versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Moderator: Beheerdersteam
-
MrArchitect
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 02 apr 2019, 7:15
versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
forumleden;
Voor mijn fijne grote zelfbouwspeakers gebruikte ik tot voor kort een Rega Brio versterker van 700 euro. Prima ding, veel gehyped in de audio pers. Ben (was) er tevreden over. Omdat ik een beetje wilde gaan klooien met dsp crossovers had ik een tweede versterker nodig en heb ik uit nieuwsgierigheid voor 100 euro via taobao een NAP200 kloon aangeschaft.
Tot mijn verbazing is dat een geweldig goed product. Zware kwaliteit kast en trafo. Keurig binnen werk en 4 dikke sanken 2922 transistors onder de print op de kast geschroefd.Fijne aan uitknop en goede inschakelvertraging.
Na het inspelen van de NAP200 kloon viel ik bijna van mn stoel zo goed is het geluid. Na een aantal malen AB vergelijk met de Rega brio kon ik echt niet anders dan concluderen dat de NAP200 kloon ( voor mij iig) gewoon de (veel) betere versterker is.
Strakker dieper preciezer geluid en meer dan voldoende vermogen om met mijn speakerset het hele huis te laten dreunen.
Ongelofelijk dat zo'n kloon zo goed gemaakt is en zo'n geweldig geluid geeft voor zo weinig geld. Voor 100 euro is zoiets waarschijnlijk ook zelf niet te maken. Bovendien kan je dan nagaan wat voor een giga-marge er op al die zogenaamde topaudio producten moet zitten Zon rega brio is dan waarschijnlijk ook maar 100 euro om de maken terijl die voor 700 verkocht wordt. Enfin.. aanradertje dus.
Voor de dsp crossover heb ik er nog een besteld. Dat wordt fijn.
Nadeel is wel dat de kast tegelijk koellichaam is waardoor het ding echt warm wordt. Uitzetten dus bij niet gebruiken.
Voor mijn fijne grote zelfbouwspeakers gebruikte ik tot voor kort een Rega Brio versterker van 700 euro. Prima ding, veel gehyped in de audio pers. Ben (was) er tevreden over. Omdat ik een beetje wilde gaan klooien met dsp crossovers had ik een tweede versterker nodig en heb ik uit nieuwsgierigheid voor 100 euro via taobao een NAP200 kloon aangeschaft.
Tot mijn verbazing is dat een geweldig goed product. Zware kwaliteit kast en trafo. Keurig binnen werk en 4 dikke sanken 2922 transistors onder de print op de kast geschroefd.Fijne aan uitknop en goede inschakelvertraging.
Na het inspelen van de NAP200 kloon viel ik bijna van mn stoel zo goed is het geluid. Na een aantal malen AB vergelijk met de Rega brio kon ik echt niet anders dan concluderen dat de NAP200 kloon ( voor mij iig) gewoon de (veel) betere versterker is.
Strakker dieper preciezer geluid en meer dan voldoende vermogen om met mijn speakerset het hele huis te laten dreunen.
Ongelofelijk dat zo'n kloon zo goed gemaakt is en zo'n geweldig geluid geeft voor zo weinig geld. Voor 100 euro is zoiets waarschijnlijk ook zelf niet te maken. Bovendien kan je dan nagaan wat voor een giga-marge er op al die zogenaamde topaudio producten moet zitten Zon rega brio is dan waarschijnlijk ook maar 100 euro om de maken terijl die voor 700 verkocht wordt. Enfin.. aanradertje dus.
Voor de dsp crossover heb ik er nog een besteld. Dat wordt fijn.
Nadeel is wel dat de kast tegelijk koellichaam is waardoor het ding echt warm wordt. Uitzetten dus bij niet gebruiken.
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Die Naim NAP kloontjes zie je idd veel op Ebay voor een habbekrats. Leuk dat ook de kloontjes het net zo goed doen als het origineel 
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Niet om de pret te bedreven, is idd mooi gebouwd, maar de laatste foto laat toch iets bedenkelijks zien.
Die transistor op z'n koeler zit met de pootjes recht naar de print en vastgesoldeerd.Er is geen ruimte voor uitzetten en krimpen, komt de soldeer op den duur los.
Er zou een knik in de aansluitdraden moeten zitten zodat de boel wat kan meegeven.
Hopelijk zitten de eindtorren ook niet zo vast anders gaat 't vroeg of laat mis.
Anne
Die transistor op z'n koeler zit met de pootjes recht naar de print en vastgesoldeerd.Er is geen ruimte voor uitzetten en krimpen, komt de soldeer op den duur los.
Er zou een knik in de aansluitdraden moeten zitten zodat de boel wat kan meegeven.
Hopelijk zitten de eindtorren ook niet zo vast anders gaat 't vroeg of laat mis.
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Dat profieltje zit zo te zien ook niet vast op de print Anne, gaat gewoon mee op en neer
Niet schudden dus met de kast...
Wat ik bedenkelijker vind zijn die tantaaltjes, Die horen echt niet in een audioversterker.
