Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Klikkerdeklik en een paar dagen later ... :shock: :mrgreen:
IMG_1593.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

Hoeveel kilo? 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Hoeveel kilo? 8)
M'n weegschaal gaat maar tot 2kg ... :shock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

:lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

Leeuwarden schreef:
Hoeveel kilo? 8)
3k5 gram :shock:
Anne
Bijlagen
Ogo.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door democles »

Vakwerk van Ogonowski :wink:

Hoop dat ze net zo goed klinken (meten) als ze er uit zien.

Zelf geen problemen gehad met Ogonowski trafo,s,nooit gemeten, klonk altijd goed. :rock:

I love the smell of fresh clearcoat in the morning :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

democles schreef:
I love the smell of fresh clearcoat in the morning :mrgreen:
Ze zijn inderdaad niet te zuinig geweest met lak voor de impregnatie! :mrgreen:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

democles schreef:
Vakwerk van Ogonowski :wink:

Hoop dat ze net zo goed klinken (meten) als ze er uit zien.

Zelf geen problemen gehad met Ogonowski trafo,s,nooit gemeten, klonk altijd goed. :rock:

I love the smell of fresh clearcoat in the morning :mrgreen:
De buitenkant zegt helaas niet zo veel. Ik denk dat de trafo's vrij hoge verliezen kennen...0,5 tot 0,6 dB
Maar wellicht zien we hier nog meer binnenkort???
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
democles schreef:
Vakwerk van Ogonowski :wink:

Hoop dat ze net zo goed klinken (meten) als ze er uit zien.

Zelf geen problemen gehad met Ogonowski trafo,s,nooit gemeten, klonk altijd goed. :rock:

I love the smell of fresh clearcoat in the morning :mrgreen:
De buitenkant zegt helaas niet zo veel.
Het ziet er toch sprekend een trafo uit :lol:
Ik denk dat de trafo's vrij hoge verliezen kennen...0,5 tot 0,6 dB
Wat, aan de buitenkant, doet deze gedachte opkomen ? :think:
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
democles schreef:
Vakwerk van Ogonowski :wink:

Hoop dat ze net zo goed klinken (meten) als ze er uit zien.

Zelf geen problemen gehad met Ogonowski trafo,s,nooit gemeten, klonk altijd goed. :rock:

I love the smell of fresh clearcoat in the morning :mrgreen:
De buitenkant zegt helaas niet zo veel.
Het ziet er toch sprekend een trafo uit :lol:
Ik denk dat de trafo's vrij hoge verliezen kennen...0,5 tot 0,6 dB
Wat, aan de buitenkant, doet deze gedachte opkomen ? :think:
Anne
Afmetingen en gewicht Anne, voor SE heb je nogal wat kernmateriaal nodig en 3,5kg totaal is leuk voor een 4W trafo.
Maar je hebt wel een punt, als je het laag er uit gooit dan komt het met de trafo verliezen wel weer goed.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Afmetingen en gewicht Anne, voor SE heb je nogal wat kernmateriaal nodig en 3,5kg totaal is leuk voor een 4W trafo.
Maar je hebt wel een punt, als je het laag er uit gooit dan komt het met de trafo verliezen wel weer goed.
Mwah, komt voldoende laag uit hoor ... :mrgreen:

Frequentierespons
6c33_040_fr.jpg
THD+N - frequentie - 1W/8R
6c33_040_thd+n_freq_1w_8r.jpg
THD+N - frequentie - 10W/8R
6c33_040_thd+n_freq_10w_8r.jpg
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
Afmetingen en gewicht Anne, voor SE heb je nogal wat kernmateriaal nodig en 3,5kg totaal is leuk voor een 4W trafo.
Maar je hebt wel een punt, als je het laag er uit gooit dan komt het met de trafo verliezen wel weer goed.
Mwah, komt voldoende laag uit hoor ... :mrgreen:

Frequentierespons
6c33_040_fr.jpg

THD+N - frequentie - 1W/8R
6c33_040_thd+n_freq_1w_8r.jpg

THD+N - frequentie - 10W/8R
6c33_040_thd+n_freq_10w_8r.jpg

Dat kan natuurlijk, gaf ik al aan. Maar het is het een of het ander en beiden kunnen niet tegelijkertijd bestaan, physisch onmogelijk. De tegenkoppeling trekt de frequentie bandbreedte wel recht maar vele buizen liefhebbers en met name se hebben een aversie van overall tegenkoppeling, dat klinkt plat en levenloos. Beneden de 5% harmonische vervorming hoort 99 van de 100 mensen toch al niet dus het is slechts voor de reclamefolders
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Dat kan natuurlijk, gaf ik al aan. Maar het is het een of het ander en beiden kunnen niet tegelijkertijd bestaan, physisch onmogelijk. De tegenkoppeling trekt de frequentie bandbreedte wel recht maar vele buizen liefhebbers en met name se hebben een aversie van overall tegenkoppeling, dat klinkt plat en levenloos. Beneden de 5% harmonische vervorming hoort 99 van de 100 mensen toch al niet dus het is slechts voor de reclamefolders
Mwah, daar verschillen we duidelijk van mening.

