Ringkerntrafo

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Voor twee te bouwen eindversterkers heb ik een aantal maanden geleden 2 ringkerntrafo`s aangeschaft bij Toroidy omdat de prijs verhouding mij wel aansprak, spanning 2 × 33 volt 30 VA deze trafo hoeft maar 2 × 60 mA te leveren, maar ze hebben een zachte mechanische brom.
De vraag is komt dit vaker voor bij deze ringkerntrafo`s?.
Heb er natuurlijk al wat meer rubber onder gelegd maar dat levert niets op, ook los zonder vast op de bodemplaat blijft de zachte brom hoorbaar, wat wel opvalt is dat bij het inschakelen van de trafo de brom iets harder is, en dat de brom vervaagt tot een zachte brom.
De kans is natuurlijk aanwezig dat als de kast helemaal dicht zit het hoorbaar is, dat lijkt me zeer irritant dus vandaar maar even de vraag wat is er aan te doen.
ScreenShot395.jpg
ScreenShot396.jpg
ScreenShot397.jpg
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Ringkerntrafo

Bericht door OpaBert »

Torroidy heeft een lijn ringkerntrafo,s Audio grade , Die zijn stil.
De andere heb ik nog nooit daar gekocht .
Een van de trafo,s op de foto is niet van Torroidy maar van Amplimo
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Hoi Bert,

Gelukkig is die grote van Amplimo, anders was ik echt de klos.

Dit is de geen die door mij besteld is.
Groet,
Pim
ScreenShot398.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Ah!buis »

Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Misschien helpt 't om de trafo in te gieten in kunsthars.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél vaak zelfs! Welkom bij de tringtrafo club. Misschien kunnen jullie ruilen? :D
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Misschien helpt 't om de trafo in te gieten in kunsthars.
Anne
Hoi Anne,

Dat is inderdaad een goed idee, maar wel weer bewezen goedkoop is duurkoop. :boos:

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél vaak zelfs! Welkom bij de tringtrafo club. Misschien kunnen jullie ruilen? :D
Hoi Pjotr,

Die club,daar wil ik me niet bij aansluiten. 8)
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ringkerntrafo

Bericht door ray5150 »

Even langs Radio Twenthe fietsen, die heeft trafo's genoeg liggen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Pjotr »

Maar of die een bromvrije voor je uit gaat zoeken...? :roll: :?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Bas Horneman »

Laatst gewijzigd door Bas Horneman op wo 03 apr 2019, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

ray5150 schreef:
Even langs Radio Twenthe fietsen, die heeft trafo's genoeg liggen...
Hoi Ray,
Radio Twenthe heeft heel weinig ringkerntrafo`s, ben daar als eerste geweest.
En zeker geen 2 × 33 volt 400 mA.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Ringkerntrafo

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
ray5150 schreef:
Even langs Radio Twenthe fietsen, die heeft trafo's genoeg liggen...
Hoi Ray,
Radio Twenthe heeft heel weinig ringkerntrafo`s, ben daar als eerste geweest.h
En zeker geen 2 × 33 volt 400 mA.
Groet,
Pim
Pim bij Torroidy heb ik goede ervaringen
Ook een setje gehad waar de gloei inplaats van 6,3 volt 6 volt was , daar heb ik voorgesteld zelf er een nieuwe wikkeling op te leggen , hij stuurde die tape welke aan de buitenkant zit
Toen ik aan de tweede begon sloeg het noodlot toe
De frees trok het centerdeel in en de trafo omhoog de machine klem uit :(
Ik stuurde de foto op en hij stuurde prompt een nieuwe met de juiste gloeispanning
En ze hebben Audiograde Ringkern trafo,s En die zijn allemaal stil bij mij
Doe een berichtje en wellicht dat Tomasz je een gunstig voorstel wilt doen
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Bas Horneman »

