Oud stoffig 6550 project oppakken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik heb deze versterker ooit eens overgenomen via marktplaats.
Zelf vind ik dat hij heerlijk klinkt, en anderen met mij.
Maar, wat heb ik eigenlijk? Ik weet alleen welke buizen er in zitten, maar dat is het dan ook.
Ik heb aan de binnenkant al het een en ander proberen op te knappen, het was echt een zooitje.
Daarbij een paar keer pijnlijk kennis gemaakt met de hoge spanningen.
Ook zullen de buizen wel een keer vervangen moeten worden. Ik heb ze eens laten meten, maar
ik weet eigenlijk niet meer wat de uitkomst was.
Ik hoop dat jullie eens mee willen kijken. [-o<

De stuurbuizen zijn de phillips miniwatt 6sn7 GT.
De eindbuizen zijn de 6550 van tong-sul
En dan zit er nog de 6j5g in, waar die voor is....?
Bijlagen
20190309_130627.jpg
20190309_125823.jpg
20190309_125843.jpg
20151130_143510_2_resized.jpg
20151201_211240_resized.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Barry2001 »

Het lijkt wel een klassiek opgebouwde Push Pull, kunnen die 6j5g de fasedraaiers zijn? met inderdaad 6sn7 als stuurbuizen, en 6550 eindbuis.

PS inderdaad een zootje aan de binnenkant. Leegtrekken en netjes opbouwen, kun je zeker wat moois van maken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik was inderdaad al begonnen met opknappen. Leeg trekken, dat durf ik nog niet aan.
En daar klinkt hij te goed voor. Dus stapje voor stapje.

En daar komt de eerste vraag. Per eindbuis zit er een ruststroom instelling. Aan de ene
kant van de buis een potmetertje en aan de andere kant een rca om te meten. Nu meet
ik bij alle buizen rond de 300mV. Hoe weet ik nu wat de juiste instelling moet zijn?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door democles »

Kathode weerstanden zijn dan waarschijnlijk 10 Ohm.
Staan de buizen op 30mA.

Van de grotere broer de KT88 weet ik 40 tot 60mA.

Als het goed klinkt (geluid niet te dun),mooi zo laten en die MKV koppel condensatoren als het niet nodig is nooit! vervangen :wink:

Leuk ding :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

Wat is de bedoeling van die meer nette opbouw met wazige foto :?
Ziet er ook een 6SN7 als fasedraaier uit maar geen 6J5 edoch een 6N1P in SRPP met tegenkoppeling naar de kathode als voorversterker.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

thanx, dit projectje beland steeds weer in de kast, en elke keer als hij er weer uit komt is het weer genieten.

Maar, het blijft een zootje. Die mkv's zijn 0.22 en in het schema staat 0.01 microfahrad. Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt?
De 6ns7's heb ik volgens mij een keer laten meten door Luuk. Deze verschilden wel qua waarde, dus die sowieso maar vervangen.
Bijlagen
20190309_160329.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
Wat is de bedoeling van die meer nette opbouw met wazige foto :?
Ziet er ook een 6SN7 als fasedraaier uit maar geen 6J5 edoch een 6N1P in SRPP met tegenkoppeling naar de kathode als voorversterker.
Anne
Het opknappen is eigenlijk meer een leerprojectje. Ik krijg die theorie van die buizen maar niet in mijn kop.
En hoe meer ik erover lees, des te minder er blijft hangen. Door stap voor stap dingen los te halen, hoop ik
het te gaan begrijpen. :proost:

Bedoel je de wazige foto van het schema? ik kan het origineel helaas niet meer vinden. De waardes kan ik hier met moeite wel aflezen.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Piet1950 »

Die mkv's zijn 0.22 en in het schema staat 0.01 microfahrad. Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt?
De roosterweerstanden van de eindbuizen zijn 100kOhm. Met 0.01uF geeft dat ongeveer 160Hz als kantelpunt. Volgens mij is dat een fout in je schema. Dus gewoon de 0.22uF laten zitten. Geeft 7Hz als kantelpunt.
De 6ns7's heb ik volgens mij een keer laten meten door Luuk. Deze verschilden wel qua waarde, dus die sowieso maar vervangen.
Gewoon laten zitten, zolang het goed klinkt. Je zou de signalen op de stuurroosters van de eindbuizen kunnen vergelijken, of die een beetje identiek zijn (zonder tegenkoppeling). Met tegenkoppeling kunnen ze sowieso gaan verschillen, zeker als je eindbuizen niet gepaard zijn. En dat zijn ze, dynamisch gezien, bijna nooit.

