Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Het draadje van Rein: Voor de zoveelste keer een EL34 PP buizenversterker

Bericht door democles »

Als ik even verder filosofeer,

Waar is de kans groot op brom?

-bij de gloeibedrading als je AC gloeid

- waar wisselstroom bij gelijkstroom in de buurt zit

De foto,s goed bekeken gaan er voor elke buis twee AC draden naar de print,dat is veel :shock:
Kan ook met twee of 4 draden (voorversterking en eindbuizen apart) als je de verbindingen op de print parallel zet.
Kan niet goed op de foto zien,lijkt alsof twee kroonstenen doorverbonden zijn.
Persoonlijk had ik geen kroonsteen gebruikt,nu ben je belemmerd in de positie waar de bedrading gelegd kan worden. :?

Zo komt de AC gloei ook een stuk verder van de hoogspanning DC draden bij de elco,s te liggen.

Trouwens heeft je 6,3v gloei een middenaftakking (groene draad met streepje) daar aan de aarde (getwiste koperdraad) hangen?
Als dat zo is zet die aan het plaatwerk en niet daar .

Dit is wat ik zou doen als ik naar de foto,s kijk, garantie tot aan de deur natuurlijk................... :mrgreen:
Bijlagen
53Deprint.jpg
52Voedingenvolume.jpg
democles

Bericht door democles »

Misschien nog iets.

Waarom zijn de ingangen op 2 punten aan massa gehangen ?
49LSaansluitingen.jpg

1x is genoeg bij de ingangs kroonstenen
Bijlagen
53Deprint.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Na het hele verhaal nog 's doorgenomen te hebben nog niet veel wijzer :?
Hier wat gerommel, daar een greep op goed geluk, niet de manier om fouten te zoeken :(
Bijv is het in beide kanalen, wat als de volumepot dicht is, verschil aan dan niet aangesloten bron enz.
Dat piekje op de scoop zou kunnen wijzen op verkeerd gebruik massa in de voeding, is typisch rest van de laadpuls van de eerste elco na gelijkrichter.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dank dank vrienden voor jullie input. Hier wat output:
Trouwens heeft je 6,3v gloei een middenaftakking (groene draad met streepje) daar aan de aarde (getwiste koperdraad) hangen?
Als dat zo is zet die aan het plaatwerk en niet daar.
Klopt Demo, heb ik straks meteen veranderd en die ligt nu aan dezelfde massa waar die van de LS ook aan zit. Had géén effect.
Misschien nog iets.

Waarom zijn de ingangen op 2 punten aan massa gehangen ?
De cinch-ingangen zelf liggen wel aan massa, maar de afscherming van de bedrading vanaf de kroonstenen naar die ingangen niet, die liggen alleen bij de kroonstenen aan massa. Toch heb ik de massa draad van de ingangen even losgemaakt maar dat resulteerde meteen in een grotere brom. Die zal ik morgen aan dezelfde massa als de LS leggen want die ligt het dichtste bij.

Om de getwiste gloeidraden te veranderen moet echt bijna alles weer los inclusief de print dus die optie laat ik nog even open staan voor als niks meer helpt...
Dat piekje op de scoop zou kunnen wijzen op verkeerd gebruik massa in de voeding, is typisch rest van de laadpuls van de eerste elco na gelijkrichter.
Het is beide kanalen Anne, volume maakt niks uit, ik denk zelf ook dat het ergens in de voeding zit. Die gelijkrichtdiodes misschien? Moet ik daar misschien een paar C'tjes overheen zetten? :roll:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Gaat om de verbinding gelijkrichter naar eerste elco en dan vanaf die elco naar minaansluiting print en plus via smoorspoel naar print.Die mogen nergens anders aangesloten zitten, dus ook geen massa van iets anders.Alle andere massaverbindingen gaan via de print, ook nergens aan 't chassis.
De hele versterker,ook de ingangen volledig los van het chassis.
Er komen maar twee verbindingen aan dat chassis, de randaarde (via doides) en de ingang, bijv de massakant van de volume-potmeter.
Ook een onbalans tussen de ruststromen van de eindbuizen kan wat brom geven.
Als de brom blijft met enkel de eindbuizen erin kan dat het zijn.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

