JE labs Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Ik vond deze foto nog van de meetopstelling.

Verder maakt het mij niet zoveel uit.
Ik werk al een tijdje niet meer met dit soort gegevens.

Maar ik ga , voor die mensen die dit soort dingen belangrijk vindt , proberen te achterhalen of er fouten in de vertaling zijn geslopen.

Op dit moment kan ik alleen maar zeggen : de 10 inch Crystal is voor mij ( subjectief en persoonlijk ) met afstand , de best klinkende FR unit die ik ooit heb gehad :)

Dus ik ben ook wel benieuwd hoe die 15 inch kan klinken.

Omdat ik niet oneindig veel ruimte heb , en nog met andere ontwerpen bezig ben , zit ik nog steeds te zoeken naar een OB concept wat bruikbaar is voor OB testen.

Dus voordat we helemaal weer in TSP en meet discussies verdwalen .....??

mvgr. Leon
Bijlagen
opstelling.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

leonidas schreef:
Omdat ik niet oneindig veel ruimte heb , en nog met andere ontwerpen bezig ben , zit ik nog steeds te zoeken naar een OB concept wat bruikbaar is voor OB testen.
Is de PHY-HP baffle iets voor je? Er zitten scharnieren aan, dus samenvouwbaar.
http://www.phy-hp.com/openbaffle.html
Afbeelding
Het middenstuk zou je breder kunnen maken om ook 15" te kunnen bergen.

leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Richard ,

Ik had hier al naar zitten kijken.
Maar zand gevuld vereist een vorkheftruck :)

Maar ietsje eenvoudiger zou ook nog kunnen :

de Betsy Open Baffle.

Zelf heb ik vroeger al met dit soort maten geëxperimenteerd (10 jaren terug ?)

Wat ik bij de draaibare panelen mis is :

De unit zit hoger van de vloer en de achterover hellende hoek.

Tegelijkertijd lossen ze weer een stel bezwaren van Jeroen D op (veel smallere front baffle).

mvgr. Leon
Bijlagen
betsy2.jpg
betsy2.jpg (13.48 KiB) 992 keer bekeken
lumix 24-3-08 261.JPG
chips666
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 19:39

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door chips666 »

http://www.quarter-wave.com/Project10/Project10.html

Wat bredere open baffles betreft
Deze man plaatst zijn woefers naast elkaar
Enjoy...
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Tom Magchielse »

Ik heb altijd met enige argwaan naar OB-ontwerpen gekeken. Vooral naar de subjectieve belevingswereld er omheen..
Maar ik heb tegen beter weten in toch eens een paar simulaties geprobeerd.
Het resultaat is anders dan ik verwachtte. Het bleek dat de maten van de baffle, en de Qts factor van de driver een flinke invloed hebben op de responsie, zodanig dat je niet eenvoudig een laag-op correctie kan voorspellen.
Nog ernstiger was het effect van de conusvorm. Vlakke en diepe conussen geven een fors verschillende karakteristiek in de simulatie. Al met al is dit een terrein waar je, als je op het oor probeert te " tunen" gemakkelijk in drijfzand terecht komt.
Mijn respect voor degenen die het toch lukt.

vr gr
Tom
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Ivo »

viewtopic.php?f=3&t=16733&p=1599321#p1599321

In dit draadje zitten foto's van de ultieme praktische open baffle, namelijk een plaat hout op een opklapbare schraag. Geniaal.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Super Ivo !!

Gaaf idee en dat je eraan dacht :)

Ga ik zeker meenemen !!

ThanX, Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Nog 4 (stoffige) schragen gevonden in de schuur.
Ga dit concept verder uitwerken met meerdere "voorzetplaten" e.d.

Nu nog even wachten op de aankomst van de Lii Audio F-15 :)

mvgr. Leon
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door ReneN »

Ivo schreef:
viewtopic.php?f=3&t=16733&p=1599321#p1599321

In dit draadje zitten foto's van de ultieme praktische open baffle, namelijk een plaat hout op een opklapbare schraag. Geniaal.
Ik heb het idee ook van hem "geleend":
OB test 2.jpg
Erg praktisch om ook de hellingshoek makkelijk op verschillende standen te proberen O:)
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi René ,

"steal the best , invent the rest "

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Lohengrimas »

Uiteraard een truc die Philips ook al toepaste, zoals te zien in het boekje "luidsprekerbehuizingen voor zelfbouw", pagina 56. https://www.eliveld.nl/themes/luidsprek ... w.1971.pdf

Zoals Tom Danley zei, the ancients keep stealing my best ideas.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Afgelopen week nog een keertje met de rolmaat door mijn luisterruimte gelopen.
Een JE labs gaat gewoon niet passen zonder dat ik alles verbouw :)

Dus toen maar besloten om wat anders te gaan doen.

Gewoon , zoals altijd de laatste jaren , op intuitie ontworpen.

Wilde ook proberen om de maat nog enigszins acceptabel te houden.

Het is , voor de Lii Audio Crystal 10 , een TQWP geworden.
Opening in de bodem.
Door er 'voetjes" onder te zetten kun je de bas afstemmen.

Op dit moment draait alles al een week op een Aurexx Cristal ( :) ) van 2x2,5 watt.
De BSC is nu ook getuned.

Met weer een paar foto's.

