Sonofill uitpluizen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bas Horneman
Contacteer:

Sonofill uitpluizen?

Bericht door Bas Horneman »

Heb voor mijn bass reflex kast sonofill gekocht. Moet dat uitgepluist worden? Of gaat het er ongemodificeerd in? Toen ik het voor de speaker van mijn maat bouwde heb ik het er gewoon ingeduwd.

viewtopic.php?f=3&t=25272&p=1861053&hil ... d#p1861053
Afbeelding

Nu bouw ik hetzelfde in een andere kast..met een andere woofer.

Mvg,
Bas
Bijlagen
IMG_20171002_145306.jpg
Bas Horneman
Contacteer:

Re: Sonofill uitpluizen?

Of moet ik überhaubt geen sonofill gebruiken in dit bass-reflex speakertje? En alleen damping 10 of zo tegen de kast.

Kast gaat er ongeveer zo uit zien...mdf word ff korter zodat de 18cm poorten er in kunnen.
Bijlagen
IMG_20190605_145438.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het kan nooit kwaad, kwestie van proberen. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar het is vergelijkbaar spul als BAF. Volgens mij rol je het gewoon op.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Geluidsdempingsmateriaal werkt waar lucht heen- en weer beweegt. Langs de binnenkant van de kastwand staat die noodgedwongen loodrecht daarop stil en beweegt alleen nog daarlangs. Hoe verder weg je van de wand komt, hoe lager de frequentie waarbij bewegingsamplitude door geluidsgolven maximaal is en het materiaal optimaal dempen kan. Je matten tegen de binnenwanden dempen dus de hogere tonen. Wil je ook de lagere frequenties dempen om natrillen daarvan te voorkomen, moet je voor de laagste in het midden van je luidspreker je wol plaatsten (maar blijft die daar zitten?). Tegelijkertijd mag het toe en uitstromen van lucht naar je baspoort niet gehinderd worden. Ik stop het liefst veel wol boven, achter woofer om te verhinderen dat de reflectie op de achterwand aan de voorkant door de luidspreker komt gestraald. Dat geeft geen fijn geluid. Voor het overige beïnvloedt de hoeveelheid wol de basweergave. Hoe dichter het materiaal, hoe meer het dempt. Hoe sterk het hoge tonen dempt, kun je horen als je het voor de tweeter houdt. Weinig demping levert een hoorbaar gekleurd midden. Veel demping een mildere, of slome bas.

Zie hier: alle parameters voor vele uurtjes experimenteren :-)
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 08 jun 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wieger61 schreef:
Geluidsdempingsmateriaal werkt waar lucht heen- en weer beweegt. Langs de binnenkant van de kastwand staat die noodgedwongen loodrecht daarop stil en beweegt alleen nog daarlangs. Hoe verder weg je van de wand komt, hoe lager de frequentie waarbij bewegingsamplitude door geluidsgolven maximaal is en het materiaal optimaal dempen kan. Je matten tegen de binnenwanden dempen dus de hogere tonen. Wil je ook de lagere frequenties dempen om natrillen daarvan te voorkomen, moet je voor de laagste in het midden van je luidspreker je wol plaatsten. Tegelijkertijd mag het toe en uitstromen van lucht naar je baspoort niet gehinderd worden. Ik stop het liefst veel wol boven, achter woofer om te verhinderen dat de reflectie op de achterwand aan de voorkant door de luidspreker komt gestraald. Dat geeft geen fijn geluid. Voor het overige beïnvloedt de hoeveelheid wol de basweergave. Zie hier: alle parameters voor vele uurtjes experimenteren :-)
:-s Volgens mij bedoelde Bas met "Uitpluizen": Een beetje uit elkaar trekken... :relax:
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ik trek het onderwerp een beetje uit elkaar, zodat hij zelf kan inschatten wat hij dan weer uit elkaar wil trekken. :bakkie:
markbakk

Bericht door markbakk »

Wieger61 schreef:
Veel demping een mildere, of slome bas.
Ik denk: wel milder, maar juist niet slomer. Hoe zou meer dempen slome bas moeten opleveren?
Bas Horneman
Contacteer:

Volgens mij bedoelde Bas met "Uitpluizen": Een beetje uit elkaar trekken...
Maar verder vroeg ik ook:
Of moet ik überhaubt geen sonofill gebruiken in dit bass-reflex speakertje? En alleen damping 10 of zo tegen de kast.
Alle info is voor mij handig omdat het speakerbouwen voor mij iets nieuws is. Dat uitpluizen was inderdaad een specifieke vraag. Maar het dempingsmateriaal en hoeveelheid en zo is nu ook voor mij zo iets van ik doe maar wat. Was van plan vibrodamping=zwaar ...eerst een laagje....dan matten....en dan wat sonofil...achter de woofer dus...en intuïtief denk nu...ff uitpluizen...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je moet je eerst realiseren dat dempingmateriaal beneden de 400Hz niet veel meer doet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ooit was er op Zelfbouwaudio.nl zo'n mooie bibliotheek en Wiki waar al dit soort info verzameld was. Maar die schijnt met een hack jaren geleden, gestolen te zijn....