+100. Probeer eerst volgens algemene versterker regels je versterker op te bouwen Rein, ipv wat lokale oplossingen. Je basis moet eerst goed zijn.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

+100. Probeer eerst volgens algemene versterker regels je versterker op te bouwen Rein, ipv wat lokale oplossingen. Je basis moet eerst goed zijn.
Ik probeer dit zoveel mogelijk Barry maar ik loop gewoon tegen het feit aan dat werken met een print veel meer nadelen heeft dan het gewone point-to-point werk. Je kunt niets wijzigen zonder de hele print en alles weer los te moeten maken.
Gistermiddag kwam er trouwens een goede kennis, een soort Fries Urker Anne :wink: - langs voor een praatje en een bakkie troost :bakkie:
Hij kwam als geroepen en na de koffie zijn we even een uurtje bezig geweest met fout zoeken en oorzaken proberen te elimineren. Met de voorversterkerbuisjes of de fasedraaier er uit is de brom compleet weg en het lijkt daar ergens vandaan te komen. Ik heb het advies ter harte genomen en vanmiddag alles weer los gemaakt en zal eerst de print eens aan de andere kant bekijken.
Er komen maar twee verbindingen aan dat chassis, de randaarde (via doides) en de ingang, bijv de massakant van de volume-potmeter.
Anne, de print zit met vijf RVS boutjes vast aan het chassis. De middelste is de 'ground' waar alle massasporen op uit komen. De andere vier boutjes met moer zitten echter ook aan het chassis. Ik denk dat de gaatjes waar die boutjes-met-afstandbusjes door heen gaan niet aan massa liggen maar dat wil ik ook even uitvogelen. Want dat zou betekenen dat de print op vijf punten is geaard en dat druist tegen jouw advies in. Misschien wijzigen in nylon boutjes en moertjes? :?:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eigenlijk mag het chassis helemaal niet meedoen, enkel een afscherming om het geheel tegen de boze buitenwereld :lol:
Zodra je twee (of meer) punten met het chassis verbindt loopt daartussen evt ook een stroom(pje).
Nu is de massa niet alleen een verbinding voor de voeding maar ook een signaallijn, en daar begint de moeilijkheid.Een beetje brom op de voeding, op zichzelf te klein om last van te hebben, kan dan aan het signaal toegevoegd worden en is dan verhoudingsgewijs wel groot genoeg en wordt meeversterkt.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Haha, jullie denken dat ik een beetje in m'n neus heb zitten peuteren maar tussen de werkzaamheden van de werkgever door toch druk bezig om dit gekke ding aan de praat te krijgen. De print dus weer losgemaakt, de bos gloeibedrading los gesoldeerd en ik ben nu bezig met een volledig nieuw point-to-point bedraden van de gloei. Verder wordt er straks uitsluitend nog gebruik gemaakt van de centrale massa in het midden van de print.
De middelste is de 'ground' waar alle massasporen op uit komen. De andere vier boutjes met moer zitten echter ook aan het chassis. Ik denk dat de gaatjes waar die boutjes-met-afstandbusjes door heen gaan niet aan massa liggen maar dat wil ik ook even uitvogelen. Want dat zou betekenen dat de print op vijf punten is geaard en dat druist tegen jouw advies in. Misschien wijzigen in nylon boutjes en moertjes? :?:
Die hoekbevestigingsboutjes liggen dus niet aan massa :wink:
Foto's volgen as soon as possible en adviezen zijn meer dan welkom. Ik wil dit ding zo snel mogelijk af hebben want er ontwikkelen zich alweer plannen in mijn kale kop voor een mooie SE :mrgreen:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Daar is ie weer. De afgelopen maand ben ik regelmatig bezig geweest met de versterker met tussendoor ook nog even een weekje wintersport :yeah: . De gloeibedrading is compleet aangepast en alle massa naar het ene centrale punt midden op de print. Behalve de massa van de netspanning die zo kort mogelijk aan het chassis ligt. De massa van de LS uitgangen heb ik ook nog aan het chassis liggen maar misschien dat die ook aan het centrale massapunt moet?
