UTracer 3,5

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

Dankje Toetertje
Jouw projecten LS boxen dacht ik zijn ook om van te watertanden.
Er zit een grote hoop kennis hier waar ik dankbaar gebruik van maak
En met vallen en meer vallen dan opstaan
de Cnc machine leren gebruiken verbeteren ,
Ik ben sloeberke daar nog steeds dankbaar voor :dank:
Die de basis van deze machine heeft gebouwd en door allerlei gebreken aan materialen

Begon met een getwist stuk alum plaat als tafel
De hele tafel heb ik vervangen door een T sleufplaat welke gedragen wordt door stalen kokers
Waar ook de rails op zijn gemonteerd

Stappen motor probleem En aandrijving vervangen van de Y-as en Z-as

Nadien ook nog een X-as motor vervangen
Kogelomloop spindel opnieuw afgedraaid.
Een ander Lagerhuis gefreesd en uit gedraaid
En ook met taatslager op uit einde gesteund !
De aansturing is ook 2 x gebouwd door oscilatie in een van de drivers
En al die dingen gingen mis als ik wat wilde gaan frezen ermee
Nu begint het eindelijk te werken na drie jaar ongeveer :yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

Zo Alles past :shock:
Dat is ook wel eens leuk :D
Morgen beginnen aan het bedraden O:)
Bijlagen
725ACC0E-ED58-44EC-9CA0-E7B239BE0B46.jpeg
67A0FC5A-2DDF-45FE-9EAB-9F600D0CED5B.jpeg
6819EE02-6310-49A5-8644-F2DF7187E985.jpeg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: UTracer 3,5

Bericht door molekuul »

Mooi ! Vergeet bij de bekabeling niet om de varkensneusjes te plaatsen tegen oscillatie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: UTracer 3,5

Bericht door PimDriessen »

Bert61 schreef:
Zo Alles past :shock:
Dat is ook wel eens leuk :D
Morgen beginnen aan het bedraden O:)
Hoi Bert,
Zo daar kan je trots op zijn, ziet er echt goed uit :goeie: .

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: UTracer 3,5

Bericht door Barry2001 »

Wordt echt gaaf :rock: Echt een leuk ding zo. Doe je nog iets van een pin 1 markering bij die GU50 voet? (of misschien ziet 'ie er al)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: UTracer 3,5

Bericht door democles »

Wow, nou knutsel ik wel vaker wat computertjes in elkaar,maar dit is best wel tof gebouwd en mooi gelukt :rock:

Zoals Barry al vermelde,merk de 1e poot van de GU-50,of je moet houden van een hoop vuurwerk :lol:

Geen draadje vergeten :wink: 3x checken of 4x :D
Laatst gewijzigd door democles op ma 15 apr 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Wordt echt gaaf :rock: Echt een leuk ding zo. Doe je nog iets van een pin 1 markering bij die GU50 voet? (of misschien ziet 'ie er al)
Ben het met Pim eens Vind het ook best mooi :D
Nou ik weet nog niet welke pin 1 is
Ik moet dat ergens proberen te vinden
Als ik het weet boor ik een klein putje in het resopal voor nr 1
Dat is dan een zwarte stip .
Heb er ook lang over gedaan om die drie gaatjes voor de Gu50 voet op zn plek te krijgen
Was er vanuit gegaan dat het 120 graden zou zijn
Maar het is wat anders en het past maar op een manier in op de gaatjes
Op een stuk hokjes papier uit zitten tekenen en een 4 tal proefjes geboord Cnc tot ik het goed was
En dat op dat resopal overgenomen
Ga eens zoeken hoe dat zit met die pin 1 Gu50
Dank je Demo
Wordt zeer gewaardeerd :dank:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: UTracer 3,5

Bericht door Pjotr »

Dat is heel mooi geworden Bert! Fraai geworden dat witte Resopal :rock:

Komt er nog iets van een lampje dat de boel onder spanning staat dan wel dat een meting actief is?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

molekuul schreef:
Mooi ! Vergeet bij de bekabeling niet om de varkensneusjes te plaatsen tegen oscillatie
Nee vergeet ik niet
Ga morgen ook die andere smoorspoel op zoeken 330 uH
Zou in iedere pc voeding zitten En Daar heb ik wel een voor de sloop
Dat is heel mooi geworden Bert! Fraai geworden dat witte Resopal :rock:

Komt er nog iets van een lampje dat de boel onder spanning staat dan wel dat een meting actief is?
Dankje Peter Het is geen wit maar Beige Vuilwit zegmaar :lol:
Er zit naast de schakelaar een lampje dat er 20 volt op staat

Ps
Mn laptop heeft geen Com poort serieel 9 pins . is er een usb emulator voor zoiets !
Of moet ik er een heel oude laptop voor gebruiken ?
Data sheet gevonden met voetje erbij :bakkie:

https://images.app.goo.gl/jUM4eTMAXufsUuGW9
Bijlagen
6E5C3BE7-8A01-43D7-ACC8-DDFC617A18FA.jpeg
1ED1E13C-4BD9-4C2A-95D2-71DBECEEC1A0.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: UTracer 3,5

Bericht door Pjotr »

Bert61 schreef:
Dankje Peter Het is geen wit maar Beige Vuilwit zegmaar :lol:
Er zit naast de schakelaar een lampje dat er 20 volt op staat

Ps
Mn laptop heeft geen Com poort serieel 9 pins . is er een usb emulator voor zoiets !
Of moet ik er een heel oude laptop voor gebruiken ?
Dat wilde ik nou net niet zeggen :lol: Ik ken het kleurtje, een chiquere benaming is "Ivoor wit" of "Gebroken wit". W.b.t. dat lampje, het is fijn als dat aangeeft als een meting actief is, ook al kun je dat op je laptop ook zien.

