viewtopic.php?f=3&t=25272&p=1861053&hil ... d#p1861053
Nu bouw ik hetzelfde in een andere kast..met een andere woofer.
Mvg,
Bas
Moderator: Beheerdersteam
Wieger61 schreef:Geluidsdempingsmateriaal werkt waar lucht heen- en weer beweegt. Langs de binnenkant van de kastwand staat die noodgedwongen loodrecht daarop stil en beweegt alleen nog daarlangs. Hoe verder weg je van de wand komt, hoe lager de frequentie waarbij bewegingsamplitude door geluidsgolven maximaal is en het materiaal optimaal dempen kan. Je matten tegen de binnenwanden dempen dus de hogere tonen. Wil je ook de lagere frequenties dempen om natrillen daarvan te voorkomen, moet je voor de laagste in het midden van je luidspreker je wol plaatsten. Tegelijkertijd mag het toe en uitstromen van lucht naar je baspoort niet gehinderd worden. Ik stop het liefst veel wol boven, achter woofer om te verhinderen dat de reflectie op de achterwand aan de voorkant door de luidspreker komt gestraald. Dat geeft geen fijn geluid. Voor het overige beïnvloedt de hoeveelheid wol de basweergave. Zie hier: alle parameters voor vele uurtjes experimenteren
Ik denk: wel milder, maar juist niet slomer. Hoe zou meer dempen slome bas moeten opleveren?Wieger61 schreef:Veel demping een mildere, of slome bas.
Maar verder vroeg ik ook:Volgens mij bedoelde Bas met "Uitpluizen": Een beetje uit elkaar trekken...
Alle info is voor mij handig omdat het speakerbouwen voor mij iets nieuws is. Dat uitpluizen was inderdaad een specifieke vraag. Maar het dempingsmateriaal en hoeveelheid en zo is nu ook voor mij zo iets van ik doe maar wat. Was van plan vibrodamping=zwaar ...eerst een laagje....dan matten....en dan wat sonofil...achter de woofer dus...en intuïtief denk nu...ff uitpluizen...Of moet ik überhaubt geen sonofill gebruiken in dit bass-reflex speakertje? En alleen damping 10 of zo tegen de kast.
Dus ook "bracing" toevoegen zoals de engelsen dat zeggen?Je moet je eerst realiseren dat dempingmateriaal beneden de 400Hz niet veel meer doet.
Je hangt hier al rond sinds 2006. 'Iets nieuws' is dan toch wel relatief zou ik zo zeggen.Bas Horneman schreef:Alle info is voor mij handig omdat het speakerbouwen voor mij iets nieuws is. ...
Dat idee had ik zelf ook al. 18mm Beuken multiplex..met nog wat mdf om de volume te verminderen. Ik ga het gewoon aanpakken met vibrodamping...want vind ik leuk...dan 10mm mat...en dan beetje spelen met sonofil.De wanden zelf dempen heeft meestal weinig zin, zeker met zo'n kast als op de foto. Die maak je in principe stijf genoeg. Al dan niet met bracing.
Je moet wel een onderscheid maken tussen het dempen van de kastwand zelf, dus de paneeltrilingen en het het dempen van het geluid wat op die wand reflecteert. Paneeltrillingen dempen gaat eigenlijk alleen goed als de massa van het dempend spul gelijk of meer is dan de massa van het paneel. Zoals b.v. met autobeplating. Bij speakerkasten haalt het doorgaans weinig uit en kun er je er beter voor zorgen dat paneelresonanties buiten het weergavegebied liggen. B.v. met bracing. Dempen met tandenschuim om de reflecties te dempen heeft dan wel zin voor 2-weg kasten.Bas Horneman schreef:Dus ook "bracing" toevoegen zoals de engelsen dat zeggen?Je moet je eerst realiseren dat dempingmateriaal beneden de 400Hz niet veel meer doet.
De vibrodamping voegt gewicht toe en zal in elk geval de resonantie frequentie omlaag brengen...
Dus, vuistregel, kasten boven de 80 liter intern goed dempen (wanneer staande golven onder de 200Hz ontstaan) wordt lastig.ds23man schreef:Je moet je eerst realiseren dat dempingmateriaal beneden de 400Hz niet veel meer doet.