Verder sneuvelde de Chinese goedkope on/off schakelaar dus die heb ik vervangen door een robuuste whipschakelaar uit... een oude scheepszender :)
Vanmiddag de zaak opnieuw opgestart maar hoewel de brom iets minder geweest is, is het resultaat niet wat ervan heb verwacht. Terwijl ik wat zat te spelen met de scoop hield ik de probe op de 12 volt aansluiting van de motorische aandrijving van het Chinese volumepotprintje. Ik zag daar een heel raar soort blokgolfje en daarop voort redenerend besloot ik het complete printje te vervangen door een reeds lang klaar liggende ALPS.
:beer: :yeah: :rock: :beer: :mrgreen: :dank:
De hardnekkige niet-volumeafhankelijke klaagbrom is met volume helemaal dicht compleet weg. Helemaal foetsie...
Wel is er een nog een ander brommetje wat pas verschijnt als ik de volume op draai.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
De massa van de LS uitgangen heb ik ook nog aan het chassis liggen maar misschien dat die ook aan het centrale massapunt moet?
De tegenkoppeling gaat vanaf de LS naar het begin van de versterker.Als je in die lus (er is een heenweg = draadje en een terugweg =massa) brom toevoegt komt dat de versterker binnen.Vandaar dat, volgens m'n tekening, de LS-aarde aan het begin van de versterker zit.
Verder sneuvelde de Chinese goedkope on/off schakelaar dus die heb ik vervangen door een robuuste whipschakelaar uit... een oude scheepszender :)
Is de isolatie van die schakelaar wel lichtnetbestendig ?
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Mogge Anne, het is echt weer om aan een buizenversterker te werken :mrgreen:
Dus de zwarte draad die vanaf de LS massa komt losmaken van het chassis en naar het kroonsteentje waar de NFB ook aan zit?
62LSmassa.jpg
Die Aan/Uit-schakelaar heb ik bekeken en die kan wel wat hebben hoor.
Trouwens, ik ben gisteravond nog even bezig geweest met die brom en ontdekte dat een 18 nF condensatortje al het één en ander opruimt aan rotzooi. Ik heb over de beide ingangen nu een C'tje aan massa gezet en dat scheelt een brok. Toch is die volumeafhankelijke brom nog niet helemaal verdwenen. Heb jij of de andere forumleden nog suggesties waar dit vandaan kan komen? :think:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog's de verbindingen, ingangen er ook nog bij.
Behalve de net-aarde enkel het massapunt van de print aan 't chassis.De rest "zweeft" in de kast.
Anne
Bijlagen
aansln.jpg
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Trouwens, ik ben gisteravond nog even bezig geweest met die brom en ontdekte dat een 18 nF condensatortje al het één en ander opruimt aan rotzooi. Ik heb over de beide ingangen nu een C'tje aan massa gezet en dat scheelt een brok.
Die heb ik er gister weer tussenuit gehaald. Deze C'tjes hadden een dermate grote invloed op het hoog dat het niet mooi meer klonk. Dus foetsie er uit maar weer. De volumeafhankelijke brom verdwijnt grotendeels als ik de bron loskoppel en is dan alleen nog maar te horen met het flapoor tegen de luidsprekers. Kan het ermee te maken hebben dat de twee (overigens getwiste) draden van de aan/uit knop net onder de ALPS doorlopen? Nee, dat klinkt niet logisch want dan zou het aan- of loskoppelen geen verschil moeten maken toch? :shock:
Voor de rest bovenstaand plaatje van Anne aangehouden. Ik zal zo even wat fotootjes maken.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Komt die brom niet door inductive koppeling voedingstrafo UGT of is dat al eeens eerder gecontroleerd Rein ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
