Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat is mooi Shadow, de luisterdag in Alphen is op loopafstand dus ik ben er.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik heb de vragen even naar hier verplaatst :ray5150 schreef:Nee, nog niet helemaal.
Ligt aan de mening van de oudgedienden, en ik ga vanavond nog even een vraag vergezeld van ingezoomde printscreens opstellen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1894320
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja en ik zet hem even in mijn topicray5150 schreef:En gevonden. 2 x 10 Ohm /10 Watt per 500VA trafo.
Werkt al jaren goed zo.![]()
IMG_0847.JPG
Je was ook al bekend met deze ?
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... aging.html
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Eens een paar test sockets besteld;
To220
En
To247
Nu nog een snelklem om ze op een koelblok te fixeren en een test circuit, dan zijn we op weg.
Heb trouwens de link in de openingspost naar een site bijgewerkt, de beste man heeft z'n site verhuisd...
To220
En
To247
Nu nog een snelklem om ze op een koelblok te fixeren en een test circuit, dan zijn we op weg.
Heb trouwens de link in de openingspost naar een site bijgewerkt, de beste man heeft z'n site verhuisd...
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat zijn knappe testvoetjes, Joram. wist niet eens dat die bestonden.
Mouser oid ?
Mouser oid ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja,doe mij er ook een paar. 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ali! Zoek naar mosfet test socket 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Je kan straks gewoon gematchte Fets bestellen, zeg maar welkedre schreef:Ja,doe mij er ook een paar.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Overdenking
Dat loopt in de breedte al gauw naar de 50 cm, terwijl ik hem op de standaard 43cm wou houden
Maar eens een ander plekje voor de caps zoeken, misschien een andere opstelling van de trafo's, of de trafo's op een verhoging met de caps eronder
Dat loopt in de breedte al gauw naar de 50 cm, terwijl ik hem op de standaard 43cm wou houden
Maar eens een ander plekje voor de caps zoeken, misschien een andere opstelling van de trafo's, of de trafo's op een verhoging met de caps eronder
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Standaard breedte van de Sony QS-serie was 47 cm 
Zou de caps zover mogelijk van de koelprofielen vandaan houden i.v.m. warmte. Tussen de trafo's in?
Zou de caps zover mogelijk van de koelprofielen vandaan houden i.v.m. warmte. Tussen de trafo's in?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Een aluminium brug over de trafo's heen ?
Dan kun je ook de gelijkrichters daarop kwijt.
Dan kun je ook de gelijkrichters daarop kwijt.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Iedere trafo is 17x17cm dus als je daar tussen 2x4 van die 68000uF schatjes gaat zetten kom je op 45 diep met de trafo’s voor en achter tegen de front en achterplaten
Ik kan de kast in true dual mono stijl ook nog opdelen met een tussenschot van voor naar achter, de trafo’s op hun kant tegen dat schot aan monteren en de caps ernaast, dan zitten ze ver genoeg van de blokken en met genoeg koelgaten in de bodem moet dat kunnen. Dit zijn trouwens Super Audio Grades van Toroidy, 500VA 2x13V
schatjes wegen 7,5kg per stuk 

Ik kan de kast in true dual mono stijl ook nog opdelen met een tussenschot van voor naar achter, de trafo’s op hun kant tegen dat schot aan monteren en de caps ernaast, dan zitten ze ver genoeg van de blokken en met genoeg koelgaten in de bodem moet dat kunnen. Dit zijn trouwens Super Audio Grades van Toroidy, 500VA 2x13V
Nee die moeten op de koelblokken Ray, je draait bij gelijk vermogen 2x zo veel Bias als een normale Alephray5150 schreef:Een aluminium brug over de trafo's heen ?
Dan kun je ook de gelijkrichters daarop kwijt.
Laatst gewijzigd door Shadow op wo 08 mei 2019, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Trafo's op elkaar?
Dit ding wordt gewoon groot... 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja en dit wordt een standaard met 4 fets per kanaal
ik heb een beetje zitten rekenen in de excel van de X maar met 4 x 044 of 150 fets, kun je met 7 á 8A 5A bias rond de 50W in 4 en 8 Ohm uitkomen, je piek zit dan op 70W bij 5,5 Ohm.
Edit; waardes aangepast
Edit; waardes aangepast
Laatst gewijzigd door Shadow op do 09 mei 2019, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Wat is de maximale diepte die je kwijt kan ?
Dit spul compact bouwen is geen makkie natuurlijk, optimaal gebruik maken van de aanwezige ruimte is dan een vereiste.
Dit spul compact bouwen is geen makkie natuurlijk, optimaal gebruik maken van de aanwezige ruimte is dan een vereiste.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
45-50 cm, de audio kast is vrij diep, maar je kan zo'n beest in bedrijf toch niet in een kastje zetten.
