System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door Ivo »

https://t-5.eu/hp/Software/Pulseaudio%2 ... er%20Rack/

Werkt inmiddels bij mij op een Raspberry Pi 3 met Hifiberry Amp2 en zeer prettig. Het heeft een duidelijke interface en levert weinig merkbare systeem-belasting.

Mooi is ook dat je frd-bestanden kunt importeren en real-time, on the fly filters kunt aanpassen, effecten op grafieken kunt zien en het verschil kunt horen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door hannesie »

Ik zie het nu pas, bijster interessant om toe te passen, ga dit eens verder bestuderen.
Opent nieuwe mogelijkheden, wat mogelijk flexibeler als MiniDSP en meer en royaler van opzet. :idea: :idea:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door OWC »

hannesie schreef:
Ik zie het nu pas, bijster interessant om toe te passen, ga dit eens verder bestuderen.
Opent nieuwe mogelijkheden, wat mogelijk flexibeler als MiniDSP en meer en royaler van opzet. :idea: :idea:
Dat niet alleen, maar je kunt hem in principe op elke Linux installatie gebruiken.
Dus bv volledig integreren met je HTPC/Media center, dan heb je dus geen externe DSP meer nodig, enkel een geluidskaart met wat uitgangen.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door Ivo »

One World Concepts schreef:
Dat niet alleen, maar je kunt hem in principe op elke Linux installatie gebruiken.
Dus bv volledig integreren met je HTPC/Media center, dan heb je dus geen externe DSP meer nodig, enkel een geluidskaart met wat uitgangen.
Of de HDMI-uitgang gebruiken richting surround receiver.

Ik kocht mijn Marantz NR1603 voor nieuw €350,- (modelletje vorig jaar destijds). Met bijvoorbeeld een raspberry pi van minder dan €40,- en een geheugenkaartje van een tientje ben je dan klaar.

Alhoewel niet het beste voor video afspelen en streamen (hardware acceleration gaat niet samen met alsa/pulseaudio omdat hardware acceleration de audio buiten het systeem afhandelt), al is de nieuwste (3B+) misschien net aan toereikend vgl met die van mij (3).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door hannesie »

Ik heb hier dan een 8 core FriendlyArm M3 met HDMI uit, die gaat echt vlotter dan de RPI, samen met Ubuntu 18.04 LTS.
Dat zou moeten lukken, denk het wel. :kwijl:
Ik ga eens kijken/proberen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door hannesie »

aarch64.JPG
Dat is nog niet zo simpel, net niet de beste opzet door distro.
arm64.JPG
Ook met de Debian repository niet geheel lekker, foutmeldingen.
Eens zien wat de RPI doet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door hannesie »

tja.JPG
Tja , wat is nu ook alweer het wachtwoord, is dan niet te benaderen via Putty, en via het Mate UI was het dus wat anders geregeld. :lol:

Dan maar weer eens wat tijd opofferen aan een nieuwe opzet. :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door ds23man »

Ik hoop dat ze deze dsp functie wat beter geimplementeerd hebben dan Roon. Even uitgaande van een 24 bit signaal bijna uitgestuurd op 0 dbfs gaat het fout als je er een 24bits berekening op los laat. Een filter met 3db gain op 50Hz levert dan krak krak op. Daarom rekenen dsp's met over het algemeen met 56 bit.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door Ivo »

Gerhard, ik heb begrepen dat ladspa plugins float32le gebruiken om te rekenen.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door Ivo »

Hans, je hebt een distro met minimaal pulseaudio 11 nodig. Raspbian en Ubuntu Mate hebben pulseaudio 10. In de huidige Ubuntu server voor arm zit al pulseaudio 11, dus die heb ik genomen. Je hebt ook een desktop nodig, ik heb Lubuntu gekozen. Dat werkt voor audio perfect. Helaas draait Kodi er niet lekker op, Raspbian is beter geoptimaliseerd voor rpi. Ik schuif het voor me uit, maar misschien moet ik toch even raspbian met pulseaudio 11 (leren) compileren.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door Ivo »

Hans, in de huidige Raspbian zit pulseaudio 11. Ik heb nu Raspbian met PAXOR (dit hier) draaien en het is super. Ik loop wel tegen een dingetje met uit de pas lopen van verschillende kanalen, dat zoek ik nog uit. Het lijkt op een scheduling/real-time configuratie. Hopelijk met een crunch/hash in een config op te lossen.

Hilarisch: een raspberry pi 3 en een Hifiberry miniamp van 3 watt/4 ohm is genoeg om disco te maken in de woonkamer en met precisie (op basis van metingen) de breedbandhoorns met 15" speakers te DSPen. Het zijn waarachtige tijden, ofzo. Ook door Corona.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door Ivo »

Ivo schreef:
Ik loop wel tegen een dingetje met uit de pas lopen van verschillende kanalen, dat zoek ik nog uit. Het lijkt op een scheduling/real-time configuratie. Hopelijk met een crunch/hash in een config op te lossen.

Inderdaad was dit een kwestie van settings en dit wordt aangepast in de handleiding. Het draait en speelt nu stabiel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door hannesie »

:mrgreen: :mrgreen: Het is gewoon lekker als het gaat zoals je het wilt hebben, dan krijg je zo een positief onderbuik gevoel, daar kan niets tegenop. :rofl: :sure:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: System-wide EQ en crossover voor linux/pulseaudio

Bericht door Ivo »

Echt he?

Ik kan nu met de oorspronkelijke pi 3 (niet de plus) tijdens het muziek spelen ook de internet browser opstarten en surfen. Best zwaar voor zo'n pi, maar de muziek loopt nu zonder problemen door.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”