Veel oefenen, dan kan je dat op den duur zonder eerst te laten afkoelen.Zweitse schreef:Ja, en bij het wisselen van de stift deze eerst laten afkoelen toch
Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Re: goed soldeerstation?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: goed soldeerstation?
Shit, je was mij voor.....Pjotr schreef:Je merkt vanzelf wel wel aan welke kant je hem vast moet houden als ie aan staat
GRG
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: goed soldeerstation?
Voor de alwetende op het forum .
deze voor filter soldeer werk goed genoeg ?
deze voor filter soldeer werk goed genoeg ?
-
D4rk Pr1nc3
- Ook commercieel actief
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 13 okt 2007, 11:27
- Locatie: Waanrode
- Contacteer:
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Hier staat deze te branden, met een hulpje er bij.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Jesus, wat een nieuwerwetsspul, zal eens een foto maken van mijn meer dan 20 jarig lijk......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
En een bout gaat toch echt naar je hand staan! Dus dan liever 1 waar je jaren plezier van hebt of na 30 jaar nog reserve onderdelen van kan krijgen!
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
nou bij deze dan ook mijn boutje,
ooit op de mts uit de asemmer gered omdat ie kapot zou zijn oid. Destijds zat ie nog in een ander huisje maar dat is in de loop der jaren gesneuveld (aantal keer gevallen enz). Na dat huisje een aantal keer weer in elkaar geplakt te hebben en het weer eens sneuvelde heb ik bij de action dit doosje gehaald en daar alles in gebouwd.
Enige issue dat ik ooit gehad heb met de bout is dat het thermostaatje kapot was wat je dan kreeg was dat de bout A- niet warm werd of B- zo heet werd dat ie roodgloeiend in je houder stond.
Overigens wel een duur grapje zon weller thermostaat elementje.
ooit op de mts uit de asemmer gered omdat ie kapot zou zijn oid. Destijds zat ie nog in een ander huisje maar dat is in de loop der jaren gesneuveld (aantal keer gevallen enz). Na dat huisje een aantal keer weer in elkaar geplakt te hebben en het weer eens sneuvelde heb ik bij de action dit doosje gehaald en daar alles in gebouwd.
Enige issue dat ik ooit gehad heb met de bout is dat het thermostaatje kapot was wat je dan kreeg was dat de bout A- niet warm werd of B- zo heet werd dat ie roodgloeiend in je houder stond.
Overigens wel een duur grapje zon weller thermostaat elementje.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Een kippenbout misschiends23man schreef:En een bout gaat toch echt naar je hand staan! Dus dan liever 1 waar je jaren plezier van hebt of na 30 jaar nog reserve onderdelen van kan krijgen!
Je hand gaat eerder naar de bout staan.
Ik heb er zelf een paar, maar als je een soldeerpistool (ja die rooie Weller van tig jaar geleden)
gewend bent en je gaat over op een station, dan wil je de bout weleens verkeerd hanteren.
Weet nu dat 'ie heet is
Aad
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Hierbij mijn BOUT, sinds 1988....... alleen de bout zelf eens vervangen. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
De XLR modificatie zit er al sinds 1990 in, lekker makkelijk als je XLR luidsprekerkabels als verlengkabel kan gebruiken!ray5150 schreef:En het chassisdeel, ook zo te zien ?
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Whehe verrek,
volgens mij is dat mijn bout maar dan nog wel in zijn originele huisje.
Gr,
Harm.
volgens mij is dat mijn bout maar dan nog wel in zijn originele huisje.
Gr,
Harm.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
hrscharft schreef:Whehe verrek,
volgens mij is dat mijn bout maar dan nog wel in zijn originele huisje.
Gr,
Harm.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Nou vooruit, omdat we nu dan toch aan het opscheppen zijn
Hier mijn oer Weller, meer dan 40 jaar oud:
Nog met origineel zwart bakelieten handvat en zoals oorspronkelijk met de bouthouder bovenop de trafo.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Pjotr schreef:Nou vooruit, omdat we nu dan toch aan het opscheppen zijnHier mijn oer Weller, meer dan 40 jaar oud: Nog met origineel zwart bakelieten handvat en zoals oorspronkelijk met de bouthouder bovenop de trafo.
Ik begin toch ernstig over je leeftijd te twijfelen.........
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
En stiften daargelaten is het enige wat ooit vervangen is het boutsnoer en de "Tempcontrol" schakelaar. Grappige is dat een nieuwe Weller TCP bout nog steeds precies hetzelfde in elkaar zit. Alleen is het handvat nu van turquoise plastic. Dat oudje soldeert dus geen haar minder dan een nieuwe.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Daar valt a.d.h. van die bout sowieso niets over te zeggends23man schreef:Ik begin toch ernstig over je leeftijd te twijfelen.........
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Pjotr,
bedoel je met tempcontroll dat bimetaal schakelaartje in het handvat?
Die heb ik bij de mijne ook al eens vervangen. dat was toen iets van 45 euro geloof ik.
Wat heb jij er voor moeten betalen dan?
Gr,
Harm.
bedoel je met tempcontroll dat bimetaal schakelaartje in het handvat?
Die heb ik bij de mijne ook al eens vervangen. dat was toen iets van 45 euro geloof ik.
Wat heb jij er voor moeten betalen dan?
Gr,
Harm.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Poeh hé dat is al meer dan 20 jaar geleden, nog in het gulden-tijdperk
Meen dat het toen ergens rond de Fl 25 was.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Hier nog meer vintage. Het boutje zelf is overigens dezelfde als wat ik nog heb, alleen de trafo is anders. Voor de Europese versies van die TCP stations waren die trafo's donkerblauw kan mij nog herinneren. In het bakje links bovenop hoort nog een sponsje om de stift schoon te vegen.TubeHead schreef:Dat is echt vintage ! Gaaf.