De volumeafhankelijke brom verdwijnt grotendeels als ik de bron loskoppel en is dan alleen nog maar te horen met het flapoor tegen de luidsprekers.
Dat lijkt op brom door de randaarde.
Doe 't 's zonder de versterker te aarden. (Niet om het zo te laten,enkel test)
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Brom door de randaarde Anne? Vanuit het lichtnet of zo?
Oeps, kan het zijn dat het door mijn variac komt? Die zit er nog tussen :shock:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Net ff getest, variac er tussenuit, aarde los en weer vast. Geen effect.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Komt die brom niet door inductive koppeling voedingstrafo UGT of is dat al eeens eerder gecontroleerd Rein ?
Ik weet haast wel zeker van niet Bert. Want dan zou de brom constant te horen moeten zijn toch? En zonder bron is ie acceptabel stil...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Geen brom zonder bron, met bron enkel als volume niet nul.Komt de brom toch van de bron.
Als die bron zelf niet bromt moet 't wel via een aardlus komen :think:
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Geen brom zonder bron, met bron enkel als volume niet nul.Komt de brom toch van de bron.
Als die bron zelf niet bromt moet 't wel via een aardlus komen :think:
Anne
Dan is de brom 50hz toch :?:
Zomaar uit nieuwsgierigheid , want als je er met Anne niet uit komt , dan helemaal niet met mij
En als de brom uit de voedingstrafo wordt opgepikt is het 50 hz
Is het een voedings probleem , geen smoorspoel , elko te klein , dan is het 100 hz.
Is het niet afh van de volume regelaar , dan is het oppik punt niet via de potmeter volume.
Verdwijnt de brom met de potentiometer dicht , dan wordt het langs die weg opgepikt , kan het dan ook nog een eerdlus zijn
Anne :?:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb nu verschillende bronnen - telefoon, tablet - geprobeerd maar de brom blijft brongevoelig. Morgen zal ik de CD player eens aansluiten om te zien wat die doet. Ik probeer te bedenken waar nu nog een aardlus zou moeten zitten :think:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Eerst maar eens een nachtje over slapen. ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Verdwijnt de brom met de potentiometer dicht , dan wordt het langs die weg opgepikt , kan het dan ook nog een aardlus zijn Anne :?:
Een signaal komt de versterker binnen als een verschil tussen aarde en signaaldraad.
Met de volume op nul is het signaal aan de aarde, kan er geen verschil zijn, ook geen brom langsdaar.
Vanuit de versterkeringang (loper potmeter) gaat er een serieschakeling in een (gesloten) kring rond als er een bron is aangesloten.Zonder bron is de kring open, komt er niks binnen.
De kring gaat versterker-in , signaaldraad naar bron , bron , aarddraad terug naar versterker = andere kant van versterker-in.
Als de bron de enige is die signaal levert gaat alles goed.Zodra in de kring iets anders binnenkomt loopt dat ook rond en hoor je dat.Dat "iets anders" kan een spanninsverschil zijn tussen bron en versterker wat stroom geeft over de aarddraad van de kring en een spanning in de kring (weerstand draad nooit nul) geeft en die spanning telt op bij wat als signaal uit de bron komt.
Om die storende stroom te krijgen moet ook de lus waar de aarddraad stroom van krijgt gesloten zijn.En dat is versterkeraarde , randaarde , bronaarde , aarddraad bron-versterker , versterkeraarde.
Slaap lekker :D
Anne
wuh

Bericht door wuh »

Wil mijn excuses aanbieden.Loop wat te hard van stapel met dingen.Die buizenversterker gaat er niet binnen 2 maanden komen maar binnen een jaar.Nieuwe inzichten zeggen me dat ik het niet voor jullie doe maar voor mezelf.Als het langer gaat duren is het voor mezelf.De planning is eind dit jaar.Sorry Rein dat ik inbreek.
Plaats reactie