Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door 3kes »

Dat is mooi Shadow, de luisterdag in Alphen is op loopafstand dus ik ben er.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Nee, nog niet helemaal.
Ligt aan de mening van de oudgedienden, en ik ga vanavond nog even een vraag vergezeld van ingezoomde printscreens opstellen.
Ik heb de vragen even naar hier verplaatst :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1894320
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
En gevonden. 2 x 10 Ohm /10 Watt per 500VA trafo.
Werkt al jaren goed zo. O:)

IMG_0847.JPG

Je was ook al bekend met deze ?
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... aging.html
Ja en ik zet hem even in mijn topic :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Eens een paar test sockets besteld;
TO-220-aging-test-seat-TO220-TO220-3-IC-Test-Socket-Transistor-Socket.jpg
To220

En
TO-3P-TO247-IC-Test-Socket-Transistor-TO3P-veroudering-testzitplaats.jpg_640x640.jpg
To247

Nu nog een snelklem om ze op een koelblok te fixeren en een test circuit, dan zijn we op weg.

Heb trouwens de link in de openingspost naar een site bijgewerkt, de beste man heeft z'n site verhuisd...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Dat zijn knappe testvoetjes, Joram. wist niet eens dat die bestonden. :hide:
Mouser oid ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door dre »

Ja,doe mij er ook een paar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ali! Zoek naar mosfet test socket :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Ja,doe mij er ook een paar. :mrgreen:
Je kan straks gewoon gematchte Fets bestellen, zeg maar welke :beer:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Overdenking :relax:
IMG_20190508_210710394.jpg
Dat loopt in de breedte al gauw naar de 50 cm, terwijl ik hem op de standaard 43cm wou houden :-k
Maar eens een ander plekje voor de caps zoeken, misschien een andere opstelling van de trafo's, of de trafo's op een verhoging met de caps eronder :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Standaard breedte van de Sony QS-serie was 47 cm O:)

Zou de caps zover mogelijk van de koelprofielen vandaan houden i.v.m. warmte. Tussen de trafo's in?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Een aluminium brug over de trafo's heen ?
Dan kun je ook de gelijkrichters daarop kwijt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Iedere trafo is 17x17cm dus als je daar tussen 2x4 van die 68000uF schatjes gaat zetten kom je op 45 diep met de trafo’s voor en achter tegen de front en achterplaten :-k
Ik kan de kast in true dual mono stijl ook nog opdelen met een tussenschot van voor naar achter, de trafo’s op hun kant tegen dat schot aan monteren en de caps ernaast, dan zitten ze ver genoeg van de blokken en met genoeg koelgaten in de bodem moet dat kunnen. Dit zijn trouwens Super Audio Grades van Toroidy, 500VA 2x13V :rock: schatjes wegen 7,5kg per stuk :shock:
ray5150 schreef:
Een aluminium brug over de trafo's heen ?
Dan kun je ook de gelijkrichters daarop kwijt.
Nee die moeten op de koelblokken Ray, je draait bij gelijk vermogen 2x zo veel Bias als een normale Aleph :lol:
Laatst gewijzigd door Shadow op wo 08 mei 2019, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Trafo's op elkaar? :think: Dit ding wordt gewoon groot... :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ja en dit wordt een standaard met 4 fets per kanaal :lol: ik heb een beetje zitten rekenen in de excel van de X maar met 4 x 044 of 150 fets, kun je met 7 á 8A 5A bias rond de 50W in 4 en 8 Ohm uitkomen, je piek zit dan op 70W bij 5,5 Ohm.

Edit; waardes aangepast
Laatst gewijzigd door Shadow op do 09 mei 2019, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Wat is de maximale diepte die je kwijt kan ?
Dit spul compact bouwen is geen makkie natuurlijk, optimaal gebruik maken van de aanwezige ruimte is dan een vereiste.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

45-50 cm, de audio kast is vrij diep, maar je kan zo'n beest in bedrijf toch niet in een kastje zetten.
Ik had al wat alu laten knippen maar de bodemplaat en deksel zullen langer moeten om plek voor de elco's te maken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Leeuwarden »