In principe hoef je sec een baskast niet te dempen zoals voorgaande post al aangeeft. Anders wordt het met een 2 weg. Daar wil je de hogere bassen en middentonen intern in de kast wel gedempt hebben. De wanden zelf dempen heeft meestal weinig zin, zeker met zo'n kast als op de foto. Die maak je in principe stijf genoeg. Al dan niet met bracing. Verder zoals Wieger al schreef: Tandenschuim/Pritex of Technocell op de wanden/achterkant en een rolletje BAF/Sonofill als opvulling. Hoeveel Sonofill is een kwestie van simpelweg uitproberen: Teveel en het gaat muf/plat klinken, te weinig en het gaat "dozig" klinken.
Bas Horneman
Contacteer:

Je moet je eerst realiseren dat dempingmateriaal beneden de 400Hz niet veel meer doet.
Dus ook "bracing" toevoegen zoals de engelsen dat zeggen?

De vibrodamping voegt gewicht toe en zal in elk geval de resonantie frequentie omlaag brengen...
richard

Bericht door richard »

Bas Horneman schreef:
Alle info is voor mij handig omdat het speakerbouwen voor mij iets nieuws is. ...
Je hangt hier al rond sinds 2006. 'Iets nieuws' is dan toch wel relatief zou ik zo zeggen. :mrgreen:

Een met demping gevulde kast geeft ook een virtueel volumevergroting van de kast waardoor de afstemming iets anders komt te liggen.
Bas Horneman
Contacteer:

De wanden zelf dempen heeft meestal weinig zin, zeker met zo'n kast als op de foto. Die maak je in principe stijf genoeg. Al dan niet met bracing.
Dat idee had ik zelf ook al. 18mm Beuken multiplex..met nog wat mdf om de volume te verminderen. Ik ga het gewoon aanpakken met vibrodamping...want vind ik leuk...dan 10mm mat...en dan beetje spelen met sonofil.
Bas Horneman
Contacteer:

Je hangt hier al rond sinds 2006.
Hangt is het juist woord! :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bas Horneman schreef:
Dus ook "bracing" toevoegen zoals de engelsen dat zeggen?

De vibrodamping voegt gewicht toe en zal in elk geval de resonantie frequentie omlaag brengen...
Je moet wel een onderscheid maken tussen het dempen van de kastwand zelf, dus de paneeltrilingen en het het dempen van het geluid wat op die wand reflecteert. Paneeltrillingen dempen gaat eigenlijk alleen goed als de massa van het dempend spul gelijk of meer is dan de massa van het paneel. Zoals b.v. met autobeplating. Bij speakerkasten haalt het doorgaans weinig uit en kun er je er beter voor zorgen dat paneelresonanties buiten het weergavegebied liggen. B.v. met bracing. Dempen met tandenschuim om de reflecties te dempen heeft dan wel zin voor 2-weg kasten.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ik onderscheid drie doelen om te dempen: Kastwandtrillingen, interne staande golven en achterwandreflectie. Eerste bestrijd je effectief zoals genoemd, maar verdeel met latjes de wand in ongelijke delen om samenzang te voorkomen. Één latje tussen tweeter en woofer, of woofer en rest van de baffle, overdwars tussen de zijwanden, stopt de buiggolven vanuit trillingsbron woofer overigens effectief. De interne staande golven goed dempen vraagt compacte wol, maar die moet je met truc op z'n plek en stabiel houden om de demping effectief en de baspoorten vrij te houden.Zie B&W matrix voor ideeën om wolharen vast te houden, opdat ze zelf niet trillend de lucht kunnen afremmen. Hoe compacter het materiaal, hoe beter hoorbaar het effect, maar ook hoe groter het effect op de basafstemming, zoals genoemd. Je vergroot de effectieve inhoud tot max 25%, las ik ergens, waarmee je rekening kunt houden door de boxinhoud bijv 20% kleiner dan gewenst te maken. Daarnaast reflecteert het materiaal geluidsgolven aan de overgang van lucht naar materiaal helaas meer, naargelang het materiaal compacter is. De achterwandreflectie demp ik met 5cm akoestische plafondtegel (Mavopreen Plano F) hoorbaar effectief, met schuim dat compact, stevig & verzwaard (trilt niet mee) en toch open is. Waarschijnlijk zijn daar die stevige glaswolplaten ook goed voor. Steenwol is vaak te gesloten: De bewegende lucht moet wel naar binnen kunnen om daar gedempt te kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op zo 09 jun 2019, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Dus Sonofill uitpluizen? Nee. Het dempen zou ik uitpluizen.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

ds23man schreef:
Dus, vuistregel, kasten boven de 80 liter intern goed dempen (wanneer staande golven onder de 200Hz ontstaan) wordt lastig.
FredM

Bericht door FredM »

Nuttig allemaal. Stickie van
maken lijkt me!
Shadow

Bericht door Shadow »

Lijkt me wat lastig roken, maar goed, ieder z'n ding :lol:
Bas Horneman
Contacteer:

Tot dusver. Damping 10 op zij, achter en bovenwand. Ga nog een stripje onder doen.
Op achterwand trouwens dubbel.
Bijlagen
IMG_20190611_145010.jpg
IMG_20190611_130339.jpg
IMG_20190611_130346.jpg
Bas Horneman
Contacteer:

zo.
Bijlagen
IMG_20190611_165351.jpg