Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Moderator: Beheerdersteam
-
RolandKamp
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 17:18
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Zaterdag de hele dag bezig geweest met de "puntjes op de i".
Als eerste natuurlijk alles geverfd. De eerste foto die ik daarna heb ben ik al begonnen met het aanbrengen van het glasband.
En volledig ziet dat er dan zo uit:
Eerste passing:
Met schroeven, netjes op hoogte:
En datzelfde voor de woofers natuurlijk:
Voordat je het weet staat er dan een speaker (wel ff tillen):
Een speaker is niet compleet zonder aansluitingen natuurlijk. Die hebben dezelfde verfbehandeling met tape gekregen:
En als je dat dan allemaal twee keer doet...
Als eerste natuurlijk alles geverfd. De eerste foto die ik daarna heb ben ik al begonnen met het aanbrengen van het glasband.
En volledig ziet dat er dan zo uit:
Eerste passing:
Met schroeven, netjes op hoogte:
En datzelfde voor de woofers natuurlijk:
Voordat je het weet staat er dan een speaker (wel ff tillen):
Een speaker is niet compleet zonder aansluitingen natuurlijk. Die hebben dezelfde verfbehandeling met tape gekregen:
En als je dat dan allemaal twee keer doet...
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Echt ontzettend mooi geworden
Hoe klinken ze? Het verschil met de KEF's zal enorm zijn lijkt me. Niet oneerbiedig naar de KEF's maar ik vond de Q serie (in de tijd dat ik bij RAF werkte) verschrikkelijke luidsprekers qua geluid (B&W idem dito in die jaren). Ik neem aan dat je met de Vifa's veel op het het puntje van je stoel zal zitten qua kijk en luistergenot. Ik hoop dat mijn Faktums ook zo mooi gaan worden als jouw prachtwerk!
Hoe klinken ze? Het verschil met de KEF's zal enorm zijn lijkt me. Niet oneerbiedig naar de KEF's maar ik vond de Q serie (in de tijd dat ik bij RAF werkte) verschrikkelijke luidsprekers qua geluid (B&W idem dito in die jaren). Ik neem aan dat je met de Vifa's veel op het het puntje van je stoel zal zitten qua kijk en luistergenot. Ik hoop dat mijn Faktums ook zo mooi gaan worden als jouw prachtwerk!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
wauw, heel erg fraai geworden, van harte gefeliciteerd met dit resultaat, grote klasse!
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Ja heel mooi...mooi meubelstuk.
Maar hoe klinken ze....ze zullen nu wel ingespeeld zijn...
Ton'
Maar hoe klinken ze....ze zullen nu wel ingespeeld zijn...
Ton'
-
RolandKamp
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 17:18
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Nou, de reden dat het verder stil is geweest hier is tweeledig:
- bezig aan een setje frontjes (dat wil nog niet echt opschieten)
- over het geluid ben nog niet helemaal uit.
Het is absoluut een beter stereobeeld, maar ik mis gewoon nog een groot deel van het laag. Allerlei instellingen geprobeerd, en ook zelfs nu een andere bron (Mac Mini) met losse DAC (Cambridge DAC+) geprobeerd en allerlei combinaties. Omdat ik er objectief gezien gewoon niet uitkom heb ik een UMIK-1 aangeschaft om eens wat metingen te kunnen gaan doen.
- bezig aan een setje frontjes (dat wil nog niet echt opschieten)
- over het geluid ben nog niet helemaal uit.
Het is absoluut een beter stereobeeld, maar ik mis gewoon nog een groot deel van het laag. Allerlei instellingen geprobeerd, en ook zelfs nu een andere bron (Mac Mini) met losse DAC (Cambridge DAC+) geprobeerd en allerlei combinaties. Omdat ik er objectief gezien gewoon niet uitkom heb ik een UMIK-1 aangeschaft om eens wat metingen te kunnen gaan doen.
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Heb je het filter/ drivers al gecontroleerd of deze in de juiste fase zijn aangesloten? Zo'n foutje is snel gemaakt. Als het goed is staan er drivers in tegenfase op het filterschema.
Voorbeeld van mijn filter waar je dit op het laag ziet:
Voorbeeld van mijn filter waar je dit op het laag ziet:
-
RolandKamp
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 17:18
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
De woofers heb ik gecontroleerd met een batterijtje - op aanraden van van Speakerland toen ik eerder met dit vraagstuk zat:
Daarnaast had ik wel gewild dat ik zo'n schema als die van jou had, mijn exemplaar was een foto die een paar keer te veel door het kopieerapparaat is gegaan
. Maar ik verwacht eigenlijk dat het goed "fout" klinkt als ik daar iets fout in heb gedaan... en helaas zit het filter ook weer in de kast - onder het noppenschuim. Niet echt gemakkelijk te controleren.
Zo gezegd, zo gedaan - alle woofers spelen met elkaar in fase. Het midden en hoog controleren durf ik niet aan met een batterijtje, lijkt me geen goeie oefening.Heel simpel: met een 1,5 V batterij kun je controleren of de woofers naar voren bewegen als je op de aansluitklemmen de + op de + doet en de – op de –.
