Ik denk dat Michiel dat enkel kan beamen! Vandaar zijn ontwerp van APL dat aangeeft wanneer je te luid weergeeft (leds = rood).Bert61 schreef:Weer heel mooi uit gewerkt en samengevat Petje af![]()
Gister een bezoek gehad en met 1 Watt geluisterd Je kan niet met elkaar spreken Zo luid is dat
Alles valt of staat met rendement LS boxen de huidige Q7 geven bij 1 Watt 91dB op een mtr
Dat is hard
Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Anne en Willy Ik ben aan de cta 4.4 bezig Maar tijdens het opwarmen komt er een harde brom uit de speakers is dit te verhelpen ?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Je moet er ook bij vertellen dat je de CFB aan het toevoegen bent, ik veronderstel dan met UGT's die 0-4-8-16 hebben.
Die CFB kan je uiteraard niet gebruiken met gewone AutoBiasautomaat. Daarvoor heb je dan de CFB- biasautomaat nodig.
Ik denk dus dat je de brom in de richting van je modificatie moet gaan zoeken, bij mij is er geen brom met de CTA4.4 (met pseudo CFB, dus anode terugkoppeling naar stuurrooster), niet tijdens opwarmen en ook niet meer in bedrijf.
Als je printjes moet hebben voor de CFB-Biasautomaat moet je het maar zeggen. Aansluitingen daarvoor kan je zien in topic CTA6.
Die CFB kan je uiteraard niet gebruiken met gewone AutoBiasautomaat. Daarvoor heb je dan de CFB- biasautomaat nodig.
Ik denk dus dat je de brom in de richting van je modificatie moet gaan zoeken, bij mij is er geen brom met de CTA4.4 (met pseudo CFB, dus anode terugkoppeling naar stuurrooster), niet tijdens opwarmen en ook niet meer in bedrijf.
Als je printjes moet hebben voor de CFB-Biasautomaat moet je het maar zeggen. Aansluitingen daarvoor kan je zien in topic CTA6.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nee Willy ik heb de mod nog niet gedaan met die 2m2 weerstanden
En ik gebruik de 4 k trafo,s welke we bij Alie besteld hebben
Dus ik weet niet hoe het genoemd wordt met die 2M2 weerstanden
Maar dat is het niet hoor
het is er nu en was er aktijd
Dus ik heb iets anders gebouwd dan het in schema
En ik gebruik de 4 k trafo,s welke we bij Alie besteld hebben
Dus ik weet niet hoe het genoemd wordt met die 2M2 weerstanden
Maar dat is het niet hoor
Dus ik heb iets anders gebouwd dan het in schema
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moet ik dat in de tijd zoeken wanneer de hoogspanning op de buizen komt. ?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Als je de brom niet meer hebt na de opwarming moet je idd zoeken in de tijdspanne van het opkomen van de HS, heb je componenten gewijzigd in die voeding, zoals de condensator die zorgt voor het vertraagd opkomen (C5 in de PS van 22µ)?
Ik denk dat je één van de Biassturingen eens onder controle moet houden met een meter zodat je ziet hoe de kathodespanning evolueert: gaat het stuurrooster mss stroom trekken tijdens het stijgen van de HS?
Ik denk dat je één van de Biassturingen eens onder controle moet houden met een meter zodat je ziet hoe de kathodespanning evolueert: gaat het stuurrooster mss stroom trekken tijdens het stijgen van de HS?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
De pseudo-CFB modificatie met de 2x2M2 per kanaal van de UGT A1 en A2 naar MP5 gaat hiermee niks veranderen, dat werkt in elk geval goed.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik heb ( denk ik ) alles gewoon overgenomenWilly_61 schreef:Als je de brom niet meer hebt na de opwarming moet je idd zoeken in de tijdspanne van het opkomen van de HS, heb je componenten gewijzigd in die voeding, zoals de condensator die zorgt voor het vertraagd opkomen (C5 in de PS van 22µ)?
Ik denk dat je één van de Biassturingen eens onder controle moet houden met een meter zodat je ziet hoe de kathodespanning evolueert: gaat het stuurrooster mss stroom trekken tijdens het stijgen van de HS?
Ga het onderzoeken
Bedankt dat je ff tijd vind om te helpen tijdens je verbouwing
Je hoort van me
C2 is 330 uF 450 volt
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
C5 kon ik niet lezen zonder op Mn kop te staan
maar is 22 uF
De volgende weerstanden aan 1 kant losgesoldeerd
R2 is 21.9K
R4 is 1K
R3 is 998K
R6 is 179K
dit klopt allemaal
Daar zal het dus niet aan gelegen hebben
Nog andere suggesties Anne Willy
Iedit ik zie wat vreemds een draadbrug
De laatste foto is er een uit eerder genomen foto,s dient dus alleen voor oriëntatie
De volgende weerstanden aan 1 kant losgesoldeerd
R2 is 21.9K
R4 is 1K
R3 is 998K
R6 is 179K
Daar zal het dus niet aan gelegen hebben
Nog andere suggesties Anne Willy
Iedit ik zie wat vreemds een draadbrug
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Deze foto is ter oriëntatie beter
Nu uitzoeken waar die draadbrug zit 
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Die draadbrug is normaal onnodig vermits aan de bovenzijde die 2 punten zijn verbonden (verbinding k van D8 met spoel van Re1).