Voor je seriële poort kun je een USB converter kabel nemen. Hangt een beetje af van hoe je seriele poort in elkaar zit. Is het TTL level of zijn het RS232 levels ( + en - 12V)? Is het hardware handshake (RTS/CTS) of alleen TX en RX wat gebruikt wordt? Wat zegt de handleiding?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

OOps ik ga dit uitzoeken Peter
wacht even ik weet al iets er is geen handshake die pin werd niet genoemd herinner ik me
het is rs232 9 pins
handshake is niet gebruikt Bewuste keuze denk ikvanweg onderlingen verschillen seriele poort adapters :?
betere vertaling mag gerust
maar hij wordt niet gebruikt de handshake
14-6 aan elkaar
2=TX
3=RX 5Gnd
Bijlagen
rs232 Utracer.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Wordt echt gaaf :rock: Echt een leuk ding zo. Doe je nog iets van een pin 1 markering bij die GU50 voet? (of misschien ziet 'ie er al)
Barry omdat die pennen in een mooie cirkel is verdeel kan ik die buis er op 8 manieren in steken :?
Op de Buis zitten dikke streep ( heb ik van jou geleerd )
ik kan dus naar believen elke pin nr1 maken als ik de buis er maar goed in steek :P
:idea: morgen gewoon links onder een Punt maken O:)
dat wordt dan nr1 en wordt zo links om door nummeren tot 8
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: UTracer 3,5

Bericht door Pjotr »

Ok, maar je hebt dan nog wel een RS232 <--> USB kabel nodig. Neem niet de goedkoopste China meuk maar iets met een FTDI of Silicon Labs chip (b.v. CP2102) er in. Daarvan zijn op de site van de fabrikant goede drivers beschikbaar. Die driver creëert dan een z.g.n. virtuele com poort. Die kun je gewoon als standaard com poort gebruiken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: UTracer 3,5

Bericht door Barry2001 »

Pcies Bert. GU50 is een vreemde eend in de bijt omdat er normaal gesproken die kliko op zit die bepaald dat je de buis er maar op 1 manier in kan steken. En niet de voet zoals bij de andere buisjes. Duidelijk aangeven hoe
‘ie erin moet zodat je je niet vergist als je met testen ‘even snel’ de buis erin steekt. Maar dat heb je prima in de gaten, komt goed :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: UTracer 3,5

Bericht door Pjotr »

GU50 == Russische roulette :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: UTracer 3,5

Bericht door democles »

ik kan dus naar believen elke pin nr1 maken als ik de buis er maar goed in steek
Nee dat is niet het geval!!!! :shock:

Pin nr1 alleen waar alle pinnen in het midden staan in de buisvoet :wink:

Kan het even zo snel niet vinden,maar Anne wees me er op.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: UTracer 3,5

Bericht door RobertD »

Mooi project Bert, gelukkig heb je toch een UX5 erop gezet. Kun je ook de 807 testen, dat is een mooie buis. Je moet alleen wel zorgen voor een draadje met een anodekapje eraan. Is ook handig voor EL159 / 519 achtigen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

RobertD schreef:
Mooi project Bert, gelukkig heb je toch een UX5 erop gezet. Kun je ook de 807 testen, dat is een mooie buis. Je moet alleen wel zorgen voor een draadje met een anodekapje eraan. Is ook handig voor EL159 / 519 achtigen.
Inderdaad Robert,ik heb een anode kapje met banaanstekker en kabeltje

Demo wat je schrijft moet dus eerst onderzocht worden
Pin nr 1 alleen waar alle pinnen in het midden van de buisvoet staan 8-[
Ik ga kijken of ik kan vinden wat je bedoelt
Dat zal ergens na je vuurwerk ervaring zijn geweest
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

Demo jij bedoelde dit
pin nr volgens Anne

Inderdaad voet is niet symetrisch :oops:

Onder op de buis zit een puntje in het glas Demo bij nr 1
Dan vanuit dat puntje Onder op de voet gezet is nr 1
Heb er een pijltje naar toe getekend op het glas
F en F gevcontroleerd met ohm meter is goed
Bijlagen
9FE876F6-E8DB-4BA9-8D93-F41F7B9D15DA.jpeg
980B669A-83C2-41B9-B5EB-4985560AFA0A.jpeg
275B77B3-7381-4BAA-8C63-0E7FC022919D.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 16 apr 2019, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: UTracer 3,5

Bericht door Pjotr »

Ehm, zo'n GU50 is volgens mij van doorzichtig glas. Oh ja? Ja! :D Dan kun je toch wel ongeveer zien aan welke pin wat zit? :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ehm, zo'n GU50 is volgens mij van doorzichtig glas. Oh ja? Ja! :D Dan kun je toch wel ongeveer zien aan welke pin wat zit? :think:
Ja inderdaad dat ken ook ook nog O:)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: UTracer 3,5

Bericht door ds23man »

Gewoon even meten waar de gloei zit...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

ds23man schreef:
Gewoon even meten waar de gloei zit...
Dat heb ik ook gedaan ter conrtrole Gerhard O:)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: UTracer 3,5

Bericht door ds23man »

Stomme opmerking van mij, zie net dat de gloei tegenover elkaar zit. :oops:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UTracer 3,5

Bericht door OpaBert »

ds23man schreef:
Stomme opmerking van mij, zie net dat de gloei tegenover elkaar zit. :oops:
Doen we allemaal wel eens O:)
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”