3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Mijn tweaks:
Van ongeaard naar geaard aangesloten op het lichtnet. Discutabele en hooguit marginale verbetering in geluid. In ieder geval geen lawaai meer wanneer ik statisch geladen ben en mijn apparatuur aanraak.
Passief 4e orde netfilter geplaatst in de voedingslijn.
Kan werkelijk niet zeggen of het me iets heeft gebracht, anders dan een kleinere bankrekening. Maar het ligt er en eet geen brood, dus laat maar liggen. Teveel gedoe om weer te verwijderen.
Switch van standaard 2,5mm^2 MediaMarkt kabel naar QED Silver Special Edition naar Kimber 8tc: alsof een doek voor de speakers weg viel, en daarna nog een deken. Meer rust en detaillering, steviger en schoner laag. Al is het verschil veel kleiner dan de stap van een Rotel 7.1 reciever naar een Musical Fidelity A5.5 geïntegreerde versterker. Totaal ander beest. Hoewel beiden erg goed, klankmatig compleet andere apparaten. Verschillende types auto rijden allemaal vooruit. Maar de manier waarop je de rit ervaart is anders. Zo iets. De kabel wissel moet je vergelijken met het veranderen van merk banden. Ook niet echt een wereld van verschil.
Van ongeaard naar geaard aangesloten op het lichtnet. Discutabele en hooguit marginale verbetering in geluid. In ieder geval geen lawaai meer wanneer ik statisch geladen ben en mijn apparatuur aanraak.
Passief 4e orde netfilter geplaatst in de voedingslijn.
Kan werkelijk niet zeggen of het me iets heeft gebracht, anders dan een kleinere bankrekening. Maar het ligt er en eet geen brood, dus laat maar liggen. Teveel gedoe om weer te verwijderen.
Switch van standaard 2,5mm^2 MediaMarkt kabel naar QED Silver Special Edition naar Kimber 8tc: alsof een doek voor de speakers weg viel, en daarna nog een deken. Meer rust en detaillering, steviger en schoner laag. Al is het verschil veel kleiner dan de stap van een Rotel 7.1 reciever naar een Musical Fidelity A5.5 geïntegreerde versterker. Totaal ander beest. Hoewel beiden erg goed, klankmatig compleet andere apparaten. Verschillende types auto rijden allemaal vooruit. Maar de manier waarop je de rit ervaart is anders. Zo iets. De kabel wissel moet je vergelijken met het veranderen van merk banden. Ook niet echt een wereld van verschil.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Kun jij in gewone, bewezen, wetenschap aanduiden wat het technische verschil in genoemde versterkers is en hoe dit dan precies leidt tot het door jou ervaren klankverschil?
Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar deze verklaring, tot nu toe heb ik namelijk ervaren dat er een zeer slechte correlatie is tussen datasheets en wat je hoort dus daar is de benodigde informatie niet te vinden.
Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar deze verklaring, tot nu toe heb ik namelijk ervaren dat er een zeer slechte correlatie is tussen datasheets en wat je hoort dus daar is de benodigde informatie niet te vinden.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het technische verschil is dat het verschillende apparaten zijn die in de basis hetzelfde doen. Zoiets als een Renault en een BMW.
Het klankmatige verschil kan ik niet onderbouwd door data sheets verklaren, nee. Maar ik heb zo’n vermoeden (en dat vermoeden wordt gedeeld door een aantal versterkerbouwers op DIYaudio.com), dat het klankverschil verklaard kan worden door de manier waarop de versterker reageert op de complexe belasting die een luidspreker (met bekabeling) vormt.
Dat blijft voorlopig echter een aanname.
Die aanname komt voort uit onderzoek dat ik heb gedaan in voorbereiding op de bouw van een (naar verluid) erg goede eindversterker die op datzelfde forum te vinden is. On het bouwtopic worden door de ontwerper en bouwers alle facetten en de werking (ook in context van het geheel) besproken. Erg interessant! Maar vraag me niet alles te herhalen. Knap ingewikkeld en al even geleden.
Het klankmatige verschil kan ik niet onderbouwd door data sheets verklaren, nee. Maar ik heb zo’n vermoeden (en dat vermoeden wordt gedeeld door een aantal versterkerbouwers op DIYaudio.com), dat het klankverschil verklaard kan worden door de manier waarop de versterker reageert op de complexe belasting die een luidspreker (met bekabeling) vormt.
