Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl:
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Eagle progress :bakkie:
B1 Sce.jpg
B1 Brd.jpg
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Confused :(

In het artikel van Ruud Janssen over upgrade Quad 303 op de site van Quadrevisie staat:
Om de stroombegrenzing van de 303 een factor 2 keer hoger te leggen moeten per kanaal de 1S920 diodes MR105 en MR106 worden vervangen voor elk 3 in serie geschakelde 1N4148 diodes. Let hier goed op dat de anodes van de diodes aan de kathodes komen en de drie in een rij goed om in de schakeling worden gesoldeerd. De ongeveer 2,5 ampère stroombegrenzing in de belasting wordt door deze ingreep ongeveer 5 A maximaal.
IS920 dus vervangen door 1N4148.

Op de site van Dada electronics staat bij de upgrade van de Quad 50E :
IS920 vervangen door 1N400X (geeft Anne ook aan).
IS922 vervangen door 1N4148.

Wat is wijsheid??

Groet van Bert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Bij de 50E is er geen sprake van stroombegrenzen, komt dan ook niet in aanmerking.
De diodes tussen basis-emitter eindtorren voorkomen dat de max -Vbe niet overschreden wordt, mag best 1N4001, komt nauwelijks spanning over.
De diodes vanuit de collector-UGT verbinding krijgen tot meer dan dubbele voedingsspanning te verduren. Is wel binnen de 1N4148 spec's maar ik had de BAV19 voorgesteld, mag 120volt hebben, voor wat meer speling.
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Bedankt Anne!!
heel langzaam aan gaat het kwartje te vallen :D ,
BAV 19 had ik gezien, maar niet in het assortiment van Farnell, daarom zocht ik naar alternatief!

Groet van Bert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
BAV 19 had ik gezien, maar niet in het assortiment van Farnell, daarom zocht ik naar alternatief!
Die BAV19 hoor bij een rijtje 19-20-21 met oplopende max sperspanning, zijn alle drie te gebruiken.
Eigenlijk elke capaciteits-arme diode van boven 100V kan, erg veel stroom is daar niet nodig.
Evt zelfs een UF4003 en hoger.
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Vraagje, kan ik de ingang condensator van 0.68u vervangen door 1u, dit ivm rastermaat van 5mm op de print?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Vraagje, kan ik de ingang condensator van 0.68u vervangen door 1u, dit ivm rastermaat van 5mm op de print?
Geen bezwaar, misschien wel beter :D
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

WOW, bedankt voor de snelle reactie Anne, kan ik verder met bestellijst maken.

Bestellen, het minst leuke gedeelte, sommige onderdelen heeft Conrad niet in het assortiment, kom je uit bij Farnell, maar die heeft de BAV19 bv weer niet, kom je uit bij RS-online etc. etc. :boos: Oja en het is ook nog eens slecht voor de bankrekening :)
Kun je nu wel of niet bestellen bij EOO, op de site staat dat er geen bestellingen meer worden aangenomen!

Groet van Bert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Farnell heeft wel de BAV21. Iszelfde met hogere V_br.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door toetertje »

Bij Eoo kun je nog wel bestellen, maar per mail. Niet via de webwinkel.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Thnx Pjotr en toetertje, duidelijk!
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

BD139 toch geen goed idee voor BC125 en 142 (pootjes te dik voor de printgaten) dus dan toch maar de door Anne voorgestelde 2N1613 en 1711 bestellen via Ali, zal wel even duren dus voordat het draadje verder gaat. Ondertussen maar een ander project beginnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

De 2N1711 65cent bij EOO, kan ook ipv de 2N1613.
Als het zo gaat als weleer, vandaag besteld morgen in de bus.
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Kijk daar word ik blij van, bedankt Anne!

Maar.................... waarom zijn er zoveel verschillende transistoren??
Als ik bv op alltransistors.com kijk staan er voor 2N1711 >10 equivalenten aangegeven.

Groet van Bert
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Apeldoorn schreef:
Kijk daar word ik blij van, bedankt Anne!

Maar.................... waarom zijn er zoveel verschillende transistoren??
Omdat er zoveel verschillende toepassingen zijn en om dat er veel verschillende fabrikanten zijn waren en omdat ze ook steeds beter werden. Alhoewel een 2N2222 een ware Mohikaan is die vanaf begin jaren '60 al gemaakt wordt en nog steeds in productie is. Naar verluidt ook de eerste transistor die op de maan geweest is :D Het zijn net mensen hè :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

De 2N2222 zit ineen TO-18 huis, wat klein hier.
In die serie zit ook de 2N2218 en 2N2219 (allemaal TI) wel in TO-5/TO39 maar max 40V, ook wat te weinig.
Die 1613 en 1711 ken ik, had er een heleboel van (zijn er nog als m'n neef ze niet heeft weggemieterd), vandaar.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
De 2N2222 zit ineen TO-18 huis, wat klein hier.
In die serie zit ook de 2N2218 en 2N2219 (allemaal TI) wel in TO-5/TO39 maar max 40V, ook wat te weinig.
Dat is wel V_ceo met open base. De 2N2219A mag normaliter, dus met aangesloten basis 75V hebben. Maar goed de 1613/1711 kan ook. Heb ik veel in Quad 303 achtige versterkers gebruikt.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Pjotr schreef:
Apeldoorn schreef:
Kijk daar word ik blij van, bedankt Anne!

Maar.................... waarom zijn er zoveel verschillende transistoren??
Omdat er zoveel verschillende toepassingen zijn en om dat er veel verschillende fabrikanten zijn waren en omdat ze ook steeds beter werden. Alhoewel een 2N2222 een ware Mohikaan is die vanaf begin jaren '60 al gemaakt wordt en nog steeds in productie is. Naar verluidt ook de eerste transistor die op de maan geweest is :D :lol:
PrtScr capture_4.jpg
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Gisteravond een mailtje naar EOO, met mijn bestelling, vanochtend al een mailtje terug. Helaas kun je niet meer met Ideal betalen :(
Bedrag inmiddels per bank overgemaakt maar het zal dus wel na het weekend worden voor ik de spullen in huis heb.
Wel een fijne site om te bestellen overigens, werkt vele malen beter en sneller dan Conrad!
Straks maar eens een nieuw draadje openen om de tijd te doden :relax: bedoeld om me verder te verdiepen in Eagle :)
Groet van Bert.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Apeldoorn schreef:
Straks maar eens een nieuw draadje openen om de tijd te doden :relax: bedoeld om me verder te verdiepen in Eagle :)
Daar over hebben we hier een heel (lang :-s ) draadje viewtopic.php?f=32&t=15640 :D
Anne
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.

Bericht door Apeldoorn »

Merci Anne, ga mijn huiswerk doen :)
Plaats reactie