Cnc is zo makkelijk

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

Heel de dag bezig geweest om 4 gaatjes te boren
En het is nog niet gedaan
Het is al weer een halfjaar of eenn heel jaar geleden dat ik er iets mee gedaan heb
Dus ben wat stroef er mee
Eerste bijna gat zat in de Y richting 4-5 mm fout
Eerste gedachte was niet goed op nul gezet
Dus opnieuw alle drie Assen gecontroleerd Y as stond er 5 mm naast
Dus opnieuw een poging , Maar weer 5 mm er naast :think:
Plaatje is 195x200 , :-k gooi ik nu soms de richting door elkaar met tekenen
Dat is toevallig een 5 mm verschil
Dus opnieuw de G-Code gemaakt
En nu weer fout gat zat er wel 10 mm naast
Nulpunt zat ook er naast
Verdomme de poelie op de y-as motor zit niet vast :evil:
Komt van de rommel markt met Engelse maat inbus boutjes
Eerst de juiste sleuteltjes gezocht
Gevonden en Dus boutjes aangedraaid
Opnieuw begonnen Er deugt geen flikker van en heb nu een vergiet
De boutjes weer los :think:
Op een houtenkist gaan staan zodat ik er beter bij kan Ring Ring Telefoon
Mn zwager voor koolborstels Weer terug op dat kistje motor er af
Poelie zit los ondanks dat plat kantjes op de as kon ik alles ronddraaien
Opnieuw vast gezet een boutje Dol.
M3 is te klein M4 heb ik niet M5 inbus wel
Dus gat opgeboord en m5 draad erin getapt
Motor in de bankschroef en dat plat kantje wat groter geslepen
Poelie op de motor en weer op dat kistje gaan staan Krak :shock: bijna door de bodem
Plank er over en dat motortte vastgezet met de tandriem op spanning
eindelijk nu zit dat kreng vast , ben alleen vergeten de riem uit te lijnen met de andere poelie ](*,) ](*,)
Dus vanavond misschien verder nu ben ik het ff zat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door ds23man »

Er zijn van die dagen dat je beter in bed kan blijven liggen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door Shadow »

Heerlijk :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

ds23man schreef:
Er zijn van die dagen dat je beter in bed kan blijven liggen...
Ja was van plan vanavond het karweitje te klaren , maar ik blijf maar op de bank liggen.
Heb het idee dat ik vanavond uit vermoeidheid tunnevisie ,nog meer verkeerd doe.
Dus :-" :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door ray5150 »

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met een boorkolom dat klusje in minder dan 5 minuten was geklaard ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door Pjotr »

Vind het een mooi verslag Bert \:D/ Morgen weer een dag! :bakkie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door Henkjan »

IMG_20190306_204232_HDR.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met een boorkolom dat klusje in minder dan 5 minuten was geklaard ?
Nee dat was het eenvoudigst Ray :D
het over die machine hangen strandend op een kistje en op gevoel , met steeds zeurendere rug pijn die inbus sleuteltjes in die boutjes zie te krijgen
Dat duurde misschien ook maar 5 of 10 min maar het leek wel een uur :lol:
En nadien er weer terug op
En morgen weer los draaien en die poelie op het motorasje verschuiven tot de riem een beetje in de midden blijft lopen .
Je kan de achterkant van het motortje zien op de foto Daarachter zit de poelie Ray
Kan je fijn bij :lol:
Bijlagen
BA192D96-7A75-43B1-8B10-A02ABEA39797.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door Pjotr »

En als je nou eerst die muur weg haalt? :hide: :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
En als je nou eerst die muur weg haalt? :hide: :lol:
Nog niet aangedacht :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door Pjotr »

Ja, de Groot was een groot genie. Mis hem nog steeds op zaterdag :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door Shadow »

He Dik :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door ds23man »

Bert61 schreef:
Pjotr schreef:
En als je nou eerst die muur weg haalt? :hide: :lol:
Nog niet aangedacht :lol:
Of er een raam in maken?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

Hij doet ut weer manne
Nu een plaatje zagen uit vliegtuig aluminium 1.8 mm dik( afkeur fokker) keihard je kan het niet zetten
En er zit rare vlekken op maar was gratis
Moet dat goed vast zetten anders is het zo weg :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door John P »

Shadow schreef:
He Dik :rofl:
Dat was de koffie.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door anonamemouse »

Pjotr schreef:
Ja, de Groot was een groot genie. Mis hem nog steeds op zaterdag :relax:
http://www.tadesmedes.nl/filmkes/fan-al ... kaar-show/
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

Ja Daar ging je voor bij de radio zitten zaterdags middag rond 12:00 uur :D
Wat een creaties :goeie: :goeie: :goeie:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door molekuul »