Iedereen alsnog bedankt voor alle tips en adviezen.
Als we de F 15 gaan proberen komt alles echt nog wel van pas.

mvgr. Leon
Bijlagen
P1050119.jpg
P1050120.jpg
P1050121.jpg
P1050123.jpg
P1050124.jpg
P1050125.jpg
P1050126.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door ds23man »

Nou ja zeg, dat is geen klankplank meer...
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Iemand had ook de moeite genomen om TSP's te meten van de Crystal 10.

Voor de liefhebbers dus.

Met door de fabrikant aanbevolen ontwerpen.
Bijlagen
53012091_10211026811986145_2688994688047775744_n.jpg
Laatst gewijzigd door leonidas op wo 06 mar 2019, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

leonidas schreef:
Voor de liefhebbers dus.
Zo te zien best wel netjes. Niet dat ik meteen liefhebber ben van een goede cijferlijst.
Net zo als dat met jouw leerlingen zal zijn, zegt een cijferlijst weinig over de kwaliteiten als mens, op zijn hoogst of 'hij', 'zij' (of 'het' moet tegenwoordig ook geloof ik) een beetje goed kan rekenen of niet.

Is zo'n klankkast als Hans Kortenbach ze bouwt niets voor jou? Die dingen houden een beetje het midden tussen open systeem en gesloten kast. Ik heb ze wel eens gehoord met groene Saba's, dat klonk met kamermuziek en singer/songwriter verbazend goed. Met complexe muziek ging het weer wat minder.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Richard,

Cijferlijsten bij FR drivers zeggen eigenlijk niet zoveel :)

Hans Kortenbach benadering is wel interessant :)
Ik werk graag met mijn oren en vind eindeloos pielen ook heel leuk , nou ja , veel leuker dan achter de pc zitten simmen in ieder geval.

Dat de groene Saba's vastlopen , bij complexe muziek , geloof ik graag. (Je praat over de 8 inch ?)
Hebben de units die ik nu gebruik weinig last van.

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

Ik meen ook dat ze 8" waren. Misschien dat er nog ergens foto's van staan, het was op een van de eerste luisterdagen in Beetsterzwaag.

Alleen maar het topic: viewtopic.php?f=26&t=2834
De bijbehorende foto's zijn inmiddels gesneuveld.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

de C10 units zijn nu echt wel ingespeeld.
Ze hebben , zoals zoveel FR units , een oplopende tendens.
Die is met een contour makkelijk onder controle te krijgen.
Alles op het gehoor gedaan maar met mijn iPad geverifieerd.

iPad met Audio Tools , Dayton cal. mic , steeds : sinus sweep 1/12 resolutie.
Eerste meting op 25/30 cm , laatste 2 speakers op de luister positie.

Uiteindelijke contour is 2,6mH met 8,2 ohm.

Zoals je kunt zien : geen "nasty-peaks" en een ver doorlopend hoog voor een FR driver.
Vrouwenstemmen are 2 die 4 !!

Op dit moment klinkt dit anders dan mijn PAP trio set maar zeker niet slechter !!
Het is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak.

Ben je in de buurt ? kom maar eens luisteren :) (voorlopig ben ik hier nog wel mee aan het spelen)

mvgr. Leon
Bijlagen
P1050128.jpg
P1050130.jpg
P1050132.jpg
P1050134.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door ds23man »

Goeiedag zeg :shock: , ik wist niet dat de bergetappes van de Tour du France alweer begonnen waren... :lol:

Fiets meenemen zeker als je komt luisteren? :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door satefan »

Lastig om te weten of de metingen 'goed' zijn (qua meet-opstelling natuurlijk). Maar klopt het dat er >20db verschil zit in over de hele frequentie-as?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

@ satefan : yep !! meer dan 20 dB !! en........het klinkt geweldig :)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door satefan »

leonidas schreef:
@ satefan : yep !! meer dan 20 dB !! en........het klinkt geweldig :)
Hmmm...ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een mooie rustige weergave geeft die voor langere tijd te pruimen is. En dan probeer ik hier alles binnen 1dB te krijgen!
Screen Shot 2019-04-06 at 17.06.44.png
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Welke resolutie en afstand ?

WAT JIJ LAAT ZIEN , GA IK VAN LOPEN !!
Op 67 jaar brandt dit mijn oren eruit !!
je doet alleen maar dingen technisch goed , niet goed voor de ' beleving' :)

Kijk anders naar mijn eerste meting op 25/30 cm.

Al die metingen zeggen niets over de "toon" van een unit toch ?

Het enige wat ik wilde aantonen was : geen extreme pieken !! ( zoals Fostex , Lowther e.d.)

De vraag is en blijft : wil je technisch dingen oplossen of wil je iets "goeds" maken ?

Vrij duidelijk dat jij ( en diverse anderen) NIETS aan mijn manier van meten hebben.

Sorry dat ik het weer eens geprobeerd heb.

Tot nu toe heeft iedereen die deze set heeft gehoord een "jaw dropping" experience !!
Dus de metingen dekken niet de lading.

Daarom is het zo ontzettend spijtig dat er een groepje bestaat , wat de suggestie wekt , dat metingen alles verklaren.

mvgr. Leon
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door ds23man »

Ik heb het :beer: en popcorn alweer klaar staan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

leonidas schreef:
Daarom is het zo ontzettend spijtig dat er een groepje bestaat , wat de suggestie wekt , dat metingen alles verklaren.
Meten is denken te weten. Meten is pas weten, als je weet wat je meet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”