Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
Het je capaciteit van de laagsectie nu opgebouwd met MKP en elco?

Nog niet. Daar zitten de groene bip. elcos (ruwe folie). Ik denk dat ik filter opnieuw moet gaan doen om het passend te krijgen. Dat maakt het helaas moeilijk om snel te vergelijken maar heb het geluid aardig in m'n hoofd. Ik zal nog even een foto maken van de componenten en laten zien wat ik heb aangepast.

Wal voor elco's gebruik jij in de Termino?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Wat ga je parallel zetten aan de 330uf om op 470uf te komen, ook MKP?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Op de 2de foto liggen rechts de onderdelen die ik er nog in moet gaan zetten.
Misschien ook een paar Mundorf Mresist weerstanden erbij. Of het wat uitmaakt weet ik niet maar als ik toch bezig ben :rofl:

Voor een evt. volgende bouwer:
De upgrade kost aan onderdelen €841,- Ik heb dan ook eerst de standaard onderdelen gekocht om te kunnen vergelijken.
Het heeft een ongelooflijk mooi effect op het hoog (echt nog niet eerder gehoord, ook niet op shows met state-of-the-art systemen).
Stemmen komen echt los en klinken levensecht evenals instrumenten in het hoog.
Mid en laag volgen nog.



Het schema + de lijst met upgrades op de eerste foto:
Bijlagen
064.jpg
065.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Brings back the memories, leuk zo’n 3-weg filter, kan je lekker los gaan met je componenten! Een tweeweg filter is dan maar behelpen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Nou Walter, verkoop heel de zwik en begin overnieuw, puur om te kijken of je op hetzelfde uit komt :lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ray5150 »

Filter-fetisjisme. ik vind het wel een toepasselijke term. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

ray5150 schreef:
Filter-fetisjisme. ik vind het wel een toepasselijke term. :mrgreen:
Haha vandaar ook een kijkgat in de filterkast
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ray5150 »

Ik gooi hem er maar alvast in. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Barry2001 »

:rofl: :rofl: :rofl: bril-jant.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

ray5150 schreef:
Ik gooi hem er maar alvast in. :mrgreen:


Hahaha ben na het beluisteren van deze audiofiele plaat maar aan het :beer: gegaan. Nu kan ik m'n caravan niet meer vinden :cry: :rofl:

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Zoek Tante Pietsie dan ook maar op :beer:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Walt schreef:
Wat ga je parallel zetten aan de 330uf om op 470uf te komen, ook MKP?
Precies!
De rest aanvullen met een elco.
Dat klinkt beter als alleen MKP,misschien wat expirimenteren met de verhouding.

Zelf heb ik Mundorf Ecap glad gebruikt,een stuk transparanter als de ruwe versie.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
Walt schreef:
Wat ga je parallel zetten aan de 330uf om op 470uf te komen, ook MKP?
Precies!
De rest aanvullen met een elco.
Dat klinkt beter als alleen MKP,misschien wat expirimenteren met de verhouding.

Zelf heb ik Mundorf Ecap glad gebruikt,een stuk transparanter als de ruwe versie.

Het gaat on c3 t/m c7 op het laag. De ruwe elco gaat daar weg en komen dus cross caps. De bipolaire elco's ruw of glad wil ik daar niet. Was glad van plan maar had een mazzeltje met de 330uF waardoor het nog net in het budget paste :)

*Sorry Walt, had over je vraag heen gelezen.
Bijlagen
15587647877265846750415900778255.jpg
15587648185675198677551567231780.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Wat Dre zegt, 100% MKP klinkt mogelijk slechter dan 75% MKP en 25% gladde elco, technisch is dat onbegrijpelijk, maar het kan in de praktijk inderdaad zo zijn, dus dat zou je beide nog eens kunnen proberen, zo’n Mundorf elco glatt zijn de kosten ook niet.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Nog een tip die ik van Tony Gee heb gehad, isloleer met krimpkous direct vanaf waar de platte draden uit de waxcoil komen, zie de foto’s op zijn site. Had iets met mogelijke kortsluiting te maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Walt schreef:
Wat Dre zegt, 100% MKP klinkt mogelijk slechter dan 75% MKP en 25% gladde elco, technisch is dat onbegrijpelijk, maar het kan in de praktijk inderdaad zo zijn, dus dat zou je beide nog eens kunnen proberen, zo’n Mundorf elco glatt zijn de kosten ook niet.

