Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

audioviel schreef:
- Die goedkope cementdingen wil ik echter eerst proberen, omdat ik denk dat het wél kan werken, omdat dat ze op dit forum wordt aangeraden. Het vervangen is een rotklus, maar zo'n goedkoop experiment kan ik niet laten schieten. Ik zou me altijd blijven afvragen hoe het zou klinken.

SSassen schreef : "MOX10, die stook je niet op!"
- Dat is taal die ik begrijp. Ik zal eens kijken wat dat voor dingen zijn.
Is ook niks mis met die witte blokjes. Werden vroeger ook veel gebruikt. Ze zijn alleen wat lastiger qua montage dan MOX met 2 flinke stevige aansluitdraden. Die blokjes zijn hoofdzakelijk bedoeld voor PCB montage.

Nogmaals een weerstand in serie met de woofer of de hele speaker, maakt de bassen wat voller/dikker. Soms wordt wel beargumenteerd dat de weergave met een transistorversterker dan meer naar een "buizengeluid" gaat klinken. Dit omdat de inwendige weerstand van een buizenversterker tamelijk hoog is t.o.v. een transistorversterker. Dat fingeer je er dan min of meer mee.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr:

- De high load truc ken ik. Als dit bij de WITT is toegepast, dan is dat niet te merken aan een volle, dikke bas. Ook lijkt het niet op een buizengeluid (dat ken ik ook). De WITT is droog. Misschien werkt de weerstand wél op deze manier, en zou de WITT zonder weerstand nog droger klinken.

- Misschien kan ik de voorgeschreven ohmages niet exact bereiken, maar ik wil ze zo dicht mogelijk benaderen. De eventuele high load wijzigen is niet mijn doel, maar ik kan inderdaad eens experimenteren met de hele speakers. Hoewel bekend met de truc, heb ik het nooit geprobeerd. Ik dacht dat het meer iets was voor gitaar- en basgitaarversterkers.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

- En dank voor de waarschuwing voor de lastige(r) montage van de witte blokjes. Dat wist ik niet.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Ik heb besloten om eerst uitsluitend de midrange van beide kasten te herstellen. Weerstanden zijn besteld, komen over 2 weken binnen. Als de midranges zijn hersteld ga ik eens flink luid draaien, bij hoge kamertemperatuur, om te zien of er weerstanden zullen falen.

Ondertussen: als een weerstand wordt gebruikt om de Q-factor te beïnvloeden, wat gebeurt er dan als:
- de weerstand faalt en geen stroom meer doorgeeft?
- de weerstand wordt vervangen met een 5% hogere waarde?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door pappaleo »

2 weken ? :shock:
audioviel schreef:
Ondertussen: als een weerstand wordt gebruikt om de Q-factor te beïnvloeden, wat gebeurt er dan als:
- de weerstand faalt en geen stroom meer doorgeeft?
Dat hangt helemaal af van de functie en plaats van de weerstand in de filterschakeling.
Ga er maar van uit dat dat bij deze weerstanden niet het geval is.

Dit kan bijna niet anders dan rendementsaanpassing zijn. Maar het blijft een vreemde constructie.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Een rendementaanpassing kan vlgsmy via serie of parallel op de driver zelf. Geen van beide lijkt het geval te zijn. Parallel niet, omdat de driver stil viel toen de weerstand faalde. Serie niet, want met 6.7 ipv 6.3 ohm gaat de driver nu VEEL luider.

Kan zo'n rendementaanpassing ook op andere wijze?
Laatst gewijzigd door audioviel op vr 15 feb 2019, 3:31, 1 keer totaal gewijzigd.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

2 weken. De leverancier heeft de gewenste waarde niet op voorraad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

audioviel schreef:
Een rendementaanpassing kan vlgsmy via serie of parallel op de driver zelf. Geen van beide lijkt het geval te zijn. Parallel niet, omdat de driver stil viel toen de weerstand faalde. Serie niet, want met 6.7 ipv 6.3 ohm gaat de driver nu VEEL luider.

Kan zo'n rendementaanpassing ook op andere wijze?
Als zo'n weerstandsverandering van 5% een verandering van luidheid van 100% oplevert (zeg 2x zo hard) dan zou ik mij nog eens achter de oren krabben of het wel klopt :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ray5150 »

audioviel schreef:
2 weken. De leverancier heeft de gewenste waarde niet op voorraad.
Mag ik vragen voor wat soort weerstanden je nu gekozen hebt ?
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr: Volledig mee eens. Nagels versleten, en oren rauw van het krabben. Extra controle is een rotklus, maar die 6.7 zou weleens niet kunnen kloppen inderdaad. Als de nieuwe weerstanden er zijn ga ik vervangen. Dan meet ik de huidige vervangers na. Resultaten meld ik hier.

Het filterschema heb ik nog steeds niet kunnen vinden. Het openpulken van het harsblok gaat me te ver. Ik zoek verder.

ray5150: 10w Janzten Superes. ... Per kanaal: 3st 1.6 ohm en 1st 1.5 ohm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Mwah, had toch maar ook gewone MOX er bij besteld. Kun je altijd later nog vervangen. De kosten zijn het w.d.b. toch ook niet.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr:

- De MOXen die ik tegenkwam waren 5% tolerantie. De Superes zijn 1% tolerantie. Dat heeft mijn keuze bepaald.

- Dit soort zaken is voor mij geen routine. Misschien denk ik niet helder. Maar ik zie er even het nut niet van in om extra MOXen er bij te bestellen, ook al kost dat slechts vijf euro per 'Midrange position'.

- Eerlijk gezegd heb ik er wel aan gedacht, puur om te testen of ik het verschil zou horen. Echter, afgezien van een leermoment zie ik ook daar het nut niet van in. MOXen kunnen nauwelijks beter klinken dan Superes, toch?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door dre »

Inderdaad!
De Superes zijn een prima keuze.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Jawel, het ging ook om de beschikbaarheid. Bovendien kun je dan straks ook uitproberen of het (veel) verschil maakt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door dre »

Er is bijna altijd wel wat verschil te horen......
Maar of de investering het waard is.....
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

De financiële investering zou tien euro zijn. Het vergelijk zou ik heel graag doen. Maar het is een rotklus om de weerstanden in de WITT (v1) te vervangen. Een onnodige extra wissel schrikt me af.

De laatste reactie van 'dre' zag ik zojuist pas, twee uur na de post. Jammer. Hoe werkt dat aub?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door dre »

Hoe werkt wat?
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Hoe komt het dat ik een post pas 2 uur later zie, en hoe kan ik dat verbeteren?
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Niet persoonlijk bedoeld, uiteraard.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door pappaleo »

Af en toe je scherm verversen (F5)
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

F5 ken ik, doe ik regelmatig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Ctrl + F5 dan? Flusht ook je cache. Maar alleen F5 zou genoeg moeten zijn.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Ctrl+F5, kende ik niet. Dank.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door pappaleo »

Ik snap trouwens nog geen bal van die weerstanden. Waar ze in de schakeling zijn opgenomen.
Kun je eens aangeven waar die dingen zitten (het kan natuurlijk zijn dat er gemeenschappelijke aansluitingen aan het filter zitten).
Wilson.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ds23man »

Fijne time alignment Leo. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”