Ik denk dat je de AutoBiasAutomaten moet controleren of er geen roosterstroom gaat vloeien tijdens het opkomen van de HS.
Ik denk dat je de AutoBiasAutomaten moet controleren of er geen roosterstroom gaat vloeien tijdens het opkomen van de HS.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi WillyWilly_61 schreef:Die draadbrug is normaal onnodig vermits aan de bovenzijde die 2 punten zijn verbonden (verbinding k van D8 met spoel van Re1).
Ik denk dat je de AutoBiasAutomaten moet controleren of er geen roosterstroom gaat vloeien tijdens het opkomen van de HS.
Is inderdaad een relais contact Nu herinner ik me vaag iets met een doormetalisering
Of die er door de print leverancier wel of niet goed gedaan is , of dat ik het kapot heb gemaakt dat weet ik niet meer.
Maakt niet uit
Die door verbinding moet er zijn
Ik heb naar de oplopende spanning gekeken
Die gaat Direct naar 330 volt en blijft daar ca 25 sec loopt dan terug naar 289 volt en loopt dan weer op
Als de spanning op ca 300 volt is gedaald bromt het flink uit de LS en wordt dan weer zachter
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Oei dat er roosterstroom gaat lopen tijdens opwarmen
Daar moet ik over nadenken hoe ik dat ga meten zonder alles te slopen

Over de 1K stopweerstand meten gaat misschien
Over R31 en R32 staat niets
Over die andere helft R51 en R48 komt ook niets geen spanning
Daar moet ik over nadenken hoe ik dat ga meten zonder alles te slopen
Over de 1K stopweerstand meten gaat misschien
Over R31 en R32 staat niets
Over die andere helft R51 en R48 komt ook niets geen spanning
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 29 aug 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Zo, ook weer wakker
Eerst maar even teruggekeken, met al dat CTA, nogal verwarrend
Je hebt nogal wat last met brom gehad
en nu dit weer !
Eigenlijk kan 't niet
De HS zou bij opkomen juist de minste brom geven en de gloei komt uit een schakelende voeding met stroombronnen ertussen, geen verandering van verbruik tjdens opwarmen.
Als de brom op de twee kanten zit is er vermoedelijk "iets?" mis bij de voeding.
Om de automaat uit te schakelen , de D5 daar kortsluiten.Is hetzelde als wat het relais doet bij een andere uitvoering voor inschakelen (GU-50).
Anne
Eerst maar even teruggekeken, met al dat CTA, nogal verwarrend
Je hebt nogal wat last met brom gehad
Eigenlijk kan 't niet
De HS zou bij opkomen juist de minste brom geven en de gloei komt uit een schakelende voeding met stroombronnen ertussen, geen verandering van verbruik tjdens opwarmen.
Als de brom op de twee kanten zit is er vermoedelijk "iets?" mis bij de voeding.
Om de automaat uit te schakelen , de D5 daar kortsluiten.Is hetzelde als wat het relais doet bij een andere uitvoering voor inschakelen (GU-50).
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne.Ah!buis schreef:Zo, ook weer wakker![]()
Eerst maar even teruggekeken, met al dat CTA, nogal verwarrend![]()
Je hebt nogal wat last met brom gehaden nu dit weer !
Eigenlijk kan 't niet![]()
De HS zou bij opkomen juist de minste brom geven en de gloei komt uit een schakelende voeding met stroombronnen ertussen, geen verandering van verbruik tjdens opwarmen.
Als de brom op de twee kanten zit is er vermoedelijk "iets?" mis bij de voeding.
Om de automaat uit te schakelen , de D5 daar kortsluiten.Is hetzelde als wat het relais doet bij een andere uitvoering voor inschakelen (GU-50).
Anne
Blij dat je komt helpen
Ik heb als de versterker op temperatuur is een klein brommetje
Maar tijdens de opwarm periode is dat Best Hard.
Dat is als de belasting (4xPCL86 ) begint te trekken aan de hoogspanning
ik moet wel wat Langer wachten tot de versterker is afgekoeld met opnieuw meten
Maar ongeveer 35 seconden is de spanning direkt 332 volt daarna zakt het in naar 288 Volt
DAN BEGINT HET TE BROMMEN
Ongeveer 5-10 seconden dan klimt ook de hoogspanning naar 300 volt en is hij bijna zonde brom
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 29 aug 2019, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Wat noem je direct naar 330V? is dat onmiddellijk of over een tijdspanne van 30 à 40 sec.?Bert61 schreef:Ik heb naar de oplopende spanning gekeken
Die gaat direct naar 330 volt en blijft daar ca 25 sec loopt dan terug naar 289 volt en loopt dan weer op
Als de spanning op ca 300 volt is gedaald bromt het flink uit de LS en wordt dan weer zachter
Dat gedrag is er bij mijn voeding alleszins niet!
