Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Het is eigenlijk voor het vergelijk, maar ook de ervaring van het bouwen en wat voor hobbels je onderweg tegen komt O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Het is eigenlijk voor het vergelijk, maar ook de ervaring van het bouwen en wat voor hobbels je onderweg tegen komt O:)
Zijn dus eigenlijk 2 hobby's :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ja precies, maar we komen dichterbij het punt dat alle audio in huis zelfgebouwd is straks en dan moet je gaan verbeteren he,
hoppa 3 hobby's :lol:
Zit heel erg te twijfelen om zelf een OB te proberen of een bestaand ontwerp (C1 dus), het voordeel van passief gefilterd is dat ik m'n zelfgebouwde kachels kan gebruiken :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Met de rails op + & - 16 Volt kan ik toch makkelijk 25V elco's pakken? scheelt weer want die zijn iets goedkoper en 35V elco's van 68000uF zijn lastig leverbaar in 105 graden uitvoering, heb er ooit eens 2 bemachtigd maar meer ook niet, nu bij Mouser ook maar weer 2 op voorraad, terwijl van de 25V versie er gewoon 8 stuks van liggen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Ik zie daar vooralsnog geen probleem mee.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Nou in eerste instantie had ik de eerste set 35V elco's te pakken, maar daar werden er toen maar 2 van uitgeleverd, terwijl ik er 25 besteld had. toen de leverdatum iedere keer maar opgeschoven werd op een gegeven moment van Mouser de keuze gehad en genomen om te annuleren. Nu ben ik er weer mee bezig en ik zie dat 35V Nichicons in 68000uF gewoon lastig leverbaar zijn,
eigenlijk alle grote elco's hebben ze weinig op voorraad.
Dat er van die 25V versie nog 8 liggen is dan ook een gelukje denk ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Normaal zet je elco's op 80% van de nominale werkspanning voor een lang leven :) Dus die 25V lijkt mij geen probleem. Wel oppassen dat de onbelaste spanning dan niet over 25V gaat, ook niet met 10% overspanningstolerantie van het net. 68mF is trouwens wel een forse waarde. 3x 22mF parallel een optie?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk neemt 3x 22mF meer plaats in dan 1x68mF en er is al niet veel ruimte :(
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Gaat om de verkrijgbaarheid, niet om de ruimte. Die is heus wel te creëren.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door satefan »

Shadow schreef:
, het voordeel van passief gefilterd is dat ik m'n zelfgebouwde kachels kan gebruiken :lol:
Of je maakt gewoon nog een paar kachels en die hang je achter de DSP :rock:

Satefan
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Gaat om de verkrijgbaarheid, niet om de ruimte. Die is heus wel te creëren.
Mja er komt een CRC of CRCRC opstelling in, met 2 en liefst 3 x 68mF per rail :lol: als ik dat met 22mF moet doen dan hebben we zeker een ruimte probleem :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ik denk dat het zo kan;
IMG_20190509_192309465_HDR.jpg
Trafo's even op 2 latjes geschroefd, ik heb plek voor 2x4 elco's en als ik die op een verhoogje zet kunnen daar onder evt de kaku of een dc beveiliging. Per koelblok 4 Schottky's om dual mono te blijven, ik moet wel een bodemplaat van 27cm ipv de 25 die ik nu heb of de blokken met assymetrisch alu profiel iets naar buiten laten komen, maar boven op ga je dat zien dus toch maar bredere bodemplaat dus.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

En de twee trafo's boven elkaar ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Gaat niet qua hoogte, de trafo is 80mm en je hebt 2 a 3 cm nodig voor de kabels, stapel je ze dan heb je die 2 a 3 cm twee keer nodig, als je ze met de onderkanten naar elkaar toe zet combineer je die ruimte. Gestapeld kom je op 20cm uit minimaal, dat is precies wat ik heb :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Okee, duidelijk. dat was dan ook niet goed te zien op de tot nog toe geplaatste foto's.
Dat is dan wel een voordeel van "gewone" ringkernen, stapelen is geen probleem.
Misschien had ik het al eens eerder gevraagd, maar ga je ook nog iets met een soft-start doen ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Misschien had ik het al eens eerder gevraagd, maar ga je ook nog iets met een soft-start doen ?
Met zulke trafo's? Hij zal wel moeten ;)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

2x500VA Maar Peter :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
2x500VA Maar Peter :lol:
Hebbie het al getest? :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Onbelast zal wel gaan maar met 250mf aan condensators erachter :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Het zijn niet de condensatoren die de groepszekeringen laten klapperen! Het is de initiële magnetisatiestroom van de kern! Het net ziet dan even alleen de DC weerstand van de primaire wikkeling. Mijn ervaring met ringkerntrafo's is dat alles boven de 300VA het euvel heeft dat de stroom dusdanig wordt dat dat gebeurt. Bij bloktrafo's begint het boven de 500VA. Dat heeft altijd een inschakel begrenzer nodig. Dus minmaal een behoorlijke NTC en beter een dedicated softstart.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Plus dat lege condensatoren ook kortstondig lading opnemen toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Ja, dat doen ze wel maar die zijn in dit geval niet de boosdoener. Sterker nog, i.c.m. een inschakelweerstand aan de primaire kant zorgen ze er juist voor dat de kern niet in de verzadiging komt bij inschakelen en de stroom niet te hoog kan oplopen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ah leerzaam! Er komt trouwens een softstart in hoor, waarschijnlijk Hypex printje :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

:goedzo: Die doet het prima.

Voor de CA_MK2 ben ik ook met een softstart bezig met tevens een DC-beveiliging en instelbare temperatuurbeveiliging. Maar eerst de amp spelend :) Zou dus vooralsnog dat Hypex printje er maar in zetten.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door cool »

Ik heb nog die 47000uF/40v elco's liggen die ik je beloofd hebt en volgens mij met beugels.
Zelfde als deze viewtopic.php?f=21&t=26964&p=1907907&hi ... F#p1898181 .
Plaats reactie