de andere aansluitingen daadwerkelijk ontkoppeld.
Als de stoppenkast zelf vol is, een kastje bijplaatsen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Nee de meterkast is het probleem niet, ruimte ook niet, ik heb daar zelf ook een groep bij geplaatst voor de zonnepanelen. Ik kom alleen niet vanuit de schuur bij de meterkast. Er ligt wel een kabel natuurlijk, maar uit zicht.ds23man schreef:Waarom niet? Je hebt toch een redelijk nieuwe woning met de daarbij behorende meterkast met de minimale vereiste afmetingen?Barry2001 schreef:Mee eens, maar dat gaat praktisch gezien helaas niet.Rovano schreef:Als je een betere situatie wilt creëren die voornoemde problemen voorkomt, moet je gewoon een aparte groep met aardlekbeveiliging voor je tuinverlichting maken. Dan heb je de andere aansluitingen daadwerkelijk ontkoppeld.
Als de stoppenkast zelf vol is, een kastje bijplaatsen.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Heb je geen kruipruimte van waaruit je een nieuwe kabel naar de tuinverlichting kan maken?
Re: Aardlekschakelaar probleem
Andere tip: gooi alle installatie automaten eruit en ook je aardlekschakelaar en vervang de installatie automaten door aardlek installatie automaten. Er bestaan aardlek installatie automaten met een moduul breedte van 18mm. Geyer heeft die in het leveringspakket. http://www.geyer.nl/index.php?id=403 Zo heb je iedere groep afzonderlijk beveiligd tegen aardlekfouten en wordt niet je halve huishouden afgeschakeld.
Een goedkoper alternatief: https://www.groepenkastbestellen.nl/ema ... a-30ma-1pn
Een goedkoper alternatief: https://www.groepenkastbestellen.nl/ema ... a-30ma-1pn
Laatst gewijzigd door Rovano op za 15 jun 2019, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Tip: Leg ca 10 - 20 cm boven je kabel betonplaten, dezelfde van 1m als die je voor een terrasafscheiding gebruikt. Spul kost vrijwel niks en het scheelt je een deuk/beschadiging in de (dure) grondkabel bij onverhoeds spitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Wat ik me zo herinner zit die aftakking naar de schuur ergens in huis afgetakt op een bestaande groep. Welke idioot dat ooit bedacht heeft... Maar de oplossing blijft gewoon een nieuwe kabel trekken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Mastgootje er over leggen is makkelijker en goedkoper, je moet aardig je best doen om daar met je schep doorheen te komen.Pjotr schreef:Tip: Leg ca 10 - 20 cm boven je kabel betonplaten, dezelfde van 1m als die je voor een terrasafscheiding gebruikt. Spul kost vrijwel niks en het scheelt je een deuk/beschadiging in de (dure) grondkabel bij onverhoeds spitten.
Re: Aardlekschakelaar probleem
De meeste aardlekfouten ontstaan niet door beschadigde kabels, maar door vochtproblemen in de armaturen en kabeldozen.Pjotr schreef:Tip: Leg ca 10 - 20 cm boven je kabel betonplaten, dezelfde van 1m als die je voor een terrasafscheiding gebruikt. Spul kost vrijwel niks en het scheelt je een deuk/beschadiging in de (dure) grondkabel bij onverhoeds spitten.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dus gewoon de schop in de kabel met tuinieren en verder laten rotten dan?Rovano schreef:De meeste aardlekfouten ontstaan niet door beschadigde kabels, maar door vochtproblemen in de armaturen en kabeldozen.Pjotr schreef:Tip: Leg ca 10 - 20 cm boven je kabel betonplaten, dezelfde van 1m als die je voor een terrasafscheiding gebruikt. Spul kost vrijwel niks en het scheelt je een deuk/beschadiging in de (dure) grondkabel bij onverhoeds spitten.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Nee, natuurlijk niet. Ervaring leert dat dat veelal niet de oorzaak van de problemen is. Als je een grondkabel volgens het boekje ingraaft, moet je boven de kabel een speciaal plastic indicatie lint leggen alvorens de geul dicht te gooien. Bovendien moet je ongeveer 60cm gronddekking hebben. Wordt ook bijna nooit gedaan.
Laatst gewijzigd door Rovano op za 15 jun 2019, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
