Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Hans Nootdorp »

Kalimba schreef:
Korte vraag m.b.t. de trafokern spoelen voor het laag (in serie).
Ik ben niet zo bekend met die waardes maar deze Mundorfs op de foto zijn de juiste?
Voor jouw C11 heb ik eventueel wel 2 stuks Clarity Cap SA 10 uF voor jou.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Dank voor de hulp. De spoel staat in serie op het laag.
De Monacor is inderdaad iets lager maar heel veel goedkoper dan de mundorf. Is de mundorf, ondanks de €100 verschil wel beter dan de Monacor spoel? En waarom (als iemand dit weet) ? Ben toch wel nieuwsgierig :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door SSassen »

Nee, zoals ik al schreef, trafokern is trafokern, zeker als beide spoelen dezelfde kern gebruiken (E102 bv.).
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door MarcoSQ »

Ze zijn zeker NIET op dezelfde, of vergelijkbare kern gewikkeld. De Monacor is fors kleiner.
Vind ik persoonlijk in dit geval een voordeel : de duurste Mundorf is eigenlijk onhandelbaar groot. De Monacor gewoon schofterig groot :) .

W.b. het verschil, welke er beter is : Is niet goed te zeggen. Monacor stelt, dat hij gaat verzadigen bij ~7.7 Ampere.
Dat moet m.i. heel ruim voldoende zijn. Zelfs met de lage gevoeligheden, waar we hier over spreken.

Mundorf doet er geen uitspraken over, of ik kan ze niet vinden. Dus vergelijken gaat niet. Je zou, zeker door zijn kern, verwachten dat de Mundorf wat later verzadigt. Nodig lijkt me dat niet (tenzij je erg erg luid luistert. En zelfs in dat geval betwijfel ik dat nogal...bij dergelijke vermogens gaat de vervorming van de driver zélf domineren. Als ie dat uberhaupt al aankan).

Resteert nog een subjectief stukje. En daar waag ik me niet aan.
Mijn persoonlijke keuze zou de Monacor zijn. Steek die >200 eur maar lekker in je zak. Upgraderitis kan altijd nog :)>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Henkjan »

Er kan verschil zitten in de vervorming die een spoel veroorzaakt. Zie het topic in het filter subforum
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door MarcoSQ »

...en die vervorming komt primair door de kernverzadiging die ik noemde; is dus eigenlijk hetzelfde in andere woorden :).

Trafokernen, ook deze, verzadigen normaal pas een stuk later dan ferrietkernen. En die laatsten zijn meestal mijn go-to spoelen voor hoge waarden. Ik ervaar er geen problemen mee, tenzij je er misschien een sub >>100Watt mee wilt aansturen.

Het spijt me, ik kan je niet de data aanleveren die 'de enig juiste beslissing' rechtvaardigen. Ik kan enkel mijn vertrouwen in het Monacor-product uitspreken, en uit ervaring melden dat ik er geen merkbare problemen mee heb gehad.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Ik moet me hier dus echt even in gaan verdiepen zie ik. Verschillende meningen en zie dat de werking van een (soort) spoel toch wat ingewikkelder is dan een condensator of weerstand. Dank zo ver! :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

De werking van de spoel is hetzelfde, de invloed op het signaal kan verschillen :lol:
Speaker & Co
Ook commercieel actief
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 01 dec 2006, 11:32

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Speaker & Co »

Ik wil toch even kort reageren op dit item, ik ben tenslotte de aanstichter. Allereerst is de Faktum inderdaad een ontwerp van Hobby Hifi, daar maak ik geen geheim van, maar ik loop het ook niet van de daken te schreeuwen. Ik heb alleen een paar kleine wijzigingen aan de kast aangebracht. Voor alle duidelijkheid veel van de ontwerpen die in mijn winkel staan zijn ontwikkeld door derden. Meestal importeurs, soms door fabrikanten zelf (Seas bijvoorbeeld) maar ook van Hobby Hifi, ik heb bijvoorbeeld ook de Dschinn staan ook van Hobby Hifi. Daar heb ik helemaal niemand over horen klagen.

Ja het ontwerp is inderdaad al een paar jaar oud, maar dat heeft niets met kwaliteit te maken, want laten we eerlijk zijn echt veel ontwikkeling op driver gebied is er de afgelopen jaren niet geweest. Even uit mijn hoofd de ringradiator en de ingeweven litze draden in de spider en dan houdt het wel zo'n beetje op.
Verder is iedereen welkom om te komen luisteren. De genoemde prijzen zijn sterk afhankelijk van de gekozen componenten, wellicht ten overvloede ik lever een compleet gebouwd filter mee. Als je dat niet wilt dan dan krijg je alleen de filteronderdelen mee en bespaar je € 67,50 per kant.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door dre »

Bedankt voor de toelichting! :goedzo:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Wieger61 »

En luisteren bij stenen winkel, daarna kopen bij een webwinkel zorgt er op de niet al te lange termijn voor dat jij en anderen nergens meer luisteren kunnen. Of wil je bij allerlei forumleden langs?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Wieger61 schreef:
En luisteren bij stenen winkel, daarna kopen bij een webwinkel zorgt er op de niet al te lange termijn voor dat jij en anderen nergens meer luisteren kunnen. Of wil je bij allerlei forumleden langs?
Wat is dit voor een aparte aanname? Ben ruim 10 jaar vaste klant bij S&C. Heb gisteren een mail gekregen over de trafokern die niet op de site staat. Dat is nog eens service.

