Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Het is eigenlijk voor het vergelijk, maar ook de ervaring van het bouwen en wat voor hobbels je onderweg tegen komt 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Zijn dus eigenlijk 2 hobby'sShadow schreef:Het is eigenlijk voor het vergelijk, maar ook de ervaring van het bouwen en wat voor hobbels je onderweg tegen komt
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja precies, maar we komen dichterbij het punt dat alle audio in huis zelfgebouwd is straks en dan moet je gaan verbeteren he,
hoppa 3 hobby's
Zit heel erg te twijfelen om zelf een OB te proberen of een bestaand ontwerp (C1 dus), het voordeel van passief gefilterd is dat ik m'n zelfgebouwde kachels kan gebruiken
hoppa 3 hobby's
Zit heel erg te twijfelen om zelf een OB te proberen of een bestaand ontwerp (C1 dus), het voordeel van passief gefilterd is dat ik m'n zelfgebouwde kachels kan gebruiken
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Met de rails op + & - 16 Volt kan ik toch makkelijk 25V elco's pakken? scheelt weer want die zijn iets goedkoper en 35V elco's van 68000uF zijn lastig leverbaar in 105 graden uitvoering, heb er ooit eens 2 bemachtigd maar meer ook niet, nu bij Mouser ook maar weer 2 op voorraad, terwijl van de 25V versie er gewoon 8 stuks van liggen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik zie daar vooralsnog geen probleem mee.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Nou in eerste instantie had ik de eerste set 35V elco's te pakken, maar daar werden er toen maar 2 van uitgeleverd, terwijl ik er 25 besteld had. toen de leverdatum iedere keer maar opgeschoven werd op een gegeven moment van Mouser de keuze gehad en genomen om te annuleren. Nu ben ik er weer mee bezig en ik zie dat 35V Nichicons in 68000uF gewoon lastig leverbaar zijn,
eigenlijk alle grote elco's hebben ze weinig op voorraad.
Dat er van die 25V versie nog 8 liggen is dan ook een gelukje denk ik.
eigenlijk alle grote elco's hebben ze weinig op voorraad.
Dat er van die 25V versie nog 8 liggen is dan ook een gelukje denk ik.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Normaal zet je elco's op 80% van de nominale werkspanning voor een lang leven
Dus die 25V lijkt mij geen probleem. Wel oppassen dat de onbelaste spanning dan niet over 25V gaat, ook niet met 10% overspanningstolerantie van het net. 68mF is trouwens wel een forse waarde. 3x 22mF parallel een optie?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Vermoedelijk neemt 3x 22mF meer plaats in dan 1x68mF en er is al niet veel ruimte
Anne
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Gaat om de verkrijgbaarheid, niet om de ruimte. Die is heus wel te creëren.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Of je maakt gewoon nog een paar kachels en die hang je achter de DSPShadow schreef:, het voordeel van passief gefilterd is dat ik m'n zelfgebouwde kachels kan gebruiken
Satefan
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Mja er komt een CRC of CRCRC opstelling in, met 2 en liefst 3 x 68mF per railPjotr schreef:Gaat om de verkrijgbaarheid, niet om de ruimte. Die is heus wel te creëren.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik denk dat het zo kan;
Trafo's even op 2 latjes geschroefd, ik heb plek voor 2x4 elco's en als ik die op een verhoogje zet kunnen daar onder evt de kaku of een dc beveiliging. Per koelblok 4 Schottky's om dual mono te blijven, ik moet wel een bodemplaat van 27cm ipv de 25 die ik nu heb of de blokken met assymetrisch alu profiel iets naar buiten laten komen, maar boven op ga je dat zien dus toch maar bredere bodemplaat dus.
Trafo's even op 2 latjes geschroefd, ik heb plek voor 2x4 elco's en als ik die op een verhoogje zet kunnen daar onder evt de kaku of een dc beveiliging. Per koelblok 4 Schottky's om dual mono te blijven, ik moet wel een bodemplaat van 27cm ipv de 25 die ik nu heb of de blokken met assymetrisch alu profiel iets naar buiten laten komen, maar boven op ga je dat zien dus toch maar bredere bodemplaat dus.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
En de twee trafo's boven elkaar ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Gaat niet qua hoogte, de trafo is 80mm en je hebt 2 a 3 cm nodig voor de kabels, stapel je ze dan heb je die 2 a 3 cm twee keer nodig, als je ze met de onderkanten naar elkaar toe zet combineer je die ruimte. Gestapeld kom je op 20cm uit minimaal, dat is precies wat ik heb 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Okee, duidelijk. dat was dan ook niet goed te zien op de tot nog toe geplaatste foto's.
Dat is dan wel een voordeel van "gewone" ringkernen, stapelen is geen probleem.
Misschien had ik het al eens eerder gevraagd, maar ga je ook nog iets met een soft-start doen ?
Dat is dan wel een voordeel van "gewone" ringkernen, stapelen is geen probleem.
Misschien had ik het al eens eerder gevraagd, maar ga je ook nog iets met een soft-start doen ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Met zulke trafo's? Hij zal wel moetenray5150 schreef:Misschien had ik het al eens eerder gevraagd, maar ga je ook nog iets met een soft-start doen ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Hebbie het al getest?Shadow schreef:2x500VA Maar Peter
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Onbelast zal wel gaan maar met 250mf aan condensators erachter 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Het zijn niet de condensatoren die de groepszekeringen laten klapperen! Het is de initiële magnetisatiestroom van de kern! Het net ziet dan even alleen de DC weerstand van de primaire wikkeling. Mijn ervaring met ringkerntrafo's is dat alles boven de 300VA het euvel heeft dat de stroom dusdanig wordt dat dat gebeurt. Bij bloktrafo's begint het boven de 500VA. Dat heeft altijd een inschakel begrenzer nodig. Dus minmaal een behoorlijke NTC en beter een dedicated softstart.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Plus dat lege condensatoren ook kortstondig lading opnemen toch?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja, dat doen ze wel maar die zijn in dit geval niet de boosdoener. Sterker nog, i.c.m. een inschakelweerstand aan de primaire kant zorgen ze er juist voor dat de kern niet in de verzadiging komt bij inschakelen en de stroom niet te hoog kan oplopen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ah leerzaam! Er komt trouwens een softstart in hoor, waarschijnlijk Hypex printje 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Voor de CA_MK2 ben ik ook met een softstart bezig met tevens een DC-beveiliging en instelbare temperatuurbeveiliging. Maar eerst de amp spelend
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik heb nog die 47000uF/40v elco's liggen die ik je beloofd hebt en volgens mij met beugels.
Zelfde als deze viewtopic.php?f=21&t=26964&p=1907907&hi ... F#p1898181 .
Zelfde als deze viewtopic.php?f=21&t=26964&p=1907907&hi ... F#p1898181 .
