Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Walt »

Heb je daar ook luisterervaring mee? Hoe klinkt deze HDD flatcable als speakerkabel?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Barry2001 »

Was dat trouwens niet om -en om, in polariteit? heb het in elk geval bij audioshows wel vaker gezien. Niet dat dat alles zegt, maar goed.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Individueel geïsoleerde strengen. Goed voor HF. Wie weet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ray5150 »

Audiofiele vleermuizen ? :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Was dat trouwens niet om -en om, in polariteit? heb het in elk geval bij audioshows wel vaker gezien. Niet dat dat alles zegt, maar goed.
Met 40 aders heb je al ruim 2,5mm2. Je kunt er dan alle kanten mee op:
V1/ Om en om in polariteit per ader: Lage zelfinductie, relatief hoge capaciteit. Absoluut ongeschikt voor Naim versterkers. Die gaan oscilleren dan.
V2/ 20 Draadjes "+" naast elkaar en 20 draadjes "-" naast elkaar: Lage capaciteit en relatief hoge zelfinductie. Kan wel aan een Naim.
Hiermee kun je verder eindeloos experimenteren qua aantal draadjes per paar.

Test is al ruim 30 jaar geleden met een Quad 303 versterker en eigenlijk hoorde ik daarmee geen verschil. Klonk allebei goed. Al had ik een lichte voorkeur voor V2 meen ik. En tegenwoordig gebruik ik aan de ZBA-CA gewoon Gammatech bidirectionele soundproof kabel van €15 voor 25m. Klinkt ook prima! Ik hoor i.i.g. geen enkel verschil met de V.d.Hul Clearwater kabel.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Barry2001 »

Ja ik ook zoiets, weet niet eens hoe het heet :D Ben er vroeger wel druk mee geweest, kabeltjes vergelijken, naar de minimale verschillen luisteren. Met wat vrienden hele avonden muziek luisteren en vergelijken, was altijd wel gezellig trouwens.
Als dat al wat heeft opgeleverd (en dan spreek ik voor mezelf he, wat een ander hoort moet 'ie zelf weten!), is dat interlinks nooit het verschil hebben kunnen maken. Met LS kabels wel eens wat, maar zo ontzettend minimaal, dat bij wijze van spreken een plant in de kamer verzetten al meer doet :lol: Kan nu in een ruimte komen en eigenlijk gelijk al wel horen of het voor mij lekker klinkt. Luister wel veel en heel graag naar goede muziek, en dan vooral om ervan te genieten.
Weet voor mezelf dat als het nu hier thuis naar een hoger level moet ik het in de akoestiek moet zoeken.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr, Barry2001:

- Ik ben het helemaal met jullie eens. Kabelprijzen, interlink & speaker, blind testen met meerdere mensen en A/B schakelunit, speakers & spullen verplaatsen, gordijnen dicht, en een fijn muziekje! En dan idd kijken of de akoestiek beter kan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Wat in dit geval wel kan uitmaken is om blank gestript koperdraad niet zomaar onder een terminal te gaan schroeven. Daar kwam ik bij het meten aan de ZBA-CA achter toen ik een raar soort vervorming tegenkwam die erg op cross-over vervorming leek en waar ik niet direct de oorzaak van kon verklaren. Wat bleek, ik had de speakerkabel gewoon blank onder de klemmen van de versterker geschroefd. Toen ik die vaster schroefde verdween de vervorming :shock: Wat is het geval? Koperoxide is een halfgeleider! Samen van het goud van de terminals vormt dat een hele verzameling minuscule gelijkrichtdiodes. Et voila: Dat genereert een vervorming identiek aan cross-over vervorming. Met vaster aandraaien draaide ik door het oxide heen en a.h.w. die dioden stuk. En verdween het effect. Nu moet ik wel zeggen dat wat ik mat onder de -100dB lag. Dus of je het gaat horen met een gemiddelde versterker is de vraag. I.i.g. soldeer ik nu wel degelijke stevig vergulde bananen aan de kabels.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr:

