Kwaliteit spoelen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Kwaliteit spoelen

Bericht door richard »

Is er wat te vertellen over de verschillende kwaliteiten tussen filterspoelen?
Je ziet trafokernspoelen, I-kern, luchtspoelen, Tritecspoelen, foliespoelen een en ander wel of niet vacuum gedrenkt in hars of aan elkaar gebakken met baklak.

Ik vraag me af wat de voordelen en nadelen van de verschillende typen zijn, kan hier iemand wat licht op laten schijnen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zou het misschien ook gunsitig zijn om een spoel ff te bakken in frietvet 8)

Maar ff serieus: Idd een goede vraag. Ik weet dat spoelen met kern kunnen verzadigen bij hoger vermogen, maar hoe ernstig dat effect is, en bij welke spoel dat nu erger optreedt dan bij een andere weet ik eigenlijk ook nooit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in de IT catalogus staat er een paar blz over
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Henkjan schreef:
in de IT catalogus staat er een paar blz over
Is daar ook een Nederlandse versie van? Ik heb nl alleen de Duitse IT versie
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik heb me laatst een beetje verdiept in verschillende soorten spoelen, omdat ik componenten voor mijn filter moest bestellen. Duidelijk is dat je geen ferrietkern spoelen moet gebruiken, omdat zo´n ding niet meer lineair functioneert als de kern verzadigd is.
Ik heb het helaas niet kunnen testen, maar de bronnen die ik het meest betrouwbaar inschat vertelden me dat een normale luchtkernspoel net zo goed klinkt als een tritec, of bandspoel. Het is wél belangrijk er voor te zorgen dat vooral bij grote waarden de diameter van de gebruikte draad een groot is. De totale benodigde lengte draad is bij een luchtkernspoel groter dan bij een ferrietkernspoel, waardoor de totale weerstand ook hoger uitvalt.

ps: volgens mij bestaat er alleen een duitse IT
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

fireman schreef:
Henkjan schreef:
in de IT catalogus staat er een paar blz over
Is daar ook een Nederlandse versie van? Ik heb nl alleen de Duitse IT versie
is alleen in t duits
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”