Yup idd! Weller heeft tegenwoordig ook een budget model de WE1010: https://www.eleshop.nl/weller-we1010-di ... ation.html Ik heb nog geen idee wat de kwaliteit ervan is maar er gaan dezelfde dikke ET stiften als in de oude vertrouwde WECP bouten. Op dat punt zit het wel goed.Shadow schreef:Ouwe Weller Magnastat van marktplaats af plukken ofzo
Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Dat kan natuurlijk, maar als ik zo naar de gemiddelde prijs van een WECP of WTCP op MP kijk, die liggen rond zo de 100 Euro.Shadow schreef:Ouwe Weller Magnastat van marktplaats af plukken ofzo
Je hebt dan natuurlijk 0 garantie, kan net zo goed dat er met een paar weken iets stuk gaat. ook een Weller kan natuurlijk kapot.
Dan zou ik eerder opteren voor het bovengenoemde model, past goed in het door Kalimba gestelde budget.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ik ga er even goed over nadenken. De kwaliteit van de magnastat ken ik als zeer fijne apparaten om mooi mee te solderen. Geen garantie zoals Ray zegt en dat is bij de voor mij onbekende WE 1010 wel. Ik hoop dat er snel meer gebruikerservaringen komen en dat deze de 450 graden haalt en stabiel blijft om mooie verbindingen te kunnen maken.
Ik zie dat ik niet de enige ben met de Toolcraft ST-80 van Conrad
Ik zie dat ik niet de enige ben met de Toolcraft ST-80 van Conrad
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Dat Conrad boutje is geen slecht ding. Hij is bij ons in de werkplaats redelijk stagiaireproof gebleken
Enige makke is is dat je er geen 2,5mm2 a la speakerkabel mee kunt solderen. Dat kan met die Weller wel. Daar kun je 6mm stiften in zetten met een flinke warmtecapaciteit. Als je twijfelt aan de temperatuur van je Conrad boutje: Heb je niet een DVM met temperatuur bereik? Een type-K thermokoppeltje kost je ook de kop niet: https://www.eleshop.nl/brymen-bkp60.html
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Wat kan er nou stuk aan een Magnastat? De schakelmodule?
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Yep! In de jaren '80 toen CooperGroup Weller overgenomen had, is er jaren lang een serie van geproduceerd die om de haverklap stuk ging. Ook vond men dat het verijzeren van de stiften een stuk dunner kon om kosten te besparen. Daardoor gingen ze ineens veel minder lang mee. Het heeft de naam van Weller beslist geen goed gedaan. Het is later weer verbeterd maar dat spul tref je nog steeds aan. Gelukkig als los onderdeel wel allemaal nog vervangbaar.Shadow schreef:Wat kan er nou stuk aan een Magnastat? De schakelmodule?
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Al eerder aangegeven: ERSA RDS-80 een erg goed soldeer station en de Ersa punten zijn zeker zo goed als de (nieuwe) Weller punten.

Eur. 117 voor betaald en ik ben er zeer tevreden mee. Ook een lekker soepel Neopreen snoertje. En een automatisch instelbare stand by temperatuur.
Wil je een goede Weller dan betaal je echt een stuk meer want de goedkope Weller(s) is dus eigenlijk niks.

Eur. 117 voor betaald en ik ben er zeer tevreden mee. Ook een lekker soepel Neopreen snoertje. En een automatisch instelbare stand by temperatuur.
Wil je een goede Weller dan betaal je echt een stuk meer want de goedkope Weller(s) is dus eigenlijk niks.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ah, toch iemand met ervaringFotohuis schreef:Wil je een goede Weller dan betaal je echt een stuk meer want de goedkope Weller(s) is dus eigenlijk niks.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Op het werk zijn er twee goedkope besteld en die waren na 2 jaar weer weg/defect. Dus een goede Weller of geen Weller, dan maar een Ersa.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Waar dan ? ik zie vooralsnog een bedrag van om en nabij de 148 Euro als laagste prijs.Fotohuis schreef:Eur. 117 voor betaald en ik ben er zeer tevreden mee.