- Heel mooi, dat niveau waarop jullie omgaan met audio-electronica.
- Hoe lang had de kabel de kans gekregen om te oxideren? Een jaar?
- Goud en koper is dus niet goed. Ik heb weleens gehoord van foute metaal-combinaties. Zijn er nog meer?
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

beijert:

- Waarom zijn de WITT kabels zo strak gemonteerd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

audioviel schreef:
Pjotr:

- Heel mooi, dat niveau waarop jullie omgaan met audio-electronica.
- Hoe lang had de kabel de kans gekregen om te oxideren? Een jaar?
- Goud en koper is dus niet goed. Ik heb weleens gehoord van foute metaal-combinaties. Zijn er nog meer?
5 minuten, zoiets. Verder denk ik dat koperoxide met ieder metaal wel een diode vormt. De allereerste dioden heten ook "Cuprox". Dat was een merknaam voor gelijkrichters. Zaten ook in de legendarische AVO meters. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_rectifier
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ray5150 »

audioviel schreef:
beijert:

- Waarom zijn de WITT kabels zo strak gemonteerd?
Mijn eerste gevoel zegt verkeerde zuinigheid...
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

ray5150:

- Onlangs zag ik dat jij "de ZBA versterker van het jaar 2012" bij je vermelding hebt staan. Ik neem aan dat jij die dan gebouwd hebt. Allemachtig, dat niveau van jullie vind ik echt indrukwekkend.

- Mijn eerste gevoel zei ook "besparen op kabelkosten". Mijn tweede, sterk overheersende gevoel zegt: "zorg dat de klant de kasten door Wilson laat servicen". Samen lijkt dat een win-win-situatie op economisch gebied voor Wilson. Harde bewijzen voor zo'n beleid zijn het echter niet.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr:

- Alweer dat niveau van jullie, m'n mond valt er van open. Ik heb wiki even bekeken. Ik ben 57, en heb zo'n copper-oxide rectifier op foto 2 vroeger weleens in m'n handen gehad. Ja, mijn interesse is er altijd wel geweest, maar mijn ontwikkeling ho maar.

- Koper (evt. in contact met goud) dat na 5 minuten al meetbaar oxideert ... dat laat ik even bezinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Oh het zal vast ook al wel onder de isolatie geoxideerd zijn. Koper vormt eigenlijk direct al een minuscuul dun laagje oxide. Dat vertraagt juist verder oxideren, als stopt het proces natuurlijk niet.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr:

- Dat verschijnsel ken ik van aluminium. Alu glanst, maar wordt mat door oxidatie. Dat het verschijnsel zich bij vrijwel alle non-edelmetalen voordoet wist ik ook, zij het in verschillende mate.

- Je weet nooit hoe de staat van het koper onder de isolatie is, ook al heb je er nog zo veel voor betaald. IVM skin effekt hecht ik meer waarde aan verse kabels dan aan dure kabels. Zeker als ze op begane grond, op betonvloer, onder tapijt liggen.

- Zo ver was ik jaren geleden dus al wel, maar oxidatie na vijf minuten? Met een stukje metallurgie op MTS-WTB-niveau weet ik dat het niet omogelijk is. Eh ... tjezis!

- Off-topic? Nee, want ik wil mijn Wilsons reviseren/optimaliseren. En het goud/koper/oxidatie-verhaal helpt!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Op dat vlak lijkt er niks mis met je Wilsons. Gesoldeerde oogjes die neem ik aan, wel stevig vastgedraaid zijn. Wel even opletten met je speaker kabel.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

De Wilsons klonken prima. Na vervanging van de midrange weerstanden zullen ze vast weer prima klinken.

De oogjes zijn aan de kabels geknepen. Nadat de oogjes middels moertjes werden bevestigd op draad-eindjes, werden de moertjes geborgd door ze te solderen. Zo lijkt het voor mij althans. Volgens mij zit alles goed vast, zonder scheurtjes, zonder speling. Ik zal het controleren en schoonmaken als ik de midrange weerstanden vervang.