Dat blijft voorlopig echter een aanname.
Die aanname komt voort uit onderzoek dat ik heb gedaan in voorbereiding op de bouw van een (naar verluid) erg goede eindversterker die op datzelfde forum te vinden is. On het bouwtopic worden door de ontwerper en bouwers alle facetten en de werking (ook in context van het geheel) besproken. Erg interessant! Maar vraag me niet alles te herhalen. Knap ingewikkeld en al even geleden.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat kan ik wel onderschrijven James n.a.v. van de vele luisterervaringen met de ZBA-CA op zeer uiteenlopende speakers. Die trekt zich absoluut (nou ja, nagenoeg absoluut
) niets aan van de speakers die er op aangesloten zijn. Even afgezien van mishandelen door hem buiten zijn vermogenscapaciteiten te willen laten werken. Heb je trouwens een linkje naar wat je bedoelt op diyaudio.com? Misschien ken ik het al, maar toch. Het is op zich al een hele oude constatering.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Toendertijd (2010) had ik nog geen ervaringen met de effecten van betere schuko connectors. Op de AR SP-6B zat op zich een nette Bals, deze heb ik nu vervangen door een Furutech Fi-e11-n1, eens kijken of dat hoorbaar is. Jammer genoeg had ik geen Iego meer liggen, mijn favoriete merk, maar de Furutech is ook erg mooi.
EDIT: ik zag ook dat er een standaard 250ma zekering inzit... Riep er iemand Synergistic Research?
Nou, misschien later nog eens...
Groetjes Walter
EDIT: ik zag ook dat er een standaard 250ma zekering inzit... Riep er iemand Synergistic Research?
Nou, misschien later nog eens...
Groetjes Walter
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hoe weet je dat die versterker zich niets aantrekt van de aangesloten luidspreker? Elke speaker klinkt anders. Hoe weet je welk aspect van de klank speaker is en welk aspect versterker?Pjotr schreef:Dat kan ik wel onderschrijven James n.a.v. van de vele luisterervaringen met de ZBA-CA op zeer uiteenlopende speakers. Die trekt zich absoluut (nou ja, nagenoeg absoluut) niets aan van de speakers die er op aangesloten zijn. Even afgezien van mishandelen door hem buiten zijn vermogenscapaciteiten te willen laten werken. Heb je trouwens een linkje naar wat je bedoelt op diyaudio.com? Misschien ken ik het al, maar toch. Het is op zich al een hele oude constatering.
Het betreffende topic moet ik even naar speuren. Hopelijk kan ik het nog vinden. In dat geval zal ik het hier linken.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Testen met Nordost Pulsar points onder de voorversterker:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zijn dat een soort spikes of dempers?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hopelijk dan wel dubbelblind met een random steekproef uit de gemiddelde populatie....Walt schreef:Testen met Nordost Pulsar points onder de voorversterker:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Is het aanhaalkoppel van die moeren van het rack wel gezet met een gecalibreerde momentsleutel Walter?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nu je het zegtShadow schreef:Is het aanhaalkoppel van die moeren van het rack wel gezet met een gecalibreerde momentsleutel Walter?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Daarom moet de apparatuur weer op Nordost voetjes / Masterbase etc. Anders zou het ook wel erg makkelijk worden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Daar hoeft geen masterbase e.d. tussen Walt. Gewoon 2mm kurk-rubber ringen tussen draadstang en plank. Dat is datzelfde spul als wat onder parketvloeren gelegd wordt om transmissiegeluid te dempen. Reststukken haal je vaak voor nop bij een parketteur.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hè, wat ordinair, Peter. geen voodoo verhaal, geen duur merk. het is zo....gewoontjes... 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Er zit kurk in
Toegegeven de doorverkoopwaarde op Marktplaats is nihil.... Maar om nou iets essentieels uit de bouwbeschrijving van het rack niet te gebruiken en dat met doppies a raison van 300 euries per setje trachten op te gaan lossen...