Er is natuurlijk een heel verschil tussen een hobbyist die zo'n ding een paar uur per week aan heeft staan, of een bedrijf waar een station 8 uur per dag, 5 dagen per week, en 50 weken per jaar mee gewerkt word...Fotohuis schreef:Op het werk zijn er twee goedkope besteld en die waren na 2 jaar weer weg/defect. Dus een goede Weller of geen Weller, dan maar een Ersa.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Heb ik vorig jaar rond deze tijd bij Reichelt besteld in de aanbieding, die RDS-80 van Ersa. Ik heb er nu drie punten bij: De standaard 2,2mm, een 1mm en een lange 0,8mm. Ik ben er zeer tevreden over. Ook handig 1mm 40/60 soldeer van Stannol en Tippy (soldeer activator). Ik soldeer vnml. vintage audio apparatuur daarom dus zeker loodhoudend soldeer gebruiken.
De prijzen van soldeerstations kunnen erg varieëren dus even rondkijken loont zeker. Mijn vorige soldeerbout was van Antex, nu bijna 40 jaar jong dus dit is natuurlijk een enorme verbetering. Eigenlijk wat eerder moeten kopen.
De prijzen van soldeerstations kunnen erg varieëren dus even rondkijken loont zeker. Mijn vorige soldeerbout was van Antex, nu bijna 40 jaar jong dus dit is natuurlijk een enorme verbetering. Eigenlijk wat eerder moeten kopen.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ja een Weller WD1 met 2 losse bouten is wat duurder 
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Die Weller WE1010 is net op de markt. Gaan de jaren bij jullie op het werk zo snel?Fotohuis schreef:Op het werk zijn er twee goedkope besteld en die waren na 2 jaar weer weg/defect. Dus een goede Weller of geen Weller, dan maar een Ersa.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Het waren die rode soldeer stations van Weller.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ja, maar daar hebben we het helemaal niet over... Dat zijn hobby instappers. Die ga je toch niet beroepsmatig inzetten? Overigens zit in die Ersa RDS80 hetzelfde Chinese printje als in die LS50 van 50 euries van ELV die hier een paar jaar geleden voorbij kwam: viewtopic.php?p=1573080#p1573080
Een ander goed betaalbaar boutje is de Hakko FX888D: https://www.eleshop.nl/hakko-fx-888d.html
Hier een vergelijk tussen de weller en de hakko:
Tip: Zet wel het geluid af. De stem van die man kan anders tot ernstige (gehoor)schade leiden
Een ander goed betaalbaar boutje is de Hakko FX888D: https://www.eleshop.nl/hakko-fx-888d.html
Hier een vergelijk tussen de weller en de hakko:
Tip: Zet wel het geluid af. De stem van die man kan anders tot ernstige (gehoor)schade leiden
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Klopt, die Hakko is ook een prima soldeer station. Ik heb daar ook wel eens mee gewerkt. Ook een aanrader ondanks dat het er een beetje plastic achtig uit ziet.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Net de Weller WE 1010 besteld bij Conrad met een extra 4.6mm punt (platbek).
Heb nog wat reviews en vergelijkingstests gevonden en het schijnt echt een goede te zijn. Ben benieuwd
Heb nog wat reviews en vergelijkingstests gevonden en het schijnt echt een goede te zijn. Ben benieuwd
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Felie
Ga zeker plezier aan beleven denk ik. Hadden ze geen dikkere stiften? Voor speakerkabel is hoe dikker hoe beter. Zelf heb ik 5,6 mm dikke van dit type. Maar die 4,6 zal het ook wel doen.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ja 5,6 is er ook. Even kijken hoe het met deze gaat en anders bestel ik er 1 bij 
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Even pronken met m'n nieuwe Weller!
Net binnen en al even getest. Van 0 naar 350 graden in 1 a 2 minuten en eindelijk glimmende soldeerverbindingen
Net binnen en al even getest. Van 0 naar 350 graden in 1 a 2 minuten en eindelijk glimmende soldeerverbindingen
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Fotohuis schreef:Niet verkeerd voor Eur.142
Bij Conrad staat hij voor 169 Euro op de site ?
Gefeliciteerd ermee, Kalimba. hoop dat je er lang en veel plezier van hebt.
Vraagje voor mijn beeldvorming, is dat display nou ook nog verlicht ?
