Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

@hsmeets, Ik denk wel dat het blijft zitten als het recht is en het gaat denk ik ook langer goed met in en uitschroeven.

@Dre, Dan is aftekenen onmogelijk omdat het vurenhout is. Met MDF is het makkelijk meten omdat kaarsrecht is.

@Mark, De copper caps op het hoog komt voort uit de ervaring van S&c en Tony Gee. Op het mid is dat gewoon onbetaalbaar. Dat is dan ongeveer €8000,- als ik daar de copper cap wil. C8 op het schema. Ik zet daar ipv een berg mkp's een Mundorf Evo cap van 150uF op.

Btw zelfgemaakt en iets aangepast schema.
Bijlagen
Mid.jpg
018.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

*Op het mid wil ik wel de spoelen gaan upgraden. In de high end versie van S&C werden wax coils gebruikt en die zijn betaalbaar.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Rick76 »

@ Mark, Oke duidelijk. Thnx.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

hsmeets schreef:
Kalimba schreef:
Klein foutje/ probleempje met het inlijmen van de latjes voor de bodemplaat.
Die zijn deels krom en gaan er weer uit. Lastig schuur klusje (met name de hoeken) en 2 nieuwe latjes halen en 1st vlakschuren dus :mrgreen:

Op de foto goed te zien dat er veel speling tussen zit en het moet een luchtdichte afsluiting worden.

En nog een sfeerfoto met en zonder baffle.
Ik laat daarvoor altijd wat strippen uit mdf zagen. Die vuren latten, zelfs geschaafd, gaan vaak alle kanten op.
Ik ga je advies toch opvolgen. Wilde het vuren hout vlak schuren maar het is met toch iets te ongelijk allemaal. Misschien straks even naar de Gamma fietsen dan (ondanks het heeeerlijke weer)
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door tonvandeacker »

Mijn ervaring als je vaak in MDF schroeven erin en eruit haalt dat de schroef niet meer goed pakt.
MDF kwaliteit van bouwmarkten is niet geweldig voor dit doel.
Daarom gebruik ik voor de Baffle altijd Berken Multiplex.
Kun je goed Frasen en de schroeven blijven zitten.
Voordat bij mij de kast helemaal klaar is zijn het filter en de drivers er al een keer of 5 eruit gehaald :sure:

Als ik weet dat een plaat waar het filter op zit er vaker in en uit moet maak ik van Berken Multiplex stroken waar ik de plaat op vast zet.
Dit materiaal zet bijna niet uit.

Ze worden wel heel mooi.
Suc6 met het vervolg.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Na een korte zoektocht naar een goede terminal wil ik de Amphenol EP-6 (female plug en male input).
Kwam deze toevallig tegen op m'n werk (popodium) waar ik deze kon vergelijken met Speakon pluggen. Ep-6 heeft grotere contactoppervlakken, meer ruimte voor dikkere kabels en vind het mooier ogen. Op de foto een oud stuk 6-aderige afgewerkte teflon/zilver kabel gepast en gaat perfect.

Terminal plaat wil ik laten maken bij freeskees/audiomaniacs en zal alu gaan worden ivm de kleur van de pluggen.
Bijlagen
024.jpg
025.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Prijs ten opzichte van Speakon is ook wel iets anders denk ik?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Valt mee. Via https://nl.mouser.com/ kom ik op €57,06 voor 2 sets. Volgens mij zijn de metalen en 8-polige speakons ongeveer gelijk qua prijs.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Da’s niet te gek idd, Amphenol maakt goed spul :goedzo:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Ja het ziet er echt goed en degelijk uit.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Vandaag even op de proef de baffle geklemd met lijmklemmen en spanbanden. Voor de zekerheid 2 extra lijmklemmen besteld. Heb nog 3 extra spanbanden liggen maar lijmklemmen lijken me meer noodzakelijk. En niet te vergeten stevig karton onder de spanbanden om het MDF niet te beschadigen.
Bijlagen
026.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door MechanicalAnimal »

Ziet er goed uit Maarten :rock: vordert lekker zo :D
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Douwe84 »

Gaat mooi zo, toch minder long term dan verwacht :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Het gaat inderdaad lekker zo. Het zal toch nog wel enige tijd gaan duren voordat ze spelend zijn.
Vrijdag hoop ik het grootste deel van het (deels low budget) filter te kunnen gaan halen. Dat zal nog even een hele leuke puzzel gaan worden.
Daarna zal het weer even duren om de kabels, filterkast, Amphenol connectoren en uiteindelijk fineer (ik neig naar noten fineer).
Misschien dat ik ook even goedkope kabel ga gebruiken en die later ook weer ga upgraden. Voorlopig ook even kabelschoentjes gebruiken op de drivers.

