Is er wat te vertellen over de verschillende kwaliteiten tussen filterspoelen?
Je ziet trafokernspoelen, I-kern, luchtspoelen, Tritecspoelen, foliespoelen een en ander wel of niet vacuum gedrenkt in hars of aan elkaar gebakken met baklak.
Ik vraag me af wat de voordelen en nadelen van de verschillende typen zijn, kan hier iemand wat licht op laten schijnen?
Kwaliteit spoelen
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
ik heb me laatst een beetje verdiept in verschillende soorten spoelen, omdat ik componenten voor mijn filter moest bestellen. Duidelijk is dat je geen ferrietkern spoelen moet gebruiken, omdat zo´n ding niet meer lineair functioneert als de kern verzadigd is.
Ik heb het helaas niet kunnen testen, maar de bronnen die ik het meest betrouwbaar inschat vertelden me dat een normale luchtkernspoel net zo goed klinkt als een tritec, of bandspoel. Het is wél belangrijk er voor te zorgen dat vooral bij grote waarden de diameter van de gebruikte draad een groot is. De totale benodigde lengte draad is bij een luchtkernspoel groter dan bij een ferrietkernspoel, waardoor de totale weerstand ook hoger uitvalt.
ps: volgens mij bestaat er alleen een duitse IT
Ik heb het helaas niet kunnen testen, maar de bronnen die ik het meest betrouwbaar inschat vertelden me dat een normale luchtkernspoel net zo goed klinkt als een tritec, of bandspoel. Het is wél belangrijk er voor te zorgen dat vooral bij grote waarden de diameter van de gebruikte draad een groot is. De totale benodigde lengte draad is bij een luchtkernspoel groter dan bij een ferrietkernspoel, waardoor de totale weerstand ook hoger uitvalt.
ps: volgens mij bestaat er alleen een duitse IT
