Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- SSassen
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
M'n weegschaal gaat maar tot 2kg ...Leeuwarden schreef:Hoeveel kilo?
- Leeuwarden
3k5 gramLeeuwarden schreef:Hoeveel kilo?
Anne
Vakwerk van Ogonowski
Hoop dat ze net zo goed klinken (meten) als ze er uit zien.
Zelf geen problemen gehad met Ogonowski trafo,s,nooit gemeten, klonk altijd goed.
I love the smell of fresh clearcoat in the morning
Zelf geen problemen gehad met Ogonowski trafo,s,nooit gemeten, klonk altijd goed.
- SSassen
- Contacteer:
Ze zijn inderdaad niet te zuinig geweest met lak voor de impregnatie!democles schreef:I love the smell of fresh clearcoat in the morning
-
transplanum
De buitenkant zegt helaas niet zo veel. Ik denk dat de trafo's vrij hoge verliezen kennen...0,5 tot 0,6 dBdemocles schreef:Vakwerk van Ogonowski![]()
Maar wellicht zien we hier nog meer binnenkort???
Het ziet er toch sprekend een trafo uittransplanum schreef:De buitenkant zegt helaas niet zo veel.democles schreef:Vakwerk van Ogonowski![]()
Wat, aan de buitenkant, doet deze gedachte opkomen ?Ik denk dat de trafo's vrij hoge verliezen kennen...0,5 tot 0,6 dB
Anne
-
transplanum
Afmetingen en gewicht Anne, voor SE heb je nogal wat kernmateriaal nodig en 3,5kg totaal is leuk voor een 4W trafo.Ah!buis schreef:Het ziet er toch sprekend een trafo uittransplanum schreef:De buitenkant zegt helaas niet zo veel.democles schreef:Vakwerk van Ogonowski![]()
Wat, aan de buitenkant, doet deze gedachte opkomen ?Ik denk dat de trafo's vrij hoge verliezen kennen...0,5 tot 0,6 dB![]()
Anne
Maar je hebt wel een punt, als je het laag er uit gooit dan komt het met de trafo verliezen wel weer goed.
- SSassen
- Contacteer:
Mwah, komt voldoende laag uit hoor ...transplanum schreef:Afmetingen en gewicht Anne, voor SE heb je nogal wat kernmateriaal nodig en 3,5kg totaal is leuk voor een 4W trafo.
Maar je hebt wel een punt, als je het laag er uit gooit dan komt het met de trafo verliezen wel weer goed.
Frequentierespons THD+N - frequentie - 1W/8R THD+N - frequentie - 10W/8R
-
transplanum
SSassen schreef:Mwah, komt voldoende laag uit hoor ...transplanum schreef:Afmetingen en gewicht Anne, voor SE heb je nogal wat kernmateriaal nodig en 3,5kg totaal is leuk voor een 4W trafo.
Maar je hebt wel een punt, als je het laag er uit gooit dan komt het met de trafo verliezen wel weer goed.![]()
Frequentierespons
6c33_040_fr.jpg
THD+N - frequentie - 1W/8R
6c33_040_thd+n_freq_1w_8r.jpg
THD+N - frequentie - 10W/8R
6c33_040_thd+n_freq_10w_8r.jpg
Dat kan natuurlijk, gaf ik al aan. Maar het is het een of het ander en beiden kunnen niet tegelijkertijd bestaan, physisch onmogelijk. De tegenkoppeling trekt de frequentie bandbreedte wel recht maar vele buizen liefhebbers en met name se hebben een aversie van overall tegenkoppeling, dat klinkt plat en levenloos. Beneden de 5% harmonische vervorming hoort 99 van de 100 mensen toch al niet dus het is slechts voor de reclamefolders
- SSassen
- Contacteer:
Mwah, daar verschillen we duidelijk van mening.transplanum schreef:Dat kan natuurlijk, gaf ik al aan. Maar het is het een of het ander en beiden kunnen niet tegelijkertijd bestaan, physisch onmogelijk. De tegenkoppeling trekt de frequentie bandbreedte wel recht maar vele buizen liefhebbers en met name se hebben een aversie van overall tegenkoppeling, dat klinkt plat en levenloos. Beneden de 5% harmonische vervorming hoort 99 van de 100 mensen toch al niet dus het is slechts voor de reclamefolders
Zeker bij een trafo tussen eindtrap en luidspreker en zonder globale lus wordt het al gauw een MyFi verhaal, omdat hetgeen de versterker uitstuurt niet echt meer correleert met hetgeen er op de ingang wordt aangeboden vermeningvuldigd met een stuk versterking. En da's nog los van de vervorming die hier duidelijk ook onderhavig aan is. Kortom, een globale lus is een vereiste als je wilt dat de versterker ook alleen versterkt en niet als een soort instrument z'n eigen klankkleur en interpretatie toevoegt aan 't aangeboden signaal.
