Scamo 15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Veel foto's....zegt meer als duizend woorden :sure:
IMG_0476.jpg
Zijpaneel vast geschroefd....makkelijk om alles in en uit elkaar te halen.
Ook handig als lijmklem.
Na het drogen gaan ze eruit...we gaan alles toch bekleden met Multiplex (gaatjes worden wel weer gevuld)
IMG_0477.jpg
Tussenschot voorzien van vele luchtgaten
IMG_0478.jpg
Ongeveer 5 graden tilt
IMG_0479.jpg
Al het goede komt per paar
IMG_0480.jpg
Gaten afteken..uiteindelijk kan hier de DXT in en de R2604 en de SB29RDAC
IMG_0481.jpg
IMG_0482.jpg
En alvast een klemconstructie voor de filterplaat...die schuif je hier in helemaal aan de achterkant en dan kun je voorin nog een schroef plaatsen zodat het filter goed vast zit.
Word zeg maar on the fly bedacht :-&
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0483.jpg
Gaten voor de drivers
IMG_0484.jpg
Baspoort en filterklem gemonteerd
IMG_0485.jpg
Extra plankjes bij de baspoort zitten er nu niet in
IMG_0487.jpg
Geluids-isolatie...lekker warm :sure:
IMG_0488.jpg
Filterplankje gemaakt en gepast.
IMG_0489.jpg
5.5 mm Multiplex monteren en lijmen
IMG_0490.jpg
Enige kracht uitoefenen en een nachtje laten drogen.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0539.jpg
12 mm berken baffle erop en aftekenen wat er weg gezaagd moet worden
IMG_0652.jpg
Zagen en daarna uurtje schaven
IMG_0653.jpg
Lastig inklemmen
IMG_0540.jpg
Afwerklaag multiplex
IMG_0543.jpg
Fineer strook plakken...alles word gebeits dus fijn als het allemaal houtstructuur is
IMG_0541.jpg
1 klaar
IMG_0542.jpg
Zoek de verschillen :rofl:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Oeps..........

Kom erachter nadat ik de drivers erin gezet heb dat 1 van de woofer gaten 1.5mm te groot gefreesd is...tja...ik ben ook maar een mens.

Oplossing...strookje fineer van 8 mm breed snijden....in de rand plaatsen en door de veerkracht vult hij de rand op.
Fineer van 0.7 mm dik...dus maal 2 = 1.4= precies wat ik moet opvullen.

Lijmen en klemmen...gebruik hiervoor het stuk wat ik van de woofer uitgezaagd heb...is ook rond en dezelfde cirkel

IMG_0544.jpg
Met een heel fijn flexibel duvelzaagje de rand flush gemaakt met de rest.....en hoppa.....driver klemt er nu in :yeah:
IMG_0545.jpg
Je ziet hier niets van in het eindresultaat....dus ikke blij
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Soms...tijdens het frezen van de driver gaten....blijkt later dat eea niet helemaal vlak is.
Oorzaak kan zaagsel onder de frees zijn...of teveel druk uitoefenen op de frees.

Ik heb daarvoor een grondschaaf...een haakse schaaf net zoals bij de boer op de akker...daarom de naam grondschaaf.
Ragscherp en superfijn instelbaar...met een lichte tik van een hamertje.

En zo kun je dus de rand egaal en echt vlak maken....werkt perfect.

O ja...niet diep genoeg gefreesd...ook dan met de grondschaaf een paar keer rond en dan kun je per .2 mm de diepte aanpassen....mooi toch.

Fineer weghalen zoals later in dit topic te zien is......ook met de grondschaaf.
IMG_0571.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scamo 15

Bericht door Shadow »

Vakman!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Scamo 15

Bericht door AatV »

Nog nooit gezien, maar mooi apparaat, die grondschaaf!

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scamo 15

Bericht door ds23man »

Verdomd handig!
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Alles geschuurd dus klaar om te beitsen.
Ik heb nog een potje Palisander bruin staan dus die gaat het worden.

Laagje 1
IMG_0546.jpg
Laagje 2
IMG_0548.jpg
Laagje 3
IMG_0554.jpg
En klaar
IMG_0557.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door Barry2001 »

Wat een tempo, en mooi resultaat =D>
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0558.jpg
Boven aanzicht.
Aardig diep (44 mm) vanaf de voorkant ingezaagd.
IMG_0559.jpg
Klaar...met even een SB15 en DXT erin...kunnen die alvast inspelen
IMG_0560.jpg
Effe wennen aan de Asymmetrie...zijn wat hoog (39 cm) tov de breedte (19 cm)...en 2 kleine opbollingen van het fineer....effe goed laten drogen misschien trekt het weg.

Op naar uitvoering 2 :yeah:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Ja het Tempo zit er wel in.
Ik begin meestal pas met een topic als het project bijna klaar is.

In dit geval zijn het 3 projecten geworden....maar dat zien we later :sure:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Na het vele malen lezen van topics over de ultieme monitor en de Concertino van Tony Gee besloten een kast te maken van berken multiplex (2 maal 12 mm dik) gevuld met MDF platen beschreven zoals bij de Concertino.
Zwaar en geluids dood van binnen....weinig demping nodig volgens de beschrijving.

