JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Een JLH 1969??
Yes, omdat ik Eagle onder de knie wil krijgen, eigenlijk alle onderdelen in huis heb, het vermogen meer dan genoeg is voor hobby kamer 2, ik hem tien tallen jaren geleden ook gebouwd heb en (toen) best wel onder de indruk was van de geluidskwaliteit.

Het origineel:
JHL 1969 original.jpg
Aangepaste versie voor 2N3055:
JHL 1969 2N3055.jpg
Eerste Schema opzet in Eagle:
JHL 1969 Eagle sch1.jpg
Bert
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Nu eerst het voorgestelde draadje van Anne doornemen!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

Ja, Leuk.
Heb ik 10 jaar geleden ook gebouwd, inclusief Eagle ontwerp. was wel de 1996 versie.
viewtopic.php?f=7&t=9958
Hier staat het PCB ontwerp.
viewtopic.php?p=1688224#p1688224

Dan een eerste opmerking : beter om faston connectoren te gebruiken voor de voedingsaansluitingen, goedkoop en d'r kan een hoop vermogen doorheen gejaagd worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Een JLH 1969??
Yes, omdat ik Eagle onder de knie wil krijgen, eigenlijk alle onderdelen in huis heb, het vermogen meer dan genoeg is voor hobby kamer 2, ik hem tien tallen jaren geleden ook gebouwd heb en (toen) best wel onder de indruk was van de geluidskwaliteit.
Ik zou 't een beetje anders doen :sure:
De stroominstelling volgens verdere ontwikkeling JLH en V/2 instelling andere kant.
Anne
Bijlagen
JLH+.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Pjotr »

De elegantie van het 1969 ontwerp is dat het een soort van serie balans PP is. Dat is de 1995 versie niet Anne.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Ah!buis »

Het hoort wel bij het origineel en blijft serie-balans.
JLH-PS.png
Geeft een stabielere ruststroom.
Wat ik heb toegevoegd is een potm bij R5 ipv de vermelding "R5 aanpassen" en voor de lol een Tr5 in stijl met Tr3.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Pjotr »

Mwah "Ter leering ende vermaeck". Ga jij er weer van alles aan "verbeteren". Gewoon het oorspronkelijke 4-torren ding bouwen. Kun je i.i.g. zeggen dat je die klassieker ook gebouwd hebt! Zoals het betaamt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Mwah "Ter leering ende vermaeck". Ga jij er weer van alles aan "verbeteren". Gewoon het oorspronkelijke 4-torren ding bouwen. Kun je i.i.g. zeggen dat je die klassieker ook gebouwd hebt! Zoals het betaamt.
Groot gelijk :o Van fouten leer je 't meest :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Pjotr »

Nee, je kletst je er niet uit :lol: Er is niks "fout" aan dat ding.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Shadow »

Leuk! Als je koelcapaciteit nodig hebt... :lol:
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Voor dat er loopgraven gegraven worden.......

Ik blijf bij mijn originele plan ondanks alle goed bedoelde toevoegingen aan het ontwerp om te voorkomen dat ik straks met de 1996 versie bezig ben met LS beveiliging, inschakelvertraging, temp. controller etc. etc. etc. :mrgreen:
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Bedankt voor je info Fotohuis!
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Inmiddels het ontwerp klaar in Eagle.
JHL 1969 Eagle sch2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

Nu begint het pas... :mrgreen:
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Voor ik met het board begin.........

Groundplane gebruiken of niet ??
Trimmers 1 turn / 25 turn ??
Weerstanden 0.6 ohm voldoende ??
Elco's 35V voldoende ??
Faston voor voeding aansluitingen, maar een beetje lomp voor ingang en TR3/4 aansluitingen, alternatieven ??

Alvast bedankt voor reacties.

Groet van Bert.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Idd Ray :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Shadow »

Zit ie er nog niet in? :shock:
:beer:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

Nu nog wachten op de koelpasta. :mrgreen:
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Ehhhh, Fotohuis, misschien handig als je zelf een draadje start...........
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Inmiddels het ontwerp klaar in Eagle.
R4 is wel 10x te groot O:)
Er is toch wel een symbool voor de 2N3055 in Eagle :?
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

@ Fotohuis,

Ik bedoel in dit draadje gaat het om Ter leering ende vermaeck van een JLH 1969 en nu gaat het opeens over een Ali-E EMI filter!!

Groet van Bert.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

@ Anne,

R4, oops :hide:

ander vraagje ( probeer wat meer te snappen van wat ik bouw :D ) waarom een trimmer tussen ground en basis Tr1 ipv een trimmer tussen hot en basis TR1??

Groet van Bert.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

o ja, en er is wel een 2N3055 symbool in Eagle maar ik wil ze niet op de printplaat hebben, vandaar de C,B,E, pads voor TR3/4
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
@ Anne,

R4, oops :hide:

ander vraagje ( probeer wat meer te snappen van wat ik bouw :D ) waarom een trimmer tussen ground en basis Tr1 ipv een trimmer tussen hot en basis TR1??

Groet van Bert.
Bij het schema van JLH staat adjust R5 dus heb ik die veranderbaar getekend O:)
Maar de andere kant gaat ook :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Pjotr »

Apeldoorn schreef:
o ja, en er is wel een 2N3055 symbool in Eagle maar ik wil ze niet op de printplaat hebben, vandaar de C,B,E, pads voor TR3/4
Is i.d.d. beter. Het steeds uitzetten en krimpen bij opwarmen en afkoelen Is niet goed voor de soldeerverbindingen. Die kunnen daardoor los gaan zitten op den duur. Het kan wel met TO-3 direct op de print, Maar dan moet je B en E alsnog met losse draden aansluiten op de print.
Plaats reactie