Wederom vervangen is msch nooit nodig, maar ik fantaseer over een beter bereikbare 'zekeringkast', en over verse interne speakerkabels.

Verder wil ik graag weten hoe en waarom de weerstanden geschakeld zijn. Pure nieuwsgierigheid en leergierigheid.

En ik wil vooral heel graag weten wat de optimale vermogens van alle weerstanden zouden zijn, zodat evt. vervangers inderdaad de speakers beschermen, maar niet vroegtijdig doorbranden.

Tweeter: Focal TC120 TD5 -?- 15-150 w
Midrange: SEAS H571 -?- 75-250 w
Woofer: Focal ? < weet iemand de woofer-gegevens?

Ik heb me met de Wilson WITTs altijd sterk ingehouden, maar ze moeten vlgsmy zeer luid kunnen klinken. Daar verlang ik sterk naar. Vandaar het verlangen naar kennis/revisie/optimalisatie.

De schuimlaag, die als speakerdoek diende, is 'verdwenen'. Bekend WITT-verschijnsel. Welk speakerdoek & tips kan dit forum aanbevelen?

Belangrijkste vraag: welk vermogen zal ik kiezen voor evt. vervangende weerstanden? Inmiddels 40w besteld voor midrange, maar dat kan ik nog wijzigen.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Filterblok (v10).jpg
Tekening bijgewerkt.

Volgens mij zit een en ander zo aangesloten.

Veel wijzer worden we er niet van, maar de tekening maakt het misschien makkelijker bespreekbaar.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door pappaleo »

Best wel vaag :think:
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

pappaleo:

- Nogal vaag idd. Zonder schema van wat er in het harsblok zit, weten we wrsch niet welke vermogens ik bestens kies. Ik ga gewoon flink luid draaien, en ik zie wel waar het schip strandt.

Dank aan allen tot zo ver.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Filterblok (w6).jpg
Zonder schema van het filter komen we niet verder, dus mijn voornemen om te kijken waar het schip strandt staat nog steeds.

Niettemin heb ik geprobeerd om mijn tekening overzichtelijker te maken. Volgens mij zitten zaken zo aangesloten, maar dat weet ik niet zeker. In werkelijkheid lijken draadkleuren voor 'plus' en 'min' naar de midrange speaker te zijn verwisseld.

In dit resultaat zijn de linker en rechter tekening eigenlijk hetzelfde. Groene cirkels zijn contactpunten op het filterblok. Volgens mij zijn 'f' en 'g' met elkaar verbonden, en kunnen als één contactpunt gezien worden.

Binnenkort maak ik de kasten open. Dan kan ik zaken doormeten. Uiteraard zijn er talloze combinaties van meetpunten denkbaar.

Zijn er suggesties voor metingen die ik kan doen? Welke punt-naar-punt meting zou nuttige informatie opleveren? Of welke meting zou zinloos zijn?

Over 'f' en 'g' meet ik zeker, en ik probeer alle kabels te duiden. Over 'a'-'b', 'a'-'c', en 'a'-'m' meet ik ook. En over 'b'-'d' meet ik.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Tom Magchielse »

Ik volg dit al een tijdje. Houdt iemand ons hier voor de gek?
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Tom Maghielse :

Op electronisch gebied ben ik een nul. Maar ik wil niemand voor de gek houden. Ik doe wat ik kan om te zorgen dat ik mijn speakers optimaal kan benutten.

Mijn intenties werden al eerder betwijfeld. Als u zich door mij voor de gek gehouden voelt, betreur ik dat, maar ik sta er voor open. Vragen zal ik altijd proberen te beantwoorden.

Met vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ray5150 »

audioviel schreef:
In werkelijkheid lijken draadkleuren voor 'plus' en 'min' naar de midrange speaker te zijn verwisseld.
Dat zou goed mogelijk kunnen zijn.
Als ik het goed begrepen heb zorgen sommige filter types voor een fase verschuiving ten opzichte van de hoog en laag units.
Omgepoold aansluiten zorgt ervoor dat die verschuiving weer opgeheven word.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”