Bouw Scan-Speak Faktum.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
@hsmeets, Ik denk wel dat het blijft zitten als het recht is en het gaat denk ik ook langer goed met in en uitschroeven.
@Dre, Dan is aftekenen onmogelijk omdat het vurenhout is. Met MDF is het makkelijk meten omdat kaarsrecht is.
@Mark, De copper caps op het hoog komt voort uit de ervaring van S&c en Tony Gee. Op het mid is dat gewoon onbetaalbaar. Dat is dan ongeveer €8000,- als ik daar de copper cap wil. C8 op het schema. Ik zet daar ipv een berg mkp's een Mundorf Evo cap van 150uF op.
Btw zelfgemaakt en iets aangepast schema.
@Dre, Dan is aftekenen onmogelijk omdat het vurenhout is. Met MDF is het makkelijk meten omdat kaarsrecht is.
@Mark, De copper caps op het hoog komt voort uit de ervaring van S&c en Tony Gee. Op het mid is dat gewoon onbetaalbaar. Dat is dan ongeveer €8000,- als ik daar de copper cap wil. C8 op het schema. Ik zet daar ipv een berg mkp's een Mundorf Evo cap van 150uF op.
Btw zelfgemaakt en iets aangepast schema.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
*Op het mid wil ik wel de spoelen gaan upgraden. In de high end versie van S&C werden wax coils gebruikt en die zijn betaalbaar.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Ik ga je advies toch opvolgen. Wilde het vuren hout vlak schuren maar het is met toch iets te ongelijk allemaal. Misschien straks even naar de Gamma fietsen dan (ondanks het heeeerlijke weer)hsmeets schreef:Ik laat daarvoor altijd wat strippen uit mdf zagen. Die vuren latten, zelfs geschaafd, gaan vaak alle kanten op.Kalimba schreef:Klein foutje/ probleempje met het inlijmen van de latjes voor de bodemplaat.
Die zijn deels krom en gaan er weer uit. Lastig schuur klusje (met name de hoeken) en 2 nieuwe latjes halen en 1st vlakschuren dus![]()
Op de foto goed te zien dat er veel speling tussen zit en het moet een luchtdichte afsluiting worden.
En nog een sfeerfoto met en zonder baffle.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Mijn ervaring als je vaak in MDF schroeven erin en eruit haalt dat de schroef niet meer goed pakt.
MDF kwaliteit van bouwmarkten is niet geweldig voor dit doel.
Daarom gebruik ik voor de Baffle altijd Berken Multiplex.
Kun je goed Frasen en de schroeven blijven zitten.
Voordat bij mij de kast helemaal klaar is zijn het filter en de drivers er al een keer of 5 eruit gehaald
Als ik weet dat een plaat waar het filter op zit er vaker in en uit moet maak ik van Berken Multiplex stroken waar ik de plaat op vast zet.
Dit materiaal zet bijna niet uit.
Ze worden wel heel mooi.
Suc6 met het vervolg.
MDF kwaliteit van bouwmarkten is niet geweldig voor dit doel.
Daarom gebruik ik voor de Baffle altijd Berken Multiplex.
Kun je goed Frasen en de schroeven blijven zitten.
Voordat bij mij de kast helemaal klaar is zijn het filter en de drivers er al een keer of 5 eruit gehaald
Als ik weet dat een plaat waar het filter op zit er vaker in en uit moet maak ik van Berken Multiplex stroken waar ik de plaat op vast zet.
Dit materiaal zet bijna niet uit.
Ze worden wel heel mooi.
Suc6 met het vervolg.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Na een korte zoektocht naar een goede terminal wil ik de Amphenol EP-6 (female plug en male input).
Kwam deze toevallig tegen op m'n werk (popodium) waar ik deze kon vergelijken met Speakon pluggen. Ep-6 heeft grotere contactoppervlakken, meer ruimte voor dikkere kabels en vind het mooier ogen. Op de foto een oud stuk 6-aderige afgewerkte teflon/zilver kabel gepast en gaat perfect.
Terminal plaat wil ik laten maken bij freeskees/audiomaniacs en zal alu gaan worden ivm de kleur van de pluggen.
Kwam deze toevallig tegen op m'n werk (popodium) waar ik deze kon vergelijken met Speakon pluggen. Ep-6 heeft grotere contactoppervlakken, meer ruimte voor dikkere kabels en vind het mooier ogen. Op de foto een oud stuk 6-aderige afgewerkte teflon/zilver kabel gepast en gaat perfect.
Terminal plaat wil ik laten maken bij freeskees/audiomaniacs en zal alu gaan worden ivm de kleur van de pluggen.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Valt mee. Via https://nl.mouser.com/ kom ik op €57,06 voor 2 sets. Volgens mij zijn de metalen en 8-polige speakons ongeveer gelijk qua prijs.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Vandaag even op de proef de baffle geklemd met lijmklemmen en spanbanden. Voor de zekerheid 2 extra lijmklemmen besteld. Heb nog 3 extra spanbanden liggen maar lijmklemmen lijken me meer noodzakelijk. En niet te vergeten stevig karton onder de spanbanden om het MDF niet te beschadigen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Het gaat inderdaad lekker zo. Het zal toch nog wel enige tijd gaan duren voordat ze spelend zijn.
Vrijdag hoop ik het grootste deel van het (deels low budget) filter te kunnen gaan halen. Dat zal nog even een hele leuke puzzel gaan worden.
Daarna zal het weer even duren om de kabels, filterkast, Amphenol connectoren en uiteindelijk fineer (ik neig naar noten fineer).
