Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door cobaltjeh »

Zweitse schreef:
Ja, en bij het wisselen van de stift deze eerst laten afkoelen toch :lol:
Veel oefenen, dan kan je dat op den duur zonder eerst te laten afkoelen. :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: goed soldeerstation?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Je merkt vanzelf wel wel aan welke kant je hem vast moet houden als ie aan staat :lol:
Shit, je was mij voor..... :mrgreen:

GRG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door bas focal m180 »

Voor de alwetende op het forum .
deze voor filter soldeer werk goed genoeg ?
D4rk Pr1nc3
Ook commercieel actief
Berichten: 14
Lid geworden op: za 13 okt 2007, 11:27
Locatie: Waanrode
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door D4rk Pr1nc3 »

Ik heb deze:

Afbeelding

Zeer fijn boutje
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Zweitse »

Hier staat deze te branden, met een hulpje er bij.
Bijlagen
Soldeerstation LS50.jpg
Soldeerstation LS50.jpg (8.55 KiB) 511 keer bekeken
Soldeerhulp.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

Jesus, wat een nieuwerwetsspul, zal eens een foto maken van mijn meer dan 20 jarig lijk......
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re:

Bericht door TubeHead »

Nils_vn schreef:
JuuL schreef:
Afbeelding
Geweldig boutje :D
ook zo eentje :)
Hier ook. Hopelijk hoef ik nooit meer in mn leven een nieuwe te kopen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Zweitse »

Een keer iets nieuws kopen is toch leuk :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door TubeHead »

koop ik liever nieuwe componenten :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

En een bout gaat toch echt naar je hand staan! Dus dan liever 1 waar je jaren plezier van hebt of na 30 jaar nog reserve onderdelen van kan krijgen!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door hrscharft »

nou bij deze dan ook mijn boutje,

ooit op de mts uit de asemmer gered omdat ie kapot zou zijn oid. Destijds zat ie nog in een ander huisje maar dat is in de loop der jaren gesneuveld (aantal keer gevallen enz). Na dat huisje een aantal keer weer in elkaar geplakt te hebben en het weer eens sneuvelde heb ik bij de action dit doosje gehaald en daar alles in gebouwd.

Enige issue dat ik ooit gehad heb met de bout is dat het thermostaatje kapot was wat je dan kreeg was dat de bout A- niet warm werd of B- zo heet werd dat ie roodgloeiend in je houder stond.
Overigens wel een duur grapje zon weller thermostaat elementje.
Bijlagen
DSC_0001.JPG
DSC_0002.JPG
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Aaad »

ds23man schreef:
En een bout gaat toch echt naar je hand staan! Dus dan liever 1 waar je jaren plezier van hebt of na 30 jaar nog reserve onderdelen van kan krijgen!
Een kippenbout misschien :lol: , maar een soldeerbout?
Je hand gaat eerder naar de bout staan.
Ik heb er zelf een paar, maar als je een soldeerpistool (ja die rooie Weller van tig jaar geleden)
gewend bent en je gaat over op een station, dan wil je de bout weleens verkeerd hanteren.
Weet nu dat 'ie heet is :shock:

Aad
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

Hierbij mijn BOUT, sinds 1988....... alleen de bout zelf eens vervangen. :D
bout.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ray5150 »

En het chassisdeel, ook zo te zien ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
En het chassisdeel, ook zo te zien ?
De XLR modificatie zit er al sinds 1990 in, lekker makkelijk als je XLR luidsprekerkabels als verlengkabel kan gebruiken!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door hrscharft »

Whehe verrek,

volgens mij is dat mijn bout maar dan nog wel in zijn originele huisje.

Gr,

Harm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

hrscharft schreef:
Whehe verrek,

volgens mij is dat mijn bout maar dan nog wel in zijn originele huisje.

Gr,

Harm.
:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

Nou vooruit, omdat we nu dan toch aan het opscheppen zijn :rofl: Hier mijn oer Weller, meer dan 40 jaar oud:
Oer Weller.jpeg
Nog met origineel zwart bakelieten handvat en zoals oorspronkelijk met de bouthouder bovenop de trafo.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door TubeHead »

Dat is echt vintage ! Gaaf.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Nou vooruit, omdat we nu dan toch aan het opscheppen zijn :rofl: Hier mijn oer Weller, meer dan 40 jaar oud:
Oer Weller.jpeg
Nog met origineel zwart bakelieten handvat en zoals oorspronkelijk met de bouthouder bovenop de trafo.

Ik begin toch ernstig over je leeftijd te twijfelen......... :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

En stiften daargelaten is het enige wat ooit vervangen is het boutsnoer en de "Tempcontrol" schakelaar. Grappige is dat een nieuwe Weller TCP bout nog steeds precies hetzelfde in elkaar zit. Alleen is het handvat nu van turquoise plastic. Dat oudje soldeert dus geen haar minder dan een nieuwe.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Ik begin toch ernstig over je leeftijd te twijfelen......... :rofl:
Daar valt a.d.h. van die bout sowieso niets over te zeggen :lol: Toen ik hem in mijn bezit kreeg was die bout al jaren in de productie gebruikt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door hrscharft »

Pjotr,

bedoel je met tempcontroll dat bimetaal schakelaartje in het handvat?
Die heb ik bij de mijne ook al eens vervangen. dat was toen iets van 45 euro geloof ik.

Wat heb jij er voor moeten betalen dan?


Gr,

Harm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

Poeh hé dat is al meer dan 20 jaar geleden, nog in het gulden-tijdperk :D Meen dat het toen ergens rond de Fl 25 was.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

TubeHead schreef:
Dat is echt vintage ! Gaaf.
Hier nog meer vintage. Het boutje zelf is overigens dezelfde als wat ik nog heb, alleen de trafo is anders. Voor de Europese versies van die TCP stations waren die trafo's donkerblauw kan mij nog herinneren.
Weller.jpg
In het bakje links bovenop hoort nog een sponsje om de stift schoon te vegen.
Weller Power Unit.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”