Piet
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Hoe ik die signalen moet meten weet ik nog niet.
Het centrum lijkt wel iets naar rechts te trekken.
Misschien moet ik even met een 1 khz toon de spanning op de luidsprekeruitgang meten.
Om te kijken of de output op beide kanalen hetzelfde is. Hoewel ik niet het idee heb dat 1 kant luider speelt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

Nog even wat aan bezigheidstherapie gedaan :D
Schema's van de voorversterker+fasedraaier van die met 6J5 en ook met de 6N1P
Bij de 6J5 zijn beide kanten gelijk, de 6N1P versie heeft bij de twee kanten een verwisseling.
De onderdelen hebben waardes onder voorbehoud :(
Anne
Bijlagen
Knipsel.png
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik probeer het te begrijpen Anne. Het zou bij mij dan om het meest rechtse schema gaan?
Ik zal hem morgen eens vergelijken met de versterker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door ray5150 »

Toetertje, heb je niet de mogelijkheid om het schema in te scannen ?
De foto is onscherp en de component waardes zijn vrijwel onleesbaar.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

ray5150 schreef:
Toetertje, heb je niet de mogelijkheid om het schema in te scannen ?
De foto is onscherp en de component waardes zijn vrijwel onleesbaar.

Dat is het probleem, ik kan het originele schema niet meer vinden.
Ik ga er even mee aan de slag.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik ben aan het proberen het schema wat op te knappen, en de waardes om te zetten naar de werkelijke waardes.
Bijlagen
schema aangepast oud.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

Ziet er een stuk "leesbaarder" uit :D
Ik zie een verkeerde verbinding, ook een die mist.
En klopt die weerstand ? wel ?
aangepast.jpg
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Die aansluiting ga ik controleren.
Die weerstand weet ik niet, het printje dat in mijn versterker zit is anders dan het printje op het schema.
Ik moet nog het juiste schema maken van dit printje. Er zit bij mij nog een relais op met vertraging.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Nu ik toch zo lekker op ontdekkingsreis ben, ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de uitgangstrafo's.
Er staat niets op, hoe kom ik er nu achter wat het ongeveer is?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Nu ik toch zo lekker op ontdekkingsreis ben, ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de uitgangstrafo's.
Er staat niets op, hoe kom ik er nu achter wat het ongeveer is?
viewtopic.php?f=7&t=19958
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Bedankt Anne. Dacht ik toch ff dat ik met mijn multimetertje ....... [-X :-"


Ps. ik kwam nog een site tegen met veel informatie over deze Ella kit. http://hifi.goneill.co.nz/ella.php
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Het is me nu nog niet echt duidelijk wat de fasedraaier betreft.
Is nu de 6sn7 het stuurbuisje, en de 6j5 de fasedraaier?
En heeft de fasedraaier ook effect op het geluid?

De 6sn7 wil ik t.z.t. toch graag vervangen. Ze meten niet exact gelijk, en van 1 zit het glaasje een beetje los in de voet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door OpaBert »

Misschien vertel ik onzin Maar ben dan ook blij met het gecorrigeerde Antwoord
Er is met de fasedraaier zover ik weet ( dat is niet veel ) dat er een eindbuis vanuit de anode gestuurd wordt + en de ander uit de Kathode -
Dan is het dus omgekeerd / gedraaid
Nu wachten op de correctie Toetertje :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Er is met de fasedraaier zover ik weet ( dat is niet veel ) dat er een eindbuis vanuit de anode gestuurd wordt + en de ander uit de Kathode -
Dan is het dus omgekeerd / gedraaid
Wat je daar beschrijft is een kangoeroe fasedraaier, is hier niet van toepassing.
toetertje schreef:
Is nu de 6sn7 het stuurbuisje, en de 6j5 de fasedraaier?
En heeft de fasedraaier ook effect op het geluid?
De 6sn7 wil ik t.z.t. toch graag vervangen. Ze meten niet exact gelijk, en van 1 zit het glaasje een beetje los in de voet.
De 6SN7 is hier de fasedraaier, een met een lange staart (kathodeweerstand).Die zou eigenlijk een oneindig grote weerstand moeten zijn (stroombron dus).
Om de afwijking, door het niet oneindig zijn, wat op te vangen zijn de twee anodeweerstanden verschillend.
Als de twee triodes in de buis niet helemaal hetzelfde (meer) zijn kan dat mee- of tegenvallen naar gelang het verschil van de anodeweerstanden ondersteunt of tegenwerkt wordt.
Niet zo'n mooie schakeling maar wel vaak gebruikt.
Maar zo erg is het niet, het is maar één oorzaak van onbalans.De eindbuizen zijn ook nooit helemaal gelijk en veel uitgangstrafo's laten wat dat betreft ook te wensen over.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik ging er nog steeds vanuit, dat de 6ns7 het stuurbuisje was.
De 6j5 als stuurbuisje, daar lees je niet zoveel over.

Maar, welke van de 2 heeft nu het meeste effect op het geluid?
Stel ik zou wat anders willen proberen als upgrade, welke vervang ik dan?
Of moet ik dan zowel de 6sn7 als de 6j5 vervangen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

De versterker doet 't toch nog helemaal niet :think: Als ie werkt is dat al een hele verbetering :D
De gebruikte buizen zijn heel mooie voor LF-toepassingen.Zijn eigenlijk drie dezelfde triodes, eentje in de 6J5 en twee in de 6SN7.
Er valt evt te denken aan een stroombron aan de kathodes en dan twee dezelfde anodeweerstanden.Geeft een nettere fasedraaier.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Een vriend van mij heeft een mooie set KT66 buizen liggen.
Kunnen die zo in mijn versterker, i.p.v de 6550, of moet ik dan aanpassingen doen?
Plaats reactie