Fusion MFB/servobass controler

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Shadow »

Dat is mooi :think: actieve 3 weg met mfb op de woofer, wie was daar nu ook mee bezig :mrgreen:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door matjans »

ds23man schreef:
Zo, Rob is klaar met testen van de eerste controler en alles werkt as expected! :beer: :beer: :beer:

Nou kan ik de rest in productie gooien.
Interested... :)
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door FritsK »

Zijn er bepaalde type woofers die extra veel baat hebben bij een MFB aansturing? Bijvoorbeeld door hun hoge of lage QTS/ FS/ BL/ ...?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Henkjan »

hoge vervorming?
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Tom Magchielse »

Strict genomen heeft MFB alleen voordelen voor niet-lineaire effecten zoals vervorming. Lineaire zaken als Qts, Fs enz kun je eenvoudig met compensatie netwerken te lijf. Dan is er geen terugkoppeling en dus ook geen instabiliteit.
Niet-lineariteit die een mechanische oorzaak ( spider vnl.) of een thermische oorzaak (thermische compressie, temperatuur afhankelijkheid van Qes) heeft kun je compenseren mits je binnen de grenzen van de magnetische lineariteit blijft. Uiteindelijk stuur je de driver aan met een vervormd signaal, maar dat kan de uitwijking ook niet verder brengen dan de Xmax toestaat.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

Een deel van de vervorming kun je met stroomversterking (volledig of gemengd) voorkomen zoals Esa Meriläinen beschrijft in https://www.current-drive.info/ . De LS 1 van Grimm gebruikt zowel gemengde stroomversterking als MFB, las ik ergens. Helaas, begrijp ik, levert dit project alleen MFB en niet stroomversterking voor bijvoorbeeld je middentoonluidspreker.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

De LS1 heeft geen mfb, de Grimm dmf subwoofer wel. Overigens heeft een driver met koper in de spleet al een behoorlijk effect op de vervorming. Als je stroomsturing op je mid wil toepassen kan je ook gewoon een serieweerstand gebruiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Drivers zijn binnen, morgen de kasten in elkaar zetten.
_DSC2626[1].JPG
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

ds23man schreef:
De LS1 heeft geen mfb, de Grimm dmf subwoofer wel. Overigens heeft een driver met koper in de spleet al een behoorlijk effect op de vervorming. Als je stroomsturing op je mid wil toepassen kan je ook gewoon een serieweerstand gebruiken.
Eelco Grimm vertelde me dat de mid/woofer van de LS1 gemengde stroom/spanningsversterking kent, wat vooral ten goede komt aan de kwaliteit van het midden. Dus als er een add-on hiervoor passend bij de Fusion Amps komt, sta ik vooraan in de rij :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Pjotr »

Tom Magchielse schreef:
Strict genomen heeft MFB alleen voordelen voor niet-lineaire effecten zoals vervorming. Lineaire zaken als Qts, Fs enz kun je eenvoudig met compensatie netwerken te lijf. Dan is er geen terugkoppeling en dus ook geen instabiliteit.
Niet-lineariteit die een mechanische oorzaak ( spider vnl.) of een thermische oorzaak (thermische compressie, temperatuur afhankelijkheid van Qes) heeft kun je compenseren mits je binnen de grenzen van de magnetische lineariteit blijft. Uiteindelijk stuur je de driver aan met een vervormd signaal, maar dat kan de uitwijking ook niet verder brengen dan de Xmax toestaat.
Vervorming is slechts een aantal procenten van het signaal. De ruimte om dat te compenseren wordt i.d.d. krapper naarmate je X_max nadert. Het wordt pas dramatisch als je over de X_max heen wilt sturen. De konus wil niet verder en clipt in feite. Op dat moment is er geen feedback meer en staat de versterker open loop te "duwen". Neem aan dat daar in voorzien is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Daar is inderdaad in voorzien. Als een driver tegen zijn Xmax mechanical aan loopt zal de regel lus instabiel worden en de versterker in het rood jagen. Daarom zit er in ons systeem een limiter IN de regel lus die aangestuurd wordt door de clip indicatoruitgang van de amp.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door jeroen_d »

