3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Jamesblond »

Mijn tweaks:
Van ongeaard naar geaard aangesloten op het lichtnet. Discutabele en hooguit marginale verbetering in geluid. In ieder geval geen lawaai meer wanneer ik statisch geladen ben en mijn apparatuur aanraak.

Passief 4e orde netfilter geplaatst in de voedingslijn.
Kan werkelijk niet zeggen of het me iets heeft gebracht, anders dan een kleinere bankrekening. Maar het ligt er en eet geen brood, dus laat maar liggen. Teveel gedoe om weer te verwijderen.

Switch van standaard 2,5mm^2 MediaMarkt kabel naar QED Silver Special Edition naar Kimber 8tc: alsof een doek voor de speakers weg viel, en daarna nog een deken. Meer rust en detaillering, steviger en schoner laag. Al is het verschil veel kleiner dan de stap van een Rotel 7.1 reciever naar een Musical Fidelity A5.5 geïntegreerde versterker. Totaal ander beest. Hoewel beiden erg goed, klankmatig compleet andere apparaten. Verschillende types auto rijden allemaal vooruit. Maar de manier waarop je de rit ervaart is anders. Zo iets. De kabel wissel moet je vergelijken met het veranderen van merk banden. Ook niet echt een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Kun jij in gewone, bewezen, wetenschap aanduiden wat het technische verschil in genoemde versterkers is en hoe dit dan precies leidt tot het door jou ervaren klankverschil?

Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar deze verklaring, tot nu toe heb ik namelijk ervaren dat er een zeer slechte correlatie is tussen datasheets en wat je hoort dus daar is de benodigde informatie niet te vinden.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Jamesblond »

Het technische verschil is dat het verschillende apparaten zijn die in de basis hetzelfde doen. Zoiets als een Renault en een BMW.

Het klankmatige verschil kan ik niet onderbouwd door data sheets verklaren, nee. Maar ik heb zo’n vermoeden (en dat vermoeden wordt gedeeld door een aantal versterkerbouwers op DIYaudio.com), dat het klankverschil verklaard kan worden door de manier waarop de versterker reageert op de complexe belasting die een luidspreker (met bekabeling) vormt.

Dat blijft voorlopig echter een aanname.

Die aanname komt voort uit onderzoek dat ik heb gedaan in voorbereiding op de bouw van een (naar verluid) erg goede eindversterker die op datzelfde forum te vinden is. On het bouwtopic worden door de ontwerper en bouwers alle facetten en de werking (ook in context van het geheel) besproken. Erg interessant! Maar vraag me niet alles te herhalen. Knap ingewikkeld en al even geleden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Dat kan ik wel onderschrijven James n.a.v. van de vele luisterervaringen met de ZBA-CA op zeer uiteenlopende speakers. Die trekt zich absoluut (nou ja, nagenoeg absoluut :mrgreen: ) niets aan van de speakers die er op aangesloten zijn. Even afgezien van mishandelen door hem buiten zijn vermogenscapaciteiten te willen laten werken. Heb je trouwens een linkje naar wat je bedoelt op diyaudio.com? Misschien ken ik het al, maar toch. Het is op zich al een hele oude constatering.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Toendertijd (2010) had ik nog geen ervaringen met de effecten van betere schuko connectors. Op de AR SP-6B zat op zich een nette Bals, deze heb ik nu vervangen door een Furutech Fi-e11-n1, eens kijken of dat hoorbaar is. Jammer genoeg had ik geen Iego meer liggen, mijn favoriete merk, maar de Furutech is ook erg mooi.

EDIT: ik zag ook dat er een standaard 250ma zekering inzit... Riep er iemand Synergistic Research? :lol:

Nou, misschien later nog eens...

Groetjes Walter
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Jamesblond »

Pjotr schreef:
Dat kan ik wel onderschrijven James n.a.v. van de vele luisterervaringen met de ZBA-CA op zeer uiteenlopende speakers. Die trekt zich absoluut (nou ja, nagenoeg absoluut :mrgreen: ) niets aan van de speakers die er op aangesloten zijn. Even afgezien van mishandelen door hem buiten zijn vermogenscapaciteiten te willen laten werken. Heb je trouwens een linkje naar wat je bedoelt op diyaudio.com? Misschien ken ik het al, maar toch. Het is op zich al een hele oude constatering.
Hoe weet je dat die versterker zich niets aantrekt van de aangesloten luidspreker? Elke speaker klinkt anders. Hoe weet je welk aspect van de klank speaker is en welk aspect versterker?

Het betreffende topic moet ik even naar speuren. Hopelijk kan ik het nog vinden. In dat geval zal ik het hier linken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Testen met Nordost Pulsar points onder de voorversterker:
Bijlagen
C6472AEE-A4F4-40D1-80EB-B6441599B8A2.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

Zijn dat een soort spikes of dempers?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Testen met Nordost Pulsar points onder de voorversterker:
Hopelijk dan wel dubbelblind met een random steekproef uit de gemiddelde populatie.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Shadow »