Niet piepen, gewoon 2 monoblokken in elkaar lassen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
45-50 cm, de audio kast is vrij diep, maar je kan zo'n beest in bedrijf toch niet in een kastje zetten.
Ik had al wat alu laten knippen maar de bodemplaat en deksel zullen langer moeten om plek voor de elco's te maken.
I.d.d. in een kast zetten gaat het toch niet worden met die warmteontwikkeling. Wat ik meestal doe in een dergelijk geval is om de onderdelen op maat uit te knippen van al dan niet geleurd karton. En daarmee dan een beetje gaan fröbelen voor een redelijke lay-out. Je hebt aan de achterkant ook nog ruimte nodig voor de aansluitingen en de bedrading daar naar toe. Zijn dat dezelfde profielen als die je ook mij hebt gegeven? Die waren 30cm lang x 20cm hoog. Je kunt dan i.d.d. overwegen de trafo's verticaal zetten. Win je veel ruimte mee. En qua diepte, ik vind het zelf altijd wel fraai ogen als er nog wat afstand tussen de frontplaat en het profiel is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef:
Niet piepen, gewoon 2 monoblokken in elkaar lassen...
Dat komt nog, deze wordt dual mono opgebouwd, de opvolgers worden 2 monoblokken, maar dan spreken we over 16 fets per kanaal en rond de 10A bias, 22V aan de Fets enz. Dat worden 4 van zulke blokken per kanaal en ik overweeg om dan een kubus van blokken op te bouwen met 4 van deze elementen in het vierkant, je dissipeert dan iets van 400-500W per kanaal :rock:
Pjotr schreef:
I.d.d. in een kast zetten gaat het toch niet worden met die warmteontwikkeling. Wat ik meestal doe in een dergelijk geval is om de onderdelen op maat uit te knippen van al dan niet geleurd karton. En daarmee dan een beetje gaan fröbelen voor een redelijke lay-out. Je hebt aan de achterkant ook nog ruimte nodig voor de aansluitingen en de bedrading daar naar toe. Zijn dat dezelfde profielen als die je ook mij hebt gegeven? Die waren 30cm lang x 20cm hoog. Je kunt dan i.d.d. overwegen de trafo's verticaal zetten. Win je veel ruimte mee. En qua diepte, ik vind het zelf altijd wel fraai ogen als er nog wat afstand tussen de frontplaat en het profiel is.
Het is de bedoeling dit in deze opstelling te maken, dus bodemplaat 25x30cm, zijkant (koelblok) 30x20cm, ik zit inderdaad te denken om de trafo's op hun kant voorin te plaatsen, ze zijn toch afgeschermd dus plaatsing is niet kritisch, de Schottky's kunnen dan aan de voorzijde op de koelblokken en de elco's achterin (2x6 stuks). omgekeerd kan ook, dan zitten de trafo's achterin en de elco's met de Schottky's voorin, da's misschien nog wel mooier :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Leeuwarden schreef:
Niet piepen, gewoon 2 monoblokken in elkaar lassen...
Dat komt nog, deze wordt dual mono opgebouwd, de opvolgers worden 2 monoblokken, maar dan spreken we over 16 fets per kanaal en rond de 10A bias, 22V aan de Fets enz. Dat worden 4 van zulke blokken per kanaal en ik overweeg om dan een kubus van blokken op te bouwen met 4 van deze elementen in het vierkant, je dissipeert dan iets van 400-500W per kanaal :rock:
Kun je dan niet beter een 2e hands split-airco ergens scoren? :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Leeuwarden »

Inderdaad, of verhuizen naar Alaska is ook een optie...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Winterversterker :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Luisterdag in Alaska? :yeah: :hide: Maar zonder gekheid, je had toch nog een zwembad in de planning? Kun je dat mooit verwarmen met je Aleph.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Nee dat wordt hem niet denk ik, uiteindelijk gaan ze ook niet hele dagen staan draaien in de woonkamer, daar staat nu CA mk1 en die doet het prima.
Maar een klasse A wou ik gewoon bouwen en wat mooier dan een Pass?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Een CA_MK2-A? :hide: :mrgreen: Deze Pass zeker afmaken, al was het ter vergelijk. Hij heeft beslist een ander karakter dan de CA. Kun je later altijd nog bezien of je een nog grotere Pass wil gaan bouwen.
Plaats reactie