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Hij "hoort" er blijkbaar niets vanPjotr schreef:Wat ik bedenkelijker vind zijn die tantaaltjes, Die horen echt niet in een audioversterker.
Anne
-
MrArchitect
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 02 apr 2019, 7:15
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
De rega liet ik altijd aanstaan 24/7/365... Voor mijn gemoedsrust zet ik de kloon uit na gebruik
. zeker na de opmerkingen over montage van transistors etc. Maar nogmaals geluid is echt primadeluxe.. we gaan zien of die het een flinke poos doet of blijft doen...
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Oef ! tenminste dan toch nog één vrije dag in de vier jaarMrArchitect schreef:De rega liet ik altijd aanstaan 24/7/365...
Het is bij temperatuurwisselingen (uitzetten-krimpen) dat het verkeerd kan gaan, dus ..., daar gaat je gemoedsrustVoor mijn gemoedsrust zet ik de kloon uit na gebruik![]()
![]()
. zeker na de opmerkingen over montage van transistors...
Anne
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Weet niet of dat bij versterkers nou zo'n punt is Anne??? Heb er daar i.i.g. zelf nooit iets van gemerkt
Mwah, aan of uit laten maakt weinig uit. Tenzij jij het hoort natuurlijk
Veel plezier met deze versterker, leuk ding 
Mwah, aan of uit laten maakt weinig uit. Tenzij jij het hoort natuurlijk
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Een versterker die bij afspelen van muziek niet erg warm wordt zal niet zo vlug last hebben.Maar den deze zou nogal warm worden.Pjotr schreef:Weet niet of dat bij versterkers nou zo'n punt is Anne??? Heb er daar i.i.g. zelf nooit iets van gemerkt![]()
Vaak meegemaakt dat de vertikale afbuiging in BB-TV (soort van LF-versterker, voortdurend voluit) het niet deed (witte hor-lijn),de oorzaak was losgekomen soldeerpunten eind-torren.
Anne
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Als ie zo goed klinkt,dan lijken een paar kleine modificaties een prima plan. 
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Hij zal toch niet zo heet worden dat het soldeer smelt?Ah!buis schreef:Een versterker die bij afspelen van muziek niet erg warm wordt zal niet zo vlug last hebben.Maar den deze zou nogal warm worden.Pjotr schreef:Weet niet of dat bij versterkers nou zo'n punt is Anne??? Heb er daar i.i.g. zelf nooit iets van gemerkt![]()
Vaak meegemaakt dat de vertikale afbuiging in BB-TV (soort van LF-versterker, voortdurend voluit) het niet deed (witte hor-lijn),de oorzaak was losgekomen soldeerpunten eind-torren.
Anne
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Nee, dat hoeft niet.Door het heen en weer trekken ontstaat er een breuk in het soldeer rond de aansluitpoot.Pjotr schreef:Hij zal toch niet zo heet worden dat het soldeer smelt?![]()
Daartussen oxydeert de boel, krijg je de poot met een beetje soldeer die als een geïsoleerde plug in de print zit.Als je goed kijkt zie je dan een ringvormig spoor rond de poot in het soldeer.
Anne
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Wat een ellende. Hij had die versterker dus beter niet kunnen kopen...Ah!buis schreef:Nee, dat hoeft niet.Door het heen en weer trekken ontstaat er een breuk in het soldeer rond de aansluitpoot.Pjotr schreef:Hij zal toch niet zo heet worden dat het soldeer smelt?![]()
Daartussen oxydeert de boel, krijg je de poot met een beetje soldeer die als een geïsoleerde plug in de print zit.Als je goed kijkt zie je dan een ringvormig spoor rond de poot in het soldeer.
Anne
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Zelfbouwen is ook veel leukerPjotr schreef:Wat een ellende. Hij had die versterker dus beter niet kunnen kopen...
Anne
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Pjotr schreef:Wat een ellende. Hij had die versterker dus beter niet kunnen kopen...Ah!buis schreef:Nee, dat hoeft niet.Door het heen en weer trekken ontstaat er een breuk in het soldeer rond de aansluitpoot.Pjotr schreef:Hij zal toch niet zo heet worden dat het soldeer smelt?![]()
Daartussen oxydeert de boel, krijg je de poot met een beetje soldeer die als een geïsoleerde plug in de print zit.Als je goed kijkt zie je dan een ringvormig spoor rond de poot in het soldeer.
Anne
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Ah!buis schreef:Zelfbouwen is ook veel leukerPjotr schreef:Wat een ellende. Hij had die versterker dus beter niet kunnen kopen...![]()
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Zoals het anders monteren van de transistor op dat koelprofieltje als het koelprofieltje aan de print vast zit, of had je andere dingen in gedachten?dre schreef:Als ie zo goed klinkt,dan lijken een paar kleine modificaties een prima plan.
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Ik hoorde iets voorbij komen over tantaaltjes?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: versterkers praatjes : nap200 kloon versus rega brio
Met de tantaaltjes van tegenwoordig is niets mis mee.