Toegegeven de doorverkoopwaarde op Marktplaats is nihil.... Maar om nou iets essentieels uit de bouwbeschrijving van het rack niet te gebruiken en dat met doppies a raison van 300 euries per setje trachten op te gaan lossen...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het ziet er ook mooi uit en tweaken kan gewoon leuk zijn ook al is het niet altijd hoorbaar of geloofwaardig. Wel opvallend dat meestal de hardste schreeuwers nooit iets geprobeerd hebben. Zo propte ik in m'n r/c auto's o.a. echter kogellagers ipv de plastic versie. Auto rijd niet beter, klinkt niet anders maar het plezier van het sleutelen was het meer dan waard. 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En je liet de wielen daarna ook nog weg en verving ze door een stuk bungy-jump elastiek? Dat gaat dan pas echt hardKalimba schreef:Het ziet er ook mooi uit en tweaken kan gewoon leuk zijn ook al is het niet altijd hoorbaar of geloofwaardig. Wel opvallend dat meestal de hardste schreeuwers nooit iets geprobeerd hebben. Zo propte ik in m'n r/c auto's o.a. echter kogellagers ipv de plastic versie. Auto rijd niet beter, klinkt niet anders maar het plezier van het sleutelen was het meer dan waard.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Pjotr schreef:En je liet de wielen daarna ook nog weg en verving ze door een stuk bungy-jump elastiek? Dat gaat dan pas echt hardKalimba schreef:Het ziet er ook mooi uit en tweaken kan gewoon leuk zijn ook al is het niet altijd hoorbaar of geloofwaardig. Wel opvallend dat meestal de hardste schreeuwers nooit iets geprobeerd hebben. Zo propte ik in m'n r/c auto's o.a. echter kogellagers ipv de plastic versie. Auto rijd niet beter, klinkt niet anders maar het plezier van het sleutelen was het meer dan waard.![]()
Je hebt gelijk, de lol zit hem in het sleutelen. Zo hebben wij de knakworsten eens voor de verandering niet op de barbecue gelegd maar met saté pennen op een 12V auto accu aangesloten om ze op te warmen. Later ook nog een variac geprobeerd. Uiteindelijk was het op de barbecue toch het lekkerst
Hahaha wat een idee
Zo maakte ik ooit een tosti met een strijkijzer nadat ik dat gezien had in een film in mn tienerjaren. M'n vader werd zelden boos maar toen hij z'n blouse streek....
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Tot nu toe heb ik een Akiko usb tuning stick in gebruik alsmede wat Akiko tuning chips. Ik moet zeggen deze kijken slechts zeer beperkt effect te hebben, maar ik geef het merk Akiko nog niet op, ga nu deze proberen, de AC tuning stick:
https://www.akikoaudio.com/nl/akiko-aud ... -universal
Verwacht hem met een weekje in huis te hebben, ben benieuwd.
Groetjes Walter
https://www.akikoaudio.com/nl/akiko-aud ... -universal
Verwacht hem met een weekje in huis te hebben, ben benieuwd.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Walter,
Ik heb een vermoeden
Ik heb een vermoeden
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nieuw of voordelig tweedehands?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Laatste natuurlijk, ik ga dat spul niet nieuw kopen, veel te prijzig.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De Akiko Audio AC tuning stick is vandaag bezorgd, komend weekend eens aansluiten.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die stick ziet er niet echt Kema keur uit, met die blote getwiste draden.
Tuning chip?
"De Tuning Chip bestaat uit een zelfklevende metaalfolie als informatiedrager, voorzien van een zwarte afwerking met een zeer fraaie holografische bedrukking. Het aanbrengen gaat snel en eenvoudig.
De Tuning Chips hebben elk hun eigen formaat, vorm en specifieke toepassingsgebied."
Een informatiedrager met opdruk.
Een nogal dure sticker dus...
Maargoed, wat weet ik nou helemaal...
Tuning chip?
"De Tuning Chip bestaat uit een zelfklevende metaalfolie als informatiedrager, voorzien van een zwarte afwerking met een zeer fraaie holografische bedrukking. Het aanbrengen gaat snel en eenvoudig.
De Tuning Chips hebben elk hun eigen formaat, vorm en specifieke toepassingsgebied."
Een informatiedrager met opdruk.
Een nogal dure sticker dus...
Maargoed, wat weet ik nou helemaal...
