Stroombron

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum leden,
Ben op dit Forum op zoek gegaan naar een schakeling om de gloeispanning piekstroom te verminderen voor een EL84.
De gloeispanning wordt gestabiliseerd met een uA78HGA en op 6,3 Volt afgeregeld.
Ben er wel achter dat het met een LM317 gedaan wordt als stroombron, alleen komt er geen duidelijke schakeling naar boven.
Heeft iemand een schema, van zo`n stroombron en hoe dat aangesloten moet worden?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

Belangrijk verschil tussen de µA78 en de LM is de referentiespanning.Bij de µA78 is dat 5volt en de LM 1,25volt.
De stroombron maak je door aan de stabilisator een belasting (weerstand) te hangen die de gewenste stroom doorlaat.
De stroom die de schakeling dan gebruikt is de belasting+eigengebruik.Dat eigengebruik kun je meestal verwaarlozen, is klein.
Het spanningsverlies (meerspanning die nodig is) is de referentie+min.spanning om de IC te laten werken.
Voor de µA 5+2,3=7,3volt en de LM 1,25+2,5=3,75volt.Dat maakt dat het verlies (warmte en spanning) dubbel zo groot is voor de µA.
Aansluiten is dan ingang-IC aan de plus-kant en ref-IC de minkant, met tussen ref- en uit-IC de weerstand.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Omdat het makkelijker is voor mij om het met een schema te laten zien, hier een paar voorbeelden.
Het linker schema is de gestabiliseerde voeding voor de gloeispanning, rechts het schema van de stroombron.
Moet die stroombron dan voor de gestabiliseerde voeding worden geplaatst.
Groet,
Pim
ScreenShot425.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

De linkse geeft een gestabiliseerde spanning, de rechtse een gestabiliseerde stroom.Beide uit een ongestabiliseede bron, bijv gelijkrichter+elco.
R2 is nutteloos, verhoogt enkel de nodige VS1.
Voor de stroom die je aangeeft (EL84 gloei) moet R1 = 1,65Ω.
Dan heb je 6,3V (buis) + 1,25V (R1) + 2,5V (LM) = 10V nodig voor VS1 (minimaal).
Als VS1 groter wordt komt het teveel over de LM, de rest blijft hetzelfde.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,

Dat werkt, maar nu zou ik graag met de uA78HGA willen werken als de stabilisator voor 2 EL84 buizen, en moeten daar dan twee stroombronnen achter voor elk een EL84, en ook de stuurbuis moet nog gloeispanning krijgen ongeveer 300 mA.
Groet,
Pim
ScreenShot428.jpg
Die waarden kloppen niet, dus hier wat ik bedoel.
Bijlagen
ScreenShot429.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

Die eerste geeft 1,5A per buis, niet de bedoeling.
En een stabilisatie voor een stabilisatie heeft, voor gloei, geen zin.Wordt de nodige VS2 enkel groter.
Zou zo kunnen, stroom voor de eindbuizen en spanning voorversterker.
Anne
Bijlagen
Gesplitst.jpg
Gesplitst.jpg (20.21 KiB) 1166 keer bekeken
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,

Dat is een beetje overdreven om de uA78HGA alleen in te zetten om de stuurbuis van spanning te voorzien.
ScreenShot430.jpg
ScreenShot431.jpg
Dus gebruik ik daar ook maar een LM317 voor.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Dus gebruik ik daar ook maar een LM317 voor.
R4 wordt dan 970Ω .
En ik heb in het laatste schema de waardes van R3 en R4 verwisseld :oops: (bij de µA is R4 de kleinste)
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
Die eerste geeft 1,5A per buis, niet de bedoeling.
En een stabilisatie voor een stabilisatie heeft, voor gloei, geen zin.Wordt de nodige VS2 enkel groter.
Zou zo kunnen, stroom voor de eindbuizen en spanning voorversterker.
Anne
Hoi Anne,
Wat nog niet duidelijk is hoe komt er zonder stabilisatie een vaste spanning op de stroombron, want die moet nu afgeregeld worden met de labvoeding op 9,2 volt om de 6,2 volt op de buis te krijgen?.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Wat nog niet duidelijk is hoe komt er zonder stabilisatie een vaste spanning op de stroombron, want die moet nu afgeregeld worden met de labvoeding op 9,2 volt om de 6,2 volt op de buis te krijgen?
Minstens 9,2volt ! Met een hogere spanning bijft de stroom hetzelfde en dan ook de spanning op de gloeidraad.
Bij een spanningsbron blijft de spanning konstant bij wisselende stromen (verbruik), er loopt een stroom die bij de spanning hoort.
En een stroombron levert een konstante stroom met wisselende spanning, de spanning is die welke bij de aangesloten weerstand hoort.
Gloei op een spanningsbron, verandering van weerstand veroorzaakt andere stroom bij zelfde spanning.
Gloei op een stroombron, dan verandert de spanning naar gelang de weerstand maar blijft de stroom dezelfde.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroombron

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Gloei op een spanningsbron, verandering van weerstand veroorzaakt andere stroom bij zelfde spanning.
Gloei op een stroombron, dan verandert de spanning naar gelang de weerstand maar blijft de stroom dezelfde.
Anne
Klopt en daarbij is de gloei van P en U buizen geconstrueerd voor stroomsturing en van E buizen voor spanningssturing. Dus waarom wil je überhaupt een EL84 met stroom gaan sturen?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Stroombron

Bericht door Jerommel »

Nog interessant om aan constant current regulators te denken voor zulks?
Gebruikelijk in de LED wereld.
Er is de AMC7135 (is wel SMD en alleen DC) die 350mA vasthoudt, in parallel het dubbele.
Er bestaat ook een variant met een 'adj.' pootje.
Moet dan misschien wel i.c.m. een spanningsregelaar, zodat 'Pgloei' nooit te groot wordt.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Gloei op een spanningsbron, verandering van weerstand veroorzaakt andere stroom bij zelfde spanning.
Gloei op een stroombron, dan verandert de spanning naar gelang de weerstand maar blijft de stroom dezelfde.
Anne
Klopt en daarbij is de gloei van P en U buizen geconstrueerd voor stroomsturing en van E buizen voor spanningssturing. Dus waarom wil je überhaupt een EL84 met stroom gaan sturen?
Hoi Pjotr,
Wilde eigenlijk een stroombron om de stroompiek op te vangen die ontstaat bij het inschakelen, loopt de stroom even op naar 2,5 A bij twee buizen EL84.
Heb nu een paar NTC`s besteld van 2 ohm om te zien of die de piek kunnen opvangen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroombron

Bericht door Pjotr »

Wat is er dan erg aan die stroompiek? Als je amp opwarmt luister je er toch niet naar? :think: :relax:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Lijkt me voor de levensduur van de buizen beter dat die piek er niet is, maar misschien overdrijf ik een beetje. :think:
Maar die NTC`s gaan er nog wel even in om te zien of dat wat uitmaakt.
Groet
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stroombron

Bericht door Pjotr »

Er worden al 100 jaar buizen gemaakt en gebruikt en jij komt daar nu pas mee? :-s Je kan het wel proberen met die NTC. Maar hoe weet je dan of de buizen versleten zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

Zo kun je de gloei vertraagd laten opkomen. Begint op ong. 2volt en loopt langzaam op naar 6,3.
G-traag.png
Omdat twee EL84 rond 1,5A trekken is één LM317 wat op het kantje, kun je er twee parallel zetten met wat aanpassen.
Of een LT1085 (evt TS1085, veel goedkoper) nemen, goed voor 3A.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Dat is een mooie schakeling, die ga ik even uitproberen.
Waarom zitten er twee weerstanden parallel 3K3 ?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Waarom zitten er twee weerstanden parallel 3K3 ?
Met één LM is 't 3k3, met twee gaat er 2x zoveel stroom door, voor dezelfde spanning dan halveren (eenzelfde parallel of een, niet gangbare, 1k65 in de plaats.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Heb nog even geprobeerd of jou schakeling het ook zou doen op de uA78HGA, maar dat werkt niet.
Wel zonder belasting komt hij op 6,3 volt, maar als er een EL84 aanhangt dan gaat er ongeveer 2,5 A lopen bij een hele lage spanning dus een soort van sluiting, moest het even uitproberen. :sure:
Nu op naar de LM317 versie.
Groet,
Pim
ScreenShot435.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Heb nog even geprobeerd of jou schakeling het ook zou doen op de uA78HGA, maar dat werkt niet.
Nu op naar de LM317 versie.
Natuurlijk niet, heel ander ding.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Heb nog een aantal LM338 liggen daar gaat het waarschijnlijk ook mee?.
Groet,
Pim
ScreenShot436.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Heb nog een aantal LM338 liggen daar gaat het waarschijnlijk ook mee?
Ja hoor, is er maar één nodig :D .
Kan zijn dat de uitgang iets lager uitvalt, zolang het minstens 6volt is gaat 't. Hangt ook af van de tolerantie van de weerstanden.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Stroombron

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
De schakeling werkt heel goed met twee EL84 buizen, is de tijd waarin de 6,3 volt wordt gehaald instelbaar door de 100K iets te verlagen, want de gloeispanning moet natuurlijk wel aanwezig zijn voordat de GZ34 op z`n spanningswaarde is.

Groet,
Pim
ScreenShot439.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Stroombron

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
De schakeling werkt heel goed met twee EL84 buizen, is de tijd waarin de 6,3 volt wordt gehaald instelbaar door de 100K iets te verlagen, want de gloeispanning moet natuurlijk wel aanwezig zijn voordat de GZ34 op z`n spanningswaarde is.
Mooi zo.Je kunt ook de 100µ kleiner nemen om de tijd te verkorten.
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”