Misschien dat ik ook even goedkope kabel ga gebruiken en die later ook weer ga upgraden. Voorlopig ook even kabelschoentjes gebruiken op de drivers.
Net Audiomaniacs een mailtje gestuurd om terminal platen te maken. Deze worden dan (voorlopig) van zwart plexiglas zoals op de foto te zien is.
Betaalbaar en ziet er zo te zien mooi uit. Zo niet dan wordt het uiteindelijk alu of messing. Een stuk netter met straks maar één flinke kabel tussen de luidspreker en filter kast.
Vrijdag hoop ik het grootste deel van het (deels low budget) filter te kunnen gaan halen. Dat zal nog even een hele leuke puzzel gaan worden.
Daarna zal het weer even duren om de kabels, filterkast, Amphenol connectoren en uiteindelijk fineer (ik neig naar noten fineer).
Misschien dat ik ook even goedkope kabel ga gebruiken en die later ook weer ga upgraden. Voorlopig ook even kabelschoentjes gebruiken op de drivers.
Net Audiomaniacs een mailtje gestuurd om terminal platen te maken. Deze worden dan (voorlopig) van zwart plexiglas zoals op de foto te zien is.
Betaalbaar en ziet er zo te zien mooi uit. Zo niet dan wordt het uiteindelijk alu of messing. Een stuk netter met straks maar één flinke kabel tussen de luidspreker en filter kast.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Leuk allemaal, lekker van genieten!
Ik ben ook echt fan van een mooi afgewerkte vette kabel met een robuuste connector er aan, voelt en smoelt solide
Ik ben ook echt fan van een mooi afgewerkte vette kabel met een robuuste connector er aan, voelt en smoelt solide
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Ja leuk is dat. Sleeves zijn er voor een paar Euro in alle diktes en kleuren die je je maar wensen kan op ebay. Mooie stekkers, y-splitters, vergulde doppen etc. ook.Nooby schreef:Leuk allemaal, lekker van genieten!
Ik ben ook echt fan van een mooi afgewerkte vette kabel met een robuuste connector er aan, voelt en smoelt solide
De door mij zo geliefde teflon/ zilver kabel is dan ook niet echt mooi om te zien en dan 3 paar getwiste kabels over de vloer brr.
Ik vind de achterkant van de set dan ook leuk om te zien.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Vandaag weer even naar Speaker & Co geweest om het grootste deel van het filter te halen en de enorme baspoorten.
Misschien morgen of volgende week de laatste dingen voor het filter halen. Een mooie mix van Audyn, Mundorf, Jantzen en Intertechnik.
Eenmaal thuis lag het pakje van Audiomaniacs al in de bus. Ongelooflijk mooi gemaakt en zal voor de filterbak denk ik ook meer met Audiomaniacs en plexiglas gaan werken. Dank Kees!
Thuis de kast geschuurd en op het laatste latje van de bodemplaat na is deze klaar. Andere kast staat nu lekker in de lijmklemmen en spanbanden.
Misschien morgen of volgende week de laatste dingen voor het filter halen. Een mooie mix van Audyn, Mundorf, Jantzen en Intertechnik.
Eenmaal thuis lag het pakje van Audiomaniacs al in de bus. Ongelooflijk mooi gemaakt en zal voor de filterbak denk ik ook meer met Audiomaniacs en plexiglas gaan werken. Dank Kees!
Thuis de kast geschuurd en op het laatste latje van de bodemplaat na is deze klaar. Andere kast staat nu lekker in de lijmklemmen en spanbanden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
gaaf man, it giet oan
hij heeft voor mij wat freesmallen gemaakt tijdens de bouw, echt helemaal top 
Freeskees kun je wel om een boodschap sturenKalimba schreef:Eenmaal thuis lag het pakje van Audiomaniacs al in de bus. Ongelooflijk mooi gemaakt en zal voor de filterbak denk ik ook meer met Audiomaniacs en plexiglas gaan werken. Dank Kees!
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Voorlopig niet, gisteren is de lente begonnen.MechanicalAnimal schreef:gaaf man, it giet oan![]()
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Dat was de 20e al, om 22:58. De komende 5 jaar begint de echte lente op de 20e.richard schreef:Voorlopig niet, gisteren is de lente begonnen.
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Dus: It giet net oananonamemouse schreef:Dat was de 20e al, om 22:58. De komende 5 jaar begint de echte lente op de 20e.richard schreef:Voorlopig niet, gisteren is de lente begonnen.MechanicalAnimal schreef:gaaf man, it giet oan![]()
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Vanavond de units met enkele schroeven bevestigd om ze allemaal netjes te krijgen qua schroefgaten.
Nu geduldig wachten op de trafokernen die in bestelling staan.
Als het lukt dan probeer ik nog een kast in photoshop te bewerken met diverse soorten fineer om een indruk te krijgen wat ik nou wil. En nog een leuke filterbak bedenken waarbij ik de hulp zal inschakelen van Kees. Een printplaat van zwart plexiglas lijkt me ook wel erg mooi met een doorzichtige bovenkant en misschien (deels) doorzichtig front.
Nu geduldig wachten op de trafokernen die in bestelling staan.
Als het lukt dan probeer ik nog een kast in photoshop te bewerken met diverse soorten fineer om een indruk te krijgen wat ik nou wil. En nog een leuke filterbak bedenken waarbij ik de hulp zal inschakelen van Kees. Een printplaat van zwart plexiglas lijkt me ook wel erg mooi met een doorzichtige bovenkant en misschien (deels) doorzichtig front.