Net Audiomaniacs een mailtje gestuurd om terminal platen te maken. Deze worden dan (voorlopig) van zwart plexiglas zoals op de foto te zien is.
Betaalbaar en ziet er zo te zien mooi uit. Zo niet dan wordt het uiteindelijk alu of messing. Een stuk netter met straks maar één flinke kabel tussen de luidspreker en filter kast.
Bijlagen
027.JPG
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Douwe84 »

Leuk allemaal, lekker van genieten!

Ik ben ook echt fan van een mooi afgewerkte vette kabel met een robuuste connector er aan, voelt en smoelt solide :)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Nooby schreef:
Leuk allemaal, lekker van genieten!

Ik ben ook echt fan van een mooi afgewerkte vette kabel met een robuuste connector er aan, voelt en smoelt solide :)
Ja leuk is dat. Sleeves zijn er voor een paar Euro in alle diktes en kleuren die je je maar wensen kan op ebay. Mooie stekkers, y-splitters, vergulde doppen etc. ook.
De door mij zo geliefde teflon/ zilver kabel is dan ook niet echt mooi om te zien en dan 3 paar getwiste kabels over de vloer brr.

Ik vind de achterkant van de set dan ook leuk om te zien.
Bijlagen
cableview.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Douwe84 »

Juist! 8)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Vandaag weer even naar Speaker & Co geweest om het grootste deel van het filter te halen en de enorme baspoorten.
Misschien morgen of volgende week de laatste dingen voor het filter halen. Een mooie mix van Audyn, Mundorf, Jantzen en Intertechnik.

Eenmaal thuis lag het pakje van Audiomaniacs al in de bus. Ongelooflijk mooi gemaakt en zal voor de filterbak denk ik ook meer met Audiomaniacs en plexiglas gaan werken. Dank Kees!


Thuis de kast geschuurd en op het laatste latje van de bodemplaat na is deze klaar. Andere kast staat nu lekker in de lijmklemmen en spanbanden.
Bijlagen
028.jpg
De witte Mudorf caps zijn nog groter dan het karton van een closetrol!!
De witte Mudorf caps zijn nog groter dan het karton van een closetrol!!
030.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door MechanicalAnimal »

gaaf man, it giet oan :mrgreen:
Kalimba schreef:
Eenmaal thuis lag het pakje van Audiomaniacs al in de bus. Ongelooflijk mooi gemaakt en zal voor de filterbak denk ik ook meer met Audiomaniacs en plexiglas gaan werken. Dank Kees!
Freeskees kun je wel om een boodschap sturen :goeie: hij heeft voor mij wat freesmallen gemaakt tijdens de bouw, echt helemaal top :rock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door richard »

MechanicalAnimal schreef:
gaaf man, it giet oan :mrgreen:
Voorlopig niet, gisteren is de lente begonnen.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door anonamemouse »

richard schreef:
Voorlopig niet, gisteren is de lente begonnen.
Dat was de 20e al, om 22:58. De komende 5 jaar begint de echte lente op de 20e.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door pappaleo »

anonamemouse schreef:
richard schreef:
MechanicalAnimal schreef:
gaaf man, it giet oan :mrgreen:
Voorlopig niet, gisteren is de lente begonnen.
Dat was de 20e al, om 22:58. De komende 5 jaar begint de echte lente op de 20e.
Dus: It giet net oan
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door tonvandeacker »

word erg mooi hoor.


Klus ze :goeie:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

tonvandeacker schreef:
word erg mooi hoor.


Klus ze :goeie:
Dankje!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Vanavond de units met enkele schroeven bevestigd om ze allemaal netjes te krijgen qua schroefgaten.
Nu geduldig wachten op de trafokernen die in bestelling staan.
Als het lukt dan probeer ik nog een kast in photoshop te bewerken met diverse soorten fineer om een indruk te krijgen wat ik nou wil. En nog een leuke filterbak bedenken waarbij ik de hulp zal inschakelen van Kees. Een printplaat van zwart plexiglas lijkt me ook wel erg mooi met een doorzichtige bovenkant en misschien (deels) doorzichtig front.
Bijlagen
031.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”