Variabele voedingsbelasting

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Variabele voedingsbelasting

Bericht door democles »

Bij mijn laatste projectjes heb ik verschillende voedingen gemaakt.

Meestal moet het eerst een flink aantal uren onder belasting staan,voordat alles gesetteld is.

Is er misschien iets te bedenken dat de voeding onder wisselende belastingen zet,zeg iets van 0,5A tot 2,5A,zodat ik de voeding er aan kan knopen en een week of zo onder spanning kan zetten.

Voeding geeft iets van 5v.

Een soort inbrand automaat dus.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door OpaBert »

Ik heb hier een koel blok met een stuk of 10 2N3771 parralel met 0.1 ohm emmiter weerstanden en een stuurtransitor 2N3055 en potmeter waar ik de sturing regel
Jij hebt zo zwaar niet nodig
Maar je zou met een signaal generator het proberen aan te sturen met bijvoorbeel een sinus of blok van 0,1 of 1 hz
Of met een inschakel vertraging aan uit Demo ?
Bijlagen
8116BB87-8F0E-4ECF-A66A-4FF5EC5660F5.png
94248511-4462-4533-A7A4-3870E4F39A12.gif
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door ray5150 »

democles schreef:

Is er misschien iets te bedenken dat de voeding onder wisselende belastingen zet, zeg iets van 0,5A tot 2,5A,zodat ik de voeding er aan kan knopen en een week of zo onder spanning kan zetten.
Zozo, dat kost weer een paar kuub aardgas... :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door ds23man »

Elektronica wat moet inbranden is slecht ontworpen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door ray5150 »

Zal dat het zijn, bij die 737 MAX die splinternieuw uit de lucht donderde ?
De electronica was nog niet ingespeeld. :idea:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door Bertje »

De toepassing om de boel te "settelen" is wel vergezocht natuurlijk. Wél een leuke om versterkers te testen op een variabele belasting 2-16 ohm bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door OpaBert »

Nou ik denk dat Demo wilt weten of het heel blijft
Dat zijn versterker niet opeens een ongeregelde en te hoge spanning krijgt waar aan hij aan kapot gaat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door democles »

Ja misschien is inbranden wel het verkeerde woord.............. :mrgreen:

Tot nu toe blijft alles heel.

Wilde weten of het wat uitmaakt,misschien is ,,lageduurtest,, een beter woord.

Zou mooi zijn als dat met een klein automaatje kon,zonder dat ik de voeding op de versterker of dac hoef te zetten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ja misschien is inbranden wel het verkeerde woord.............. :mrgreen:

Tot nu toe blijft alles heel.

Wilde weten of het wat uitmaakt,misschien is ,,lageduurtest,, een beter woord.

Zou mooi zijn als dat met een klein automaatje kon,zonder dat ik de voeding op de versterker of dac hoef te zetten.
er staan er een paar op www welke met een Arduino de belasting regelen kan je je eigen belasting curve bepalen
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door PimDriessen »

democles schreef:
Ja misschien is inbranden wel het verkeerde woord.............. :mrgreen:

Tot nu toe blijft alles heel.

Wilde weten of het wat uitmaakt,misschien is ,,lageduurtest,, een beter woord.

Zou mooi zijn als dat met een klein automaatje kon,zonder dat ik de voeding op de versterker of dac hoef te zetten.
Hoi Democles,
Wat een idee zou kunnen zijn, een lange termijn timer met bv. een relay wat afslaat na een paar uur, om een andere belasting er tussen te schakelen.

Groet,
Pim
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door Chocomel »

Waarom wil je ook lichtere belastingen aan de voeding hangen dan met de maximaal toegestane waarde?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door democles »

Met een mobiele harde schijf en/of computertje en/of dac er aan hangen, varieert de belasting ook.

Dat met relais en timer lijkt me wel wat.

Ik denk dan aan een soort schakeling waarbij een stuk of 6 LED,s na elkaar aan geschakeld en dan weer 1 voor 1 afgeschakeld worden.

De LED,s zou ik dan kunnen vervangen door 6 relais die ieder een belasting weerstand parallel zetten aan de maximale belasting weerstand.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door democles op do 21 mar 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door Pjotr »

"Inbranden" van elektronica is helemaal geen raar iets hoor. En ook het gebruikelijke woord er voor. Heeft i.d.d. met betrouwbaarheidsbepaling te maken. Is al erg oud: https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door Pjotr »

Chocomel schreef:
Waarom wil je ook lichtere belastingen aan de voeding hangen dan met de maximaal toegestane waarde?
Omdat je ook bij gemiddeld gebruik het effect wilt kunnen bepalen. Dat is meestal minder dan het max toegestane. Bij SMPS'en is het doorgaans niet aan te raden om die continue met meer dan 50% te belasten.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door PimDriessen »

democles schreef:
Met een mobiele harde schijf en/of computertje en/of dac er aan hangen, varieert de belasting ook.

Dat met relais en timer lijkt me wel wat.

Ik denk dan aan een soort schakeling waarbij een stuk of 6 LED,s na elkaar aan geschakeld en dan weer 1 voor 1 afgeschakeld worden.

De LED,s zou ik dan kunnen vervangen door 6 relais die ieder een belasting weerstand parallel zetten aan de maximale belasting weerstand.

Iemand een idee?
Hoi Democles,
Hier even van het web afgehaald, misschien is het wat.
Groet,
Pim
ScreenShot365.jpg
ScreenShot366.jpg
ScreenShot367.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door democles »

Bedankt Pim :goedzo:

Zoek wel zoiets,maar misschien is zo,n kant en klaar led printje eenvoudiger om te bouwen :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door OpaBert »

:idea: Een relais Condensator en weerstand en je hebt een belasting welke aan uit gaat Tijd is afh van de laadtijd en ontlaad tijd
Dat hoeft niet eens op een print O:)
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Variabele voedingsbelasting

Bericht door PimDriessen »

democles schreef:
Bedankt Pim :goedzo:

Zoek wel zoiets,maar misschien is zo,n kant en klaar led printje eenvoudiger om te bouwen :think:
Hoi Democles,
Kan inderdaad iets makkelijker, hier kan je wat rekenen.
Groet,
Pim

http://web.udl.es/usuaris/p7806757/555- ... ulator.htm
ScreenShot368.jpg
Hier nog een aanvulling.
ScreenShot369.jpg
ScreenShot370.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”