Even kort tikken, dan zie je de woofers bewegen.
Daarnaast had ik wel gewild dat ik zo'n schema als die van jou had, mijn exemplaar was een foto die een paar keer te veel door het kopieerapparaat is gegaan
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Dat alles in fase staat klopt denk ik niet. Volgens mij staat er in een meer-weg systeem altijd een woofer/mid uit fase.
Kijk bijv. eens naar de Vivace daar zie de mid unit uit fase staan.
Ik denk dat er hier wel iemand is die dit precies weet maar het is denk ik verstandiger om met Ruud van Speakerland te overleggen. Dan hoef je het filter er niet uit te halen maar misschien alleen een + / - om te solderen op een unit als dat het probleem is.
Kijk bijv. eens naar de Vivace daar zie de mid unit uit fase staan.
Ik denk dat er hier wel iemand is die dit precies weet maar het is denk ik verstandiger om met Ruud van Speakerland te overleggen. Dan hoef je het filter er niet uit te halen maar misschien alleen een + / - om te solderen op een unit als dat het probleem is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
als je wil weten of je laag goed staat zet je eerst even je speakers naast elkaar. Heb je dan laag dan is dat het probleem niet. Doen Alle 4 de woofers hetzelfde?
Staat alles net zoals met de vorige luidsprekers?
Staat alles net zoals met de vorige luidsprekers?
-
RolandKamp
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 17:18
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Ik had na m'n laatste post bedacht dat ik ook simpelweg de (dubbel uitgevoerde) speakerterminals zou kunnen misbruiken voor een korte test - en even het hoog/mid kon buitenom kon ompolen.
Zelfs daarvan ben ik er eigenlijk niet uit wat nou eigenlijk de betere variant is - maar blijf "unimpressed" qua laagweergave. Wellicht wil ik te veel, misschien is de kamer te suboptimaal (daar zit een woordgrap in verborgen).
Anyways, morgen komt er een microfoontje binnen - vanaf dat punt eens beginnen met (leren te) meten.
Allemaal bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Zelfs daarvan ben ik er eigenlijk niet uit wat nou eigenlijk de betere variant is - maar blijf "unimpressed" qua laagweergave. Wellicht wil ik te veel, misschien is de kamer te suboptimaal (daar zit een woordgrap in verborgen).
Afhankelijk van de meetresultaten kan ik dan altijd nog eens ten rade gaan bij Ruud/Speakerland, hij heeft immers al vaker dan eens aangeboden dat ik met de speakers zou kunnen langskomen om ze te laten nameten.Ik denk dat er hier wel iemand is die dit precies weet maar het is denk ik verstandiger om met Ruud van Speakerland te overleggen. Dan hoef je het filter er niet uit te halen maar misschien alleen een + / - om te solderen op een unit als dat het probleem is.
Gewoon zij aan zij en dan beiden naar voren spelen?als je wil weten of je laag goed staat zet je eerst even je speakers naast elkaar. Heb je dan laag dan is dat het probleem niet. Doen Alle 4 de woofers hetzelfde?
In de uitgevoerde batterijtest wel.Doen Alle 4 de woofers hetzelfde?
Inmiddels niet meer. Ik heb de Audyssey preset van m'n Denon gewist met het opnieuw inmeten. Daaruit komt er een heftige bass boost voort, maar ook wat scherpe en minder wenselijke instellingen. Na alles wat ik heb gelezen over Audyssey zijn veel mensen juist teleurgesteld over de basopbrengst naderhand, dat maakt me nog meer aan het twijfelen.Staat alles net zoals met de vorige luidsprekers?
Anyways, morgen komt er een microfoontje binnen - vanaf dat punt eens beginnen met (leren te) meten.
Allemaal bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Dat Audyssy een heftige bassboost inregelt zegt voor mij genoeg 
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Overigens kan een hc reciever ook heel veel roet in het eten gooien. Ik ken tot nu toe ook geen goed klinkende hc reciever in de stereo mode (ook mijn Denon 3805 niet). Hoe dan ook heb je daar eerst de KEF's op gehad die wel voldeden in het laag?
Ik heb zelf stereo en hc volledig gescheiden gehouden door de beroerde stereo kwaliteit van hc recievers. Wellicht kun je eens een stereo versterker proberen om het verschil te ervaren.
Ik heb zelf stereo en hc volledig gescheiden gehouden door de beroerde stereo kwaliteit van hc recievers. Wellicht kun je eens een stereo versterker proberen om het verschil te ervaren.
-
RolandKamp
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 17:18
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
De eerste meetpogingen zijn gedaan, en na wat experimenteren ook een grafiekje als resultaat.
Bovenstaande is een enkele meting op de primaire luisterpositie - op de bank en zo'n 3,5 meter van de speakers vandaan. Tijdens het experimenteren merkte ik al wel heel duidelijk de akoestische invloed van de kamer: een sinusgolf van 65 hertz viel nagenoeg weg ca. 50 cm bij de bank vandaan om vervolgens weer te verschijnen op de luisterpositie.