Da's alles wat ik erover kwijt wil feitelijk, zit niet te wachten op een discussie over dit punt.
-
transplanum
Er zijn een hoop slechte luidsprekers, klopt. Opnames zijn, vooral pop, ook zwak.SSassen schreef:Mwah, daar verschillen we duidelijk van mening.transplanum schreef:Dat kan natuurlijk, gaf ik al aan. Maar het is het een of het ander en beiden kunnen niet tegelijkertijd bestaan, physisch onmogelijk. De tegenkoppeling trekt de frequentie bandbreedte wel recht maar vele buizen liefhebbers en met name se hebben een aversie van overall tegenkoppeling, dat klinkt plat en levenloos. Beneden de 5% harmonische vervorming hoort 99 van de 100 mensen toch al niet dus het is slechts voor de reclamefolders
Zeker bij een trafo tussen eindtrap en luidspreker en zonder globale lus wordt het al gauw een MyFi verhaal, omdat hetgeen de versterker uitstuurt niet echt meer correleert met hetgeen er op de ingang wordt aangeboden vermeningvuldigd met een stuk versterking. En da's nog los van de vervorming die hier duidelijk ook onderhavig aan is. Kortom, een globale lus is een vereiste als je wilt dat de versterker ook alleen versterkt en niet als een soort instrument z'n eigen klankkleur en interpretatie toevoegt aan 't aangeboden signaal.
Da's alles wat ik erover kwijt wil feitelijk, zit niet te wachten op een discussie over dit punt.
Uiteindelijk is het allemaal myfi daar verander je met tegenkoppeling niets aan.
- SSassen
- Contacteer:
Heeft niks met 'slecht' te maken. Een luidspreker, iedere luidspreker, is geen Ohmse belasting, maar een complexe. Daarmee is de koppeling tussen trafo en luidspreker zonder globale lus, een recept voor een frequentierespons met flinke pieken en dalen. Een globale lus zorgt ervoor dat die pieken en dalen in hoge mate worden gladgestreken.transplanum schreef:Er zijn een hoop slechte luidsprekers, klopt. Opnames zijn, vooral pop, ook zwak.
Uiteindelijk is het allemaal myfi daar verander je met tegenkoppeling niets aan.
-
transplanum
SSassen schreef:Heeft niks met 'slecht' te maken. Een luidspreker, iedere luidspreker, is geen Ohmse belasting, maar een complexe. Daarmee is de koppeling tussen trafo en luidspreker zonder globale lus, een recept voor een frequentierespons met flinke pieken en dalen. Een globale lus zorgt ervoor dat die pieken en dalen in hoge mate worden gladgestreken.transplanum schreef:Er zijn een hoop slechte luidsprekers, klopt. Opnames zijn, vooral pop, ook zwak.
Dat valt wel mee met die enorme pieken en dalen zo lang je maar de verhouding tussen Ri buis en de Ra niet te klein neemt (wat helaas veel se ontwerpen wel hebben) verder ik heb liever geen signaal van een speaker in m'n feedback maar dat terzijde. De luidspreker zelf is veel meer de bottleneck
Dat is dan mooi want de Ra in deze schakeling nadert tot nul...transplanum schreef:Dat valt wel mee met die enorme pieken en dalen zo lang je maar de verhouding tussen Ri buis en de Ra niet te klein neemt
groet,
Aat
-
transplanum
Die is behoorlijk laag (dankzij tegenkoppeling) maar het is alleen niet iets waar je je blind op moet staren (denk maar aan de weerstanden in de speaker en filters die de zaak ernstig verpesten)AatV schreef:Dat is dan mooi want de Ra in deze schakeling nadert tot nul...transplanum schreef:Dat valt wel mee met die enorme pieken en dalen zo lang je maar de verhouding tussen Ri buis en de Ra niet te klein neemt![]()
groet,
Aat
Ik geloof dat je het niet begrijpt....transplanum schreef:
Die is behoorlijk laag (dankzij tegenkoppeling) maar het is alleen niet iets waar je je blind op moet staren (denk maar aan de weerstanden in de speaker en filters die de zaak ernstig verpesten)
groet,
Aat
-
transplanum
SSassen schreef:Verpesten? Die weerstanden en filters zijn noodzaak!
Ja, dat is mijbekend. Ik zeg ook niet dat je ze weg moet halen. Je krijgt alleen geen controle over je systeem op die manier
Controle over je systeem...
Iets zegt mij dat meneer van der Heide niet ver weg is.
-
transplanum
ray5150 schreef:Controle over je systeem...
Helemaal niet zelfs,
Ik zeg eigenlijk dat je een actief systeem moet nemen, alleen willen de meeste mensen hier gewoon slappe hap horen.