Die loopt traag op, over 45 sec. naar ca. 270V om dan langzaaaaaaam te stijgen naar 300V (omgekeerd exponentieel).
Jouw regelcircuit met de IRF840 werkt niet. C5 (22µ) in combinatie met R3 (1M) zorgen er net voor de uitgangsspanning traag op komt.
Meet de spanning op het knooppunt van R3 met C5, die moet traag oplopen tot max. de spanning van de zeners. Indien dat in orde is (en ik ben er van overtuigd dat dat zo is), is je IRF840 naar de vaantjes, vrees ik.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Oh daar gaan we weerBert61 schreef:Aha ,!
Nee bij mij direct 330 volt Willy
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
C5 vervangen, na controle dat R3 wel degelijk 1M is.
Ik veronderstel dat je bedoelde die 330V op het knooppunt van R3 met C5?
Ik veronderstel dat je bedoelde die 330V op het knooppunt van R3 met C5?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Wie weet heeft de R3 last van de hoge spanning bij inschakelen.
Als je 'm vervangt zet er dan twee 470k in serie in (vertikaal met aaneen op de top).
Anne
Als je 'm vervangt zet er dan twee 470k in serie in (vertikaal met aaneen op de top).
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hier ook nog even geen interweb
En heel Mn verhaal weg
Irf840 vervangen
Gemeten op R6 daar staat 334 volt
Na de Irf 840
De spanning loopt op
van niks naar 65 volt in ca 1 minuut
daarna ging het naar bijna 0
R2 is 21.9K
R4 is 1K
R3 is 998K
R6 is 179K
dit klopt allemaal Zijn er allemaal met 1 poot uit geweest en gecontroleerd
C5 ziet er goed uit en 47uF 400 volt ik twijfel nu of dat C5 is maar hij staat over de uitgang 300 volt na de irf840
Edit C5 was dat niet maar C3
Ik heb de deur dicht gedaan ben het even beu Mn rug doet zeer
Vanavond nog eens kijken
En heel Mn verhaal weg
Irf840 vervangen
Gemeten op R6 daar staat 334 volt
Na de Irf 840
De spanning loopt op
R2 is 21.9K
R4 is 1K
R3 is 998K
R6 is 179K
C5 ziet er goed uit en 47uF 400 volt ik twijfel nu of dat C5 is maar hij staat over de uitgang 300 volt na de irf840
Edit C5 was dat niet maar C3
Ik heb de deur dicht gedaan ben het even beu Mn rug doet zeer
Vanavond nog eens kijken
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
C5 = 22µ = dunste, C3 = 47µ = dikker, kijk naar de foto die je hogerop hebt gepost en die gemaakt is op mijn strijkplank 
1. Zet eerst je eindtrappen zonder HS = jumpers eruit.
2. Meet de spanning op het knooppunt van R3 met C5, die moet traag oplopen van 0 tot max. de spanning van de zeners. Dat is de spanning die de IRF ook op de uitgang gaat geven.
3. Meet ook of de zener D7 in orde is (die dient ter beveiliging van de gate) daar mag max12V over staan.
1. Zet eerst je eindtrappen zonder HS = jumpers eruit.
2. Meet de spanning op het knooppunt van R3 met C5, die moet traag oplopen van 0 tot max. de spanning van de zeners. Dat is de spanning die de IRF ook op de uitgang gaat geven.
3. Meet ook of de zener D7 in orde is (die dient ter beveiliging van de gate) daar mag max12V over staan.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Zal ik doen WillyWilly_61 schreef:C5 = 22µ = dunste, C3 = 47µ = dikker, kijk naar de foto die je hogerop hebt gepost en die gemaakt is op mijn strijkplank
1. Zet eerst je eindtrappen zonder HS = jumpers eruit.
2. Meet de spanning op het knooppunt van R3 met C5, die moet traag oplopen van 0 tot max. de spanning van de zeners. Dat is de spanning die de IRF ook op de uitgang gaat geven.
3. Meet ook of de zener D7 in orde is (die dient ter beveiliging van de gate) daar mag max12V over staan.
En
En ook weer een nieuwe Irf 840 erin Die is denk weer kapot
Dan heb ik er nog twee .
Het is een geisoleerd type Met koelpasta op het koelprofiel geschroefd
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Als je de IRF er toch uithaalt, wacht even met een andere te plaatsen.
Controleer eerst of D7 niet kapot is.
Meet dan de spanning op de RC-schakeling (punt 2. hierboven).
Als dat allemaal in orde is kan je een nieuwe IRF plaatsen, maar testen zonder belasting, dus HS-jumpers vd eindtrappen eruit halen!
Controleer eerst of D7 niet kapot is.
Meet dan de spanning op de RC-schakeling (punt 2. hierboven).
Als dat allemaal in orde is kan je een nieuwe IRF plaatsen, maar testen zonder belasting, dus HS-jumpers vd eindtrappen eruit halen!