Interessante materie, nu nog eens onderzoeken hoe het allemaal werkt verder en wat ik ik er mee kan doen.
Bovenstaande is een enkele meting op de primaire luisterpositie - op de bank en zo'n 3,5 meter van de speakers vandaan. Tijdens het experimenteren merkte ik al wel heel duidelijk de akoestische invloed van de kamer: een sinusgolf van 65 hertz viel nagenoeg weg ca. 50 cm bij de bank vandaan om vervolgens weer te verschijnen op de luisterpositie.
Interessante materie, nu nog eens onderzoeken hoe het allemaal werkt verder en wat ik ik er mee kan doen.
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Doe als test eens - als het kan - je set een kwartslag omdraaien in de ruimte, meet dan nog eens 
-
RolandKamp
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 17:18
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Ik ben er nog niet aan toegekomen helaas. Moet het ook samen met m'n vriendin doen, krijg de speakers anders niet zonder krassen verplaatst. Maar heb wel eventjes een schets gemaakt van de huidige situatie, op basis van de bouwtekening van het huis.
Zou je dan de speakers naar binnen willen draaien, of juist naar buiten?
Los daarvan heb ik nog een keertje navraag gedaan naar het schema voor het filter, ik heb 't destijds gemaakt a.d.h.v. een tweetal foto's van de onder- en bovenkant. Merk dat dit toch al wel heel snel onduidelijkheden geeft, maar helaas nog geen schema ontvangen. Wel een antwoord dat ik mid én hoog moet ompolen.
Voor zover ik kan bedenken zou ik de speakerterminals (biwire) dan ook simpelweg moeten kunnen omdraaien? Of werkt het anders als de ompoling ná het filter gebeurd?
Momenteel zit het als volgt (enigszins geimproviseerde tekening, filtercomponenten zijn niet ingetekend):
Zou je dan de speakers naar binnen willen draaien, of juist naar buiten?
Los daarvan heb ik nog een keertje navraag gedaan naar het schema voor het filter, ik heb 't destijds gemaakt a.d.h.v. een tweetal foto's van de onder- en bovenkant. Merk dat dit toch al wel heel snel onduidelijkheden geeft, maar helaas nog geen schema ontvangen. Wel een antwoord dat ik mid én hoog moet ompolen.
Voor zover ik kan bedenken zou ik de speakerterminals (biwire) dan ook simpelweg moeten kunnen omdraaien? Of werkt het anders als de ompoling ná het filter gebeurd?
Momenteel zit het als volgt (enigszins geimproviseerde tekening, filtercomponenten zijn niet ingetekend):
-
RolandKamp
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 17:18
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Antwoord via de mail gehad, het was toch (en alleen) het mid wat omgepoold moest worden. Afgelopen weekend was er tijd voor en dus de soldeerbout weer eens uit de kast gehaald.
Het resultaat is wel een stuk prettiger, wat meer een geheel en ik weet niet of ik het me nu inbeeld maar het lijkt ook wat met het laag te hebben gedaan. Al mag het naar mijn smaak nog wat levendiger worden.
Het resultaat is wel een stuk prettiger, wat meer een geheel en ik weet niet of ik het me nu inbeeld maar het lijkt ook wat met het laag te hebben gedaan. Al mag het naar mijn smaak nog wat levendiger worden.
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Je kunt eens proberen om wat vulling uit de kast weg te halen. Als er te veel demping in de kast zit worden ze wat tam. Normaal zijn de meeste bouwers een jaar bezig om het geheel helemaal naar hun smaak te krijgen, dus wees niet bang dat het niet goed komt.
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Helemaal met John eens. Teveel demping kan ook juist ten koste gaan van de levendigheid.
Ook wat ik eerder zei en als het mogelijk voor je is om eens een stereo versterker er op te zetten . Dat geeft zo'n enorm verschil t.o.v. een hc versterker en hoeft echt niet duur te zijn. Een Sony ES, Denon PMA-1500r. Marantz PM17, etcetera kunnen zoveel verbeteren qua weergave.
Je hebt echt prachtige luidsprekers gebouwd en zouden naar mijn idee helemaal moeten kloppen qua (laag) weergave.
Ook wat ik eerder zei en als het mogelijk voor je is om eens een stereo versterker er op te zetten . Dat geeft zo'n enorm verschil t.o.v. een hc versterker en hoeft echt niet duur te zijn. Een Sony ES, Denon PMA-1500r. Marantz PM17, etcetera kunnen zoveel verbeteren qua weergave.
Je hebt echt prachtige luidsprekers gebouwd en zouden naar mijn idee helemaal moeten kloppen qua (laag) weergave.
Re: Vifa Column (mk II) - uitgestelde bouw
Probeer de Cambridge Audio CXA60 of 80 ook maar eens, erg fijne versterker, heb er al een paar gehoord in verschillende installaties en erg goed vond ik.