Henkjan schreef:
IMG_20190306_204232_HDR.jpg
Das lang geleden dat ik met een soortgelijke boor machine mijn eeste gaatjes heb geboord. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door hannesie »

:mrgreen: +1
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

Ja. Inderdaad mijn vader had er een twee versnellingen ik had een ander met een groot tandwiel in het midden en twee kleintjes haaks er op Maar had al snel een Skill met variabel toerental en een hele berg hulp stukken
Horizontale boorstandaard cirkelzaag schuurvoet , Het werkte :!: :(
Dat was alles ,tot 3 keer een nieuw anker in gezet
Maar met het cirkelzaag hulpstuk sloeg je het wormwiel stuk in een tel als je een afkortzaagblad er op had had met weinig tanden in spaan plaat
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door audiomanics »

't is dat je niet om de hoek woont, anders had ik je machine binnen een uurtje helemaal op-en-top voor elkaar.. (ik bouw tegenwoordig de machines bijna met mijn ogen dicht..)
Groot voordeel van zelf een machine bouwen is wel dat je eventuele problemen binnen een minuut kan pin-pointen..
Mijn laatste machine is nog niet helemaal klaar, maar kan al luchtfrezen tot 28 meter per minuut.. De machine zelf kan harder, maar de besturing zit tegen de grens met de klokfrequentie en sneller is ook wel heel eng...
(zit je ook al op het CNCzone.nl forum? Daar zit ook heel veel know-how en ook wel mensen in de buurt die eens even mee willen kijken eventueel..)

Kees
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

audiomanics schreef:
't is dat je niet om de hoek woont, anders had ik je machine binnen een uurtje helemaal op-en-top voor elkaar.. (ik bouw tegenwoordig de machines bijna met mijn ogen dicht..)
Groot voordeel van zelf een machine bouwen is wel dat je eventuele problemen binnen een minuut kan pin-pointen..
Mijn laatste machine is nog niet helemaal klaar, maar kan al luchtfrezen tot 28 meter per minuut.. De machine zelf kan harder, maar de besturing zit tegen de grens met de klokfrequentie en sneller is ook wel heel eng...
(zit je ook al op het CNCzone.nl forum? Daar zit ook heel veel know-how en ook wel mensen in de buurt die eens even mee willen kijken eventueel..)

Kees
Hoi Kees :D
Ja veel verder weg kan je niet wonen
Zou hem bijna naar je opsturen per koerier
De Motor van de X-as 3NM Nema 23veroorzaakt enorme herrie trillingen op het aluminium Tsleuf blad
Daar zit hij aan de onderkant op vast
Zou er graag net als bij de Y en Z as een riempje tussen zetten
Dat is zo stil gewordendaar door
Nu rammelt door die X-as alles los
En deze machine is opgebouwd met resatanten alum Dus hier en daar erg zwaar
Dat loopt geen 28 meter per minuut
Mijn vroegere Cnc HBM BF30 ging wel erg hard vond ik 7,5 mtr per minuut lucht frezen met NEMA34 6Nm motoren en 80 volt erop veel te gevaarlijk Vond dat echt dood eng .
En de versnelling is ook belangrijk als die laag is kom je ook nooit aan je 200 mm per minuut frees snelheid in Alum.
Maar misschien wil Adri uit kruisland me een keer helpen zit ook op CNC.NL
maar die gast moeten zoveel uren maken op zn werk
Dan moet alles op zn kop , Moet het alleen vragen aan hem , :-s
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door AntonZ »

Shadow schreef:
Heerlijk :relax:
Ja, ik ging er ook al lekker voor zitten met een biertje en een bakkie chips :proost:

Vergeet het leedvermaak Bert, je doet het en dat doe ik je voorlopig nog niet na. Misschien als de kids de deur uit zijn dat ik dan nog eens aan dat soort dingen toekom.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

AntonZ schreef:
Shadow schreef:
Heerlijk :relax:
Ja, ik ging er ook al lekker voor zitten met een biertje en een bakkie chips :proost:

Vergeet het leedvermaak Bert, je doet het en dat doe ik je voorlopig nog niet na. Misschien als de kids de deur uit zijn dat ik dan nog eens aan dat soort dingen toekom.
Hoi Anton
Vind dat leed vermaak prima , ik vond het zelf ook echt de moeite waard te posten
Men doet Cnc af als iets eenvoudigst Maar het is best complex
Ik probeer nu de knop snelle reactie te vinden Is niet te vinden :think: :think:
Ga ten rade bij onze forum hulptroepen in B op Z MARP HELLUP :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cnc is zo makkelijk

Bericht door OpaBert »

Nu toch maar een plaatje
Bijlagen
3F39A8B5-9BC1-4676-AF03-F8321D10BDB9.jpeg
Plaats reactie