Is het aanhaalkoppel van die moeren van het rack wel gezet met een gecalibreerde momentsleutel Walter?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Is het aanhaalkoppel van die moeren van het rack wel gezet met een gecalibreerde momentsleutel Walter?
Nu je het zegt :-k Ik mis de rubber ontkoppel ringen bij de draadstangen-moeren-stalen ringen. Dat kan zo niet [-X Dat is net als met een auto waarvan de schokbrekers ontbreken :-k Apparatuur gaat elkaar zo mechanisch erg beïnvloeden door koppeling via de draadstangen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Daarom moet de apparatuur weer op Nordost voetjes / Masterbase etc. Anders zou het ook wel erg makkelijk worden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Daar hoeft geen masterbase e.d. tussen Walt. Gewoon 2mm kurk-rubber ringen tussen draadstang en plank. Dat is datzelfde spul als wat onder parketvloeren gelegd wordt om transmissiegeluid te dempen. Reststukken haal je vaak voor nop bij een parketteur.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ray5150 »

Hè, wat ordinair, Peter. geen voodoo verhaal, geen duur merk. het is zo....gewoontjes... 8-[
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Er zit kurk in \:D/

Toegegeven de doorverkoopwaarde op Marktplaats is nihil.... Maar om nou iets essentieels uit de bouwbeschrijving van het rack niet te gebruiken en dat met doppies a raison van 300 euries per setje trachten op te gaan lossen... :think:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Kalimba »

Het ziet er ook mooi uit en tweaken kan gewoon leuk zijn ook al is het niet altijd hoorbaar of geloofwaardig. Wel opvallend dat meestal de hardste schreeuwers nooit iets geprobeerd hebben. Zo propte ik in m'n r/c auto's o.a. echter kogellagers ipv de plastic versie. Auto rijd niet beter, klinkt niet anders maar het plezier van het sleutelen was het meer dan waard. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Kalimba schreef:
Het ziet er ook mooi uit en tweaken kan gewoon leuk zijn ook al is het niet altijd hoorbaar of geloofwaardig. Wel opvallend dat meestal de hardste schreeuwers nooit iets geprobeerd hebben. Zo propte ik in m'n r/c auto's o.a. echter kogellagers ipv de plastic versie. Auto rijd niet beter, klinkt niet anders maar het plezier van het sleutelen was het meer dan waard. :)
En je liet de wielen daarna ook nog weg en verving ze door een stuk bungy-jump elastiek? Dat gaat dan pas echt hard :yeah: :lol: Je hebt gelijk, de lol zit hem in het sleutelen. Zo hebben wij de knakworsten eens voor de verandering niet op de barbecue gelegd maar met saté pennen op een 12V auto accu aangesloten om ze op te warmen. Later ook nog een variac geprobeerd. Uiteindelijk was het op de barbecue toch het lekkerst O:)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Kalimba »

Pjotr schreef:
Kalimba schreef:
Het ziet er ook mooi uit en tweaken kan gewoon leuk zijn ook al is het niet altijd hoorbaar of geloofwaardig. Wel opvallend dat meestal de hardste schreeuwers nooit iets geprobeerd hebben. Zo propte ik in m'n r/c auto's o.a. echter kogellagers ipv de plastic versie. Auto rijd niet beter, klinkt niet anders maar het plezier van het sleutelen was het meer dan waard. :)
En je liet de wielen daarna ook nog weg en verving ze door een stuk bungy-jump elastiek? Dat gaat dan pas echt hard :yeah: :lol: Je hebt gelijk, de lol zit hem in het sleutelen. Zo hebben wij de knakworsten eens voor de verandering niet op de barbecue gelegd maar met saté pennen op een 12V auto accu aangesloten om ze op te warmen. Later ook nog een variac geprobeerd. Uiteindelijk was het op de barbecue toch het lekkerst O:)

Hahaha wat een idee :rofl:
Zo maakte ik ooit een tosti met een strijkijzer nadat ik dat gezien had in een film in mn tienerjaren. M'n vader werd zelden boos maar toen hij z'n blouse streek.... :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Tot nu toe heb ik een Akiko usb tuning stick in gebruik alsmede wat Akiko tuning chips. Ik moet zeggen deze kijken slechts zeer beperkt effect te hebben, maar ik geef het merk Akiko nog niet op, ga nu deze proberen, de AC tuning stick:

https://www.akikoaudio.com/nl/akiko-aud ... -universal

Verwacht hem met een weekje in huis te hebben, ben benieuwd.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Shadow »

Hallo Walter,

Ik heb een vermoeden :lol:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door VintageHarry »

Nieuw of voordelig tweedehands?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Laatste natuurlijk, ik ga dat spul niet nieuw kopen, veel te prijzig.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De Akiko Audio AC tuning stick is vandaag bezorgd, komend weekend eens aansluiten.

Gr. Walter
Bijlagen
D01D274B-8AFD-4C40-A831-8B043E77FB1A.jpeg
E403BC59-18AC-41D4-901A-3DCFDF1E8453.jpeg
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Jerommel »

Die stick ziet er niet echt Kema keur uit, met die blote getwiste draden.

Tuning chip?
"De Tuning Chip bestaat uit een zelfklevende metaalfolie als informatiedrager, voorzien van een zwarte afwerking met een zeer fraaie holografische bedrukking. Het aanbrengen gaat snel en eenvoudig.
De Tuning Chips hebben elk hun eigen formaat, vorm en specifieke toepassingsgebied."

Een informatiedrager met opdruk.
Een nogal dure sticker dus...

Maargoed, wat weet ik nou helemaal...
Gesloten