Ringkerntrafo
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Ringkerntrafo
Beste Forum Leden,
Voor twee te bouwen eindversterkers heb ik een aantal maanden geleden 2 ringkerntrafo`s aangeschaft bij Toroidy omdat de prijs verhouding mij wel aansprak, spanning 2 × 33 volt 30 VA deze trafo hoeft maar 2 × 60 mA te leveren, maar ze hebben een zachte mechanische brom.
De vraag is komt dit vaker voor bij deze ringkerntrafo`s?.
Heb er natuurlijk al wat meer rubber onder gelegd maar dat levert niets op, ook los zonder vast op de bodemplaat blijft de zachte brom hoorbaar, wat wel opvalt is dat bij het inschakelen van de trafo de brom iets harder is, en dat de brom vervaagt tot een zachte brom.
De kans is natuurlijk aanwezig dat als de kast helemaal dicht zit het hoorbaar is, dat lijkt me zeer irritant dus vandaar maar even de vraag wat is er aan te doen. Groet,
Pim
Voor twee te bouwen eindversterkers heb ik een aantal maanden geleden 2 ringkerntrafo`s aangeschaft bij Toroidy omdat de prijs verhouding mij wel aansprak, spanning 2 × 33 volt 30 VA deze trafo hoeft maar 2 × 60 mA te leveren, maar ze hebben een zachte mechanische brom.
De vraag is komt dit vaker voor bij deze ringkerntrafo`s?.
Heb er natuurlijk al wat meer rubber onder gelegd maar dat levert niets op, ook los zonder vast op de bodemplaat blijft de zachte brom hoorbaar, wat wel opvalt is dat bij het inschakelen van de trafo de brom iets harder is, en dat de brom vervaagt tot een zachte brom.
De kans is natuurlijk aanwezig dat als de kast helemaal dicht zit het hoorbaar is, dat lijkt me zeer irritant dus vandaar maar even de vraag wat is er aan te doen. Groet,
Pim
Re: Ringkerntrafo
Torroidy heeft een lijn ringkerntrafo,s Audio grade , Die zijn stil.
De andere heb ik nog nooit daar gekocht .
Een van de trafo,s op de foto is niet van Torroidy maar van Amplimo
De andere heb ik nog nooit daar gekocht .
Een van de trafo,s op de foto is niet van Torroidy maar van Amplimo
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Bert,
Gelukkig is die grote van Amplimo, anders was ik echt de klos.
Dit is de geen die door mij besteld is.
Groet,
Pim
Gelukkig is die grote van Amplimo, anders was ik echt de klos.
Dit is de geen die door mij besteld is.
Groet,
Pim
Re: Ringkerntrafo
Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Misschien helpt 't om de trafo in te gieten in kunsthars.
Anne
Misschien helpt 't om de trafo in te gieten in kunsthars.
Anne
Re: Ringkerntrafo
Héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél vaak zelfs! Welkom bij de tringtrafo club. Misschien kunnen jullie ruilen?Ah!buis schreef:Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Anne,Ah!buis schreef:Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Misschien helpt 't om de trafo in te gieten in kunsthars.
Anne
Dat is inderdaad een goed idee, maar wel weer bewezen goedkoop is duurkoop.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél vaak zelfs! Welkom bij de tringtrafo club. Misschien kunnen jullie ruilen?Ah!buis schreef:Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Die club,daar wil ik me niet bij aansluiten.
Groet,
Pim
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Ringkerntrafo
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op wo 03 apr 2019, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Ray,ray5150 schreef:Even langs Radio Twenthe fietsen, die heeft trafo's genoeg liggen...
Radio Twenthe heeft heel weinig ringkerntrafo`s, ben daar als eerste geweest.
En zeker geen 2 × 33 volt 400 mA.
Groet,
Pim
Re: Ringkerntrafo
Pim bij Torroidy heb ik goede ervaringenPimDriessen schreef:Hoi Ray,ray5150 schreef:Even langs Radio Twenthe fietsen, die heeft trafo's genoeg liggen...
Radio Twenthe heeft heel weinig ringkerntrafo`s, ben daar als eerste geweest.h
En zeker geen 2 × 33 volt 400 mA.
Groet,
Pim
Ook een setje gehad waar de gloei inplaats van 6,3 volt 6 volt was , daar heb ik voorgesteld zelf er een nieuwe wikkeling op te leggen , hij stuurde die tape welke aan de buitenkant zit
Toen ik aan de tweede begon sloeg het noodlot toe
De frees trok het centerdeel in en de trafo omhoog de machine klem uit
Ik stuurde de foto op en hij stuurde prompt een nieuwe met de juiste gloeispanning
En ze hebben Audiograde Ringkern trafo,s En die zijn allemaal stil bij mij
Doe een berichtje en wellicht dat Tomasz je een gunstig voorstel wilt doen
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Ringkerntrafo
Of je koopt er 1 bij Toroidy https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/DC-Blo ... Filter/570
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Bas,Bas Horneman schreef:Of je koopt er 1 bij Toroidy https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/DC-Blo ... Filter/570
Het is een mechanische brom van de trafo zelf.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Bert,Bert61 schreef:Pim bij Torroidy heb ik goede ervaringenPimDriessen schreef:Hoi Ray,ray5150 schreef:Even langs Radio Twenthe fietsen, die heeft trafo's genoeg liggen...