Wieger61 schreef:
ds23man schreef:
De LS1 heeft geen mfb, de Grimm dmf subwoofer wel. Overigens heeft een driver met koper in de spleet al een behoorlijk effect op de vervorming. Als je stroomsturing op je mid wil toepassen kan je ook gewoon een serieweerstand gebruiken.
Eelco Grimm vertelde me dat de mid/woofer van de LS1 gemengde stroom/spanningsversterking kent, wat vooral ten goede komt aan de kwaliteit van het midden. Dus als er een add-on hiervoor passend bij de Fusion Amps komt, sta ik vooraan in de rij :-)
Dat is dus de serieweerstand hoogstwaarschijnlijk.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Precies! En je hebt al een overkill aan vermogen in je mid kanaal met een 3 weg Fusion. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

ds23man schreef:
Precies! En je hebt al een overkill aan vermogen in je mid kanaal met een 3 weg Fusion. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Geen idee. Vraag Putzeys. Die heeft ongetwijfeld de elektronica voor Grimm geregeld. Ik vermoed beter gecontroleerde verhouding tussen stroom- en spanningsversterking. Van die link hierboven zijn vooral de referenties interessant, omdat die dieper ingaan op de materie dan op de site.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

Waar ik nog steeds geïnteresseerd in ben, is de mechanische signaal/ruisverhouding, de verhouding tussen de te meten beweging en de totaal gemeten beweging. Je wil alleen de axiale beweging meten, maar meet ook allerlei buiggolven of andere bewegingen van de sensor op de conus. Een vergelijk tussen een lasermeting van de axiale beweging en het signaal van de bewegingsopnemer zou dan interessant zijn. Misschien kan een numerieke simulatie uitsluitsel geven over de beste montageplek, of vraagt het stoorsignaal door buiggolven filtering van het uitgangssignaal van de bewegingssensor voordat die naar de MFB-module gaat.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door motoindo »

Wieger61 schreef:
Waar ik nog steeds geïnteresseerd in ben, is de mechanische signaal/ruisverhouding, de verhouding tussen de te meten beweging en de totaal gemeten beweging. Je wil alleen de axiale beweging meten, maar meet ook allerlei buiggolven of andere bewegingen van de sensor op de conus.
Dat is redelijk indepth uitgevogeld in deze en deze mfblabs draadjes.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

Dank. Wat is de samenvatting?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Wieger61 schreef:
Waar ik nog steeds geïnteresseerd in ben, is de mechanische signaal/ruisverhouding, de verhouding tussen de te meten beweging en de totaal gemeten beweging. Je wil alleen de axiale beweging meten, maar meet ook allerlei buiggolven of andere bewegingen van de sensor op de conus. Een vergelijk tussen een lasermeting van de axiale beweging en het signaal van de bewegingsopnemer zou dan interessant zijn. Misschien kan een numerieke simulatie uitsluitsel geven over de beste montageplek, of vraagt het stoorsignaal door buiggolven filtering van het uitgangssignaal van de bewegingssensor voordat die naar de MFB-module gaat.
Je moet er vanuit gaan dat een driver in de lage frequenties als een zuiger werkt en er geen buiggolven optreden. Als je boven de 500 Hz komt ga je last krijgen van breakup modes en is je sensorsignaal niet meer valide. Vandaar dat daarboven mfb niet meer werkt. Je kan wel gaan spelen met een laser, maar dat levert niets op laat staan dat je daarmee een simulatie kan maken. Elke driver is gewoon anders en moet je gewoon met een beetje GBV de ideale positie bepalen. Maar gelukkig hebben we nog een heel handig instrument: vervormingsmeting. Als je het sensorsignaal meet in closed loop kun je mooi zien hoe valide je meetsignaal is.

Voorbeeld, 10" sub driver van Seas met de sensor onder de conus geplakt en 30db feedback:
Tot%20HD%20stroom-spanning-L26RO4Y%20MFB%20en%20non%20MFB%2096dB.PNG
Hier zie je mooi dat de regelus effectief is beneden de 200Hz. De gigantische piek rond de 700Hz ontstaat omdat door breakup de conus niet meer de spreekspoel volgt. Dat zie je mooi als je de sensor met een mic vergelijkt:
THD%20Ratio%20microfoon%2098%20dB%20near%20field.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

Interessant. Wordt het sensor signaal eerst door een laagdoorlaatfilter gestuurd om terugkoppeling op break-up-golven te voorkomen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door ds23man »

Dit is open loop curve:
Open%20loop%20FRF%20L26RO4Y.png
En daar zie je dus dat alles boven de 500hz weg gefilterd wordt.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

Perfect :-)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

Hoewel stroom-MFB blijkbaar vooral in het laag excelleert, laat de vervormingsmetingen ook zien hoe stabiel goed stroomversterking presteert, wat de liefhebbers al jaren roepen, vooral in het lage midden. Te meer een reden voor een stroomversterkings add-on op het middenkanaal van de FAmp. Ik vraag me wel af wat de uitgangsweerstand in de meting was: 32 ohm, of meer 32000 ohm?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion MFB/servobass controler

Bericht door Wieger61 »

Of de MFB-module die jullie plannen tweekanaals uitvoeren en de gebruiker laten kiezen tussen de verschillende soorten versterking en terugkoppeling op laag en midden. :-)
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”