Gr. Walter
Precies!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Walt »

Trouwens machtig mooi filter zo met die waxcoils en copperfoils. Zal de klank van de units denk ik twee klasses verder brengen t.o.v. simpel filter spul. Kost wat, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.

Van wat ik begreep ben je ook nog aan het broeden op luxe weerstanden, zit je te denken aan Mundorf Mresist of de Duelund Cast?

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Dank voor het compliment :dank:

Ik wil juist de MKP op het laag en was dan ook zeer blij dat ik de 330uF voor een betaalbare prijs tegen kwam.
Er is mij vaker verteld dat bipolaire elco's eigenlijk niet thuis horen in een goed filter. Dit las ik onlangs ook op de voor mij onbekende site breem.nl.
Citaat "Het nadeel van elco's is dat ze polair zijn, d.w.z. de spanning mag maar in 1 richting staan. Dit maakt de gewone elco onbruikbaar voor een wisselfilter. Er zijn wel bipolaire elco's te koop, maar deze bestaan uit twee gewone elco's tegen elkaar in in serie. Bovendien komen elco's met een vrij grote tolerantie op de waarde, en die waarde loopt in de loop der jaren nog wel eens terug ook.
Niet gebruiken dus."


Jullie ervaring is anders en dat verschil is echt hoorbaar op het laag? Ik laat het (voorlopig) zo ondanks er verder niks meer te upgraden valt op de weerstanden na. Al wat hulp van Walt gehad. Op het hoog wil ik een Duelund Cast en mid een Mudorf supreme.

Ik heb al krimpkous over de uitstekende delen van de spoelen gedaan (ook over alle andere componenten) om sluiting te voorkomen en het wisselen van componenten makkelijker te maken door kleucodes :)
Moet nog even een mooie kleur halen voor de spoelen aangezien het nu rode en zwarte krimpkous is.

Gisteren het filter dus uit elkaar gehaald om te puzzelen voor de filterbak. De reference monitoren terug gezet en dat viel ineens vies tegen. Luisterplezier was gelijk helemaal weg ondanks het een en hele goede luidspreker is. Kan het niet anders omschrijven maar het levensechte geluid is er gelijk niet meer. Straks het filter misschien weer even met kroonsteentjes in elkaar zetten :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Breem........
Dat moet je liggen..... :mrgreen:

Of het hoorbaar is....
Hier duidelijk in ieder geval.
Elco i.c.m. MKP geeft een stuk meer beef aan het geluid in ieder geval.
Volledig MKP maakt het geluid hier echt te dun,totaal geen gewicht aan het laag.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

C1 + C2 zijn het meest klankbepalend voor het laag toch?

totaal 147uF wat heb je daar voor aangeschaft?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Mudorf Ecap op C1 en C2 :rofl:

Ik dacht dat het om c3-c7 ging wat jullie bedoelde. Niet goed gelezen.

Helemaal eens mbt Breem. Maar zo heeft iedereen zijn eigen filosofie in audio. "We"
worden maar vaak genoeg voor gek verklaard/ belachelijk gemaakt. Veel dingen zijn ook ongeloofwaardig maar helaas snappen die mensen niet dat het ook om het plezier van tweaken gaat en dat het grootste deel van de schreeuwers nooit iets heeft geprobeerd.

Ik zal dan ook heel blij zijn als het me lukt om de luisterdag te organiseren en Titus met de standaard Faktum komt en ik met die van mij.
Alle waardes zijn exact hetzelfde maar de componenten niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

Afbeelding
330.00µF
dat suggereert ~0.01% tolerantie.... denk niet dat dat t geval is...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Dan zou ik 100uF MKP en 47 elco glad nemen.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Misschien is het zo duidelijk en anders zou ik het niet weten:
Bijlagen
067.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Het was al duidelijk. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”