Radio Twenthe heeft heel weinig ringkerntrafo`s, ben daar als eerste geweest.h
En zeker geen 2 × 33 volt 400 mA.
Groet,
Pim
Ook een setje gehad waar de gloei inplaats van 6,3 volt 6 volt was , daar heb ik voorgesteld zelf er een nieuwe wikkeling op te leggen , hij stuurde die tape welke aan de buitenkant zit
Toen ik aan de tweede begon sloeg het noodlot toe
De frees trok het centerdeel in en de trafo omhoog de machine klem uit![]()
Ik stuurde de foto op en hij stuurde prompt een nieuwe met de juiste gloeispanning
En ze hebben Audiograde Ringkern trafo,s En die zijn allemaal stil bij mij
Doe een berichtje en wellicht dat Tomasz je een gunstig voorstel wilt doen
Ga de trafo`s ingieten met giethars kijken of dat helpt.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Maar of die een bromvrije voor je uit gaat zoeken...?![]()
Ze zien me graag bij Twenthe, maar als ik ga vragen of de trafo`s met belasting gemeten kunnen worden in de winkel dan zal dat graag gezien wel omslaan.
Groet,
Pim
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Ringkerntrafo
Hoi Pim,
Het "filtertje" voorkomt juist de mechanische brom. Dat is het hele punt. 2 diodes om en weer en je weet of het helpt.
Met vriendelijke groet,
Bas
Het "filtertje" voorkomt juist de mechanische brom. Dat is het hele punt. 2 diodes om en weer en je weet of het helpt.
Met vriendelijke groet,
Bas
Re: Ringkerntrafo
Heb je al contact opgenomen met Toroidy?PimDriessen schreef:Hoi Anne,Ah!buis schreef:Is hier al meer aan de orde geweest dat sommige brommen.
Misschien helpt 't om de trafo in te gieten in kunsthars.
Anne
Dat is inderdaad een goed idee, maar wel weer bewezen goedkoop is duurkoop.![]()
Groet,
Pim
Ze zijn daar wel erg schappelijk.
Re: Ringkerntrafo
De DC Blokker van Torroidy
Wat zit daar in ? Bas zei iets van diodes maar hoe geschakeld ?
DC Blocker is a device whose task is to eliminate the unwanted DC component of the 230V supply voltage. The DC component is caused mainly by switched-mode power supplies and all kinds of converters.
The DC constant has a negative effect on transformers in audio devices - it causes the core to be over-magnetized (saturated), which results in a significant increase in the volume of their operation (so-called buzzing), heating of the transformer and deformation of the sine on the output. All these negative effects of the presence of a DC component may disrupt work and parameters of power amplifiers and other audio devices. A secondary effect is also a significant increase in the power consumption of audio devices due to excessive heating of the transformer inside.
It just has to be plugged between the 230V socket and the device.
Wat zit daar in ? Bas zei iets van diodes maar hoe geschakeld ?
DC Blocker is a device whose task is to eliminate the unwanted DC component of the 230V supply voltage. The DC component is caused mainly by switched-mode power supplies and all kinds of converters.
The DC constant has a negative effect on transformers in audio devices - it causes the core to be over-magnetized (saturated), which results in a significant increase in the volume of their operation (so-called buzzing), heating of the transformer and deformation of the sine on the output. All these negative effects of the presence of a DC component may disrupt work and parameters of power amplifiers and other audio devices. A secondary effect is also a significant increase in the power consumption of audio devices due to excessive heating of the transformer inside.
It just has to be plugged between the 230V socket and the device.
Re: Ringkerntrafo
Eerst maar eens meten of er wel DC op het net staat dan. Zie een van de vele topics hierover in het verleden. Het heeft weinig zin iets aan te pakken wat er niet is.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ringkerntrafo
Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Eerst maar eens meten of er wel DC op het net staat dan. Zie een van de vele topics hierover in het verleden. Het heeft weinig zin iets aan te pakken wat er niet is.
Door mij een behoorlijke tijd terug een schakeling opgezet in een kastje en gemeten, op mijn lichtnet geen dc.
Is hier op het forum inderdaad uitgebreid besproken.
Groet,
Pim
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Ringkerntrafo
Ik mis in die topics pragmatisme. Probeer het gewoon. Baat het niet....schaad het niet...en haal je het circuitje weer weg. Blijkbaar brommen toch veel van die ringkernen. Bryston heeft standaard die filters in hun versterkers (of in elk geval 1 van hun modellen).Zie een van de vele topics hierover in het verleden.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Ringkerntrafo
Maar het kan natuurlijk best iets anders zijn. Meestal komt dit namelijk niet voor op kleine ringkernen volgens Rod Elliot:
http://sound.whsites.net/articles/xfmr-dc.htm
http://sound.whsites.net/articles/xfmr-dc.htm