Zeker bij een trafo tussen eindtrap en luidspreker en zonder globale lus wordt het al gauw een MyFi verhaal, omdat hetgeen de versterker uitstuurt niet echt meer correleert met hetgeen er op de ingang wordt aangeboden vermeningvuldigd met een stuk versterking. En da's nog los van de vervorming die hier duidelijk ook onderhavig aan is. Kortom, een globale lus is een vereiste als je wilt dat de versterker ook alleen versterkt en niet als een soort instrument z'n eigen klankkleur en interpretatie toevoegt aan 't aangeboden signaal.

Da's alles wat ik erover kwijt wil feitelijk, zit niet te wachten op een discussie over dit punt.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
Dat kan natuurlijk, gaf ik al aan. Maar het is het een of het ander en beiden kunnen niet tegelijkertijd bestaan, physisch onmogelijk. De tegenkoppeling trekt de frequentie bandbreedte wel recht maar vele buizen liefhebbers en met name se hebben een aversie van overall tegenkoppeling, dat klinkt plat en levenloos. Beneden de 5% harmonische vervorming hoort 99 van de 100 mensen toch al niet dus het is slechts voor de reclamefolders
Mwah, daar verschillen we duidelijk van mening.

Zeker bij een trafo tussen eindtrap en luidspreker en zonder globale lus wordt het al gauw een MyFi verhaal, omdat hetgeen de versterker uitstuurt niet echt meer correleert met hetgeen er op de ingang wordt aangeboden vermeningvuldigd met een stuk versterking. En da's nog los van de vervorming die hier duidelijk ook onderhavig aan is. Kortom, een globale lus is een vereiste als je wilt dat de versterker ook alleen versterkt en niet als een soort instrument z'n eigen klankkleur en interpretatie toevoegt aan 't aangeboden signaal.

Da's alles wat ik erover kwijt wil feitelijk, zit niet te wachten op een discussie over dit punt.
Er zijn een hoop slechte luidsprekers, klopt. Opnames zijn, vooral pop, ook zwak.
Uiteindelijk is het allemaal myfi daar verander je met tegenkoppeling niets aan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Er zijn een hoop slechte luidsprekers, klopt. Opnames zijn, vooral pop, ook zwak.
Uiteindelijk is het allemaal myfi daar verander je met tegenkoppeling niets aan.
Heeft niks met 'slecht' te maken. Een luidspreker, iedere luidspreker, is geen Ohmse belasting, maar een complexe. Daarmee is de koppeling tussen trafo en luidspreker zonder globale lus, een recept voor een frequentierespons met flinke pieken en dalen. Een globale lus zorgt ervoor dat die pieken en dalen in hoge mate worden gladgestreken.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
Er zijn een hoop slechte luidsprekers, klopt. Opnames zijn, vooral pop, ook zwak.
Uiteindelijk is het allemaal myfi daar verander je met tegenkoppeling niets aan.
Heeft niks met 'slecht' te maken. Een luidspreker, iedere luidspreker, is geen Ohmse belasting, maar een complexe. Daarmee is de koppeling tussen trafo en luidspreker zonder globale lus, een recept voor een frequentierespons met flinke pieken en dalen. Een globale lus zorgt ervoor dat die pieken en dalen in hoge mate worden gladgestreken.

Dat valt wel mee met die enorme pieken en dalen zo lang je maar de verhouding tussen Ri buis en de Ra niet te klein neemt (wat helaas veel se ontwerpen wel hebben) verder ik heb liever geen signaal van een speaker in m'n feedback maar dat terzijde. De luidspreker zelf is veel meer de bottleneck
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door AatV »

transplanum schreef:
Dat valt wel mee met die enorme pieken en dalen zo lang je maar de verhouding tussen Ri buis en de Ra niet te klein neemt
Dat is dan mooi want de Ra in deze schakeling nadert tot nul... :mrgreen:

groet,
Aat
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

AatV schreef:
transplanum schreef:
Dat valt wel mee met die enorme pieken en dalen zo lang je maar de verhouding tussen Ri buis en de Ra niet te klein neemt
Dat is dan mooi want de Ra in deze schakeling nadert tot nul... :mrgreen:

groet,
Aat
Die is behoorlijk laag (dankzij tegenkoppeling) maar het is alleen niet iets waar je je blind op moet staren (denk maar aan de weerstanden in de speaker en filters die de zaak ernstig verpesten)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Verpesten? Die weerstanden en filters zijn noodzaak!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door AatV »

transplanum schreef:

Die is behoorlijk laag (dankzij tegenkoppeling) maar het is alleen niet iets waar je je blind op moet staren (denk maar aan de weerstanden in de speaker en filters die de zaak ernstig verpesten)
Ik geloof dat je het niet begrijpt....

groet,
Aat
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
Verpesten? Die weerstanden en filters zijn noodzaak!

Ja, dat is mijbekend. Ik zeg ook niet dat je ze weg moet halen. Je krijgt alleen geen controle over je systeem op die manier
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Shadow »

1A4770CD-B89A-4255-B7C9-89024A010124.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door ray5150 »

Controle over je systeem...
Iets zegt mij dat meneer van der Heide niet ver weg is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

ACDBABCA.png
ACDBABCA.png (15.86 KiB) 350 keer bekeken
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

ray5150 schreef:
Controle over je systeem...
Iets zegt mij dat meneer van der Heide niet ver weg is.

Helemaal niet zelfs,

Ik zeg eigenlijk dat je een actief systeem moet nemen, alleen willen de meeste mensen hier gewoon slappe hap horen.
Plaats reactie