Ik had al wat alu laten knippen maar de bodemplaat en deksel zullen langer moeten om plek voor de elco's te maken.
Ik had al wat alu laten knippen maar de bodemplaat en deksel zullen langer moeten om plek voor de elco's te maken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Niet piepen, gewoon 2 monoblokken in elkaar lassen...
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
I.d.d. in een kast zetten gaat het toch niet worden met die warmteontwikkeling. Wat ik meestal doe in een dergelijk geval is om de onderdelen op maat uit te knippen van al dan niet geleurd karton. En daarmee dan een beetje gaan fröbelen voor een redelijke lay-out. Je hebt aan de achterkant ook nog ruimte nodig voor de aansluitingen en de bedrading daar naar toe. Zijn dat dezelfde profielen als die je ook mij hebt gegeven? Die waren 30cm lang x 20cm hoog. Je kunt dan i.d.d. overwegen de trafo's verticaal zetten. Win je veel ruimte mee. En qua diepte, ik vind het zelf altijd wel fraai ogen als er nog wat afstand tussen de frontplaat en het profiel is.Shadow schreef:45-50 cm, de audio kast is vrij diep, maar je kan zo'n beest in bedrijf toch niet in een kastje zetten.
Ik had al wat alu laten knippen maar de bodemplaat en deksel zullen langer moeten om plek voor de elco's te maken.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat komt nog, deze wordt dual mono opgebouwd, de opvolgers worden 2 monoblokken, maar dan spreken we over 16 fets per kanaal en rond de 10A bias, 22V aan de Fets enz. Dat worden 4 van zulke blokken per kanaal en ik overweeg om dan een kubus van blokken op te bouwen met 4 van deze elementen in het vierkant, je dissipeert dan iets van 400-500W per kanaalLeeuwarden schreef:Niet piepen, gewoon 2 monoblokken in elkaar lassen...
Het is de bedoeling dit in deze opstelling te maken, dus bodemplaat 25x30cm, zijkant (koelblok) 30x20cm, ik zit inderdaad te denken om de trafo's op hun kant voorin te plaatsen, ze zijn toch afgeschermd dus plaatsing is niet kritisch, de Schottky's kunnen dan aan de voorzijde op de koelblokken en de elco's achterin (2x6 stuks). omgekeerd kan ook, dan zitten de trafo's achterin en de elco's met de Schottky's voorin, da's misschien nog wel mooierPjotr schreef:I.d.d. in een kast zetten gaat het toch niet worden met die warmteontwikkeling. Wat ik meestal doe in een dergelijk geval is om de onderdelen op maat uit te knippen van al dan niet geleurd karton. En daarmee dan een beetje gaan fröbelen voor een redelijke lay-out. Je hebt aan de achterkant ook nog ruimte nodig voor de aansluitingen en de bedrading daar naar toe. Zijn dat dezelfde profielen als die je ook mij hebt gegeven? Die waren 30cm lang x 20cm hoog. Je kunt dan i.d.d. overwegen de trafo's verticaal zetten. Win je veel ruimte mee. En qua diepte, ik vind het zelf altijd wel fraai ogen als er nog wat afstand tussen de frontplaat en het profiel is.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Kun je dan niet beter een 2e hands split-airco ergens scoren?Shadow schreef:Dat komt nog, deze wordt dual mono opgebouwd, de opvolgers worden 2 monoblokken, maar dan spreken we over 16 fets per kanaal en rond de 10A bias, 22V aan de Fets enz. Dat worden 4 van zulke blokken per kanaal en ik overweeg om dan een kubus van blokken op te bouwen met 4 van deze elementen in het vierkant, je dissipeert dan iets van 400-500W per kanaalLeeuwarden schreef:Niet piepen, gewoon 2 monoblokken in elkaar lassen...![]()
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Inderdaad, of verhuizen naar Alaska is ook een optie...
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Luisterdag in Alaska?
Maar zonder gekheid, je had toch nog een zwembad in de planning? Kun je dat mooit verwarmen met je Aleph.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Nee dat wordt hem niet denk ik, uiteindelijk gaan ze ook niet hele dagen staan draaien in de woonkamer, daar staat nu CA mk1 en die doet het prima.
Maar een klasse A wou ik gewoon bouwen en wat mooier dan een Pass?
Maar een klasse A wou ik gewoon bouwen en wat mooier dan een Pass?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Een CA_MK2-A?
Deze Pass zeker afmaken, al was het ter vergelijk. Hij heeft beslist een ander karakter dan de CA. Kun je later altijd nog bezien of je een nog grotere Pass wil gaan bouwen.