Graag gezellig on topic blijven a.u.b.
Houd het wel zo leuk om te blijven posten en misschien binnenkort een bouwverslag te plaatsen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Hans Nootdorp »

Wieger bedoelde het waarschijnlijk niet persoonlijk maar meer algemeen als nadenkertje voor alle zelfbouwers. Toch....?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Bertje »

Elke "stenen winkel" moet ook een webwinkel hebben, anders ben je niet helemaal up-to-date anno 2019...maar goed: ontopic
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Inmiddels een offerte gehad met alle onderdelen waardoor ik een kosten overzicht heb kunnen maken. Dit is dan de versie die ik heb beluisterd bij S&C. De kast is van buiten en binnen iets anders en qua filter onderdelen (merken/soorten ala Mundorf, Jantzen etc) denk ik gekozen door Titus zelf. Aan dat recept ga ik niet lopen knoeien met andere merken/ soorten aangezien ik die kennis niet heb van alle soorten caps en Titus die uiteraard wel heeft.

Het blijft nog een beetje een gok en ben bang dat ik m'n Vertigo's moet verkopen mits ik daar een goede prijs voor krijg en anders duurt de bouw langer maar heb ik alvast de tweeters.

De trafokern wordt een Intertechniek 12mH van zo'n €67 per stuk. Die kan ik later upgraden naar een T200 en dat zal waarschijnlijk met meerdere onderdelen gaan gebeuren in de toekomst. Ze hebben een exclusieve set gebouwd met o.a. de T200, true copper condensatoren etc. Leuk om dat zelf ooit te gaan doen en de verschillen te kunnen gaan ontdekken.

Zodra ik de eerste aankopen heb gedaan dan zal ik een bouwverslag gaan starten maar dat zal waarschijnlijk nog een paar maanden duren en het zal een lang project worden om alle spullen bij elkaar te harken. Tot die tijd weer verder dromen van en over deze magische luidsprekers :sure:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door VintageHarry »

Ik wacht dat verslag met interesse maar ook zeer geduldig af! :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door ray5150 »

Is het je plan om een houtpakket bij S&C aan te schaffen, of ga je zelf zagen ?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Bij S&C. Woon in een appartement dus heb helaas geen goede ruimte en apparatuur om zoiets te doen. Wil maar al te graag leren frezen omdat ik dan een stuk vrijer ben in wat ik kan bouwen naast de grote systemen en ook meer kan doen met meubeltjes maken e.d. :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Leeuwarden »

Ga je ze ook eerst thuis beluisteren?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Leeuwarden schreef:
Ga je ze ook eerst thuis beluisteren?
Nee, heb helaas geen auto. Ik verwacht geen bijzondere dingen omdat ik ze goed heb kunnen vergelijken met de Vertigo daar.

Moet wel toegeven dat de Vertigo thuis veel beter klinkt. Daar een Exposure amp van €1199 en thuis een Accuphase. Als ik de mogelijkheid heb neem ik die een keer mee. Hoe dan ook is de Faktum zo ontzettend neutraal en mooi in balans met een gort droog/ strak laag dat ik eigenlijk alleen bij de Audiolab Axis/ Kalimba ken. Ben zo enthousiast over dit model en het is zo'n verschil met de Vertigo en andere modellen die ik ken.
Ik denk dat dit model nog velen zal doen verbazen bij het beluisteren :)

edit* ruimte is ongeveer gelijke grootte met de luisterruimte bij S&C
Speaker & Co
Ook commercieel actief
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 01 dec 2006, 11:32

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Speaker & Co »

Je bedoelt een Exposure van 2300,- euro
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Speaker & Co schreef:
Je bedoelt een Exposure van 2300,- euro
Dan heb ik niet goed gekeken, sorry. Ik dacht dat de 2010 er stond.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

De Vertigo staat sinds gisteren op Marktplaats met nog steeds twijfels. Maar met de Vertigo + Audiolab Opus + Audiolab Donia + Scan Speak Reference Monitor en nog wat kleine luidsprekers begint het een beetje te vol te raken :mrgreen:
Bijlagen
20190121_172803[1135].jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door ray5150 »

Er word al goed op geboden, zie ik. :goedzo:
Je zal in ieder geval niet zonder speakers komen te zitten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Ik vind die Refmon nog steeds een ijzersterk ontwerp, Jan neemt die van hem ook nog wel eens mee naar luisterdagen, maar die hoeft zich nergens voor te schamen :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”