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Bas Horneman schreef:
Hoi Bas,
Het is een mechanische brom van de trafo zelf.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Bert61 schreef:
PimDriessen schreef:
ray5150 schreef:
Even langs Radio Twenthe fietsen, die heeft trafo's genoeg liggen...
Hoi Ray,
Radio Twenthe heeft heel weinig ringkerntrafo`s, ben daar als eerste geweest.h
En zeker geen 2 × 33 volt 400 mA.
Groet,
Pim
Pim bij Torroidy heb ik goede ervaringen
Ook een setje gehad waar de gloei inplaats van 6,3 volt 6 volt was , daar heb ik voorgesteld zelf er een nieuwe wikkeling op te leggen , hij stuurde die tape welke aan de buitenkant zit
Toen ik aan de tweede begon sloeg het noodlot toe
De frees trok het centerdeel in en de trafo omhoog de machine klem uit :(
Ik stuurde de foto op en hij stuurde prompt een nieuwe met de juiste gloeispanning
En ze hebben Audiograde Ringkern trafo,s En die zijn allemaal stil bij mij
Doe een berichtje en wellicht dat Tomasz je een gunstig voorstel wilt doen
Hoi Bert,
Ga de trafo`s ingieten met giethars kijken of dat helpt.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Maar of die een bromvrije voor je uit gaat zoeken...? :roll: :?
Hoi Pjotr,
Ze zien me graag bij Twenthe, maar als ik ga vragen of de trafo`s met belasting gemeten kunnen worden in de winkel dan zal dat graag gezien wel omslaan. :lol:

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Bas Horneman »

Hoi Pim,

Het "filtertje" voorkomt juist de mechanische brom. Dat is het hele punt. 2 diodes om en weer en je weet of het helpt.

Met vriendelijke groet,
Bas
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Ringkerntrafo

Bericht door toetertje »

PimDriessen schreef:
Ah!buis schreef:
Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Misschien helpt 't om de trafo in te gieten in kunsthars.
Anne
Hoi Anne,

Dat is inderdaad een goed idee, maar wel weer bewezen goedkoop is duurkoop. :boos:

Groet,
Pim
Heb je al contact opgenomen met Toroidy?
Ze zijn daar wel erg schappelijk.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Ringkerntrafo

Bericht door OpaBert »

De DC Blokker van Torroidy
Wat zit daar in ? Bas zei iets van diodes maar hoe geschakeld ?
DC Blocker is a device whose task is to eliminate the unwanted DC component of the 230V supply voltage. The DC component is caused mainly by switched-mode power supplies and all kinds of converters.


The DC constant has a negative effect on transformers in audio devices - it causes the core to be over-magnetized (saturated), which results in a significant increase in the volume of their operation (so-called buzzing), heating of the transformer and deformation of the sine on the output. All these negative effects of the presence of a DC component may disrupt work and parameters of power amplifiers and other audio devices. A secondary effect is also a significant increase in the power consumption of audio devices due to excessive heating of the transformer inside.

It just has to be plugged between the 230V socket and the device.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Pjotr »

Eerst maar eens meten of er wel DC op het net staat dan. Zie een van de vele topics hierover in het verleden. Het heeft weinig zin iets aan te pakken wat er niet is.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Bas Horneman »

Bas zei iets van diodes maar hoe geschakeld ?
Bijlagen
image.png
dc-blocker_378260.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ringkerntrafo

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Eerst maar eens meten of er wel DC op het net staat dan. Zie een van de vele topics hierover in het verleden. Het heeft weinig zin iets aan te pakken wat er niet is.
Hoi Pjotr,
Door mij een behoorlijke tijd terug een schakeling opgezet in een kastje en gemeten, op mijn lichtnet geen dc.
Is hier op het forum inderdaad uitgebreid besproken.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Bas Horneman »

Zie een van de vele topics hierover in het verleden.
Ik mis in die topics pragmatisme. Probeer het gewoon. Baat het niet....schaad het niet...en haal je het circuitje weer weg. Blijkbaar brommen toch veel van die ringkernen. Bryston heeft standaard die filters in hun versterkers (of in elk geval 1 van hun modellen).
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Bas Horneman »

Maar het kan natuurlijk best iets anders zijn. Meestal komt dit namelijk niet voor op kleine ringkernen volgens Rod Elliot:
http://sound.whsites.net/articles/xfmr-dc.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo

Bericht door Henkjan »

Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”