Probleem is plaatsing filter...tis erg krap.
Netto volume moet 9 liter zijn....dus ik heb een kast met bruto 12 liter inhoud...genoeg over voor wat gestappelde plaatjes MDF van verschillende lengtes
IMG_0626.jpg
Zijkant
IMG_0627.jpg
Besloten de vovenzijde 45 graden af te schuinen en de onderkant gewoon haaks laten.
Afschuinen betekend...frezen met 45 graden bit....en dan nog schaven
IMG_0628.jpg
voorkant
IMG_0629.jpg
Zijkant

Mooi en fijn materiaal om mee te werken...beter dan dat kneeedbaar poeder MDF met alle stof erbij
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Met 12 mm Berken de binnenkant van de Box bekleden
IMG_0630.jpg
en alle afvalstukjes die ik nog had gebruikt voor het opvullen met MDF plaatjes...lengtes van 4 tot 16 cm
IMG_0631.jpg
Klaar om te verlijmen...veel schaafwerk..alles is schuin :D
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

8mm Felt erin gelijmd...meer demping komt er niet in.

Ook alvast een strook 12mm op de voorkant gelijmd...we gaan behoorlijk wat schuine vlakken wegzagen dus we moeten voldoende materiaal hebben.
De baffle word 2 x 12mm...dus totaal 36mm....lijkt me voldoende . :rock:
IMG_0639.jpg
Effe relaxen in de serre....de onderdelen voor het filter..dat besteld wat Klang und Ton als "high end" versie noemt.
Toevallig....komt mijn naam weer in voor...moet zo zijn :sure:
IMG_0613.jpg
2.2 mH luchtspoel, 5.6 Mundorf EVO oil, 10u Janssen standaard Z cap (had ik nog liggen) en 10W mox 4.7 ohm
IMG_0614.jpg
Alles op een stukje berken geplaatst
IMG_0640.jpg
Kijken of het past
IMG_0641.jpg
Zit wel een beetje in de weg voor de baspoort.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Baffle

Alles aftekenen.
dit is de bovenst laag.
De andere 12mm laag eronder zaag ik de gaten wat groter uit zodat het allemaal aansluit op elkaar.

IMG_0644.jpg
Achterkant afschuinen voor de Woofer
IMG_0645.jpg
Voorkant gefreesd...en geschaafd op de juiste diepte.
IMG_0646.jpg
Zo dat was het voor deze ochtend op bevrijdingsdag...ga zo lekker de serre in...luisteren naar de set...nummer 3 :yeah:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scamo 15

Bericht door Kalimba »

Prachtig!
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Baffle erop lijmen en goed klemmen
IMG_0647.jpg
Kijken of alles past en bereikbaar is
IMG_0648.jpg
Twweter aansluitklemmen uitsparing maken
IMG_0649.jpg
Kanten gefreesd en starten met de schuine stukken afzagen.
IMG_0651.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0653.jpg
Zagen van de bovenste rand...ging niet helemaal goed...zaag wilde constant naar binnen.....gevolg is dat het iets meer werd dan gepland.
IMG_0655.jpg
De gebruikt schaven......dat witte ronde ding is een kaars...om de bodem van de schaaf in te smeren....glijd het allemaal een stuk beter
IMG_0656.jpg
Eindresultaat.....wel erg dichtbij de bovenrand van de tweeter
IMG_0657.jpg
IMG_0658.jpg
Niet slecht...ben je wel een uurtje mee bezig
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Even alles inbouwen...testen...luisteren...en genieten
IMG_0659.jpg
Zijn wel zwaar geworden....maar dat was de bedoeling...ze staan stabiel
IMG_0660.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Scamo 15

Bericht door Douwe84 »

Mooi werk weer.

Wel een vraagmbt het gebruik van de smeerkaars.. Heeft dat geen negatieve gevolgen voor het afwerken van de kasten in een later stadium ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scamo 15

Bericht door ray5150 »

Zeker netjes, zo.
Iets anders dat mij opvalt is dat het lijkt of er bij de luidsprekerbouw steeds meer gebruik van multiplex ipv MDF gaat worden.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Smeerkaas...is waxine kaarsje....en tot nu toe geen problemen met aflakken.
Na het schaven word er meestal fijn na geschuurd voor de scherpe randen.
Tijdens het schaven gebruik ik de kaars 1 of 2 keer om de onderkant licht in te smeren.

Liever Multiplex dan MDF.....

-Schroeven blijven beter zitten...zeker bij mij als ze er meerdere keren erin en eruit
-Mooie afwerking meteen als je gaat beitsen.
-Duurder 2 tot 3 x
-Stukken minder stof bij frezen en zagen...voor mij zeer belangrijk in mijn kleine schuurtje.
-Steviger.....MDF stoot je snel een stukje af...vooral de hoeken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door Henkjan »

tonvandeacker schreef:
Liever Multiplex dan MDF.....

-Schroeven blijven beter zitten...zeker bij mij als ze er meerdere keren erin en eruit
-Mooie afwerking meteen als je gaat beitsen.
-.....
-Stukken minder stof bij frezen en zagen...voor mij zeer belangrijk in mijn kleine schuurtje.
-Steviger.....MDF stoot je snel een stukje af...vooral de hoeken.
+4 :goeie:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Scamo 15

Bericht door Douwe84 »

tonvandeacker schreef:
Smeerkaas...is waxine kaarsje....en tot nu toe geen problemen met aflakken.
Na het schaven word er meestal fijn na geschuurd voor de scherpe randen.
Tijdens het schaven gebruik ik de kaars 1 of 2 keer om de onderkant licht in te smeren.
I know, zodoende ook smeerkaars :P

Ok, duidelijk. leuke tip om te onthouden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”